Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vieraille tarvitse tarjota mitään. Ap on nipo. Relaa. Eikä vieraiden siis tarvitse tuoda mitään.
Ei tarvitse tullakaan. Kuka moukka tulee passattavaksi, kun ihminen on juuri pusertanut ulos vauvan, verta vuotaa sieltä sun täältä ja yöt menevät valvoessa? 😀
Kuka moukka ottaa ne ihmiset vastaan? Se on vähän niinkuin oma vika. 😁
Vierailija kirjoitti:
Musta on todella kummallista, että täällä ketjussa niin monelle on oikein kunnia-asia olla viemättä mitään vauvaperheeseen ensimmäistä kertaa.
Suomi on toden totta lapsivihamielinen maamiksi edes menette vauvaperheeseen kylään, vai pitääkö päästä näpäyttämään vanhempia, että hähää te ja pentunne ette ole edes onnittelukortin arvoisia!
Musta on todella kummallista, että täällä ketjussa niin monelle on oikein kunnia-asia haukkua ja arvottaa ihmisiä lahjojen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko teille oikeasti kavereiden luona käyminen juhlallinen tapahtuma tai jotain mitä tarvitsee hyvittää tuliaisilla? Minun tuttavapiirissä kavereiden luona kyläillään ihan arkisesti, kahvia jos juodaan niin se keittää ja tarjoaa jonka luona ollaan. Jos ollaan pidempään, niin laitetaan yhdessä ruokaa (sovitaan vaikka etukäteen kuka tuo mitäkin tai käydään yhdessä kaupassa) ja jaetaan kulut, tai vaikka tilataan ruokaa jne.
Ei mitään muodollisia kahvikutsuja harrasteta. Sanokaa nyt vielä, että katatte kahvipöytään ne naurettavan pienet kupit aluslautasineen :D
Liekö jotain maaseudun juttuja nämä, että vierailu on jotenkin virallisempaa? Aina väitetään että maalla ollaan rentoja, mutta selvästi ei... Ehkä kavereita ei ole tai niiden luona käydään niin harvoin, että se tuntuu jotenkin erikoiselta? Teitittelettekö myös kavereita, kuuluuko kursailu ja small talk ohjelmaan myös? :D
Ei vaan kun sitten oikeasti kasvetaan aikuiseksi, se arkipäivä lapsiperheessä on yleensä niin hektistä työn ja perheen vaatimusten kanssa, että ne kaverijuhlat jäävät taakse. Muistan toki itsekin sen, miten liikuttiin kaveriporukassa, istuttiin iltaa, tehtiin ruokaa jne. jne.
Mutta nyt lapsiperheessä ne vierailut muissa perheissä menevät yleensä kutsun kautta, et voi mennä vain yllättäen piipahtamaan ystävien luokse, että nyt minä tulin. Yllättäen menen itse kyllä sisareni luokse, kun tiedän ja tunnen hänet ja perheensä hyvin. Muiden kanssa sovitaan vierailut ja laitetaan tarjottavat. Ja kyllä useimmat tuovat tullessaan kukkia ja viinipullon.
"Kun oikeasti kasvetaan aikuiseksi" :'D Ylemmyydentunto voi liittyä aikuisuuteen, mutta mikään kriteeri se ei ole. Riippuen ystävyyssuhteen laadusta, toteutuu rento yhdessäolo myös lapsiperheellisillä. Kaikki eivät edes jaksa ylläpitää (se hektinen elämä) pönötyssuhteita.
Yhdessä tekeminen ja muodollisuuksien välttäminen tekee yhdessäolosta helpompaa ja säästää kortilla olevaa aikaa yhdessäololle kestitsemisen ja lahjakaupoilla juoksun sijaan. Joku vaikka grillaa ja muut katsoo lapsia, helppoa. Jutellaan samalla. Sitten yhdessä syömään, ilman että kenellekään syntyy erityinen järjestelyvastuu. Helppoa ja mukavaa.
"Joku vaikka grillaa" "muut katsoo lapsia".
