Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sähkölaskusta on tarkoitus selvitä, jos ei ole oikeutettu tukiin?

Vierailija
28.08.2022 |

Omakotitaloasujalla, jolla asuntolaina on maksettu, ei ole oikeutta asumistukeen. Onko siis tarkoitus, että jos lämmityksestä alkaa tippua tonnin sähkölaskuja, niin pitäisi laittaa huusholli myyntiin ja muuttaa kerrostaloon vai miten on ajateltu että ihmisten tulisi selvitä? Eihän kukaan edes osta sähkölämmitteistä taloa juuri nyt ja esimerkiksi eläkeläisellä tulot ovat kiinteät, ei niitä voi kasvattaa mitenkään.

Kommentit (3546)

Vierailija
521/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on halpa sähkösopimus vielä reilun vuoden, mutta tilattiin kartoitus maalämpöön siirtymisestä jo nyt, koska alalla lienee pitkät toimitusajat tällä hetkellä. Todennäköisesti laitetaan myös aurinkopaneelit katolle.

Vaikka sähkön hinta tuskin jää näin korkealle tasolle, niin en odota paluuta vanhoihin 5 c/ kWh hintoihin ihan lähivuosina ja investoinnin takaisinmaksuaika on varmasti järkevä.

Miten meille tulikin viitisen vuotta sitten edes mieleen kun tämä talo rakennettiin, että meille tuli maalämpö ja aurinkopaneelit vaikka tätä ei olisi kukaan arvannut?

Avainsana on siinä, että rakensitte. Teitte ihan normaalin päätöksen siinä tilanteessa. Jos olisitte ostaneet 50-luvun talon peruslähiöstä jostain kehyskunnasta, olisitteko tehneet yhtä halukkaasti 20t rempat ilman mitään arvonnousua?

Paitsi että juuri niiden kehyskuntien vanhojen talojen arvo nousee prosenteissa eniten sen maalämpöön siirtymisen jälkeen.

Olen se joka remppasi sen 12 000 € kymmenen vuotta sitten. Tänä aikana on säästynyt rahaa lämmityksessä vähintään 30 000 €, luultavasti enemmänkin.

Vierailija
522/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä tätä, että tässäkin ketjussa sitä omistusasujaa sätitään mitäs läksit niin, ja miksi asut kalliimmin mihin on varaa ja pitää varautua ja olla puskuria jadajadajada eikä saa kuvitellakaan huutavansa valtiota apuun vaikka sähkölasku olisi aiemman 200 euron sijaan 800 euroa.

Samaan aikaan nämä sättijät asuu vuokralla josta suurimman osan maksaa yhteiskunta asumis- ja toimeentulotukina. Ja kitisevät kuinka asumistuki ei nouse samaa tahtia kuin vuokrat..

Miksi nämä ei voi jo alunperin asua vaikka teltassa jos omat tulot ei muuhun riitä? Miksi näitä ihmisiä pitää yhteiskunnan varoin tukea ja auttaa? Miksi nämä ei varautuneet puskureilla ym siihen että eläminen maksaa?

Eikä käy selitykseksi että tuli sitä tai tätä yllättävää, koska niinhän sen omistusasujan ja sähkölämmittäjänkin olisi pitänyt kyetä varautumaan aivan kaikkeen eikä nyt pidä olla yhteiskunnan apua vailla.

Onko sulla mitään käsitystä, miten paljon köyhiä on solvattu tällä palstalla vuosikaudet? Se on ollut suoraan sanoen j-ä-r-k-y-t-t-ä-v-ä-ä. En yhtään ihmettele, jos joku haluaa antaa nyt samalla mitalla takaisin. Ei kovin ylevää, mutta inhimillistä ja täysin ymmärrettävää.

Ja jotkut tyypit vastaavat tuohon tyyliin kaikille, että mitäs teit ja valitsit noin, aina oma vika jne. Ja osa tietysti pelkkiä  trolleja.

No tyhmää se on siksi, että köyhä on samassa kusessa.

