Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun toin vauvan kotiin (olen yksinhuoltaja) niin olin siellä melkein 3 kk (kävin tietysti ulkona, kaupassa tms mutta yksin)ja laitoin viestejä/ soitin milloin joku tulisi käymään. Eivät kuulemma viitsineet kun vauva on niin pieni ja jos en jaksa vieraita.
Olin yksin ja toivoin kuin kuuta nousevaa vieraiden tuloa. Lopulta joitakin kävi ja odottivat pöydässä kun keitin kahvit, laitoin pullaa yms mutta kukaan ei pidellyt vauvaa vaikka yritin. Mitään ei tuotu tuliaisia. Ihmeteltiin vain kuinka minulla oli vielä yöpaita päällä aamulla klo 8. Se taisi unohtua kun en ollut nukkunut 3 kuukauteen kuin vartin pätkiä.
En muistele noita aikoja mitenkään hyvällä, ne jättivät minuun jäljen joka saa oloni todella surulliseksi.
Ei tullut sinisiä kukkia.
Surullista. Oliko vieraat sukulaisiasi? Minä olisin kyllä asiasta sanonut painokkaasti enkä niin kauniisti, jos tuollaisessa tilanteessa tullaan vielä vaatimaan palveluakin.
Vierailija kirjoitti:
Se pitää ens kerralla ottaa 5 kilon puntit molempiin käsiin.
Ei ole kädet tyhjänä.
Just! Jotain tällaista mullekin tuli mieleen. Vois vielä miettiä muitakin vaihtoehtoja käsien täyttämiseksi.
Niitä kertisvaippoja tarvitaan silti aina joskus vaikkapa vierailulla, matkalla tms vai onko kivaa kantaa sitä haisevaa kestovaippaa mukana takaisin kotiin? Roskiksia kun kumminkin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen murretta on "rotinat"???
Joo, kieltämättä outo sana. Minulle, Hesalaiselle, se tuli tutuksi kun olin lapsena usein kesällä maalla Savonlinnassa. Tätini sanoi että pitää leipoa ja viedä rotinat naapurin Liisalle kun on saanut vauvan. Täti leipoi pullaa, kuivakakkua ja piirakoita. Tai jotain leivonnaisia. Olisikohan lämpimäiset synonyymi? Pakattiin nätisti puhtaaseen pyyhkeeseen ja korissa vietiin. Tuo oli tapana ainakin 40-60 luvulla, isoäiti puhui myös rotinoista. Nykyään ei juuri tuota sanaa enää kuule. Mutta ajatelkaa kuinka ihana tapa! Tuleekohan sana jostain venäjästä, Savokarjalassa on jonkin verran sanoja jotka aikojen alussa on tullut venäjältä.
Ehkä olen liian introvertti, kun en näe tuossa mitään ihanaa. Olisin ahdistunut, jos joku naapurin Liisa olisi tullut ovellemme piirakoiden kanssa, kun olen juuri saanut vauvan...
Eipä ole ihme, että nykynuoriso on uupuneita ja hermoheikkoja masentujia kun vauvasta tehdään spektaakkeli. Siinä ne ennen vanhaan kasvoivat muun elämän sivussa. Vastasyntynyt kun nukkuu normaalisti suurimman osan vuorokaudesta, mutta jos äiti on kuin viulun kieli, ei nuku, koska vastoaa sen hermostumisen ja hermostuu itsekin kun luulee että on joku hätä. Ottakaa iisisti ja juokaa se kahvi ja jutelkaa niinen vieraidenne kanssa, sitä vauvaa voi sitten vilkaista sängyssä ilman sen suurempia seremonioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kieltämättä outo sana. Minulle, Hesalaiselle, se tuli tutuksi kun olin lapsena usein kesällä maalla Savonlinnassa. Tätini sanoi että pitää leipoa ja viedä rotinat naapurin Liisalle kun on saanut vauvan. Täti leipoi pullaa, kuivakakkua ja piirakoita. Tai jotain leivonnaisia. Olisikohan lämpimäiset synonyymi? Pakattiin nätisti puhtaaseen pyyhkeeseen ja korissa vietiin. Tuo oli tapana ainakin 40-60 luvulla, isoäiti puhui myös rotinoista. Nykyään ei juuri tuota sanaa enää kuule. Mutta ajatelkaa kuinka ihana tapa! Tuleekohan sana jostain venäjästä, Savokarjalassa on jonkin verran sanoja jotka aikojen alussa on tullut venäjältä.