Onkohan nämä teidän tapaamiset helppoja lähinnä niille, jotka eivät jatkuvasti ole tämä "joku" tai "muut"? Aika usein tällaisilta hyvin rennoilta ihmisiltä puuttuu vastavuoroisuus ja käytöstavat ja sitten ihmettelevät mitä muut stressaavat niin kauheasti. :D -Eri
pointti on juuri se, ettei KENENKÄÄN tarvitse stressata kauheasti. En toivoisi, että ystävät taaperoiden kanssa laittavat keskenään pöytää koreaksi ja itse ilmestyn viinipullon kanssa. Ja sama työmaa itselle vuorostaan. Yhdessä voi tehdä. Koska halutaan nähdä. Ei tarvitse stressata ehtimisestä, ei tarvitse olla valmista. Sovitaan mitä tuodaan ja jaetaan vastuuta. Ei vuorotellen, vaan yhdessä. Ja katsos, siinähän se lapsiperheen arki istuu kuvioon, eikä ole poikkeusrankka tilanne, kenellekään. Vastavuoroisuus on helppoa, koska se on se lähtökohta alunperinkin. Keskustellaan miten tehdään ja ylimalkaiset odotukset (ja stressi) jää pois.
Eri ystäväpiireissä varmasti toimii erilaiset kuviot. Itse en halua kutsua, enkä mennä kylään, niin että olohuoneen keskellä on pyykkiteline, ruokapöydällä murusia ja yhdesä kokkaillaan makaroonilaatikkoa.
Ystäviä ehtii tavata sen verran harvoin, että hetkestä tekee mielellään arjesta eroavan, miellyttävän illan. Siistimpi koti, hyvää ruokaa ja mahdollisuus keskittyä ystävien seuraan. Toki emännällä ja isännällä on vähän kiireisempää, siksi vuorotellaan.
Jatkan vielä, että kyllähän siitä pikkuisen syntyy stressiä, kun siivoilee ja laittaa ruokaa isommalle porukalle, mutta yhtä lailla stressaisi muut ihmiset keittiössäni kokkailemassa ja vieraat arjen kaaoksen keskellä.
Itse en koe tätä "pönötykseksi", eikä todennäköisesti kukaan lähipiiristäkään, muuten he varmasti olisivat jättäytyneet pois yhteisistä kinkereistä. Käyttäytymissäännöt antavat raamit, joiden sisällä toimia, niin että tilanne on tuttu ja selkeä kaikille. Pönötykseltä se tuntuu vain, jos säännöt ovat itselle vieraita.
Hämmästyttää, ketä ihmiset tapaavat jos on niin muodollista, ettei heitä salli keittiöön tai on joku arkiminä ja edustusminä. Onhan sekin etiketissä, että emäntää mennään auttamaan keittiöön, ainakin kysytään. Meillä lähinnä niin, että "missä on teillä pannut" tai "laitanko nämä servetit?". Ollaan kuitenkin hyviä ystäviä, eikä tarvitse istua jalat supussa sohvalla ja puhella säästä.
Kuulostaa, ja olenkin joskus havainnut, että joillekin muiden tapaaminen on enemmän esiintymistä ja imagonluontia kuin aidosti yhdessä olemista. Ei edes hirveästi kiinnosta muut, vaan miltä minä ja elämäni muille näyttää. Ei ikään kuin pystytä menemään pintaa syvemmälle ja muodollisuus on se, millä operoidaan kanssakäymisessä.
Ei minun kohdallani ole kyse siitä, että en olisi oma itseni ystävien seurassa. En vaan osaa jakaa keittiötä, ainakaan tasa-arvoisesti. Joskus esim. mökkitalkoissa voi tarvita ruuanlaittoapua ja silloin käyn ensin keskustelun siitä sopiiko ystävälle, että minä päätän, hyvin yksityiskohtaisesti, ja sinä toteutat.
Omassa ystäväpiirissä arki on kaikille töitä, koulua ja harrastuksia, jossa edes perheenjäsenet ovat harvoin samassa paikassa samaan aikaan. Silloin, kun saa ystävät vierailulle, siitä ajasta ei viitsi "tuhlata" yhtään turhaan, vaan nimenomaan käyttää aika aitoon keskusteluun. Kun saa kutsun meille, tietää, että saa tulla viihtymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän rotinat viedään! Taitaa vaan olla nykyisin tuiki tuntematon asia monellekin. Eikä taida olla tuttu juttu jokapuolella suomea. Meidän ensimmäinen lapsi kun syntyi (on kyllä jo hiukan aikaa ;) ) niin saimme 25 kappaletta rotina täytekakkua ja siinä oli syömistä, kun ajankohta oli kesä! Omat tyttäret ovat kyllä oppineet rotina-perinteen.
