Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
Ei nykynaiset, alle kolmikymppiset edes tunne sanaa rotinat.
Eikä heillä muutoinkaan ole käytöstapoja.Ja kyllä se riittää, jos tuo kukkakimpun, tai vauvalle jonkun lelun, tai kovakantisen kirjan tai bodyn, ja lisäksi jotain kahvileipää.
Ei mahdottomia voi vaatia, eikä kukaan edes tarvitse nykyisin mielettömiä määriä ruokaa ja leivonaisia.
Ennen vanhaan oltiin köyhiä ja aina kun uusi lapsi syntyi, naapurit toi ne rotinat, leipää ja nisua, perunoita, lihaakin jos sitä sattui ylimääräistä olla.
Ennen oli ennen, nyt on nyt.
En veisi suklaata tuoreelle äidille, kun monella on varman vähän ylipainoa raskauden jälkeen. Vai olenko nyt jämähtäyt 90-luvulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä nämä muutamat hokevat, että on ok mennä ilman tuliaisia katsomaan vauvaa. Ei se vaan ole, vaikka kuinka niin hokisitte. Se osoittaa vaan omat käytöstapojenne puutokset, ei muuta.
Tavallaan olen samaa mieltä, mutta nykypäivän tavarapaljoudessa nuo tuomiset on syytä harkita tarkkaan.
Vauva ei tarvitse kuutta unirättiä tai valtavaa kasaa tutteja. Monet nykyvanhemmat haluavat myös itse valita mieleisensä tuotteet. Syötävät lahjat on myös ikäviä, jos niitä tulee paljon. Esim. jos jokainen vieras tuo pullia ja kahvipöytätarjottavia niin kotihan on kohta joku konditoria...
No mitä ehdottaisit?? Lahjakorttia??
Vaiko kahta kättä heiluttaen ilmasille kahville??
Ilman tuomisia piipahtaminen ihan ok. Kahvitarjoilua ei toki kuulu olettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykynaiset, alle kolmikymppiset edes tunne sanaa rotinat.
Eikä heillä muutoinkaan ole käytöstapoja.Ja kyllä se riittää, jos tuo kukkakimpun, tai vauvalle jonkun lelun, tai kovakantisen kirjan tai bodyn, ja lisäksi jotain kahvileipää.
Ei mahdottomia voi vaatia, eikä kukaan edes tarvitse nykyisin mielettömiä määriä ruokaa ja leivonaisia.
Ennen vanhaan oltiin köyhiä ja aina kun uusi lapsi syntyi, naapurit toi ne rotinat, leipää ja nisua, perunoita, lihaakin jos sitä sattui ylimääräistä olla.
Ennen oli ennen, nyt on nyt.
En veisi suklaata tuoreelle äidille, kun monella on varman vähän ylipainoa raskauden jälkeen. Vai olenko nyt jämähtäyt 90-luvulle?
Taidat olla, silloin tuli synnyttäneille todella paljon kommentteja painosta. Heti osastolta päästyä jo kuittailtiin kun vauvamaha ei jäänytkään sairaalaan. Miksi synnyttäneiden naisten piano on jotenkin julkista riistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä nämä muutamat hokevat, että on ok mennä ilman tuliaisia katsomaan vauvaa. Ei se vaan ole, vaikka kuinka niin hokisitte. Se osoittaa vaan omat käytöstapojenne puutokset, ei muuta.
Tavallaan olen samaa mieltä, mutta nykypäivän tavarapaljoudessa nuo tuomiset on syytä harkita tarkkaan.
Vauva ei tarvitse kuutta unirättiä tai valtavaa kasaa tutteja. Monet nykyvanhemmat haluavat myös itse valita mieleisensä tuotteet. Syötävät lahjat on myös ikäviä, jos niitä tulee paljon. Esim. jos jokainen vieras tuo pullia ja kahvipöytätarjottavia niin kotihan on kohta joku konditoria...
Vauva ei välttämättä tarvitse mitään, turha viedä rättejä tai vaatteita. Ilahduttakaa niitä vanhempia.
Nyt on mennyt pahasti sekaisin mikä se alkuperäinen rotinaperinne on ollut. Siinä viedään nimenomaan vanhemmille jotain heidän jaksamistaan helpottaakseen, esim. ne kahvipöytätarjottavat. Ja ainakin itse olisin onnellinen kukkakimpusta, rakastan kukkia. Voihan sitä yrittää jotenkin ilahduttaa sitä tuoretta vanhempaa :) Se nyt vaan on kohteliasta, harvempi siis vaatii tuomaan mitään.