Sehän on tasapuolista sitten. Ehdotankin kaikille, jotka eivät selviä sähkölaskuistaan parakkiasumista. Sitä meille muillekin persaukisille ehdotetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kauankoJaksammeTätä kirjoitti:

Keskiluokan tuhoaminen on alkanut. Omissa omakotitaloissaan asuvat keskiluokkaiset, työtätekevät, ahkerat ihmiset tullaan taas unohtamaan, kun kohonnutta sähkönhintaa kompensoidaan ainoastaan asumistukien nostolla vuokralla-asuville. Keskiluokka kärsii Suomessa aina. 

Siksi teinkin parikymppisenä lähihoitaja päätöksen elää tätä pienituloisen vaatimatonta elämää.

Tuskin olisit muuhun päässytkään noilla oikeinkirjoitustaidoilla.

Vierailija
524/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa maksettua, kohtuullisen kokoista ja hintaista asuntoa ei tarvitse myydä saadakseen tt-tukea. SItä voi saada myös omistusasuja, jos elämisen välttämättömät kulut nousevat liian suuriksi. Mutta lainoja ei huomioida tukea laskettaessa eli jos lainaa on jäljellä, sitten joudut myymään.

Vierailija
525/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä tätä, että tässäkin ketjussa sitä omistusasujaa sätitään mitäs läksit niin, ja miksi asut kalliimmin mihin on varaa ja pitää varautua ja olla puskuria jadajadajada eikä saa kuvitellakaan huutavansa valtiota apuun vaikka sähkölasku olisi aiemman 200 euron sijaan 800 euroa.

Samaan aikaan nämä sättijät asuu vuokralla josta suurimman osan maksaa yhteiskunta asumis- ja toimeentulotukina. Ja kitisevät kuinka asumistuki ei nouse samaa tahtia kuin vuokrat..

Miksi nämä ei voi jo alunperin asua vaikka teltassa jos omat tulot ei muuhun riitä? Miksi näitä ihmisiä pitää yhteiskunnan varoin tukea ja auttaa? Miksi nämä ei varautuneet puskureilla ym siihen että eläminen maksaa?

Eikä käy selitykseksi että tuli sitä tai tätä yllättävää, koska niinhän sen omistusasujan ja sähkölämmittäjänkin olisi pitänyt kyetä varautumaan aivan kaikkeen eikä nyt pidä olla yhteiskunnan apua vailla.

Onko sulla mitään käsitystä, miten paljon köyhiä on solvattu tällä palstalla vuosikaudet? Se on ollut suoraan sanoen j-ä-r-k-y-t-t-ä-v-ä-ä. En yhtään ihmettele, jos joku haluaa antaa nyt samalla mitalla takaisin. Ei kovin ylevää, mutta inhimillistä ja täysin ymmärrettävää.

Ja jotkut tyypit vastaavat tuohon tyyliin kaikille, että mitäs teit ja valitsit noin, aina oma vika jne. Ja osa tietysti pelkkiä  trolleja.

No tyhmää se on siksi, että köyhä on samassa kusessa.

Sehän on tasapuolista sitten. Ehdotankin kaikille, jotka eivät selviä sähkölaskuistaan parakkiasumista. Sitä meille muillekin persaukisille ehdotetaan.

Jep, parakkeihin tai soluasuntoihin vain kaikki omakotitalossa asuvat. Rahahuolet loppuu siihen.

Vierailija
526/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitätkö vielä, että miksi MINUN pitäisi maksaa SINUN sähkölasku?

Veronmaksaja-kolleegasi.

Kyse ei nyt mielestäni ole tuosta. Voisivat ottaa niistä kymmenistä tuhansista, joita olen vuosittain maksanut. Kyse on siitä, että hallitus ei tee mitään toimia vaan jättää sadat tuhannet pulaan. Jos tän annetaan tapahtua, mun puolesta lapsilisät pois, päivähoito omakustanteiseksi, sairaanhoito todellisen kustannuksen mukaan, koulutus maksulliseksi jne.

