Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista tekstiä ajatellen sitä, että koko vauvan katsomaan meno on velvollisuus mitä nimenomaan ne vanhemmat odottaa: en tätä tuoreille vanhemmille sanoisi, mutta itse en ainakaan saa oikein mitään irti sellaisesta tosi pienestä vauvasta, joka lähinnä syö, piereskelee, oksentaa, nukkuu ja tuuttaa sinappia tulemaan, onhan ne söpöjä joo mutta siinäpä se sitten onkin, ei saa mitään kontaktia (edes katse-sellaista) ja sylissä pitäessäkin saa pelätä että menee palasiksi koko vauva.
Eli oletetaan että tulen kylään (= pahoitettaan mieli jos ei tule) ja nytkö tässä on lisäksi lahjapakkokin tullut kuvioon mukaan, harmi etten ole tuollaista tiennyt, huoh, aika raskaaksi menee.
Voi voi miten raskas elämä sulla.
Itse suhtaudun täysin samoin. Ei se ole mitään herkkua kaikille lapsettomille matkustaa johonkin hevonkuuseen kehumaan sitä pientä, jota ei uskalla pitää sylissä ja kuuntelemaan selostuksia kakkavaipoista ja revenneistä nänneistä kun oma elämä on niin kaukana samasta tilanteesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista tekstiä ajatellen sitä, että koko vauvan katsomaan meno on velvollisuus mitä nimenomaan ne vanhemmat odottaa: en tätä tuoreille vanhemmille sanoisi, mutta itse en ainakaan saa oikein mitään irti sellaisesta tosi pienestä vauvasta, joka lähinnä syö, piereskelee, oksentaa, nukkuu ja tuuttaa sinappia tulemaan, onhan ne söpöjä joo mutta siinäpä se sitten onkin, ei saa mitään kontaktia (edes katse-sellaista) ja sylissä pitäessäkin saa pelätä että menee palasiksi koko vauva.
Eli oletetaan että tulen kylään (= pahoitettaan mieli jos ei tule) ja nytkö tässä on lisäksi lahjapakkokin tullut kuvioon mukaan, harmi etten ole tuollaista tiennyt, huoh, aika raskaaksi menee.
Voi voi miten raskas elämä sulla.
Itse suhtaudun täysin samoin. Ei se ole mitään herkkua kaikille lapsettomille matkustaa johonkin hevonkuuseen kehumaan sitä pientä, jota ei uskalla pitää sylissä ja kuuntelemaan selostuksia kakkavaipoista ja revenneistä nänneistä kun oma elämä on niin kaukana samasta tilanteesta
Tällä nyky syntyvyydellä tää mahtaa olla sulle ihan viikottaista, jatkuvasti saa olla matkustamassa johonkin kuuntelemaan revenneistä paikoista juttuja.
Voimia
Minäkin olin teininä (itse olin teini-ikäisen mielinen vielä alle 25-vuotiaana..) ketjun kaltainen raivotar, jos joku kehtasi elämääni vaivata jälkikasvullaan. Raskaana olevat ja heidän vauvansa ällöttivät minua. Olin jotenkin tosi empatiakyvytön ja kuvittelin, että raskaana olevat naiset odottavat jotain prinsessa kohtelua tai tuoreet vanhemmat kuvittelevat että koko maailma haluaa ihastella heidän vauvaansa.
Sitten kasvoin aikuiseksi ja sain omia ja nauran entiselle itselleni. Että onkin voinut olla vihainen nuori. Tuli vaan mieleen tästä ketjusta..
Ei ketään oikeasti kiinnosta tulla katsomaan vauvaa, joten pääsymaksun maksaminen siitä menee jo överiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ketään oikeasti kiinnosta tulla katsomaan vauvaa, joten pääsymaksun maksaminen siitä menee jo överiksi.
Eikö ole vähän ylimielistä puhua itsestään monikossa?
