Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin

Pettynytvierailijoihin
28.08.2022 |

Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.

Kommentit (1406)

Vierailija
1001/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pitää tuoda jotain ja erityisesti sille joka on synnyttänyt, yleensä syötävää vaikka juuri kahvipöytään tai vaikka pakkaseen ruokaa. Yleensä vanhemmat ovat ostaneet lapselle vaatteita ja tavaraa, joten niille tuskin tarvetta. Vaippoja ehkä, mutta ei kyllä tyhjin käsin kannata mennä.

Vierailija
1002/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo värikoodattu kukkakimppu kuulostaa aika oudolta, jenkkityyliseltä jutulta. Tarviiko siitä lapsen sukupuolesta tehdä niin iso numero?

Enkä kyllä muutenkaan tykkää ajatuksesta, että tuliaisille asetetaan jotain laatukriteerejä.

Onneksi omassa piirissä ei juuri lisäännytä, niin ei tarvitse maksaa 50 e + siitä ilosta, että saa käydä katsomassa happamalle maidolle haisevaa kuolaavaa möykkyä... oli se sitten vauva, isukki tai äipyli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainu-pupu painajainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta on todella kummallista, että täällä ketjussa niin monelle on oikein kunnia-asia olla viemättä mitään vauvaperheeseen ensimmäistä kertaa.

Suomi on toden totta lapsivihamielinen maamiksi edes menette vauvaperheeseen kylään, vai pitääkö päästä näpäyttämään vanhempia, että hähää te ja pentunne ette ole edes onnittelukortin arvoisia!

Ne babyshowerit vie rotinat. Älkää kuvitelko että voitte keksiä jatkuvasti lisää "perinteitä" mitkä velvoittaa lahjomaan, ilman että joistain toisista luovutaan. Seuraavaksihan muistetaan ristiäisiä/nimiäisiä. Jotkut vietää kuukausisynttäreitä läpi ekan vuoden, pitääkö kaikkiin hullutuksiin osallistua?

En kyllä muista että juuri kellään olisi ollut näitä jotain amerikkalaisia babyshowereita, ei minulla ainakaan ollut. Saati vauvan kuukausisynttäreitä, jotka taisitkin keksiä päästäsi?

Mutta vauvaa tuli moni katsomaan. (Elettiin aikoja ennen koronaa.) Kannattaa muistaa, että äiti ja lapsi elävät lapsivuodeaikaa eli toipuvat synnytyksestä ja nukkuvat ehkä huonosti, imetystä opetellaan. Pahinkin juntti varmaan ymmärtää tuoda vähän pullaa tai muuta syötävää pöytään, jos menee vauvaa katsomaan. Onneksi meidän vieraat toivatkin.

Nämä onkin tulleet nyt viimevuosina, ne nutut, helistimet, tutit ja tuttipullot + vaippakakut hoidetaan näissä suihkujuhlissa. Vie nyt sitten sama satsi syntymän kunniaksi. Pullaa ja keksiä vie kuka haluaa mutta kun ei monikaan niitä edes syö. Minunkin piirissäni kaikki ottavat kupin kahvia mielellään, vain yksi käyttää sokeria niin sitäkään ei aina ole tarjota jos huono tuuri sattuu. Se ei kuitenkaan vie arvoa itse vierailulta.

Tiedän, mitä ne suihkujuhlat on, mutta harva niitä oikeasti pitää.

Itse ilahduin ainakin kun joku vieras toi kunnon pussin karjalanpiirakoita ja keitti kahvit. Olin aika väsynyt, ja imettävä äiti kuluttaa paljon kaloreita, koska pieni vauva syö usein. Vieras voikin käyttää järkeään ja miettiä vähän myös sitä ystäväänsä, tuoretta äitiä. Vaikkei itse haluaisi syödä tai juoda mitään.

Missä se lapsen isä on? Eikö lapsen isän tehtävä ole huolehtia, että äidillä on ruokaa ja juomista riittävästi? Ei kait se vieraiden tehtävä voi olla? Osata ottaa huomioon se, että äiti tarvitsee imetykseen kaloreita ja tuoda tarjottavia vaikka ei itse söisi eikä joisi mitään? Ei tuollaisia asioita tajua edes ajatella lapsettomana, saati miehenä. Ja miksi edes ottaa vieraita vastaan, jos on liian väsynyt? Kyllä ihmiset ymmärtävät, jos sanoo, että haluaa nyt toipua ensin rauhassa synnytyksestä ja keskittyä imetykseen ja vauvaan.

Isyysloma on ollut sellainen kuukauden pituinen, eli isukki palaa Suomessa yleensä kohtaheti töihin. Eikä se välttämättä ehdi ostamaan pullaa vieraille vapaapäivinään, koska vauva.

Minulla tosiaan onneksi kävi vieraita, jotka omaavat normaalin yleissivistyksen ja toivat siis jotain kahvipöytään ja joskus jopa keittivät kahvit. Näin olen toiminut itsekin, kun menen kylään vauvaa katsomaan.