Sorry mutta en ymmärrä miten pullat ja keksit helpottavat vanhempien jaksamista? Ravintoarvoiltaan ihan yhtä tyhjän kanssa ja tuossa kohtaahan ruuan terveellisyyteen pitäisi kiinnittää ihan erityistä huomiota, winä mussuttaa pullaa ja makeaa monta kertaa päivässä. Rotinat on perinteisesti olleet jotain ihan oikeaa kunnollista ruokaa.
No ne helpottavat siksi, ettei tarvitse itse niitä siihen kahvipöytään vääntää. Ei kai niitäkään ole tarkoitus nruoaksi syödä monta päivää..
Juu, mutta jos kaikki vieraat tuo "omat pullansa" niin kohtahan siinä on syönyt ruuaksi vain näitä kahvipöytätarjottavia
En mielelläni käy katsomassa vauvoja. Poikkeuksen tekee jos on ihan lähipiiriin kuuluva. Turha tautiriski vaan moinen ja kuitenkin perhe haluaa vaan olla rauhassa. Ja jos joku nyt haluaa jotain makaroonilaatikkoa kun ei jaksa kokkailla synnytyksen jälkeen, niin ei kyllä oo mun asia.. Tavaroista on moni nykyään niin tarkka, et ihan turha ostaa ellei tasan tiedä mitä toivotaan.
T. Kahden äiti itsekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva ei välttämättä tarvitse mitään, turha viedä rättejä tai vaatteita. Ilahduttakaa niitä vanhempia.
Nyt on mennyt pahasti sekaisin mikä se alkuperäinen rotinaperinne on ollut. Siinä viedään nimenomaan vanhemmille jotain heidän jaksamistaan helpottaakseen, esim. ne kahvipöytätarjottavat. Ja ainakin itse olisin onnellinen kukkakimpusta, rakastan kukkia. Voihan sitä yrittää jotenkin ilahduttaa sitä tuoretta vanhempaa :) Se nyt vaan on kohteliasta, harvempi siis vaatii tuomaan mitään.
Sorry mutta en ymmärrä miten pullat ja keksit helpottavat vanhempien jaksamista? Ravintoarvoiltaan ihan yhtä tyhjän kanssa ja tuossa kohtaahan ruuan terveellisyyteen pitäisi kiinnittää ihan erityistä huomiota, winä mussuttaa pullaa ja makeaa monta kertaa päivässä. Rotinat on perinteisesti olleet jotain ihan oikeaa kunnollista ruokaa.
No ne helpottavat siksi, ettei tarvitse itse niitä siihen kahvipöytään vääntää. Ei kai niitäkään ole tarkoitus nruoaksi syödä monta päivää..
Juu, mutta jos kaikki vieraat tuo "omat pullansa" niin kohtahan siinä on syönyt ruuaksi vain näitä kahvipöytätarjottavia
No ei ole iso vaiva linkasta niitä bioskaan jos pullia tursuaa ovista ja ikkunoista. Tiedän, saamme ongelman kohta ihan joka asiasta, jos vaan kunnolla väännämme. Kohta saamme kuulla kuinka bioskan vieminen on vaiva ja näin ollen vieraatkin olivat pelkkää riesaa alusta loppuun asti; toivat ei toivottua paskaa pöytään joka pitää viedä roskiin :D alkaa jo naurattamaan
Miksi toisaalta edes osallistuu niin kiihkeästi tähän keskusteluun jos ei ole mitään rajapintaa asiaan? :)
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lapsiperheet vaan laskisi vuosittaisen budjetin, millä hinnalla olettavat ihmisten ostavan heidän perheelle lahjoja: Tämän voisi sitten vaikka kerralla laittaa vanhempien tilille, niin pääsisi siitä vaivasta, että pitäisi jotain lahjoja koko ajan miettiä. Vanhemmat voisi sillä sitten vaikka ostaa uudet äänentoistolaitteet itselleen tms. mitä ikinä tahtovatkaan, mutta lahjavelvollisuus vuodeksi olis kerralla kuitattu.
On nykyään muutenkin mennyt sellaiseksi, että sanellaan mitä lahjoja ei saa ainakaan ostaa ja ollaan vihaisina jos tulee jotain "turhaa". Minkä toki ymmärrän, mutta sitten vain olisi reiluinta antaa mahdollisuus suoraan rahalahjoitukseen, ilman monimutkaisia lahjomiskuvioita tai sitä, että lahjansaaja määrää, mitä pitää ostaa.
