Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin

Pettynytvierailijoihin
28.08.2022 |

Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.

Kommentit (1406)

Vierailija
1041/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin keskustelusta huomaa mihin on päädytty kun yksilönkeskeisyys on Suomessa ottanut ylivallan, ja jo kaksi sukupolvea on elänyt irrallaan omista perinteistä ja juuristaan. Eikä käytöstapoja enää kukaan muista. Ulkosuomalaisena hurjaa luettavaa, ei ihme että sosiaaliset tilanteet ovat yhtä tuskaa suomalaisille. Toki niitä ei juurikaan vastaan tule.

Joo, hurjaa luettavaa. Luultavasti Suomessa syntyy nykyään niin vähän lapsia, että osalla ihmisistä ei ole mitään käsitystä synnytyksestä, lapsivuodeajasta tai pikkuvauvan tarvitsevuudesta.

Luulen myös, että osa keskustelijoista on ainakin jollain tavoin sosiaalisesti rajoittuneita. Tuskin he ovat ikinä käyneetkään vauvoja katsomassa eivätkä varmaan oikein edes ymmärrä sosiaalisia konventioita. Moni näistä epäkohteliaista keskustelijoista kuulostaa hyvin yksinäisiltä.

Aika ylimielistä ja itsensä ylentävää puhetta. Ihmisillä on erilaisia tapoja ja sinä vedät niistä johtopäätöksiä sosiaalisista taidoista, yksinäisyydestä ja muusta. Onko tämä mielestäsi todellakin asiallista ja aiheellista? Tätäkö mielestäsi sivistys ja ne niin sanotut hyvät käytöstavat ovat? Ylimielistä peen jauhantaa itsellesi täysin tuntemattomista ihmisistä.

Vastaus ei ole yhtään sen korrektimpi, päinvastoin.

Vierailija
1042/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei osaa ostaa sille vauvalle mitään eikä raaskita viedä  jotain mahdollisesti turhaa. Kukkia olen vienyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1043/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä nämä muutamat hokevat, että on ok mennä ilman tuliaisia katsomaan vauvaa. Ei se vaan ole, vaikka kuinka niin hokisitte. Se osoittaa vaan omat käytöstapojenne puutokset, ei muuta.

Tavallaan olen samaa mieltä, mutta nykypäivän tavarapaljoudessa nuo tuomiset on syytä harkita tarkkaan.

Vauva ei tarvitse kuutta unirättiä tai valtavaa kasaa tutteja. Monet nykyvanhemmat haluavat myös itse valita mieleisensä tuotteet. Syötävät lahjat on myös ikäviä, jos niitä tulee paljon. Esim. jos jokainen vieras tuo pullia ja kahvipöytätarjottavia niin kotihan on kohta joku konditoria...

Vierailija
1044/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itä-Suomesta kotoisin olevana vaikka muualla nyt asunkin, niin rotinat on tuttua. Äitini kertoi, että kun minä synnyin, niin ihan kaukaisimmiltakin naapureilta tultiin rotinoille. Niitä oli yleensä itse leivottu herkullinen täytekakku, pullapitko jne. Äiti sanoi, että meillä oli niin paljon täytekakkuja rotinavierailta, ettei ehditty kaikkea edes syömään. Sitten ehkä kukkaset ja vauvalle jotain. Tarkoitus on se, että tuore äiti saa levätä ja tuodaan rotinoita, ettei tarvitsisi itse kestitä ja leipoa vieraille. Näin on vieläkin Itä-Suomessa, rotinaperinne elää edelleenkin.

Itsekään en kehtaisi mennä kylään tyhjin käsin. Jotain kahvipaketti ja kukat tms. Ihan tavallisellekin vierailulle puhumattakaan rotinoista jonne viedään mm täytekakku, kukat ja vauvalle joku vaate tai vauvanlelu.

Kokemukseni mukaan niihin lahjoihin myös suhtaudutaan erilailla Itä-Suomessa ja esim. Helsingissä. Cityvanhemmat eivät halua pieniin koteihinsa mitään turhaa krääsää ja toisaalta haluavat valita kaikki tutit ja pyllyrätitkin mielensä mukaan sävy-sävyyn muun sisustuksen kanssa. Täytekakku olisi myös kyllä ihan painajainen näille tiedostaville cityvihreille, jotka käyttää vain kasvismaitoja ja omaa mijoona allergiaa tai yliherkkyyttä.

Vierailija
1045/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vein tuliaisiksi kortonkeja.

