Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin keskustelusta huomaa mihin on päädytty kun yksilönkeskeisyys on Suomessa ottanut ylivallan, ja jo kaksi sukupolvea on elänyt irrallaan omista perinteistä ja juuristaan. Eikä käytöstapoja enää kukaan muista. Ulkosuomalaisena hurjaa luettavaa, ei ihme että sosiaaliset tilanteet ovat yhtä tuskaa suomalaisille. Toki niitä ei juurikaan vastaan tule.
Ulkosuomalaisena sun ei kannata ollenkaan käydä tällä foorumilla. Tämä on nykyisin syrjäytyneiden ja trollien sekoilualusta.
Tosielämällä ei ole tämän foorumin keskustelujen kanssa mitään tekemistä.
Minbäkin kauhistelisin suomen nykymenoa foorumin perusteella, jos en asuisi suomessa.
Tämän ketjun innoittaman tänään töissä juttelin rotinaperinteistä ja käyttäytymisestä kun mennään kotiin, jossa on vastasyntynyt vauva. Kaikki olivat sitä mieltä, että jotain pientä on kiva viedä ja saada. Kukaan ei huutanut, että ei tarvitse tulla ilman, tai että sinappikoneen näkemisestäkö pitää pääsymaksu maksaa. Normaalit ihmiset osaavat nämä käytöstavat. Foorumin trollit vaan viihdyttää itseään kääntämällä kaiken aina ihan helevetin vinksalleen.
Vasta meillä oli lahjakeräys vauvan saaneelle työkaverille, siihen ei ollut pakko osallistua, mutta osallistuin mielellään. Kyse ei ole materiasta, vaan ajatuksesta!
Sydämii vaa vääntäjille <3
Vierailija kirjoitti:
Ei nykynaiset, alle kolmikymppiset edes tunne sanaa rotinat.
Eikä heillä muutoinkaan ole käytöstapoja.Ja kyllä se riittää, jos tuo kukkakimpun, tai vauvalle jonkun lelun, tai kovakantisen kirjan tai bodyn, ja lisäksi jotain kahvileipää.
Ei mahdottomia voi vaatia, eikä kukaan edes tarvitse nykyisin mielettömiä määriä ruokaa ja leivonaisia.
Ennen vanhaan oltiin köyhiä ja aina kun uusi lapsi syntyi, naapurit toi ne rotinat, leipää ja nisua, perunoita, lihaakin jos sitä sattui ylimääräistä olla.
Ennen oli ennen, nyt on nyt.
Rotinat on vanhaa karjalaista perinnettä.
Kaikki eivät tunne sikäläisiä tapoja, ei ole sukujuuria siellä päin.
Vein kerran vaippapaketin ystävälleni, kun olin kuullut narinaa joltain toiselta ystävältä, että kukaan ei tuo mitään hyödyllistä. Sain sitten jälkeenpäin kuulla, että ne vaipat oli ihan vääränlaisia. Kertokaa hyvät ihmiset, mitä haluatte ihmisten tuovan, koska nuo toiset eivät ole ajatustenlukijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin keskustelusta huomaa mihin on päädytty kun yksilönkeskeisyys on Suomessa ottanut ylivallan, ja jo kaksi sukupolvea on elänyt irrallaan omista perinteistä ja juuristaan. Eikä käytöstapoja enää kukaan muista. Ulkosuomalaisena hurjaa luettavaa, ei ihme että sosiaaliset tilanteet ovat yhtä tuskaa suomalaisille. Toki niitä ei juurikaan vastaan tule.
Ulkosuomalaisena sun ei kannata ollenkaan käydä tällä foorumilla. Tämä on nykyisin syrjäytyneiden ja trollien sekoilualusta.
Minbäkin kauhistelisin suomen nykymenoa foorumin perusteella, jos en asuisi suomessa.
Tämän ketjun innoittaman tänään töissä juttelin rotinaperinteistä ja käyttäytymisestä kun mennään kotiin, jossa on vastasyntynyt vauva. Kaikki olivat sitä mieltä, että jotain pientä on kiva viedä ja saada. Kukaan ei huutanut, että ei tarvitse tulla ilman, tai että sinappikoneen näkemisestäkö pitää pääsymaksu maksaa. Normaalit ihmiset osaavat nämä käytöstavat. Foorumin trollit vaan viihdyttää itseään kääntämällä kaiken aina ihan helevetin vinksalleen.
