Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
Hyvät tavat kunniaan! Rotinat kuuluvat karjalaiseen perinteeseen, pullakranssi yksi asiaankuuluva vieminen. Ei taida nykypäivänä olla enää niin pakollinen, mutta ilman muuta tervehtimään vauvaa tuliaisten kera.
KAIKKI EIVÄT OLE KARJALAISIA!
Juhlat on erikseen. Ei kaikki välttämättä ihan oikeasti edes ajattele sellaista, että jos tulee vain katsomaan niin pitäisi samalla tuoda jotain? Ja sekö aloittajalle on tärkeintä, että vieraat tuovat lahjoja? Mä en edes odottaisi mitään lahjoja. Eikä ne vieraat välttämättä mitään kahveja ja leipomistakaan edes odota, se on oma valinta keittää kahvit ja leipoa heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät tiedä tuota, että pitäisi tuoda eri asioita. "Käydään katsomassa" vauvaa tarkoittaa että piipahtaa ja lähtee. Eivät tiedä että kyse on vierailusta ja että pitää tuoda jotain. Osa olettaa että vauvan äiti on jo hukkunut tuliaisiin, lahjoihin ja isovanhempien tuomisiin. Osa vanhemmista ei halua mitään, koska tuliainen olisi väärä vieraalta, ellei ole sovittu mitä tuodaan tarkemmin ja on jo saanut kaikkea. Osa pysyvästi lapsettomista sinkuista ei ole kiinnostunut vauvasta, käy varmaan kohteliaisuudesta katsomassa kun on pakko, ellei osaa sanoa EI. Olisi hyvä jos tiedettäisiin kuka haluaa lahjan, leivoksia, kukkia tms ja kuka ei halua. Mitä halutaan. Miten se viestitään, joku sovellus tai lappu, rasti ruutuun?
Lähtökohtaisesti voisi viedä sitä mitä on toivottu (voit kysyäkin) ja jos toiveita ei ole niin pieni tuliainen riittää. Vauvalle vaikka joku vaate jossa on hieman kasvunvaraa tai jokin hyödyllinen tarvike esim. vaippapaketti, ja kahvipöytään vaikka kaupan keksejä ja pullaa, ei nyt ehkä ihan halvinta pirkkaa. Itse olisin noista ihan kiitollinen, ja tietysti siitäkin että joku ylipäätään tulee käymään.
Lahjat annetaan sitten nimeäisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät tiedä tuota, että pitäisi tuoda eri asioita. "Käydään katsomassa" vauvaa tarkoittaa että piipahtaa ja lähtee. Eivät tiedä että kyse on vierailusta ja että pitää tuoda jotain. Osa olettaa että vauvan äiti on jo hukkunut tuliaisiin, lahjoihin ja isovanhempien tuomisiin. Osa vanhemmista ei halua mitään, koska tuliainen olisi väärä vieraalta, ellei ole sovittu mitä tuodaan tarkemmin ja on jo saanut kaikkea. Osa pysyvästi lapsettomista sinkuista ei ole kiinnostunut vauvasta, käy varmaan kohteliaisuudesta katsomassa kun on pakko, ellei osaa sanoa EI. Olisi hyvä jos tiedettäisiin kuka haluaa lahjan, leivoksia, kukkia tms ja kuka ei halua. Mitä halutaan. Miten se viestitään, joku sovellus tai lappu, rasti ruutuun?
Semmosta kuule, että kuuluu vierailuetikettiin viedä tuliaisia. Se on kohteliasta. Eikö sun mielestä lapsen syntymä ole tuliaisen arvoinen? Tällaisia ajattelemattomia tuntuu vilisevän oikein palstalla.
Ei, tulevan lapseni syntyminen ei ole muiden ihmisten lahjottavissa oleva tapahtuma. Pidämme nimiäiset erikseen lapsen kunniaksi, mutta jos läheiset tulevat meille katsomaan vastasyntynyttä, niin ei todellakaan tarvitse rahojaan tuhlata lahjoihin. Eihän se heidän lapsensa ole, olen vain iloinen että esim. miehen äiti on into piukeena tulossa. Vieraita emme päästä vastasyntyneen lähelle emmekä mitään puolituttuja, naapureita saati sukulaisia. Vauvan terveys ensin, niin lahjan kipeä en ole, että sitä vaarantaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tehdäänkö lapsia nykyään siksi että saisi ilmaiseksi tavaraa? Lapselle toivotan onnea ja jaksamista, veikkaus että hänen lapsuus ei tule olemaan helppo. Joku laki pitäisi olla kuka saa tehdä lapsia.