Ehkä olen liian introvertti, kun en näe tuossa mitään ihanaa. Olisin ahdistunut, jos joku naapurin Liisa olisi tullut ovellemme piirakoiden kanssa, kun olen juuri saanut vauvan...
Eipä ole ihme, että nykynuoriso on uupuneita ja hermoheikkoja masentujia kun vauvasta tehdään spektaakkeli. Siinä ne ennen vanhaan kasvoivat muun elämän sivussa. Vastasyntynyt kun nukkuu normaalisti suurimman osan vuorokaudesta, mutta jos äiti on kuin viulun kieli, ei nuku, koska vastoaa sen hermostumisen ja hermostuu itsekin kun luulee että on joku hätä. Ottakaa iisisti ja juokaa se kahvi ja jutelkaa niinen vieraidenne kanssa, sitä vauvaa voi sitten vilkaista sängyssä ilman sen suurempia seremonioita.
Niin mitä? Kukahan sen spektaakkelin tekee, jos täytyy vieraiden ihmisten kotiin ängetä vauvan takia?
Vierailija kirjoitti:
Ap aikoinaan kirjoittanut sanan rotinat. Mitä murretta en ole koskaan kuullut edes sanaa. Voisi vähän miettiä mitä kirjoittaaa. Olen stadista ja jos alan puhumaan heinähatuille slangia eivät ymmärrä mitään. Luultavasti rotinat on kuin roikit vaatteet penskalle.
KVG, kun muutenkin täällä netissä roikut, sivistyt samalla vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa tuo jollekin koliikkivauvan äidille.
Nuoremmat ei näköjään ymmärrä mitkä asiat elämässä on tärkeimpiä.LÄHEISET,perheet ystäväta!Elämä on ihme,pieni ihminen on ihme,vaalikaamme hyvää ystävyyttä ja antakaa rakkautta ystäville,läheisille! Pienen ihmisen elämän alkua on syytä juhlistaa ja hänen kehitystään on hieno seurata ! Elämä täällä on lyhyt hetki ,älkää heittäkö hienoja hetkiä pois elämästänne !
Vierailija kirjoitti:
Hirveetä draamaa aiheuttaa joku vauva. Miksi sen syntymää pitäisi jotenkin juhlia? Kerkeää sitä lahjomaan synttäreilläkin jos ja kun mieli tekee. Ihan kuin lapsen synnyttäminen olisi joku uroteko. Ja ei, en mene tyhjin käsin vauvaa katsomaan kun en mene ollenkaan. Ehtii sitä kaveria myöhemminkin nähdä. Vastasyntyneet on oikeastaan aika rumia, ei mitään ihasteltavaa. Ei kaikki välitä lapsista.
Viestistäsi paistaa lapsivihan lisäksi, ettet kykene ajattelemaan asioita lainkaan toisten kannalta. Jos ystäväsi saa esikoislapsen, hänen koko maailmansa mullistuu. On tullut uusi perheenjäsen, on kasvettava uuteen identiteettiin vanhempana, ja mikäli ystävä on vauvan äiti niin hänen vartalonsakin on muuttunut. Eli lyhyesti sanottuna lapsen syntymä on sen vanhemmalle yleensä aika hitsin Big Deal. Yleensä ystävät haluavat olla jollakin tapaa osallisina ystäviensä elämän käännekohdissa, huippuhetkissä ja hädässäkin.
Ihan samalla negatiivisuudella voit toki suhtautua kaikkeen muuhunkin, jonne sinut kutsutaan. Häät - tylsä prinsessaleikki ja pari eroaa kuitenkin. Valmistujaiset - luuleko tuore maisteri olevansa joku sankari?? Sitä paitsi kuka sen gradun aiheesta edes ymmärtää mitään. Joku osti uuden auton, no pian se onkin jo vanha. Joku sai ylennyksen, mutta kuka jaksaa mitään tylsiä työjuttuja kun töissä sentään jumitetaan joka saamarin arkipäivä. Sait kutsun ystäväsi hautajaisiin mutta et viitsi mennä kun se ystävähän on enää pelkkä kuivunut ruumis eikä sen kanssa mitään voi puhua
Ei kai vieraat ihmiset tule kenenkään kotiin vauvaa katsomaan! Ystävät työtoverit ja sukulaiset tulee.Työkavereista ne läheisimmät.Häihin sen sijaan kutsutaan aivan ventovieraita ihmisiä.Minäkin olen ollut aivan tuntemattomien ihmisten häissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveetä draamaa aiheuttaa joku vauva. Miksi sen syntymää pitäisi jotenkin juhlia? Kerkeää sitä lahjomaan synttäreilläkin jos ja kun mieli tekee. Ihan kuin lapsen synnyttäminen olisi joku uroteko. Ja ei, en mene tyhjin käsin vauvaa katsomaan kun en mene ollenkaan. Ehtii sitä kaveria myöhemminkin nähdä. Vastasyntyneet on oikeastaan aika rumia, ei mitään ihasteltavaa. Ei kaikki välitä lapsista.