Siis mikä juttu toi rotinat on ja mistä päin Suomea? Hämeessä en ainakaan ole kuullut moisesta.
No onpas kuultu. Ainakin Päijät-Hämeessa ja Kanta-Hämeessä: Lahdessa, Lammilla, Hämeelinnassa
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttää, ketä ihmiset tapaavat jos on niin muodollista, ettei heitä salli keittiöön tai on joku arkiminä ja edustusminä. Onhan sekin etiketissä, että emäntää mennään auttamaan keittiöön, ainakin kysytään.
Siis missä ihmeessä opetetaan että tämä kuuluu etikettiin? Apuahan kuuluu tarjota ja toisen kuuluu kieltäytyä, ei sinne keittiöön oikeasti mennä touhuamaan, eikä sinne kukaan vierasta edes halua. Ja kuuluuko tämä juttu molemmille sukupuolille vai onko vain naisten juttu tämä "etiketti"?
Miksi kaikkien pitää tunkea katsomaan vauvaa? Siis sellaisten, jotka eivät muutenkaan käy usein kylässä. En minä ainakaan päästäisi vauvaa katsomaan kuin ne läheiset ihmiset, joita tapaan muutenkin. Ja he ymmärtäisivät kyllä etten ole imettäessäni nuorta vauvaa mikään pitopalvelu. Enkä kyllä tuliaisiakaan odottaisi.
Tämä ap ja muut kaltaisensa taitaa olla näitä ammattivalittajia, joille ei mikään kelpaa.
Tulee vähän mieleen Pariisin Kevään sanoitukset noista lahjavaatimuksista:
"Nykyaikana on lukematon määrä vääriä polkuja
Jokainen alkaa juhlavasti kultaisesta ovesta,
fanfaarien soidessa"
Kyllä on taas parempaa porukkaa kun lähikaupan kukkiakin pitää väheksyä. Enpä ole tulossa merkkituotteiden kanssa piipahtamaan 'laadukkaaseen" kotiiisi. Lähikaupan kukkaset 9vat satavarmasti tuoneet iloa monen eläkeläismummon kotiin ja ehkää piristäneet ihan tavisarkea monessa perheessä. Plaah.
Vierailija kirjoitti:
Musta on todella kummallista, että täällä ketjussa niin monelle on oikein kunnia-asia olla viemättä mitään vauvaperheeseen ensimmäistä kertaa.
Suomi on toden totta lapsivihamielinen maamiksi edes menette vauvaperheeseen kylään, vai pitääkö päästä näpäyttämään vanhempia, että hähää te ja pentunne ette ole edes onnittelukortin arvoisia!
Ne babyshowerit vie rotinat. Älkää kuvitelko että voitte keksiä jatkuvasti lisää "perinteitä" mitkä velvoittaa lahjomaan, ilman että joistain toisista luovutaan. Seuraavaksihan muistetaan ristiäisiä/nimiäisiä. Jotkut vietää kuukausisynttäreitä läpi ekan vuoden, pitääkö kaikkiin hullutuksiin osallistua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vieraille tarvitse tarjota mitään. Ap on nipo. Relaa. Eikä vieraiden siis tarvitse tuoda mitään.
Ei tarvitse tullakaan. Kuka moukka tulee passattavaksi, kun ihminen on juuri pusertanut ulos vauvan, verta vuotaa sieltä sun täältä ja yöt menevät valvoessa? 😀
Vedä alahuuli pääsi yli, ja nielaise 🤣
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä olisi kohteliasta tuoda vauvalle jotain tuliaisia. Ei sen tarvitse olla kallista, riittää edes että toisi vaikka helistimen ja tutin, jokainen oman rahatilanteen mukaan. Ei tarvitse tuoda vanhemmille mitään suklaata eikä kahvipöytään mitään, kunhan muistaa sitä vauvaa.
Raha on aina hyvä lahja, siitä on vauvallekin iloa kunhan hänelle tulee enemmän ikää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikkien pitää tunkea katsomaan vauvaa? Siis sellaisten, jotka eivät muutenkaan käy usein kylässä. En minä ainakaan päästäisi vauvaa katsomaan kuin ne läheiset ihmiset, joita tapaan muutenkin. Ja he ymmärtäisivät kyllä etten ole imettäessäni nuorta vauvaa mikään pitopalvelu. Enkä kyllä tuliaisiakaan odottaisi.