Vierailija
1046/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä nämä muutamat hokevat, että on ok mennä ilman tuliaisia katsomaan vauvaa. Ei se vaan ole, vaikka kuinka niin hokisitte. Se osoittaa vaan omat käytöstapojenne puutokset, ei muuta.

Tavallaan olen samaa mieltä, mutta nykypäivän tavarapaljoudessa nuo tuomiset on syytä harkita tarkkaan.

Vauva ei tarvitse kuutta unirättiä tai valtavaa kasaa tutteja. Monet nykyvanhemmat haluavat myös itse valita mieleisensä tuotteet. Syötävät lahjat on myös ikäviä, jos niitä tulee paljon. Esim. jos jokainen vieras tuo pullia ja kahvipöytätarjottavia niin kotihan on kohta joku konditoria...

Vauva ei välttämättä tarvitse mitään, turha viedä rättejä tai vaatteita. Ilahduttakaa niitä vanhempia.

Nyt on mennyt pahasti sekaisin mikä se alkuperäinen rotinaperinne on ollut. Siinä viedään nimenomaan vanhemmille jotain heidän jaksamistaan helpottaakseen, esim. ne kahvipöytätarjottavat. Ja ainakin itse olisin onnellinen kukkakimpusta, rakastan kukkia. Voihan sitä yrittää jotenkin ilahduttaa sitä tuoretta vanhempaa :) Se nyt vaan on kohteliasta, harvempi siis vaatii tuomaan mitään.

Vierailija
1047/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin keskustelusta huomaa mihin on päädytty kun yksilönkeskeisyys on Suomessa ottanut ylivallan, ja jo kaksi sukupolvea on elänyt irrallaan omista perinteistä ja juuristaan. Eikä käytöstapoja enää kukaan muista. Ulkosuomalaisena hurjaa luettavaa, ei ihme että sosiaaliset tilanteet ovat yhtä tuskaa suomalaisille. Toki niitä ei juurikaan vastaan tule.

Joo, hurjaa luettavaa. Luultavasti Suomessa syntyy nykyään niin vähän lapsia, että osalla ihmisistä ei ole mitään käsitystä synnytyksestä, lapsivuodeajasta tai pikkuvauvan tarvitsevuudesta.

Luulen myös, että osa keskustelijoista on ainakin jollain tavoin sosiaalisesti rajoittuneita. Tuskin he ovat ikinä käyneetkään vauvoja katsomassa eivätkä varmaan oikein edes ymmärrä sosiaalisia konventioita. Moni näistä epäkohteliaista keskustelijoista kuulostaa hyvin yksinäisiltä.

Aika ylimielistä ja itsensä ylentävää puhetta. Ihmisillä on erilaisia tapoja ja sinä vedät niistä johtopäätöksiä sosiaalisista taidoista, yksinäisyydestä ja muusta. Onko tämä mielestäsi todellakin asiallista ja aiheellista? Tätäkö mielestäsi sivistys ja ne niin sanotut hyvät käytöstavat ovat? Ylimielistä peen jauhantaa itsellesi täysin tuntemattomista ihmisistä.

Millä tavalla vastauksesi oli asiallinen lainaamallesi kommentoijalle? Hän arveli syitä tälle hurjalle keskustelulle.

Kyllä se minunkin mielestäni on aika hurja, täällä on haukuttu jo vauvatkin kaikilla rumilla nimityksillä. Saahan siitä sellaisen kuvan, että kaikki ovat sitä mieltä, vaikkei se ole totta. Alalpeukutuksien määrästä tulee sellainen mitä ihmettä olo. He, jotka puhuvat kohteliaisuudesta saavat alanuolia, ja he, jotka haukkuvat nämä, saavat ylänuolia.

Kyllä siitä tulee väkisinkin sellainen olo, että mitä tyyppejä täällä oikeesti on.

Vierailija
1048/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti pitää tuoda jotain ja erityisesti sille joka on synnyttänyt, yleensä syötävää vaikka juuri kahvipöytään tai vaikka pakkaseen ruokaa. Yleensä vanhemmat ovat ostaneet lapselle vaatteita ja tavaraa, joten niille tuskin tarvetta. Vaippoja ehkä, mutta ei kyllä tyhjin käsin kannata mennä.

Ei kaikilla ole pakastinta tai jos on niin sinne on varmasti itse jo tehty ruokaa. Nykyääm on niin helppoa woltata tai tilata ruoka kotiin joko raaka-aineina tai valmiina annoksina, että aika on tavallaan ajanut noiden perinteisten rotinoiden ohi. Musta tuntuu myös epäilyttävältä syödä muiden tekemää ruokaa, jota he ovat kuljetelleet lämpimössä siellä sun täällä.