Sairaanhoito todellisen kustannuksen mukaan tarkoittaisi että noin puolet vakavasti sairaista joutuisivat vain kuolettamaan itsensä ja loput menisivät konkurssiin. Maksullinen koulutus tarkoittaisi että kohta ympärilläsi pyörii lauma kouluttamattomia tolloja. Maksullinen päivähoito tarkoittaisi että vanhemmat, pääosin äidit, eivät voi viiteen vuoteen käydä töissä kodin ulkopuolella. Tämä koko juttu olisi aivan upea kaatuva dominojuna.

Kyllä munkin mielestä hallituksen pitää tehdä jotain ja äkkiä, mutta "järjellisten" menojen leikkaaminen ei ole se oikea tie.

Vierailija
527/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaa maksettua, kohtuullisen kokoista ja hintaista asuntoa ei tarvitse myydä saadakseen tt-tukea. SItä voi saada myös omistusasuja, jos elämisen välttämättömät kulut nousevat liian suuriksi. Mutta lainoja ei huomioida tukea laskettaessa eli jos lainaa on jäljellä, sitten joudut myymään.

Huomiodaanko tukea myönnettäessä muu varallisuus? Harvalla talon maksaneella ei ole esim autoa tai kesämökkiä.

Vierailija
528/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ihmisistä ei käy täällä tai morkkaa köyhiä. Suuri osa on itsekin ollut köyhä ja työtön vähintään opiskelijana. Suurin osa on syytön köyhän pahaan mieleen. Joten en ota vastaan mitään kiukuttelua siksi että joku toinen on sanonut jotain ikävää.

Aivan, suurin osa ihmisistä ei käy täällä, joten he eivät voi myöskään mitenkään pahoittaa mieltään mistään, mitä tässä ketjussa on kirjoitettu, köyhien toimesta tai muiden.

Vierailija
529/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkölaskuihin saa aina maksuaikaa ja muita järjestelyjä. Vasta jos vaan jätät maksamatta, etenee lasku muistutuksille ja perintään. Eli AINA kannattaa soittaa heti, kun seuraavan kuun laskun maksaminen ei ole varmaa. Jos luottotiedot kunnossa, saat erittäin todennäköisesti maksusuunnitelman, jonka myötä sitten makselet talven suuria laskuja osissa kesälle saakka. Pakko ne on kuitenkin maksaa, niin aina kannattaa mieluummin hommata "osamaksulla" kuin antaa mennä perintään tai uo.

Vierailija
530/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksaja-kolleegasi.

Kyse ei nyt mielestäni ole tuosta. Voisivat ottaa niistä kymmenistä tuhansista, joita olen vuosittain maksanut. Kyse on siitä, että hallitus ei tee mitään toimia vaan jättää sadat tuhannet pulaan. Jos tän annetaan tapahtua, mun puolesta lapsilisät pois, päivähoito omakustanteiseksi, sairaanhoito todellisen kustannuksen mukaan, koulutus maksulliseksi jne.

Sairaanhoito todellisen kustannuksen mukaan tarkoittaisi että noin puolet vakavasti sairaista joutuisivat vain kuolettamaan itsensä ja loput menisivät konkurssiin. Maksullinen koulutus tarkoittaisi että kohta ympärilläsi pyörii lauma kouluttamattomia tolloja. Maksullinen päivähoito tarkoittaisi että vanhemmat, pääosin äidit, eivät voi viiteen vuoteen käydä töissä kodin ulkopuolella. Tämä koko juttu olisi aivan upea kaatuva dominojuna.

Kyllä munkin mielestä hallituksen pitää tehdä jotain ja äkkiä, mutta "järjellisten" menojen leikkaaminen ei ole se oikea tie.

Sama asia kuin sähkön hinnan kohtuuton nousu. Uskokaa vaan että tämäkin on vielä edessä.

Vierailija
531/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokan tuhoaminen on alkanut. Omissa omakotitaloissaan asuvat keskiluokkaiset, työtätekevät, ahkerat ihmiset tullaan taas unohtamaan, kun kohonnutta sähkönhintaa kompensoidaan ainoastaan asumistukien nostolla vuokralla-asuville. Keskiluokka kärsii Suomessa aina. 