Tässä on kyse vierailijoista, jotka tulevat kahta kättä heiluttaen kylään. Vastasyntynyttä katsomaan. Käytöstapoihin kuuluu viedä tuliaisia, kun mennään kyläilemään ihan muutenkin.
Huonommaksi vaan menee kohteliaisuus. Oli niitä ennenkin sellaisia, jotka työntyi aikaansa viettämään vauvaperheeseen sohvalle istuskelemaan ja kahvitusta odottelemaan.
Mutta onko se jo vakiintunut tapa, ettei vauvan syntymän kunniaksi edes pullaa viedä juuri synnyttäneelle mennessä. Sanonpahan vaan, että huonoa käytöstä.
Miksi teit/sait lapsen. Kuka kaipaa pullaa tai mitään muuta, eikö se lapsi ja parisuhde ole tärkein. Vein nallen ystävien lapselle. Ainoa jolle toivon hyvää on se lapsi.
No kuule, kun tulet synnäriltä kotiin on takapuoli tuusannuuskana ja veri valuu viikkotolkulla. Tisseistä valuu maito ja muutenkin on muissa maailmoissa uuden tulokkaan kanssa, niin ei ihan päällimmäisenä ole vieraitten passaaminen.
Siis enhän minä sitä pullaa kaipaa, mutta vieraalle on mukava jotakin tarjota ja on kiva, jos vauvan katsoja tuo pullat mukanaan.
Vauvaa ei takuulla kukaan tee pullankaipuusta, mutta jos itse menen vauvaperheeseen vauvaa katsomaan vien kyllä perheelle pullat ja sovin jo vierailua suunniteltaessa, että tuon kahvipöytään syötävää, siitä ei tarvitse huolta kantaa.
Vauvaahan ei kenenkään ole pakko mennä katsomaan, jos se kovin vaikeaa on :)
Vein vaippoi,alustoja kukkia isooon kauniin kimpun herkkuja...en muista mutta paljon vein ja vauvaa ihan katsomassa,suloinen ihana pieni vieläkin ,miten voi noin herttaista ollakaan.."hellantuuteli"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tehdäänkö lapsia nykyään siksi että saisi ilmaiseksi tavaraa? Lapselle toivotan onnea ja jaksamista, veikkaus että hänen lapsuus ei tule olemaan helppo. Joku laki pitäisi olla kuka saa tehdä lapsia.
Tässä on kyse vierailijoista, jotka tulevat kahta kättä heiluttaen kylään. Vastasyntynyttä katsomaan. Käytöstapoihin kuuluu viedä tuliaisia, kun mennään kyläilemään ihan muutenkin.
Huonommaksi vaan menee kohteliaisuus. Oli niitä ennenkin sellaisia, jotka työntyi aikaansa viettämään vauvaperheeseen sohvalle istuskelemaan ja kahvitusta odottelemaan.
Mutta onko se jo vakiintunut tapa, ettei vauvan syntymän kunniaksi edes pullaa viedä juuri synnyttäneelle mennessä. Sanonpahan vaan, että huonoa käytöstä.
Ei kuulu kaikissa piireissä viedä "tuliaisia" aina kun menee kylään. Tämäkään asia ei ole aivan mustavalkoinen, on kuntakohtaisia tapoja, on perhepiireissä eri tapoja, on ystäväporukoiden kesken eri tapoja jne.
Itse olen ajatellut nimeäiset sellaiseksi "vauvan syntymän kunniajuhlaksi", ei vauvan katsomassa käyminen ole mikään juhla.
Vierailija kirjoitti:
Tisseistä valuu maito ja muutenkin on muissa maailmoissa uuden tulokkaan kanssa, niin ei ihan päällimmäisenä ole vieraitten passaaminen.
Kukaan ei oleta sun passaavan, voi jestas, ehkä ei kannata kutsua ihmisiä vauvaa katsomaan, jos on noin vaikeaa? Toteat, että ei ole päällimmäisenä mielessä passaaminen, mutta kuitenkin, että olishan se kiva pullaa tarjota. Eli koko tuo homma on ihan sun oman pienen pääsi sisällä.