Vierailija
1049/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti pitää tuoda jotain ja erityisesti sille joka on synnyttänyt, yleensä syötävää vaikka juuri kahvipöytään tai vaikka pakkaseen ruokaa. Yleensä vanhemmat ovat ostaneet lapselle vaatteita ja tavaraa, joten niille tuskin tarvetta. Vaippoja ehkä, mutta ei kyllä tyhjin käsin kannata mennä.

Ei kaikilla ole pakastinta tai jos on niin sinne on varmasti itse jo tehty ruokaa. Nykyääm on niin helppoa woltata tai tilata ruoka kotiin joko raaka-aineina tai valmiina annoksina, että aika on tavallaan ajanut noiden perinteisten rotinoiden ohi. Musta tuntuu myös epäilyttävältä syödä muiden tekemää ruokaa, jota he ovat kuljetelleet lämpimössä siellä sun täällä.

Ja sitten taas puolestaan toisilla on tuoreena vanhempana hyvinkin tiukka taloudellinen tilanne, ei ole varaa laittaa parikymppiä wolttiin joka ilta, silloin se tuotu ruoka on helpotus. Tilanteita on erilaisia, jos sinä et söisi tuotua ruokaa niin kiitä kohteliaasti ja laita bioroskikseen. Tai siis minulle kelpaisi jonkun tuntemani ihmisen laittama ruoka.

Vierailija
1050/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko sitä vauvaa edes mennä katsomaan ellei kyseessä ole ensimmäinen vauva? Ensimmäistä me olemme aina käyneet katsomassa kukkien ja lahjojen kera. Toisesta vauvasta saimme kuvia WhatsAppiin ja tulivat perheenä sitten käymään, kun he heille sopi.

Vierailija
1051/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko sitä vauvaa edes mennä katsomaan ellei kyseessä ole ensimmäinen vauva? Ensimmäistä me olemme aina käyneet katsomassa kukkien ja lahjojen kera. Toisesta vauvasta saimme kuvia WhatsAppiin ja tulivat perheenä sitten käymään, kun he heille sopi.

No ehkä tämä on jokaisen oma asia. Jollekin voi olla tärkeää, että läheiset ovat kiinnostuneita. Synnytyksen jälkeen muutenkin tunteet pinnassa. Toiset taas just haluavat olla ihan vaan vauvakuplassa. Turha meidän on sitä täällä pohtia tai tuomita. Jokainen tekee niinkuin itselle parhaiten sopii, eikö? :)

Vierailija
1052/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää että tämmöinen tapa on olemassa niin tiedän olla kutsunatta ketään paitsi niitä jotka uskoo sen "mitään ei tartte tuoda". Kaikkina merkkijuhlina milloin kukkien antaminen on ollut osa perinnettä (rippijuhlat, ylioppilasjuhlat, häät, yms.), on kukat menneet roskiin heti seuraavana päivänä. Mitäpä minä niillä tekisin? Tuntuvat olevan enemmän vieraiden iloksi. Ja nykyisin minulla on aikuisena puhjenneiden allergioiden vuoksi niin monia ruokarajoitteita, etten luottaisi muiden kuin ihan lähimpien ystävien tuomisiin. (Esim. vilja-allergia ymmärretään keliakiaksi vaikka on ihan eri asia.)

Tai ehkä en sitten vain kutsu ketään. Näkevät vauvan sitten ristiäisissä. Niin se on ihan lähipiiriä (vanhemmat, lähellä asuvat sisarukset) lukuunottamatta meidän perheessä ennenkin mennyt, kun välimatkaa on monesti monta sataa kilometriä.

Vierailija
1053/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka mussuttaa rotinoista tai vastaavista perinteistä, unohtaa mistä ne perinteet tulee. Silloin kun olivat ajankohtaisia, vastasynnyttänyt äiti ei saanut nousta lapsivuoteesta moneen päivään muutan kuin potalla käydäkseen, ja kyseessä oli yleensä maatalo missä viljeltiin maata ja pidettiin kotieläimiä omaksi ruuaksi, ja missä vaimo yleensä hoiti ne eläimet eikä mies osallistunut ruuanlaittoon tai siivoukseen, yms.