Kun olisikin niin että saisi olla omalla pikku perheellä. Joka ikinen sukulainen ja tuttu tunkee itsensä käymään ja katsomaan vauvaa. Ei riitä kuvaviestit. Jotkut pihit tuo kortin ja odottaa tarjoamista. Kannatan rotinoita. Tulijan kuuluisi tuoda tarjottavaa. Viikko synnytyksestä ja tuore vauva, äitillä mahdollisesti sektiohaava tai rankka synnytys takana. Tämä on vanhempien ja vauvan tutustumisaikaa ja maito juuri noussut imettävälle äidille, hormonit pinnassa. Vauvaa ruokitaan 3h välein, vaihdetaan vaippaa ja pestään. Tähän kuplaan ei tarvita poppoota passattavaksi! Olen sitä mieltä että turha loukkaantua jos juuri synnyttänyt ei jaksa vieraita! Jos haluat viedä jotain, osta lahjakortti tai anna rahaa. Nämä riemunkirjavat autonpotkarit jne kun eivät ole kaikkien makuun. Osa ostaa marketista jotkut vauvanvaatteet mitä ale laarista löytyy. Eikä koko asiat ole kaikilla hallussa. Mun 7 päivän ikäinen poika sai 98cm potkuhaalarit! Meneekö nämä 2 -3 vuotiaana? Ei ole okei jäädä 4 tunniksi kylään.
Onneksi kieltäydyn kohteliaasti mennä katsomaan näitä lapsia, joiden vanhemmat eivät ole pyyteettömiä. Ainakin itselleni opetettiin, ettei lahjat ole itseisarvo vaan se, että tullaan kutsuttuna käymään.
Toivottavasti kukaan ei kovaan ääneen vertaile, että "ei ollut muumia".
On kiva yllättää viemällä mukanaan jotain, muttei se saisi olla kiittämätön itseisarvo.
Jos tulee vastasyntyneen kotiin, on hyvä viedä pullat tms. mukanaan. Vauvalle pieni muistaminen mielellään, mutta ei kai tuokaan mikään sääntö ole. Pää-asia, että jotenkin huomioi.
Nykyään on kaikilla kaikenlaisia ismejä, allergioita ja erityisruokavalioita, ettei ruokatuliaisia kannata ainakaan viedä. Hölmöä olisi alkaa kyselemään, mitä teillä oikein syödään.
Vierailija kirjoitti:
Heinis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vieraille tarvitse tarjota mitään. Ap on nipo. Relaa. Eikä vieraiden siis tarvitse tuoda mitään.
No ei kyllä tyhjin käsin mennä vauva katsomaan!
Miksi ylipäätään täytyy mennä "vauvaa katsomaan"?? Samanlaisia rääkyviä rääpäleitä ne on kaikki. Kun on yhden nähnyt on nähnyt kaikki.
"Mennä katsomaan" on nyt vain suomen kielen tapa ilmaista se, että mennään kylään tai sairaalaan jonkun tietyn henkilön takia. Kun mennään katsomaan vauvaa, se on merkki siitä, että vierailija on kuullut lapsen maailmaan tulosta ja pitää asiaa niin tärkeänä, että tulee vauvan kotiin nähdäkseen lapsen. Se on huomionosoitus.
Kaikki pitää nykyään selittää. Ajatteleeko ihmiset aivoillaan oikeasti mitään enää?
Ja minä päätin nyt, että yhtäkään vauvaa en mene katsomaan, kun se on noin vaikeata. Mistä minä tiedän, mitä linjaa se tuore äiti kannattaa, kun täällä yhdet sanoo yhtä ja toiset toista.
Minä laitan vain onnitteluviestin ja siihen mukaan ehkä kainon toiveen, että olisi kiva saada vauvasta kuva, mutta ei toki ole pakollinen. Ja nähdään sitten joskus myöhemmin, sovitaan siitä sitten kun vauvakin on jo vähän isompi.
Ei sen puoeen, eipä ole vauvoja lähipiiriin tulossakaan.
Mä olen opettanut omat lapseni niin että jos on kutsuttu kylään niin sinne ei mennä kahta kättä heiluttaen, vähintään keksipaketin kanssa menevät. Ja juu pojatkin. Kovasti ovat kehuja saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin keskustelusta huomaa mihin on päädytty kun yksilönkeskeisyys on Suomessa ottanut ylivallan, ja jo kaksi sukupolvea on elänyt irrallaan omista perinteistä ja juuristaan. Eikä käytöstapoja enää kukaan muista. Ulkosuomalaisena hurjaa luettavaa, ei ihme että sosiaaliset tilanteet ovat yhtä tuskaa suomalaisille. Toki niitä ei juurikaan vastaan tule.