Vieraan on siis tuotava pakkopullat koska väsynyt emättimestä vertavuotava ja tisseistä maitoa suihkuttava äityli kokee että pullaa on oltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teit/sait lapsen. Kuka kaipaa pullaa tai mitään muuta, eikö se lapsi ja parisuhde ole tärkein. Vein nallen ystävien lapselle. Ainoa jolle toivon hyvää on se lapsi.
No kuule, kun tulet synnäriltä kotiin on takapuoli tuusannuuskana ja veri valuu viikkotolkulla. Tisseistä valuu maito ja muutenkin on muissa maailmoissa uuden tulokkaan kanssa, niin ei ihan päällimmäisenä ole vieraitten passaaminen.
Siis enhän minä sitä pullaa kaipaa, mutta vieraalle on mukava jotakin tarjota ja on kiva, jos vauvan katsoja tuo pullat mukanaan.
Vauvaa ei takuulla kukaan tee pullankaipuusta, mutta jos itse menen vauvaperheeseen vauvaa katsomaan vien kyllä perheelle pullat ja sovin jo vierailua suunniteltaessa, että tuon kahvipöytään syötävää, siitä ei tarvitse huolta kantaa.
Sen takia niitä vauvoja ei käydäkään katsomassa, kun kyse ei ole mistään katsomisesta, vaan lahjomisesta :).
Mä en oo koskaan käynyt tämmösillä varsinaisilla "vauvavierailuilla" mutta en minäkään kyllä tämmöstä olisi tiennyt. En osaisi viedä lahjoja jos menen vain käymään kylässä enkä odottaisi itselleni lahjoja myöskään vastaavassa tilanteessa. Ja jos itse olen kutsunut ihmisiä kylään, niin toki hankkisin itse tarjottavat ja keittäisin kahvit.
Nimiäiset/ristiäiset, kummilasten synttärit jne on ihan eri juttu.
AP on fiksu, mutta ihmiset nykyisin eivät yleisesti ottaen ole.
Omien lasten vauva-ajoista on jo melko tovi, mutta muistaakseni kaikki, jotka tulivat vauvaa katsomaan ensimmäistä kertaa, toivat rotinoita. Niin olen vienyt itsekin aina. Lähimmille kavereille ja sukulaisille olen laittanut (ja saanut itsekin) kukkalähetyksen kotiin heti vauvan kotiuduttua. Muutenkin itselläni on tapana kylään mennessä viedä jotain viemisiä lähes aina. Vähintään vaikka jäätelöpaketti kahvipöytään. En toki tätä "vaadi" muilta, mutta aika usein täällä Itä-Suomessa tuota harrastetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen takia niitä vauvoja ei käydäkään katsomassa, kun kyse ei ole mistään katsomisesta, vaan lahjomisesta :).
Ehkä ihmisillä ei vaan enää ole käytöstapoja, noin niin kuin laajemminkin? Ystävä on tänä kesänä kutsunut mut kahdesti sen uuteen taloon lähelle meidän nuoruuden asuinpaikkaa (oltiin AMK:ssa parhaat ystävät, sittemminkin nähty ja pidetty yhteyttä). Itsellä on sinne länsirannikolle aika pitkä ajomatka, mut olen halunnut tuota ystävää nähdä. Vein näillä kahdella tapaamiskerralla hyvät tuliaiset, mm. meille illanistujaisiin juotavaa, vähän makeaa ja suolaista syötävää. Ystävä ei ole ollut varautunut tuloon oikein mitenkään...! Toisella kerralla toki tarjosi yösijan, laittoi mulle lakanat, aamupalaa en ota vaan join kupin kahvia aamulla. Toisella kertaa yövyin kotipaikassa.
Menen siis varta vasten sinne, vien tuliaisia, ajan satoja kilsoja näillä polttoainehinnoilla - ystävä on siis aina juonut tuomani juomiset, ei ole tarjonnut mitään omastaan (lipittää siideriä, ei edes muodon vuoksi tarjoa sitä vaikka en joisikaan). Olen miettinyt, että mikä juttu tuo oikein on. Jos ystävä joskus tulee meille kun kutsun hänet, ei ole tähän mennessä tullut, niin tuoko hänkin kaikki syömiset ja juomiset tullessaan? Itsellä on ollut sellainen periaate aina, että vieraille tarjotaan jotakin syötävää, se voi olla vaikka joku piirakka ja salaattia tai sitten ihan kunnon ruokaa, jos istutaan iltaa. Tämän ystävän luo pitäisi viedä ihan ruuat :( Ihana ihminen hän on, mutta tätä en tajua! Osaa kokkailla, ja käy töissä, eli ei ole rahasta tai osaamisesta kiinni. Hirveän vaikea tätä on kysyäkään, että miksi et edes makkarapakettia osta ja tarjoa grillattuna...