Vasta meillä oli lahjakeräys vauvan saaneelle työkaverille, siihen ei ollut pakko osallistua, mutta osallistuin mielellään. Kyse ei ole materiasta, vaan ajatuksesta!
Viimeinkin järkevä kommentti, muutaman aiemman lisäksi. Olet ihan oikeassa. Tämä on rääväsuiden palsta. Ihan kuin valmiiksi ihmiset vääntäisi suupielensä alaspäin ja ottaisi vihamielisen asenteen kun tänne tulevat.
Kaikki on niin typerää ja turhaa, joka asia väännetään niin, että sitä liioitellaan ja kärjistetään ja mistään ei tarvitse mitään välittää, ketään ei kuulu ilahduttaa ja kaikki on tyhjänpäiväistä soopaa.
Jos äidit eivät todellakaan halua enää nykypäivänä, että uutta vauvaa tullaan katsomaan, niin ei sitten. Siitä voidaan tehdä uusi tapa, eli lasta ei käydä katsomassa koskaan, se on sopimatonta ja asiaankuulumatonta. Näinhän toimitaan edelleen esim. romanikulttuurissa, jossa lapsi viedään suvun nähtäväksi "yllätyksenä" vasta sitten, kun se on jo muutaman kk ikäinen, aiemmin siitä ei edes hiiskahdeta mitään kenellekään. Eli kukaan ei periaatteessa edes "tiedä," että lapsi on syntynyt.
Tämä voidaan ottaa käyttöön meilläkin, lapsen vanhemmat siis määrittelevät, milloin lasta näytetään ulkopuolisille. Ja he itse vievät lapsen näytille, sitä ei tulla kotiin katsomaan. Äitiä ei lahjota, lapselle ei viedä mitään. Mitään apua ei kenenkään tarvitse tulla antamaan, tosin jos puhutaan em. kulttuurista, niin siellä voi olla joku nuori sisko tai serkku, joka on äidille apuna, mutta muita ei.
Ihan hyvä tapahan siitä tulisi, säästyy moneltakin asialta, kun ei pidä toimia millään tavalla. Ei tarvitse vaivata päätään miettimällä, että menenkö katsomaan, pitääkö mennä katsomaan, vienkö jotain vai en, mikä nyt sopisi parhaiten, ettei kukaan loukkaannu tai suutu, halutaanko minun tulevan vauvaa katsomaan vai olenko tunkeileva.
Tai sitten nuoret äidit, jo ennen lapsen syntymää hyvissä ajoin, tehkää ihmisille selväksi, miten te haluatte muiden ihmisten toimivan sitten kun se lapsi syntyy. Sanokaa valmiiksi, mitä heiltä odotatte. Parasta olisi tietenkin jos saisitte sanotuksi, että kun lapsi on syntynyt, niin odottakaa että minä itse soitan teille ja sovitaan, milloin tulette sitä katsomaan. Älkää soittako itse, en ehkä jaksa tai voi puhua juuri silloin. Haluan itse kertoa lapsen syntymästä ja sitten sovitaan jos tahdotte tulla sitä katsomaan, että milloin ja mitä voisitte vaikka tuoda tullessanne. Käykää siis läpi vanhemmat, isovanhemmat, anopit, ystävät, sisarukset ja kummit sun muut. Ei ole vaikeata.
Ja niille, jotka miettivät, mitä veisi lapselle, niin muistakaa, että kaikki on periaatteessa krääsää. Vaippapaketti ei ehkä mene hukkaan, mutta siitäkin voi kysyä etukäteen, niin ei tule kellekään paha mieli.
Jos vauvaa lähtee katsomaan niin luulisi kyseessä olevan tuttu ja läheinen perhe.
Eli tiedossa olisi, että mikä olisi kiva tuliainen - jos ei tiedä, niin olisi varmaan parempi jäädä kotiin.