Joo, hurjaa luettavaa. Luultavasti Suomessa syntyy nykyään niin vähän lapsia, että osalla ihmisistä ei ole mitään käsitystä synnytyksestä, lapsivuodeajasta tai pikkuvauvan tarvitsevuudesta.
Luulen myös, että osa keskustelijoista on ainakin jollain tavoin sosiaalisesti rajoittuneita. Tuskin he ovat ikinä käyneetkään vauvoja katsomassa eivätkä varmaan oikein edes ymmärrä sosiaalisia konventioita. Moni näistä epäkohteliaista keskustelijoista kuulostaa hyvin yksinäisiltä.
Aika ylimielistä ja itsensä ylentävää puhetta. Ihmisillä on erilaisia tapoja ja sinä vedät niistä johtopäätöksiä sosiaalisista taidoista, yksinäisyydestä ja muusta. Onko tämä mielestäsi todellakin asiallista ja aiheellista? Tätäkö mielestäsi sivistys ja ne niin sanotut hyvät käytöstavat ovat? Ylimielistä peen jauhantaa itsellesi täysin tuntemattomista ihmisistä.
Vastaus ei ole yhtään sen korrektimpi, päinvastoin.
Totta. Olen tuon aiemman kirjoittajan kanssa ihan samaa mieltä. Nykyään ihmisillä ei ole enää mitään käsitystä mistään tavoista. Kaikki tapoihin kuuluvat sosiaaliset kontaktit on ärsyttäviä ja raivostuttavia ja niitä pitää hyljeksiä ja vihata.
Ei siinä ole mitään itsensä ylentävää, jos on sitä mieltä, että tapoja kannattaa vaalia. On olemassa vanha sanonta: varjele tapoja, niin tavat varjelevat sinua.
Sitähän ei tietysti nykyään edes ymmärretä, mitä se tarkoittaa. Olkoon sitten niin.
Kovaksi ja kylmäksi menee maailma. Ja sitten ihmetellään, miksi on niin paljon pahoinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykynaiset, alle kolmikymppiset edes tunne sanaa rotinat.
Eikä heillä muutoinkaan ole käytöstapoja.Ja kyllä se riittää, jos tuo kukkakimpun, tai vauvalle jonkun lelun, tai kovakantisen kirjan tai bodyn, ja lisäksi jotain kahvileipää.
Ei mahdottomia voi vaatia, eikä kukaan edes tarvitse nykyisin mielettömiä määriä ruokaa ja leivonaisia.
Ennen vanhaan oltiin köyhiä ja aina kun uusi lapsi syntyi, naapurit toi ne rotinat, leipää ja nisua, perunoita, lihaakin jos sitä sattui ylimääräistä olla.
Ennen oli ennen, nyt on nyt.
En veisi suklaata tuoreelle äidille, kun monella on varman vähän ylipainoa raskauden jälkeen. Vai olenko nyt jämähtäyt 90-luvulle?
Mitä ihmettä sinulle kuuluu juuri synnyttäneen naisen paino? On kyllä hullua ajatella jonkun keksittyä ylipainoa lahjaa ostaessa. Ajatteletko pallomahamiehen synttäreille kuoharia ostaessasi että ei, ei voi viedä kuin lähdevesipullon kun se on niin läski ja ettei se vaan liho lisää?
Synnyttänyt nainen tarvitsee lepoa, ravintoa ja huolenpitoa. Niistä saa voimaa olla hyvä äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai sä nyt voit hetkeks laittaa vauvan nukkumaan (kun se muutenkin nukkuu melki koko ajan) ja itse keittää vieraalle kahvit. Hyvänen aika sentään.
No voi hyvänen aika kun pitää itsestäänselviä asioita selvittää :)
Osa vieraista kutsuu itsensä, esim. anopin sisarukset tulevat katsomaan vauvaa vaikka heitä ei pyydettäisikään. Siinä sitten vielä passaat kutsumattomia vieraita? Passatkoon itsensä :) Kun ihan välttämättä tuoreet vanhemmat eivät edes halua sinne ketään mutta yritetään olla kohteliaita kaikki puolin ja toisin: Ne uudet vanhemmat, jotka suostuu ottamaan kotiinsa vieraita, ja ne vieraat, jotka tietää olevansa vähän vaivaksi, ja sen takia vie tuliaisiksi jotain hyödyllistä.