Aika nopeasti tuli muuten sanasta sellainen joka triggeröi välittömän ärsyyntymisen pääkopassa "rotinoita".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti voisi viedä sitä mitä on toivottu (voit kysyäkin) ja jos toiveita ei ole niin pieni tuliainen riittää. Vauvalle vaikka joku vaate jossa on hieman kasvunvaraa tai jokin hyödyllinen tarvike esim. vaippapaketti, ja kahvipöytään vaikka kaupan keksejä ja pullaa, ei nyt ehkä ihan halvinta pirkkaa. Itse olisin noista ihan kiitollinen, ja tietysti siitäkin että joku ylipäätään tulee käymään.
Lahjat annetaan sitten nimeäisissä.
Ei "nimeäisiin" yleensä kutsuta kuin lähimmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat todella ahdasmieliselle ja kapeakatseiselle ihmiselle. Ja ihan vaan tiedoksi, että lahjomista ei ole se, että vie kohteliaisuudesta jotakin syötävää tai tavaraa. Siis koetapa opetella ero termien "lahjominen" ja "toisen ilahduttaminen" välillä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ihmisillä ei vaan enää ole käytöstapoja, noin niin kuin laajemminkin? Ystävä on tänä kesänä kutsunut mut kahdesti sen uuteen taloon lähelle meidän nuoruuden asuinpaikkaa (oltiin AMK:ssa parhaat ystävät, sittemminkin nähty ja pidetty yhteyttä). Itsellä on sinne länsirannikolle aika pitkä ajomatka, mut olen halunnut tuota ystävää nähdä. Vein näillä kahdella tapaamiskerralla hyvät tuliaiset, mm. meille illanistujaisiin juotavaa, vähän makeaa ja suolaista syötävää. Ystävä ei ole ollut varautunut tuloon oikein mitenkään...! Toisella kerralla toki tarjosi yösijan, laittoi mulle lakanat, aamupalaa en ota vaan join kupin kahvia aamulla. Toisella kertaa yövyin kotipaikassa.
Menen siis varta vasten sinne, vien tuliaisia, ajan satoja kilsoja näillä polttoainehinnoilla - ystävä on siis aina juonut tuomani juomiset, ei ole tarjonnut mitään omastaan (lipittää siideriä, ei edes muodon vuoksi tarjoa sitä vaikka en joisikaan). Olen miettinyt, että mikä juttu tuo oikein on. Jos ystävä joskus tulee meille kun kutsun hänet, ei ole tähän mennessä tullut, niin tuoko hänkin kaikki syömiset ja juomiset tullessaan? Itsellä on ollut sellainen periaate aina, että vieraille tarjotaan jotakin syötävää, se voi olla vaikka joku piirakka ja salaattia tai sitten ihan kunnon ruokaa, jos istutaan iltaa. Tämän ystävän luo pitäisi viedä ihan ruuat :( Ihana ihminen hän on, mutta tätä en tajua! Osaa kokkailla, ja käy töissä, eli ei ole rahasta tai osaamisesta kiinni. Hirveän vaikea tätä on kysyäkään, että miksi et edes makkarapakettia osta ja tarjoa grillattuna...
Jälleen kerran: MIksi ihmiset ei puhu asioista ääneen ja sovi, niin ei tarvisi olla oletusten varassa.
"Hei, tulen sinne teille ensi viikolla, mites tehdään syömisten kanssa, käydäänkö yhdessä kaupassa vai tuonko jotakin, vai miten?"
Ja tadaa! Ei tarvitse kirjoitella romaania mielenpahoituksesta vauvapalstalle.
Lukekaa netistä kyläilyetiketistä ja tuliaisista. Eikö vierailijoilla ole nykyisin mitään tapoja?
Onhan se nyt kuitenkin aivan erityinen vierailu mennä katsomaan syntynyttä.
Ei niitä kaikkia vierailijoita voi kastejuhliin kutsua. Jotkut sitä inttää, että kastejuhliin viedään vasta lahja.
Nykyisin ei osata edes kummilapselle viedä mitään kastetilaisuuteen. Kummallista.
Ootteko vaan tahdittomia vai rutiköyhiä?