Uutukaisaika on niin kiireistä, että kukaan ei halua käyttää aikaa puolituttuihin 😉
Jaahas. Kun joskus olen saanut ilon ja kunnian päästä vauvaa (harvoin ihan vastasyntynyttä) katsomaan, olen tehnyt etukäteen selväksi, että tuon kaiken tarjottavan mukanani. Tyyliin: Keitä sinä kahvit, minä tuon suuhunpantavat!
Sama kai se on, sanotaanko tätä rotinoiksi vai ei. Ajatus käytännön takana lienee tärkein, eli antaa äidille hänen (toivottavasti!) haluamansa juttuseurahetki, ilman että hänen täytyy mahdollisesti muutenkin jo väsyneenä miettiä kestityksiä.
Itä-Suomesta kotoisin olevana vaikka muualla nyt asunkin, niin rotinat on tuttua. Äitini kertoi, että kun minä synnyin, niin ihan kaukaisimmiltakin naapureilta tultiin rotinoille. Niitä oli yleensä itse leivottu herkullinen täytekakku, pullapitko jne. Äiti sanoi, että meillä oli niin paljon täytekakkuja rotinavierailta, ettei ehditty kaikkea edes syömään. Sitten ehkä kukkaset ja vauvalle jotain. Tarkoitus on se, että tuore äiti saa levätä ja tuodaan rotinoita, ettei tarvitsisi itse kestitä ja leipoa vieraille. Näin on vieläkin Itä-Suomessa, rotinaperinne elää edelleenkin.
Itsekään en kehtaisi mennä kylään tyhjin käsin. Jotain kahvipaketti ja kukat tms. Ihan tavallisellekin vierailulle puhumattakaan rotinoista jonne viedään mm täytekakku, kukat ja vauvalle joku vaate tai vauvanlelu.
Kyllä oon aina vienyt jonkun vaatteen tai lelun ekalla kerralla. Seuraavilla kerroilla olen kysynyt tarviitko jotain tiettyä, voin tuoda. Ei se niin vaikeaa ole. Joskus se on vain maitopurkki ja ekstraa voi aina viedä kysymättä, pullaa tms. Heittäköön roskiin jos ei kelpaisi.
Eri asia on jos lapsen vanhemmat vaatii jotain erityiskohtelua, onneksi sellaisia tuttuja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos vauvaa lähtee katsomaan niin luulisi kyseessä olevan tuttu ja läheinen perhe.
Eli tiedossa olisi, että mikä olisi kiva tuliainen - jos ei tiedä, niin olisi varmaan parempi jäädä kotiin.Uutukaisaika on niin kiireistä, että kukaan ei halua käyttää aikaa puolituttuihin 😉
Mun lähipiirissä on kahdella ihmisellä lapsia, ja ovat läheisiä. En mä silti tiedä mitä niille voi viedä. Aikuisilla ihmisillä on jo sinänsä kaikki mitä ne tarvii. Lasten tavaroiden ja vaatteiden suhteen heillä on omat preferenssit. Molemmat laittaneet kiertoon paljon heille tuotuja vaatteita koska joku syy on ollut etteivät ole pitäneet. Toisella ainakin oli tarkkaa joidenkin potkupukujen kanssa millaisia halusi jotta vaipanvaihto ja pukeminen olisi helppoa ja näppärää. Ja vaipoissa ovat molemmat olleet tarkkoja mikä heillä on parhaiten toiminut ettei tule ylläreitä. Joten ei, en mä ainakaan kysymättä tiedä mitä he kaipaavat, vaikka ovatkin läheisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeinkin järkevä kommentti, muutaman aiemman lisäksi. Olet ihan oikeassa. Tämä on rääväsuiden palsta. Ihan kuin valmiiksi ihmiset vääntäisi suupielensä alaspäin ja ottaisi vihamielisen asenteen kun tänne tulevat.
Kaikki on niin typerää ja turhaa, joka asia väännetään niin, että sitä liioitellaan ja kärjistetään ja mistään ei tarvitse mitään välittää, ketään ei kuulu ilahduttaa ja kaikki on tyhjänpäiväistä soopaa.
