Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä kuitenkin lienee, että tulivat katsomaan vauvaa? Et voi tietää kenenkään taloudellisesta tilanteesta, joillekin muutaman euron bodykin voi olla liikaa.
Noin huono taloudellinen tilanne, ette esim. onnittelukorttia voi askarrella?
Noh, nämä, joilla on talous täysin per_eellään, vois hakeutua toistensa seuraan, ja he vois keskenään pitää ikävää.
Sinähän olet empaattinen ihminen... Toivottavasti sinun vauvaasi tulevat katsomaan vilpittömästi onnittelevat ihmiset, vaikka heillä ei tuliaisiin varaa olisikaan. Hyi hitto, millaiselta elämästä mitään ymmärtämättömältä kermaperseeltä kuulostat. Vaadit toisia olemaan muuta kuin mitä he ovat.
Kossupullo on mainio lahja joka biologinen isä ainakin arvostaa suuresti, jos sattuu vielä olemaan siittämisen jälkeen kuviossa mukana
Yrittääkö AP rahastaa vauvallaan? Kalliit tuliaiset ja mieluiten pääsymaksu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä kuitenkin lienee, että tulivat katsomaan vauvaa? Et voi tietää kenenkään taloudellisesta tilanteesta, joillekin muutaman euron bodykin voi olla liikaa.
Noh, nämä, joilla on talous täysin per_eellään, vois hakeutua toistensa seuraan, ja he vois keskenään pitää ikävää.
Sinähän olet empaattinen ihminen... Toivottavasti sinun vauvaasi tulevat katsomaan vilpittömästi onnittelevat ihmiset, vaikka heillä ei tuliaisiin varaa olisikaan. Hyi hitto, millaiselta elämästä mitään ymmärtämättömältä kermaperseeltä kuulostat. Vaadit toisia olemaan muuta kuin mitä he ovat.
Taidat olla yksi elämänkoululainen sinäkin. Hei ota snaagut, niin helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ok tuntuu vain ikävältä jos odotetaan että ostetaan jotain kun tullaan ekaa kertaa katsomaan....
No sehän voi olla vaikka pieni vaippapaketti, pullo vauvaöljyä ja muutama pulla paistopisteeltä ja itsetehty kortti. Pieni kohtelias ele tuoreille vanhemmille että on huomioitu. Ei kukaan odota mitään kalliita rattaita tms tuliaisiksi, tietävät kuitenkin suunnilleen miten varakkaita kukin on. En ymmärrä muutaman euron nipotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla yksi elämänkoululainen sinäkin. Hei ota snaagut, niin helpottaa.
Ei, en ole elämänkoululainen. Suosittelen muitakin opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaatinut olemaan muuta, kuin ovat. Päinvastoin kannustan pyörimään toisten kaltaisten porukoissa. Oleksä lukihäiriöinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaatinut olemaan muuta, kuin ovat. Päinvastoin kannustan pyörimään toisten kaltaisten porukoissa. Oleksä lukihäiriöinen?
Pyöri sä jatkossakin kermaperseiden joukossa 😁 Toivottavasti joskus elämässä kohtaat tilanteen, jossa muutamalla eurollakin on merkitystä. Katsotaan miten suhtaudut, kun ihmiset vaativat sulta jotain.
Musta on todella kummallista, että täällä ketjussa niin monelle on oikein kunnia-asia olla viemättä mitään vauvaperheeseen ensimmäistä kertaa.
Suomi on toden totta lapsivihamielinen maamiksi edes menette vauvaperheeseen kylään, vai pitääkö päästä näpäyttämään vanhempia, että hähää te ja pentunne ette ole edes onnittelukortin arvoisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöri sä jatkossakin kermaperseiden joukossa 😁 Toivottavasti joskus elämässä kohtaat tilanteen, jossa muutamalla eurollakin on merkitystä. Katsotaan miten suhtaudut, kun ihmiset vaativat sulta jotain.