Älkää nyt lisääntykö yhtään enempää kun vauva halvaannuttaa kaksi aikuista ihmistä noin totaalisesti. Ja pistäkää ovet visusti säppiin ettette rasiinnu niistä vieraistakin. Ihan voi someen postailla kuinka rankkaa on, ei pääse pesulle ja nääntyy nälkään kun ei voi käydä kaupassa koska vauva ja ei osaa tilata ovelle koska oma tyhmä pää.

Vierailija
1004/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietiin tuttavaperheen vauvalle oikein mehevä ydinluu. Suuttuivat perkeleet.

Vierailija
1005/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein kukan ja onnittelukortin perheelle ja vauvalle tein nutun.

Minä virkkasin hatun ja join ihan pikkasen kahvin.

Vierailija
1006/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tyytyväinen jos meille ei tuoda mitään vauvanlelua, kirjaa, vaatetta tai muuta tarviketta. Meillä on jo ihan kaikkea riittävästi ja tämä on tehty selväksi sukulaisille ja tutuille. Mitään sokerista mättöäkään emme kaipaa. Kumpikaan ei juo kahvia, joten Saludot voi jättää kaupan hyllyyn. Leikkokukistakaan emme perusta, vaikka meillä paljon huonekasveja onkin.

Sen sijaan vastaleivottu leipä tai pussillinen karjalanpiirakoita ovat kiva tuliainen. Mutta mikään pakko ei ole tuoda mitään.

Vierailija
1007/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apu on tarpeen kirjoitti:

Ei kyllä tulis mieleenkään mennä vauvaperheeseen kylään korona aikana! Eikä muuallekaan olipa vauva tai ei. Toisekseen tuoreen äidin pitää saada olla rauhassa ja levätä ja totutella uuteen pikku ihmiseen. Ennen koronaa kävin vauvaperheessä esim siivoamassa tai olin vaikka vauvan kanssa sillä aikaa kun äiti oli pitkässä suihkussa, tai kävin vaunulenkillä että äiti sai nukkua.

"Eikä muuallakaan olipa vauva tai ei". Etkö siis käy enää missään kylässä? Taidat olla melkoinen harvinaisuus, eikä kaikkien tarvitse koko elämäänsä laittaa pauselle "korona-aikana" joka kestää todennäköisesti koko loppu elämämme. Nuhia on aina ollut.

Vierailija
1008/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on todella kummallista, että täällä ketjussa niin monelle on oikein kunnia-asia olla viemättä mitään vauvaperheeseen ensimmäistä kertaa.

Suomi on toden totta lapsivihamielinen maamiksi edes menette vauvaperheeseen kylään, vai pitääkö päästä näpäyttämään vanhempia, että hähää te ja pentunne ette ole edes onnittelukortin arvoisia!

No ei hemmetissä mitään täysin turhia kortteja, mitkä lentää samantien paperinkeräykseen. Ei nykyisin ihmiset enää hamstraa kortteja yms, vaan yrittävät elää ilman turhaa roinaa.

Minä en todellakaan odottanut kenenkään tuovan vauvallemme mitään lahjoja ja silti, silti ne sukulaiset toi kaikenlaista turhaa krääsää, helistimistä lähtien. Meillä oli niitä ennestään jo tarpeeksi. Miksi ei voi kuunnella sen perheen toivomuksia, vaan väkisin roudataan tavaraa?

Ristiäisissä sitten on mahdollisuus tuoda lahjoja ja toivottuja sellaisia. Vauvaa ensimmäistä kertaa katsomaan tullessa ei todellakaan tarvitse tuoda mitään, ei se ole mikään juhlatapahtuma, mihin on osoitettu erilliset kutsut.

Vierailija
1009/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ajat 20 vuodessa muuttuneet! Silloin jokainen vauvaa katsomaan tullut toi jotain, ja samalla lailla itsekin vei. Ei kukaan ostanut ristiäislahjaa, ellei ollut kummi tai muuten ristiäisiin osallistunut. Miksi ihmeessä nykyisin ostetaan? On kyllä todella huonotapaisia ihmisiä nämä nykyiset 30 vuotiaat, tai sitten on alueellisia eroja!

Vierailija
1010/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhriutuminen on toki helpompaa, mutta jos ei oikeasti ole yhtään rahaa niin sitten voi tarjoutua jotenkin auttamaan vauvaperhettä esim. auttamalla siivouksessa, ruoanlaitossa, pyykeissä, isosisarusten hoitamisessa tms.

Itepähän on vauvan mennyt tekeen niin miks se olis ulkopuolisten asia mennä sinne siivousavuks?! Tartteeko kavereiden tulla sit mun koiraa lenkittään kun sellasen hankin, sama logiikka.

Vierailija
1011/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on ajat 20 vuodessa muuttuneet! Silloin jokainen vauvaa katsomaan tullut toi jotain, ja samalla lailla itsekin vei. Ei kukaan ostanut ristiäislahjaa, ellei ollut kummi tai muuten ristiäisiin osallistunut. Miksi ihmeessä nykyisin ostetaan? On kyllä todella huonotapaisia ihmisiä nämä nykyiset 30 vuotiaat, tai sitten on alueellisia eroja!