Et oo varmaan ite synnyttänyt? Maho.
Vai että oikein maho 😂 Ihan kuule vela joka nauttii elämästään. En ole ikinä pitänyt lapsista. En oikein ymmärrä mikä niissä on se juttu? Aikuiset on parempaa seuraa.
Jos vieras tulee tyhjin käsin niin kannattaa pitää huolta että vieraan kahvikuppikin on sitten tyhjä.;)
Jos ei vieraana halua viedä tuliaisia, niin kannattaa sopia näkeminen sitten kahvilaan. Ei rasita perhettä eikä vie heidän kahveja ja pullia tyhjin käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et oo varmaan ite synnyttänyt? Maho.
Vai että oikein maho 😂 Ihan kuule vela joka nauttii elämästään. En ole ikinä pitänyt lapsista. En oikein ymmärrä mikä niissä on se juttu? Aikuiset on parempaa seuraa.
Ai joo, vela😂 toisin sanoen et oo saanu miestä jonka kans hankkia lapsia. Tai sit et oo tullu raskaaks monen vuoden yrittämisen jälkeen. Joo, tehään sust vela sit😂
Just tämmöset velat ei tiedä lapsista mitään ja niiden saamisesta. Mahtaa sulla olla tylsä elämä. Onnea tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä olisi kohteliasta tuoda vauvalle jotain tuliaisia. Ei sen tarvitse olla kallista, riittää edes että toisi vaikka helistimen ja tutin, jokainen oman rahatilanteen mukaan. Ei tarvitse tuoda vanhemmille mitään suklaata eikä kahvipöytään mitään, kunhan muistaa sitä vauvaa.
Ei mitään tarvitse viedä kunhan käy katsomassa lasta ja äitiä sekä miestä jos sellainen on. Lapsi on saanut laatikollisen vaatteita valtion kustantamana sekä varmaankin muiden lasten vanhat joten käykää vain nopealla visiitillä katsomassa keltä lapsi näyttää.
Onko sinulla aina tapana mennä ihmisten kotiin tyhjin käsin? Ja vielä kyttäämistarkoituksella "keltä lapsi näyttää"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten ns. maalaisjärki ja tapakulttuurin tuntemus on kadonnut.
Ei ymmärretä perinteitä tai tapoja (ja ollaan liian moukkia ottamaan selvää niistä edes varmuuden vuoksi).
Lippis päässä ja tennarit jalassa istutaan hienoissakin juhlissa syömässä.
Vauvoille ei tuoda mitään, mutta eipä tuoda myöskään uudelle tuttavuudelle tai tupareihin: ruisleivälle ja suolalle naureskellaan kuin kyse olisi vitsilahjasta, kukkia ei osata antaa edes deittikumppanille kun kyläillään eka kerta tämän luona.
Liikenteessä tungeksitaan äitien ja pikkulasten väliin, kaahataan ruumisautosta ohi ja jäädään kuvaamaan onnettomuuspaikalle eikä soiteta apua/tarkisteta tilannetta. Raavaat miehet tölläävät vierestä kun mummoilla on vaikeuksia kantamusten tai tien ylittämisen kanssa. Jne.
Et kai tosissasi vie kenellekään ruisleipää ja suolaa!?
Etkö ole kuullut vanhasta tavasta, että uuteen kotiin viedään tuliaisiksi leipää ja suolaa?
Olen kuullut, mutta en onneksi ole koskaan saanut. Nykyään tuskin sellaisia annetaan kenellekään...
Myy prk,,le pääsylippuja ja jotain arpoja eteisessä.
Eräs kaveri puski vauvoja tasaiseen tahtiin. Aina piti kiikuttaa sitten joku rouvan toivelistalla oleva kallis lahja kun meni katsomaan vauvaa. Kerran lahjatoivelistalla oli mm. Moccamaster!?! Neljättä vauvaa kun menin katsomaan, niin vein veetuiluna paketin kortsuja.
En tiedä. Olen kasvanut sijaiskodissa.