Palstalla on aikaisemmin valiteltu, kun joku isompi lapsi oli saanut lahjaksi turhia tai tyhmiä tavaroita. Onhan se harmi, mutta isommilla paikkakunnilla uudet tavarat voi varmaan kierrättää viemällä kirpputorille.
EI TULLA SITTEN OLLENKAAN KATSOMAAN VAUVAA , JOS KATSOMISELLAKIN ON HINTALAPPU.
Miten tästä tehdään ongelma?
Kuulun näihin mitkä vie. Näillä joilla ongelma niin ei mikään estä kysymästä että mistä sopii ostaa lahjakortin.
Saavat vanhemmat sitten ostaa mitä haluavat.
Täällä työkaveritkin kimpassa ostavat jotain vauvalle.
Olen tosi ulkosuomalainen, asun ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten pitää köyhien jättää vauvat katsomatta ja siitäkös vasta loukkaannutaankin.
Ei vaan sitten tutkitaan ja ihmetellään äitien yksinäisyyttä ja vauvavuoden raskautta ja sitä, miten perheet saavat pärjätä omillaan. Mistähän johtuisi? Ettei vain osasyy olisi näissä ulkokultaisissa ja väkisin väännetyissä säännöissä, joissa pääosassa on lahjominen, ei läsnäolo ja läheisyys? Keksitään miljoona sääntöä kuinka tulee olla ja käyttäytyä, uhriudutaan, suututaan ja loukkaannutaan ja lopulta ihmetellään, kun kukaan ei jaksa eikä halua enää vierailla eikä auttaa? Ihme juttu.
Ei kai p-aukisilta mitään voi odottaa jatkossakaan. Tollaset aiheuttaa vaan vaivaa jatkossakin. Aapeen kantsii karsia pois elämästään ajattelemattomat ja itsekeskeiset tyypit.
Niin, joissakin piireissä rahapussin paksuus on se mittari huolitaanko ihmisiä elämään. Rahapussin, lahjojen määrä sekä niiden hinta. Eihän siinä, saahan jokainen asettaa ihmissuhteilleen sellaisia vaatimuksia mitä itse haluaa.
Käytöstavat ja sivistys on ilmaista, eikä pienet lahjatkaan vie ketään vararikkoon.
Huonosta taloudenhoidosta kyse, jos muutaman euron tuliainen on ongelma.Ei tämän tietenkään tarvitse olla joka kaveripiirissä tapana, mutta kommenttina vain tuohon, että rahapussin paksuus liittyisi asiaan.
Suomessa on tänäkin päivänä paljon ihmisiä, joiden talous on tosi tiukalla. Tulot ovat niin pienet, että viisi euroa on liikaa, kun summaa vaan ei ole.
En ole ikinä kuullut sanaa rotina. Ja aika törkeää ettei sulle kelpaisi se kaupan ruusupuska. Mitä edes teet kukilla? Sen sijaan tuo että vierailisi vaan vähän aikaa ja terveenä olisi ihan järkevää vierailta ja sitä odottaisin itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaiko kahta kättä heiluttaen ilmasille kahville??
Yök, kahvia.
Jos minut kutsutaan "katsomaan vauvaa" ihan vaan koska ilmeisesti se on jotenkin tarkoitus olla ihmeellinen juttu muillekin kuin sukulaisille, tulen nimenomaan katsomaan vauvaa. En odota tai halua tarjoilua, enkä myöskään vie mitään ellei ole erikseen toivottu, kyläily ei kestä kauaa, piipahdus työpäivän jälkeen.
Jos kutsutaan kylään käymään vaikka viikonloppuna, oletan että tarjolla on ehkä jotain syötävää ja voin vaikka ehdottaa että toisin ainekset lämpimiin voileipiin, koska ne on helppo tuunata mieleisikseen tehdessä. Tällöin vauva on sivuseikka vaikka sitäkin varmasti katsotaan, ja toki aikataulut ja toiminnot sovitetaan vauvalle sopiviksi - esim. ei kuunnella musiikkia jos vauva nukkuu, mutta vauva itsessään ei ole vierailun tarkoitus.
Eli itse vien tuomisia jos minun on tarkoitus viettää aikaa talossa eikä vain käydä pyörähtämässä. Kahvia lähipiirissäni ei juoda ja vedenkeittimellä pussiteen teko on niin helppoa että kaikki tietävät että kysymällä saa mennä keittiöön laittamaan jos itse haluaa.