Nii-in, ajat muuttuvat ja Suomessa on paljon alueellisia eroja. On myös kulttuuriin pihjautuvia ja uskontoon pohjautuvia eroja. Surullista että ihminen elää vanhaksi näkemättä ja tajuamatta mitään muuta kuin sen oman todellisuutensa. Ajat ovat aina muuttuneet ja tulevat aina muuttumaan, ainoastaan muutos on pysyvää.

Vierailija
1012/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut suoraan että ensimmäisen kk aikana ei ole kotiini asiaa. Sen vauvantuoksuisen kk jälkeen kaipaa jo juttuseuraa.

Olen ostanut korkeintaan paketin keksiä tarjottavaksi ja keittänyt kahvia. Mitään kutsuja en ole järjestänyt. Vauvan katsottuaan ja kahvit juotuaan vieraat ovat poistuneet. Ristiäisissä sitten on tarjottu herkkuja ja kakkuja.

Vierailija
1013/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vieraille tarvitse tarjota mitään. Ap on nipo. Relaa. Eikä vieraiden siis tarvitse tuoda mitään.

Ei tarvitse tuoda mitään ja parempi kuin eivät edes tulisi.

Vierailija
1014/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostaisin kyllä ihan ystävyyttäkin,nykyään kaikilla on niin paljon kaikkea maallista mammonaa.

Vierailija
1015/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin keskustelusta huomaa mihin on päädytty kun yksilönkeskeisyys on Suomessa ottanut ylivallan, ja jo kaksi sukupolvea on elänyt irrallaan omista perinteistä ja juuristaan. Eikä käytöstapoja enää kukaan muista. Ulkosuomalaisena hurjaa luettavaa, ei ihme että sosiaaliset tilanteet ovat yhtä tuskaa suomalaisille. Toki niitä ei juurikaan vastaan tule.

Vierailija
1016/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tuun teille kylään, tuon pari purkkia Jalostajan hernekeittoa tullessani ja pari Tuttelia tai mitä niitä äidinmaidonkorvikkeita on. Riittääkö?

Vierailija
1017/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo värikoodattu kukkakimppu kuulostaa aika oudolta, jenkkityyliseltä jutulta. Tarviiko siitä lapsen sukupuolesta tehdä niin iso numero?

Enkä kyllä muutenkaan tykkää ajatuksesta, että tuliaisille asetetaan jotain laatukriteerejä.

Onneksi omassa piirissä ei juuri lisäännytä, niin ei tarvitse maksaa 50 e + siitä ilosta, että saa käydä katsomassa happamalle maidolle haisevaa kuolaavaa möykkyä... oli se sitten vauva, isukki tai äipyli.

Nykyaikaisessa kukkakimpussa tulisi varmaan olla sateenkaaren värit, kun vauvasta ei voi päätellä tulevaa sukupuolta.

Vierailija
1018/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin keskustelusta huomaa mihin on päädytty kun yksilönkeskeisyys on Suomessa ottanut ylivallan, ja jo kaksi sukupolvea on elänyt irrallaan omista perinteistä ja juuristaan. Eikä käytöstapoja enää kukaan muista. Ulkosuomalaisena hurjaa luettavaa, ei ihme että sosiaaliset tilanteet ovat yhtä tuskaa suomalaisille. Toki niitä ei juurikaan vastaan tule.

Niin. Kaikki tietävät, että pitäisi olla sosiaalinen, mutta melkein kaikesta voi pahoittaa mielensä. A toivoo leikkokukkia, B ruukkukasvia, C ei missään tapauksessa mitään kukkia eikä kasveja, vaan mieluummin ruokaa. D:n mielestä tuomasi ruoka on pahaa.

Viisainta olisi kysyä, mitä haluat tuliaisiksi, mutta hyvinkasvatettu perinteinen suomalainen toki vastaa, että " enhän minä mitään tuliaisia, ei minulle tarvitse tuoda mitään."

:)

Vierailija
1019/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä perinteistä ja mistä juurista? Ei meillä ole mitään koko Suomea kattavaa perinnettä siitä, miten vastasyntynyttä pitää tulla katsomaan ja tästähän tässä on kyse. Siis siitä, että ainun kaltaiset ihmiset ovat eläneet täydellisessä umpiossa, ette ole tajunneet, että Suomessa eri alueilla toimitaan eri tavalla ja eri pitäjissä voi olla täysin erilaisia perinteitä. Sitten siitä loukkaannutaan ja hyperventiloidaan, kun koko muu Suomi ei toimikaan niin kuin se oma pitäjä ja omat piirit. Avartakaa maailmaanne ja avatkaa silmänne, tutkikaa ja ihmetelkää. Tutustukaa ihmisiin avoimin mielin.

Vierailija
1020/1406 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottaako AP siis jotaki palkintoa siitä että on tehnyt jotaki niin luonnollista ku synnyttänyt lapsen.. voi hohhoijaa. 🙄