Ya Gotta See the Baby!
Trofeevaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤣 Toivottavasti Joachim Löw kuuluu sun lähipiiriin ja tykkää pidellä sun vauvaa ihan älyttömän paljon. Sormeilee pientä nassua oikein tunteella.
Kuulutko sinä siihen räkänokkien suihkuseurapiiriin? No pitihän se arvata :)
Toisaalta sanonta kuuluu, että mies se tulee räkänokastakin, vaan ei tyhjän naurajasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän rotinat viedään! Taitaa vaan olla nykyisin tuiki tuntematon asia monellekin. Eikä taida olla tuttu juttu jokapuolella suomea. Meidän ensimmäinen lapsi kun syntyi (on kyllä jo hiukan aikaa ;) ) niin saimme 25 kappaletta rotina täytekakkua ja siinä oli syömistä, kun ajankohta oli kesä! Omat tyttäret ovat kyllä oppineet rotina-perinteen.
Siis mikä juttu toi rotinat on ja mistä päin Suomea? Hämeessä en ainakaan ole kuullut moisesta.
Karjalasta: https://wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi/wiki/Rotinaperinne
Itse olen Länsi-Suomesta ja myös siellä leivottiin rotinarinkeli vauvataloon vietäväksi.
Ja olen iältäni +65 v.
Minä olen aika useasti vienyt ystäväpiirissä syntyneen vauvan perheelle kaikenlaisia taloustarvikkeita tuliaisina. Tavallisia keittiötarvikkeita, pyykipulveria, hyvää ruokaa kaupasta, talouspaperia, hedelmiä, marjoja, pari pakettia kahvia, teetä ja hunajaa + jotain terveellistä ruokaa, broileria tai lohta jos tiedän että perheessä on säilytystiloja ja he tällaisia syövät... ym. Lisäksi mahdollisesti yksi purkki olutta isälle ja yksi purkki siideriä äidille, mutta ei enempää alkoholia. Kukkia tai suklaata en ole vienyt, tai no sitä suklaata on kyllä voinut olla kauppakassissa mukana. Onko pari kauppakassillista tällaisia tuliaisia mielestänne junttia?
Vierailija kirjoitti:
tätä en kyllä ymmärrä. miksi pitäisi edes mennä katsomaan jotain parkuvaa ja rumaa perunasäkkiä? jos typeryyttään käy lapsellisilla kylässä, niin heti aletaan vinkua lapsenvahdiksi, kummiksi ja lahjan tuojaksi. on törkeää tuollainen käytös vanhemmilta.
Montako laitetta sinulla on käytössä, kun saat noin monta peukkua, vaikka mielipiteesi on äärettömän typerä?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aika useasti vienyt ystäväpiirissä syntyneen vauvan perheelle kaikenlaisia taloustarvikkeita tuliaisina. Tavallisia keittiötarvikkeita, pyykipulveria, hyvää ruokaa kaupasta, talouspaperia, hedelmiä, marjoja, pari pakettia kahvia, teetä ja hunajaa + jotain terveellistä ruokaa, broileria tai lohta jos tiedän että perheessä on säilytystiloja ja he tällaisia syövät... ym. Lisäksi mahdollisesti yksi purkki olutta isälle ja yksi purkki siideriä äidille, mutta ei enempää alkoholia. Kukkia tai suklaata en ole vienyt, tai no sitä suklaata on kyllä voinut olla kauppakassissa mukana. Onko pari kauppakassillista tällaisia tuliaisia mielestänne junttia?
Hieno tuliainen!
Vierailija kirjoitti:
Trofeevaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤣 Toivottavasti Joachim Löw kuuluu sun lähipiiriin ja tykkää pidellä sun vauvaa ihan älyttömän paljon. Sormeilee pientä nassua oikein tunteella.
Kuulutko sinä siihen räkänokkien suihkuseurapiiriin? No pitihän se arvata :)
Toisaalta sanonta kuuluu, että mies se tulee räkänokastakin, vaan ei tyhjän naurajasta
Joka toiselle vauvalle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Karjalasta: https://wiki.aineetonkulttuuriperinto.fi/wiki/Rotinaperinne