Heinis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vieraille tarvitse tarjota mitään. Ap on nipo. Relaa. Eikä vieraiden siis tarvitse tuoda mitään.
No ei kyllä tyhjin käsin mennä vauva katsomaan!
Miksi ylipäätään täytyy mennä "vauvaa katsomaan"?? Samanlaisia rääkyviä rääpäleitä ne on kaikki. Kun on yhden nähnyt on nähnyt kaikki.
"Mennä katsomaan" on nyt vain suomen kielen tapa ilmaista se, että mennään kylään tai sairaalaan jonkun tietyn henkilön takia. Kun mennään katsomaan vauvaa, se on merkki siitä, että vierailija on kuullut lapsen maailmaan tulosta ja pitää asiaa niin tärkeänä, että tulee vauvan kotiin nähdäkseen lapsen. Se on huomionosoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaiko kahta kättä heiluttaen ilmasille kahville??Yök, kahvia.
Jos minut kutsutaan "katsomaan vauvaa" ihan vaan koska ilmeisesti se on jotenkin tarkoitus olla ihmeellinen juttu muillekin kuin sukulaisille, tulen nimenomaan katsomaan vauvaa. En odota tai halua tarjoilua, enkä myöskään vie mitään ellei ole erikseen toivottu, kyläily ei kestä kauaa, piipahdus työpäivän jälkeen.
Jos kutsutaan kylään käymään vaikka viikonloppuna, oletan että tarjolla on ehkä jotain syötävää ja voin vaikka ehdottaa että toisin ainekset lämpimiin voileipiin, koska ne on helppo tuunata mieleisikseen tehdessä. Tällöin vauva on sivuseikka vaikka sitäkin varmasti katsotaan, ja toki aikataulut ja toiminnot sovitetaan vauvalle sopiviksi - esim. ei kuunnella musiikkia jos vauva nukkuu, mutta vauva itsessään ei ole vierailun tarkoitus.
Eli itse vien tuomisia jos minun on tarkoitus viettää aikaa talossa eikä vain käydä pyörähtämässä. Kahvia lähipiirissäni ei juoda ja vedenkeittimellä pussiteen teko on niin helppoa että kaikki tietävät että kysymällä saa mennä keittiöön laittamaan jos itse haluaa.
Aloituksessa luki "Tullaan katsomaan vauvaa". Ei niitä vieraita silloin ole kutsuttu, ne tulee, tai kysyy milloin saadaan tulla.
En tiedä oletko mahdollisesti vielä nuori, ettet tiedä tällaista ilmiötä, mutta kyllä nuo yli 50-vuotiaat suorastaan survoo katsomaan suvun vauvoja. Tälläisten survojien tuleminen tyhjin käsin on lähes riesan tasolla oleva tapahtuma. Ja ei toki kaikissa suvuissa ole tällaista, meillä valitettavasti on. Edes ristiäisiin ei tullut pelkästään kutsuvieraita, vaan anopin ja appiukon sisarukset survoivat..
Jos sinut KUTSUTAAN katsomaan vauvaa niin ei kai sinun ole pakko viedä mitään, jos et halua onnitella tuoreita vanhempia. Eihän synttäreillekään ole mikään pakko viedä lahjaa, ihan omista haluista ja käytöstavoista kiinni. Eihän AP:kaan ole loukkaantunut siitä, ettei kaikki vieraat tajua, vaan ihmettelee, kun hänelle itselleen se on itsestään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Apu on tarpeen kirjoitti:
Ei kyllä tulis mieleenkään mennä vauvaperheeseen kylään korona aikana! Eikä muuallekaan olipa vauva tai ei. Toisekseen tuoreen äidin pitää saada olla rauhassa ja levätä ja totutella uuteen pikku ihmiseen. Ennen koronaa kävin vauvaperheessä esim siivoamassa tai olin vaikka vauvan kanssa sillä aikaa kun äiti oli pitkässä suihkussa, tai kävin vaunulenkillä että äiti sai nukkua.
"Eikä muuallakaan olipa vauva tai ei". Etkö siis käy enää missään kylässä? Taidat olla melkoinen harvinaisuus, eikä kaikkien tarvitse koko elämäänsä laittaa pauselle "korona-aikana" joka kestää todennäköisesti koko loppu elämämme. Nuhia on aina ollut.