Ette omista mitään ja olette onnellisia. Luulitteko että se oli pelkkä vitsi, salaliittoteoria

Veikkaan, että moni olisi onnellisempi asuessaan vuokralla ja sijoittaessaan rahansa vaikka pörssiin, kuin omistaessaan arvonsa menettävää, sähkörohmua omakotitaloa perähikiällä.

Olen asunut vuokralla enkä ollut onnellisempi. Haluan asua itse rakentamassani talossa omalla maallani. Ei ole myytävänä nyt eikä koskaan. Raha on vaan kylmiä numeroita osakkeissa. Oma maa ja metsä on se mistä onni tulee, ei koirankoppi kerrostalossa ja numerot pankkitilillä.

Se suotakoon sinulle. Ainakin toistaiseksi.

Kiitos siitä,mutta aina täällä on ennenkin pärjätty. Ja varmasti paremmin kuin kerrostalon koirankopissa. Metsässä puu kasvaa ja ladossa kuivaa. Puusaunan lämmitys ei maksa mitään ja aurinkopaneelit on hankinnassa. Ruokaa voi kasvattaa ja kerätä itse.

Vierailija
532/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on halpa sähkösopimus vielä reilun vuoden, mutta tilattiin kartoitus maalämpöön siirtymisestä jo nyt, koska alalla lienee pitkät toimitusajat tällä hetkellä. Todennäköisesti laitetaan myös aurinkopaneelit katolle.

Vaikka sähkön hinta tuskin jää näin korkealle tasolle, niin en odota paluuta vanhoihin 5 c/ kWh hintoihin ihan lähivuosina ja investoinnin takaisinmaksuaika on varmasti järkevä.

Miten meille tulikin viitisen vuotta sitten edes mieleen kun tämä talo rakennettiin, että meille tuli maalämpö ja aurinkopaneelit vaikka tätä ei olisi kukaan arvannut?

Avainsana on siinä, että rakensitte. Teitte ihan normaalin päätöksen siinä tilanteessa. Jos olisitte ostaneet 50-luvun talon peruslähiöstä jostain kehyskunnasta, olisitteko tehneet yhtä halukkaasti 20t rempat ilman mitään arvonnousua?

Mielestäni maalämpöön siirtyminen pitäisi olla ihan automaattinen juttu kun ostaa vanhan talon (tai rakentaa uuden). Tämän pitäisi olla yhtä normaali juttu kuin vanhan katon uusiminen.

Ei kannata pelätä vanhan talon ostamista, edes nyt kalliin sähkön aikana, rakennustekniikat uudistuvat todella vauhdilla, esim. juuri aurinkopaneelit.

Vierailija
533/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b461122f-9082-4bc3-b8ac-97f179e6a631

Valtio kehottaa säästämään sähköä.

Ne tuskin korvaansa lotkauttavat jotka eivät maksa sähkölaskuansa itse. Ja niitä on paljon.

Vierailija
534/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuun huomautan, että käyn töissä enkä asu vuokralla.

Minulla yksi syy asua kerrostalossa on juuri se, että menojen ennakointi on helpompaa. Olen lapsuuteni asunut (ja suurin osa tutuista) asuu omakotitaloissa, ja niissä tulee aina ajan mittaan isoja menoja.

Moni ei edes laske kaikkia menoja mukaan asumismenoihin, tarkoitan nyt esim. ruohonleikkurin bensoja, multasäkkejä, uutta lumilapiota, terassiöljyjä ja vastavia pikkumenoja. Päälle tietenkin kiinteistöverot, vakuutusmaksut, mahdolliset isommat remontit ja muut vastaavat kuten vaikka tarve autolle.

Kerrostalossakin on kuluja, mutta ne ovat siinä mielessä paremmin hallittavissa koska osa joko puuttuu kokonaan (esim. pihanhoitoon menevät) tai ovat huomattavasti pienempiä summaltaan (esim. kotivakuutus).