Jos äidit eivät todellakaan halua enää nykypäivänä, että uutta vauvaa tullaan katsomaan, niin ei sitten. Siitä voidaan tehdä uusi tapa, eli lasta ei käydä katsomassa koskaan, se on sopimatonta ja asiaankuulumatonta. Näinhän toimitaan edelleen esim. romanikulttuurissa, jossa lapsi viedään suvun nähtäväksi "yllätyksenä" vasta sitten, kun se on jo muutaman kk ikäinen, aiemmin siitä ei edes hiiskahdeta mitään kenellekään. Eli kukaan ei periaatteessa edes "tiedä," että lapsi on syntynyt.
Tämä voidaan ottaa käyttöön meilläkin, lapsen vanhemmat siis määrittelevät, milloin lasta näytetään ulkopuolisille. Ja he itse vievät lapsen näytille, sitä ei tulla kotiin katsomaan. Äitiä ei lahjota, lapselle ei viedä mitään. Mitään apua ei kenenkään tarvitse tulla antamaan, tosin jos puhutaan em. kulttuurista, niin siellä voi olla joku nuori sisko tai serkku, joka on äidille apuna, mutta muita ei.
Ihan hyvä tapahan siitä tulisi, säästyy moneltakin asialta, kun ei pidä toimia millään tavalla. Ei tarvitse vaivata päätään miettimällä, että menenkö katsomaan, pitääkö mennä katsomaan, vienkö jotain vai en, mikä nyt sopisi parhaiten, ettei kukaan loukkaannu tai suutu, halutaanko minun tulevan vauvaa katsomaan vai olenko tunkeileva.
Tai sitten nuoret äidit, jo ennen lapsen syntymää hyvissä ajoin, tehkää ihmisille selväksi, miten te haluatte muiden ihmisten toimivan sitten kun se lapsi syntyy. Sanokaa valmiiksi, mitä heiltä odotatte. Parasta olisi tietenkin jos saisitte sanotuksi, että kun lapsi on syntynyt, niin odottakaa että minä itse soitan teille ja sovitaan, milloin tulette sitä katsomaan. Älkää soittako itse, en ehkä jaksa tai voi puhua juuri silloin. Haluan itse kertoa lapsen syntymästä ja sitten sovitaan jos tahdotte tulla sitä katsomaan, että milloin ja mitä voisitte vaikka tuoda tullessanne. Käykää siis läpi vanhemmat, isovanhemmat, anopit, ystävät, sisarukset ja kummit sun muut. Ei ole vaikeata.
Ja niille, jotka miettivät, mitä veisi lapselle, niin muistakaa, että kaikki on periaatteessa krääsää. Vaippapaketti ei ehkä mene hukkaan, mutta siitäkin voi kysyä etukäteen, niin ei tule kellekään paha mieli.
Tällainen on ihan turhaa uhriutumista ja mielensä pahoittamista. Kyse on vain erilaisista tavoista ja kulttuureista eikä niitä tarvitse ottaa henkilökohtaisena loukkauksena. Räyhäätkö sinä muille ihmisille siitäkin, jos joku taittelee lakanat eri tavalla mitä sinä olet tottunut taittelemaan? Tai siivoo eri tavalla? Kyse on erilaisista tavoista, ei henkilökohtaisesta loukkauksesta juuri sinua kohtaan. Joten on aivan turhaa vetää hernettä nenään ja uhriutua. Asian voi ohittaa sillä, että aha, ihmisillä on erilaisia tapoja ja se on ihan fine. Se ei uhkaa sinua eikä sinun perhettäsi henkilökohtaisesti millään tavalla. Sinä saat pitää omassa elinpiirissäsi rotinaperinnettä yllä, mutta et voi vaatia sitä kaikilta muilta. Ei ole olemassa yhtä, ainutta oikeaa tapaa niin sanotusti juhlistaa lapsen syntymää.
Miksi naisten pitää päästä kontrolloimaan ja päällepäsmäröimään niin kovasti kaikkien muidenkin elämästä? Miksi se otetaan uhkana ja aletaan irvailemaan ja uhriutumaan, jos joku toimii toisella tavalla? Mikä tässä on taustalla?