Silloin ruokatuomiset oli tarpeen koska äidin ei annettu tehdä mitään joten ruokaa ei vaan ilmestynyt pöytään muuten, ja yleensähän naisen tai miehen äiti muutti vähäksi aikaa taloon auttaakseen taloudenpidossa. Kylän naiset sitten kävivät siivoamassa ja pyykkäämässä, kunnes äiti oli toipunut tarpeeksi ruvetakseen taas hommiin.

Koska nykyaikana on mikrot ja valmisruuat ja pakasteet, ja yleensä ruokakauppa lähellä tai ainakin selkaisella etäisyydellä että isä voi siellä käydä, plus isän odotetaan ottavan koppi taloudenhoidosta kun ei ole kaikenmaailman puhdetöitä varsinaisten töiden jälkeen tehtäväksi (päreitäkään ei tarvi vuolla kun on sähkövalot), niin koko perinne on oikeastaan yhtä tyhjän kanssa.

Jos joku välttämättä haluaa sitä yhä noudattaa niin siitä vaan, mutta ei pidä sitten marmattaa siitä että ne jotka näkevät sen turhaksi, tulevat tyhjin käsin.

Sille vauvalle itselleen kaikki tuomiset ovat yhtä tyhjän kanssa kun ei se niistä ymmärrä tai välitä.

Vierailija
1054/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva ei välttämättä tarvitse mitään, turha viedä rättejä tai vaatteita. Ilahduttakaa niitä vanhempia.

Nyt on mennyt pahasti sekaisin mikä se alkuperäinen rotinaperinne on ollut. Siinä viedään nimenomaan vanhemmille jotain heidän jaksamistaan helpottaakseen, esim. ne kahvipöytätarjottavat. Ja ainakin itse olisin onnellinen kukkakimpusta, rakastan kukkia. Voihan sitä yrittää jotenkin ilahduttaa sitä tuoretta vanhempaa :) Se nyt vaan on kohteliasta, harvempi siis vaatii tuomaan mitään.

Sorry mutta en ymmärrä miten pullat ja keksit helpottavat vanhempien jaksamista? Ravintoarvoiltaan ihan yhtä tyhjän kanssa ja tuossa kohtaahan ruuan terveellisyyteen pitäisi kiinnittää ihan erityistä huomiota, winä mussuttaa pullaa ja makeaa monta kertaa päivässä. Rotinat on perinteisesti olleet jotain ihan oikeaa kunnollista ruokaa.

Vierailija
1055/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu myös meidän lähipiirissä. Hommaavat jotain jos muistavat ja käsiä ei pestä kun tullaan.

Itse saa kahvit tarjoilla ja kaataakin kuppeihin. Kauaa eivät tosin ole viipyneet.

Vierailija
1056/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai sä nyt voit hetkeks laittaa vauvan nukkumaan (kun se muutenkin nukkuu melki koko ajan) ja itse keittää vieraalle kahvit. Hyvänen aika sentään.

Vierailija
1057/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Someviesti riittää, onnea. Ei lahjoja ei kulutusta. Ilmastotekoja, nyt!

Vierailija
1058/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun miestäni, jos ei ole aivan satavarma että tuominen osuu ihan nappiin, on parempi tulla tyhjin käsin. Ihmiset hukkuu nytkin tavaraan, joten mitään ylimääräistä pikku kivaa ei kukaan tarvitse. Myös ruuassa ja kukissa on omat ongelmansa. Eiköhän se käynti ja kuulumisten vaihto ole riittävä huomiointi.

Vierailija
1059/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kai sä nyt voit hetkeks laittaa vauvan nukkumaan (kun se muutenkin nukkuu melki koko ajan) ja itse keittää vieraalle kahvit. Hyvänen aika sentään.

No voi hyvänen aika kun pitää itsestäänselviä asioita selvittää :)

Osa vieraista kutsuu itsensä, esim. anopin sisarukset tulevat katsomaan vauvaa vaikka heitä ei pyydettäisikään. Siinä sitten vielä passaat kutsumattomia vieraita? Passatkoon itsensä :) Kun ihan välttämättä tuoreet vanhemmat eivät edes halua sinne ketään mutta yritetään olla kohteliaita kaikki puolin ja toisin: Ne uudet vanhemmat, jotka suostuu ottamaan kotiinsa vieraita, ja ne vieraat, jotka tietää olevansa vähän vaivaksi, ja sen takia vie tuliaisiksi jotain hyödyllistä.

Vierailija
1060/1406 |
01.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä ehdottaisit?? Lahjakorttia??

Vaiko kahta kättä heiluttaen ilmasille kahville??