Hei mee nyt jo lanttulääkäriin :)
Veisin itsekin jotain vauvaperheeseen kun menen vauvaa katsomaan, en todellakaan noin monipuolisesti kuin ap mutta jotain. Vastaavasti ajattelen että siitä loukkaantuminen kun tullaan tyhjin käsin on pikkumaista. Ei mitään lahjoja sovi odottaa.
Olen vienyt vauvaperheisiin lahjakortin niin saavat ostaa sillä mitä tarvitsevat. Kyllä siitäkin varmaan joku suuttui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vienyt jos oon ollut ees jotenkin kohtuullisissa varoissa. En oo vienyt, jos ei oo itselläkään meinannut rahat riittää ruokaan, mutta täytyykin vastedes vaan pysytellä poissa vauvaperheistä ettei tuu tuoreelle äidille paha mieli.
Uhriutuminen on toki helpompaa, mutta jos ei oikeasti ole yhtään rahaa niin sitten voi tarjoutua jotenkin auttamaan vauvaperhettä esim. auttamalla siivouksessa, ruoanlaitossa, pyykeissä, isosisarusten hoitamisessa tms.
Ei tarvitse auttaa noissakaan jos ei halua. Itsepä ovat sen vauvan pyöräyttäneet ja ovat vastuussa sen hoidosta sekä kotiaskareista.
Kyllähän rotinat viedään! Taitaa vaan olla nykyisin tuiki tuntematon asia monellekin. Eikä taida olla tuttu juttu jokapuolella suomea. Meidän ensimmäinen lapsi kun syntyi (on kyllä jo hiukan aikaa ;) ) niin saimme 25 kappaletta rotina täytekakkua ja siinä oli syömistä, kun ajankohta oli kesä! Omat tyttäret ovat kyllä oppineet rotina-perinteen.
Aloittajan ainoa intressi lienee lypsää lähipiiriltaan etuja ja hyötyjä.
Vauva on pelkkä työkalu ja väline tähän lypsämiseen ja kiskontaan.
Meillä ei ole aiemmin ollut perhe- eikä tuttavapiirissä vauvoja, eikä siten ole käynyt selväksi mitä näissä tilanteissa/babyshowereissa sun muissa pitäisi etiketin mukaisesti tehdä.
Lisäksi tästä on tosi vaikea löytää ohjeita yhtään mistään! Joten olen mennyt tyhjin käsin tai tuoden vauvalle nallen tms. Helvetistäkö näitä pitäisi tietää kun kukaan ei sano ääneen?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän rotinat viedään! Taitaa vaan olla nykyisin tuiki tuntematon asia monellekin. Eikä taida olla tuttu juttu jokapuolella suomea. Meidän ensimmäinen lapsi kun syntyi (on kyllä jo hiukan aikaa ;) ) niin saimme 25 kappaletta rotina täytekakkua ja siinä oli syömistä, kun ajankohta oli kesä! Omat tyttäret ovat kyllä oppineet rotina-perinteen.
Siis mikä juttu toi rotinat on ja mistä päin Suomea? Hämeessä en ainakaan ole kuullut moisesta.
Vauvoille joita kävin eka kerran katsomassa ostin pehmolelun ja bodyn. Kun itse sain lapsia niin osa toi kukkia ja jotain vaatetta ja osa vain itsensä ja kumpikin oli minulle ihan ok. Kahvileipää hommasin itse sillä kävinhän ainakin pari kertaa päivässä vaunukävelyllä ja kauppa oli ihan lähellä missä asuin. Nuorimmaista ei kyllä paljoa kukaan edes vauvana nähnyt kun syntyi keskosena ja oli sairaalassa ensimmäiset kolme kuukautta ja kun kotiin päästiin niin piti olla varovainen ettei saisi mitään tartuntaa, ei edes nuhaa kunnes vähän lisää kasvoi ja voimistui.
tätä en kyllä ymmärrä. miksi pitäisi edes mennä katsomaan jotain parkuvaa ja rumaa perunasäkkiä? jos typeryyttään käy lapsellisilla kylässä, niin heti aletaan vinkua lapsenvahdiksi, kummiksi ja lahjan tuojaksi. on törkeää tuollainen käytös vanhemmilta.