Miksei voisi mennä katsomaan vauvaa ilman tuliaisia? Ainakin omasta mielestäni vierailujen päätarkoitus kuitenkin on läheisten tapaaminen. Moni varmasti myös ajattelee ettei halua tuoda toisen kotiin mitään tarpeetonta, kun ihmisten kodit pursuavat muutenkin niin paljon kaikenlaista täysin käyttämätöntä.
Miksi te lisääntyvät aina odotatte kädet pitkällä että muut tuovat teille kaikkea joka käynnillä? Ei mullekaan kukaan koskaan mitään tuo, ainiin mutta mulla ei ole lapsia! Ei ihmisillä ole määrättömästi rahaa. Mua sieppaa ihan mielettömästi kun lapselliset pyytää tulemaan lasten synttäreille ja kaikille ihme kutsuille ja aina pitäisi jotain viedä! Ei mulla kasva raha puussa, joten sorry vaan. En tuo mitään. Tai vielä parempi: en tule ollenkaan paikalle. Mutta siitäkin ollaan sitten naama nurin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, hurjaa luettavaa. Luultavasti Suomessa syntyy nykyään niin vähän lapsia, että osalla ihmisistä ei ole mitään käsitystä synnytyksestä, lapsivuodeajasta tai pikkuvauvan tarvitsevuudesta.
Luulen myös, että osa keskustelijoista on ainakin jollain tavoin sosiaalisesti rajoittuneita. Tuskin he ovat ikinä käyneetkään vauvoja katsomassa eivätkä varmaan oikein edes ymmärrä sosiaalisia konventioita. Moni näistä epäkohteliaista keskustelijoista kuulostaa hyvin yksinäisiltä.
Jos lähes jokainen tulee tyhjin käsin, niin siitähän voitkin jo päätellä, että se on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä olisi kohteliasta tuoda vauvalle jotain tuliaisia. Ei sen tarvitse olla kallista, riittää edes että toisi vaikka helistimen ja tutin, jokainen oman rahatilanteen mukaan. Ei tarvitse tuoda vanhemmille mitään suklaata eikä kahvipöytään mitään, kunhan muistaa sitä vauvaa.
Kyllä rotinoita kuuluu hyvään tapaan tuoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, hurjaa luettavaa. Luultavasti Suomessa syntyy nykyään niin vähän lapsia, että osalla ihmisistä ei ole mitään käsitystä synnytyksestä, lapsivuodeajasta tai pikkuvauvan tarvitsevuudesta.
Luulen myös, että osa keskustelijoista on ainakin jollain tavoin sosiaalisesti rajoittuneita. Tuskin he ovat ikinä käyneetkään vauvoja katsomassa eivätkä varmaan oikein edes ymmärrä sosiaalisia konventioita. Moni näistä epäkohteliaista keskustelijoista kuulostaa hyvin yksinäisiltä.
Aika ylimielistä ja itsensä ylentävää puhetta. Ihmisillä on erilaisia tapoja ja sinä vedät niistä johtopäätöksiä sosiaalisista taidoista, yksinäisyydestä ja muusta. Onko tämä mielestäsi todellakin asiallista ja aiheellista? Tätäkö mielestäsi sivistys ja ne niin sanotut hyvät käytöstavat ovat? Ylimielistä peen jauhantaa itsellesi täysin tuntemattomista ihmisistä.
Nykyään kuvat voi laittaa faceen tai instaan. Ja pullakahvit juodaan korkeintaan kehä kolmosen ulkopuolella, tuoreet äidit haluaa jo salille asap
Mitä niistä tuliaisista, mutta peskää kätenne. Toki esim yksinhuoltajalta voi kysyä etukäteen, tarvitseeko kaupasta jotain.
Seuraavaksi ehkä saamme tutustua megapitkään ketjuun, jossa kuvaillaan kaikkia niitä surkeita lahjoja, joita vauvankatsojat ovat kehdanneet tuoda tulokkaalle.
Minä sain 1990 kauniin äiti-lapsi-kimpun eli isompi ja pienempi kimppu yhdistettynä vaaleanpunaisella nauhalla. Oli niin sievä ja kaunis muistaminen työnantajalta! Mikä helvetin jenkkityyli, mikä suuri numero sukupuolesta? Ihan kaikesta jotkut löytää kitisemisen aihetta. Hankkikaa elämä.