Kun kulut on pienemmät, on myös helpompi säästää tuleviin menoihin, ja puskurissa on enemmän varaa jos jotain isompaa tulee. Minulla on eri tilejä mihin säästän, matkoihin ja muuhun, ja puskuritilillä on summa millä maksaisin 6kk ajan kaiken asumiseen liittyvän. Lainanlyhennys, vastike, vesi-ja sähkö, kotivakuutus.

En koskaan ikinä olisi saanut vastaavaa summaa säästettyä omakotitalossa asuessa, koska kaikki kulut lainasta alkaen pikkukuluihin olisi ollut paljon enemmän. Ja luultavasti puskuria olisin joutunut käyttämään useammin/enemmän omakotitalossa jos vesivaraaja tai muu olisi sattunut hajoamaan.

Vierailija
535/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette omista mitään ja olette onnellisia. Luulitteko että se oli pelkkä vitsi, salaliittoteoria

Veikkaan, että moni olisi onnellisempi asuessaan vuokralla ja sijoittaessaan rahansa vaikka pörssiin, kuin omistaessaan arvonsa menettävää, sähkörohmua omakotitaloa perähikiällä.

Olen asunut vuokralla enkä ollut onnellisempi. Haluan asua itse rakentamassani talossa omalla maallani. Ei ole myytävänä nyt eikä koskaan. Raha on vaan kylmiä numeroita osakkeissa. Oma maa ja metsä on se mistä onni tulee, ei koirankoppi kerrostalossa ja numerot pankkitilillä.

Se suotakoon sinulle. Ainakin toistaiseksi.

Kiitos siitä,mutta aina täällä on ennenkin pärjätty. Ja varmasti paremmin kuin kerrostalon koirankopissa. Metsässä puu kasvaa ja ladossa kuivaa. Puusaunan lämmitys ei maksa mitään ja aurinkopaneelit on hankinnassa. Ruokaa voi kasvattaa ja kerätä itse.

Tämä onkin Tulevaisuus, eikä mikään kerrostalokoppi ja pörssisijoittaminen. Pieni talo, viljelmiä, takka, vettä lähellä. Siinä se. Plus kissa ja koira.

Vierailija
536/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijai, kyllä tuleva talvi tekee hyvää hemmotelluille pullamössöikäluokille.. Monet joutuvat laskemaan elintasoaan eikä kaikkea enää saakaan "mulle kaikki heti"-periaatteella.

Vierailija
537/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Sinänsä olen kyllä sitä mieltä, että esim. lainojen lyhennysvapaat kannattaa varata juuri tämän kaltaisiin tilanteisiin. Ensi talvi on todennäköisesti pahin.

Vierailija
538/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi teinkin parikymppisenä lähihoitaja päätöksen elää tätä pienituloisen vaatimatonta elämää.

Tuskin olisit muuhun päässytkään noilla oikeinkirjoitustaidoilla.

Luuletko, että nyt jotenkin loukkasit? En sillä vitosen todistuksella muualle päässyt ja suojeli niiltä turhilta haaveilta paremmasta elämästä.

Vierailija
539/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksaja-kolleegasi.

Sama asia kuin sähkön hinnan kohtuuton nousu. Uskokaa vaan että tämäkin on vielä edessä.

Siis ei ole sama asia, koska energiaa voidaan tuottaa eri tavoin. Siirtää ihmiset telttoihin kuolemaan ei ole oikea ratkaisu, ja se ei myöskään tule tapahtumaan vaikka täällä nyt panikoidaan.

Vierailija
540/3546 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että juuri niiden kehyskuntien vanhojen talojen arvo nousee prosenteissa eniten sen maalämpöön siirtymisen jälkeen.

Olen se joka remppasi sen 12 000 € kymmenen vuotta sitten. Tänä aikana on säästynyt rahaa lämmityksessä vähintään 30 000 €, luultavasti enemmänkin.

Nyt puhut hassuja. Jos talot eivät myy, niin on aivan sama paljonko teoreettinen arvonnousu on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi