Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Näitä juttuja lukiessani olen päättänyt ettei minun vauvaani tulla katsomaan ilman tonnin seteliä ja sushikuormaa.....!
Ei ole kavereita ja sukulaiset ovat kaukana tai koronapelkoisia. Eipä siis tarvinnut onneksi ihmisten typeryydestä ärsyyntyä.
Nyt tosin vauva jo 1,5-vuotias ja muiden lasten seuraa näyttää haluavan. No, sitä seuraakin löytyy muuten kuin omien vanhojen tollojen tuttujen kanssa suhteita kaivaten (esim. leikkikentiltä ja nimeltä tunnetuista tutuista, jotka ovat lähiaikoina myös ipanan vääntäneet).
Siis ihmiset, sanokaa nyt suosista heipat vituttaville tutuillenne. Nim. juopot ja omasta elämästään tunteja jaaritelleet, ilmaista terapiaa vain selvästi kaivanneet kaverini jätin unholaan, fb:ssäkin käyn max. 2 kertaa vuodessa, ja elämä on paljon helpompaa ja rennompaa.
Tää ketju nimestä alkaen huutaa kalevauvaa. Osa kirjoittajista on varmaan kirjoittanut kommenttinsa toivoen että niistä tulee laulunsanoja.
Voihan rotinat! En jaksa uskoa, että tätä aloitusta on tehty vakavissaan, ei voi olla tollasia ihmisiä kuin ap, ei voi.
Kyllä ihan varmasti aloittajalle taivaspaikka aukeaa.
Kun olen kaverin polttareihin uhrannut 100 euroa, häälahjaan 200 euroa, baby showereihin 100 euroa, ei enää kiinnosta uhrata vauvaan. Joten en mene vauvaa katsomaan. Riittää tämä rahan nyhtäminen
Miksi viedä pullaa ja kaikkia herkkuja? Terveellistä ruokaa kannattaisi ennemmin viedä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ollut sellainen kasvatus että aina pitää viedä jotain kyläreissulla. Ja se stressaa. Pelkkä bensa jo niin kallista nykyisin. Ei yksinkertaisesti ole varaa käydä kylässä kun jo kolmen kympin ylimääräinen meno on itselle nykyään paljon.
Ennen oli niin helppoa. Piipahdetiin kaljupää kahvilla naapurissa tai kaverilla.
Nyt pitää sopia ja viedä puska kukkia ja kahvipaketti, jos kävisi piipahtamassa. Joten en käy enää kenenkään tykönä. Suomen kautta pidän yhteyttä, kun on paljon helpompaa
Eräs jo mummoikäinen nykyään
Vierailija kirjoitti:
Kun olen kaverin polttareihin uhrannut 100 euroa, häälahjaan 200 euroa, baby showereihin 100 euroa, ei enää kiinnosta uhrata vauvaan. Joten en mene vauvaa katsomaan. Riittää tämä rahan nyhtäminen
Joo, tuntuu, että ihmisillä ei ole enää suhteellisuudentajua. Joissakin hääkutsuissa, kun olen lahjapyyntöjä katsellut, niin ei auttanut kuin pyöritellä päätä.
Vierailija kirjoitti:
Paras lahja on viedä äidille ihana käsivoide ja shampoo tms. Tai lahjakortti lastenvahtiudesta tulevaisuudessa.
Äidille? Minkähänlainen olo vauvan isälle ja sisaruksille jää tästä? Varmaan äidillekin hieman vaivaannuttava tilanne.
Mielenkiinnosta kysyn: Te, jotka ette halua viedä mitään tuomista vauvaperheeseen, ettekö koskaan vie mitään muistamista myöskään esim. hääparille/vastavalmistuneelle/ ylioppilaalle?
Tämä on ihan sinun omaa tyhmyyttäsi, jos passaat vieraita. Kyllä silloin voi sanoa aivan suoraan, että nyt ei ole millään ehtinyt, kun on tämä vauva.
Lapsettomat eivät ehkä oikeasti ymmärrä tilannetta. Nyt hävettää, kun olen itsekin mennyt johonkin lapsiperheeseen tyhjin käsin. Ennen vietiin rotinoita tai jollakin muulla nimellä syötävää, ettei äidin itse tarvinnut valmistaa mitään, tai sitten vauvalle jotain. Oma anoppini nuhteli minua erään kerran, kun en ollut tarjonnut vieraille kahvia. Vieras ehkä vanhan kansan mummona ymmärsi tilanteen, vaikka hänelle itselleen oli kunnia-asia tarjota kahvit kaikille kävijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras lahja on viedä äidille ihana käsivoide ja shampoo tms. Tai lahjakortti lastenvahtiudesta tulevaisuudessa.
Äidille? Minkähänlainen olo vauvan isälle ja sisaruksille jää tästä? Varmaan äidillekin hieman vaivaannuttava tilanne.
Vanha tapa on ollut tuoda KOKO PERHEELLE jotain syötävää, tai sitten vauvalle jotain. Vain yksin äidille ovat tuoneet jotain vain hänet omat läheisimmät.
Yrittäkää ymmärtää meitäkin, joilla ei ole ollut ns. normaali perhe-elämä lapsena. Ei kaikilla ole ollut sukua, kyläilyjä tai sosiaalisia vanhempia. Ei se ole älyn puutetta. Kaikki eivät vaan tiedä. En minä ainakaan tiennyt.
Asuin lastenkodissa ja muutin sieltä yksin omilleni. Kun pyydettiin vauvaa katsomaan, menin, kun luulin että se on kohteliasta ja kuuluu tapoihin. En nyt niin hirveästi olisi jaksanutkaan, vauvat eivät kiinnostaneet, mutta yritin toimia sosiaalisten normien mukaan.
Ihan hyvin voi sanoa kutsutulle, että toisitko jätskiä tai pullaa niin juodaan kahvit. Voi vaikka sillä varjolla pyytää tuomaan, että vierailija voi ostaa omien allergioidensa tai mieltymystensä mukaiset tuomiset. Ja vierailija saa helpotuksen siitä, että mitä veisin tai mikä olisi sopivaa.
Vasta myöhemmässä aikuisiässä tajusin, että kylään mennessä on kohteliasta viedä tuliaisia ja keskustella ja yrittää tulla ihmisten kanssa toimeen. 18-vuotiaana saatoin vain nököttää vaivautuneena kahvikupin äärellä kehtaamatta sanoa, että olisin juonut mieluummin teetä. Mielestäni paljonpuhuttu suvaitsevaisuus tarkoittaa myös sitä, että ymmärretään erilaisista lähtökohdista (myös ihan koti-Suomessa) lähteneiden nuorten aikuisten puutteet yleisistä sosiaalisista vakiintuneista kuvioista. Osa ei käyttäydy epäkonventionaalisesti tyhmyyttään, vaan tietämättömyyttään.
No, ilman muuta tuliaisia viedään kun mennään vauvaa katsomaan. Jestas, kuinka tolvanoita ihmiset on. Mutta onhan täällä lukenut, että häihinkin mennään ilman lahjaa tai pelkän onnittelukortin kanssa. Jos mut kutsutaan jonnekin, niin varmasti myös vien jotakin. Yllätyskyläilyjä en harrasta. En myöskään oleta, että mun vieraat tuo jotain kun tulevat käymään, enkä pahastu, jos tulevat ilman mitään. Myönnän, että tuliainen kyllä ilahduttaa, eikä sen tarvitse olla mitään ihmeellistä. Viimeksi sisko tuli lapsineen kylään jäätelöpaketin ja lasten piirustusten kanssa.
Minun ikäluokkani tuttavapiirissä vauvat ovat yleensä jonkun lapsenlapsenlapsia. Vaatetavaraa en vauvalle vie, koska kasvavat nopsaan niistä ulos ja sisaruksiltakin saattaa tulla ylenmäärin vauvavaatetta. Minun bravuurini on viedä iso pussukka vaippoja joiden suosikkimerkin koetan toki luteilla sekä jotain hyvää allergiatestattua pyllyvoidetta, jonka äitikin voi käyttää jos ei vaaville sovi... ja hedelmiä, ne heruttavat hyvää maitoa vauvalle, ja hedelmäkori onkin minun "kukkakimppuni". Makeaa vain pikkuisen, mutta hyvää. Kukkasista viis!
Mitä lahjakoria sä oikeen odotat🤣? Se, että SÄ olet tehnyt lapsen tänne ei velvoita muita tuomaan lahjoja. Ainuttakaan, ellei halua. Muiden lapset on ällöjä ja ne on ihan sama onko eläviä ja kuolleita. Omat ja lähipiirin vielä menee.
Eihän muutaman viikon ikäinen lapsi vielä osaa odottaa mitään lahjoja vierailta.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Kun on jo babyshowereihin vienyt lahjan äidille ja/tai vauvalle, niin miksi pitää lahjoa heidät uudestaan kun käy katsomassa vauvaa? Pullaa voin viedä kahvipöytään, koska en oleta, että vastasyntyneen perheessä jaksetaan pitää pöytä koreana vieraita varten, mutta mielestäni sen pitää riittää.