Ihan omituista. Anopin sisarukset? Kaksi anoppia ollut, enkä kummankaan sisaruksia ole edes tuntenut, just ja just jonkun nähnyt joskus. Ei ole meille tulleet koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai sä nyt voit hetkeks laittaa vauvan nukkumaan (kun se muutenkin nukkuu melki koko ajan) ja itse keittää vieraalle kahvit. Hyvänen aika sentään.
No voi hyvänen aika kun pitää itsestäänselviä asioita selvittää :)
Osa vieraista kutsuu itsensä, esim. anopin sisarukset tulevat katsomaan vauvaa vaikka heitä ei pyydettäisikään. Siinä sitten vielä passaat kutsumattomia vieraita? Passatkoon itsensä :) Kun ihan välttämättä tuoreet vanhemmat eivät edes halua sinne ketään mutta yritetään olla kohteliaita kaikki puolin ja toisin: Ne uudet vanhemmat, jotka suostuu ottamaan kotiinsa vieraita, ja ne vieraat, jotka tietää olevansa vähän vaivaksi, ja sen takia vie tuliaisiksi jotain hyödyllistä.
Ihan omituista. Anopin sisarukset? Kaksi anoppia ollut, enkä kummankaan sisaruksia ole edes tuntenut, just ja just jonkun nähnyt joskus. Ei ole meille tulleet koskaan.
Olet onnekas :) Anopin sisarhan on miehen täti, joten kyllä meillä ovat tehneet tupatarkastukset jne. Sukujuhlat vähintään kerran vuodessa. Kyllä ne tulee katsomaan vauvaa jos sellainen tulee.
Minä tiedän montakin sukua, joissa vauvan isotädit ja -sedät ovat aivan innoissaan. Jotkut vaan on niin vauvahulluja.
Itsellä ollut sellainen kasvatus että aina pitää viedä jotain kyläreissulla. Ja se stressaa. Pelkkä bensa jo niin kallista nykyisin. Ei yksinkertaisesti ole varaa käydä kylässä kun jo kolmen kympin ylimääräinen meno on itselle nykyään paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee vastasyntyneen kotiin, on hyvä viedä pullat tms. mukanaan. Vauvalle pieni muistaminen mielellään, mutta ei kai tuokaan mikään sääntö ole. Pää-asia, että jotenkin huomioi.
Nykyään on kaikilla kaikenlaisia ismejä, allergioita ja erityisruokavalioita, ettei ruokatuliaisia kannata ainakaan viedä. Hölmöä olisi alkaa kyselemään, mitä teillä oikein syödään.
Mitäs hölmöä siinä olisi? Jos ei halua tehdä lakto-ovo-bege-bögöä niin kysäisee että "voisin tuoda mukanani lasagnen, syöttekö?"
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ollut sellainen kasvatus että aina pitää viedä jotain kyläreissulla. Ja se stressaa. Pelkkä bensa jo niin kallista nykyisin. Ei yksinkertaisesti ole varaa käydä kylässä kun jo kolmen kympin ylimääräinen meno on itselle nykyään paljon.
Pyydä ihmiset sinun luoksesi? Jos jollakin nyt vauva vastasyntyneenä niin se toki poikkeus
Vauvan syntyminen on suuri tapahtuma perheessä, jos oikein silmin katsotaa.En osaisi mennä ilman mitään muistamista, tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs hölmöä siinä olisi? Jos ei halua tehdä lakto-ovo-bege-bögöä niin kysäisee että "voisin tuoda mukanani lasagnen, syöttekö?"
Jos et tiedä perheen ruokavaliota, tuskin olet niin läheinen, että sinua kaivataan vastasyntyneen kotiin.
Ja hienoa vanhemmillakin sitten sen tavaramäärän kanssa, kun on 6 tuttiketjua ja kolme samaa kirjaa, kun vauvoille on lopulta aika vähän noita. Olen juuri nyt raskaana ja haluan ostaa tavarat oman mieleni mukaan. Saan myös paljon suvussa olevien muiden lasten vanhoja leluja ja kirjoja, joten yhtään enempää ei romua tarvita.
Olen tyytyväinen jos ystävät itse järjestävät itsensä käymään. Asun jonkin matkan päässä Helsingistä.