Riski saada tartunta voi tässä olla, mutta maallikko ei näitä aina muista eikä ymmärrä. Vauvavierailujen on kai tarkoitus tuoda rohkaisua ja seuraa lapsen vanhemmille, jotka ovat kotona itkevän nyytin kanssa. Etenkin jos äiti on pitkät päivät yksin pikkuisen kanssa. On myös sellaisiakin äitejä, joiden luona ei käy juuri kukaan.
Itse ainakin nimenomaan olen kädet täynnä töitä kun pakenen tätä palstaa katsomaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vauvaa lähtee katsomaan niin luulisi kyseessä olevan tuttu ja läheinen perhe.
Eli tiedossa olisi, että mikä olisi kiva tuliainen - jos ei tiedä, niin olisi varmaan parempi jäädä kotiin.Uutukaisaika on niin kiireistä, että kukaan ei halua käyttää aikaa puolituttuihin 😉
Mun lähipiirissä on kahdella ihmisellä lapsia, ja ovat läheisiä. En mä silti tiedä mitä niille voi viedä. Aikuisilla ihmisillä on jo sinänsä kaikki mitä ne tarvii. Lasten tavaroiden ja vaatteiden suhteen heillä on omat preferenssit. Molemmat laittaneet kiertoon paljon heille tuotuja vaatteita koska joku syy on ollut etteivät ole pitäneet. Toisella ainakin oli tarkkaa joidenkin potkupukujen kanssa millaisia halusi jotta vaipanvaihto ja pukeminen olisi helppoa ja näppärää. Ja vaipoissa ovat molemmat olleet tarkkoja mikä heillä on parhaiten toiminut ettei tule ylläreitä. Joten ei, en mä ainakaan kysymättä tiedä mitä he kaipaavat, vaikka ovatkin läheisiä.
Voi hyvä tavaton! Joillakin on selvästikin liikaa maallista mammonaa. Kunpa nämä anteliaat henkilöt tietäisivät perheen, jossa oikeasti tarvitaan ja voisivat lahjoittaa jotakin sinne.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Pahimmillaan poiketaan kesken hikilenkin elimeltä lemuten tuijottamaan ovenrakoon. Maailma on pilalla.
Eläköön kiveshiki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten pitää köyhien jättää vauvat katsomatta ja siitäkös vasta loukkaannutaankin.
Ei vaan sitten tutkitaan ja ihmetellään äitien yksinäisyyttä ja vauvavuoden raskautta ja sitä, miten perheet saavat pärjätä omillaan. Mistähän johtuisi? Ettei vain osasyy olisi näissä ulkokultaisissa ja väkisin väännetyissä säännöissä, joissa pääosassa on lahjominen, ei läsnäolo ja läheisyys? Keksitään miljoona sääntöä kuinka tulee olla ja käyttäytyä, uhriudutaan, suututaan ja loukkaannutaan ja lopulta ihmetellään, kun kukaan ei jaksa eikä halua enää vierailla eikä auttaa? Ihme juttu.
Ei kai p-aukisilta mitään voi odottaa jatkossakaan. Tollaset aiheuttaa vaan vaivaa jatkossakin. Aapeen kantsii karsia pois elämästään ajattelemattomat ja itsekeskeiset tyypit.
Niin, joissakin piireissä rahapussin paksuus on se mittari huolitaanko ihmisiä elämään. Rahapussin, lahjojen määrä sekä niiden hinta. Eihän siinä, saahan jokainen asettaa ihmissuhteilleen sellaisia vaatimuksia mitä itse haluaa.
Käytöstavat ja sivistys on ilmaista, eikä pienet lahjatkaan vie ketään vararikkoon.
Huonosta taloudenhoidosta kyse, jos muutaman euron tuliainen on ongelma.Ei tämän tietenkään tarvitse olla joka kaveripiirissä tapana, mutta kommenttina vain tuohon, että rahapussin paksuus liittyisi asiaan.
Suomessa on tänäkin päivänä paljon ihmisiä, joiden talous on tosi tiukalla. Tulot ovat niin pienet, että viisi euroa on liikaa, kun summaa vaan ei ole.
Niin, laadukkaan kahvipaketinkin hinta on joillekin liikaa edes itselle aamukahvinautinnoksi ostettavaksi.
Jokaisen pitää miettiä uudelleen kaikki kotiinkutsumis-kuviot, jos tuliaisista tai niiden puutteesta / tarjooiluista tulee itseä harmittava ongelma.
Itse en korona-aikana kutsuisi ketään kotiini (vastasyntynyttä) vauvaa katsomaan, en tuliaisilla enkä ilman tuliaisia.