Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin
Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.
Kommentit (1406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis: Ensin pitää tuoda lahjoja kun käy ekaa kertaa kylässä vauvan syntymän jälkeen, sitten pitää tuoda lahja kun on vauvan nimijuhla, sitten lahjotaan jouluna ja synttäreinä ja synttäreinä pitää tuoda lahjat myös lapsen mahdollisille sisaruksillekkin.
Oliko vielä muuta? Oliko joku summa vielä paljonko niiden lahjojen tulee maksaa, että esim. 5e lahja ei kelpaa? (mitä joku vauva edes tekee 5 euron lahjalla?).
Aikamoinen lahjavyöry tiedossa lapsille ja ihan jatkuvasti tällä kaavalla :,D Kiva sitten taas lapsettomille ihmisille olla koko ajan törsmäässä hirveään lahjakasaan pakolla ja olla itse saamatta mitään vastakaikua kun ei jälkikasvua koskaan tule tehtyä.
Minua ei ainakaan kiinnosta edes missään juhlissa, että tuoko joku lahjoja: Mieluummin jätetään tuomatta kuin ostetaan v_äkisin jotakin turhaa. Tärkeintä on yhdessäolo eikä materia. Eihän niitä lahjoja vuoden päästä usein edes muista, että mitä kukakin on tuonut = kertoo aika paljon siitä turhuudesta. Harvemmin ja laatua/oikeasti sellaista haluttua, niin se on parempi ja sellaiset lahjat oikeasti muistaakin.
PS: Palstan modet, onko ihan pakko sensuroida tavallisia sanoja, vaikea laittaa tänne vastausta jos joku sana "v_äkisin" on sensuroitu.
Tuo oli jännä pointti tuo, että jätetään mieluummin tuomatta mitään, kuin että ostetaan jotain turhaa.
Siinä kun on se näkökantti, että se, jolle lahja tuotaisiin, ei tiedä, että vaihtoehdot on olleet nämä. Eli joku turhake, tai ei mitään. Hän ehkä odottaisi lahjalta, että se ei olisi turhake, vaan jotain oikeasti kivaa tai tarpeellista. Eikä hän tiedä, että sinä et halua tuoda hänelle mitään kivaa tai tarpeellista, ja siksi et tuonut mitään.
Tervetuloa nykyaikaan kun yritämme paikkailla entisten sukupolvien tuhlaavaista elämäntyyliä: Ei nykyään voi enää ostella ihmisille turhaa tavaraa.
Nykyään ei kaikkien ihmisten ajatukset pyöri lahjojen ympärillä, siis tuo että "Eikä hän tiedä, että sinä et halua tuoda hänelle mitään kivaa tai tarpeellista, ja siksi et tuonut mitään", nykyään on yleisesti perusoletus, että ihmiset tietää, että vain tärkeät ja häntä arvostavat ihmiset yleensäkkin TULEVAT, tulivat sitten lahjan kanssa tai ilman.
Kunpa olisikin noin.
Eli pitää kutsuakin vain ne ihmiset, jotka kutsujaa arvostavat ja ovat tärkeitä. Ja se pitää tietää, että ketkä ovat niitä arvostavia. Tulen siis juhliisi sinua arvostavan asenteeni kanssa. Lahjaa en tuo, vain arvostukseni. Se on kyllä ihana asia.
Mutta se ei mene niin. Varsinkaan jos on kyseessä lapset. Niille on aina jotain vietävä. Ei riitä, että sanoo lapselle, että tulin juhlaasi, koska pidän sinusta. Lapsi voi vielä sen hyväksyä, mutta katsopa lapsen äitiä. Naamasta näkee, että hei, etkö mitään tuonut!
Olen ollut lapsen synttäreillä, joissa käytiin ankara tutkiskelu lahjoista, kuka toi mitä ja minkä arvoisen. Sentään vasta sitten, kun muut vieraat paitsi minä, olivat jo lähteneet.
Olen ollut myös häiden "rääppijäisissä," joissa käytiin samanlainen sumplaus. Minun antamani rahalahjakin katsottiin aika pieneksi, mutta se annettiin anteeksi, koska en ollut edes häissäkään, vaan vasta näissä rääppijäisissä.
Ja olen kuullut myös sanottavan, että joo kävi se vauvaa katsomassa, mutta ei se mitään edes tuonut, mitä sitten tulikaan.
Materialistisia on ihmiset, siitä ei mihinkään pääse. Jos joku täällä sanoo itsestään, että en välitä materiasta mitään eikä mulle tarvi tuoda lahjoja, niin häntä kohti on kymmenen muuta ihmistä, joille ne lahjat ja tavarat merkitsee sitäkin enemmän. Sen huomaa jo ihan oman elämänkokemuksensa perusteella.
Vastasyntynyt vauva ei kyllä lahjoista tajua tuon taivaallista.
Ja nykyajan lapset ovat ihmeellisiä, heitä ei ole kaikkia opetettu materialisteiksi, alkavat jo hyvin pieninä 5+ vuotiaina pyytämään lahjaksi lahjakortteja konkreettisen krääsän sijaan ja ennen tuo 5+ vuotta eivät todellakaan huomaa jos jokainen vieras ai lahjaa tuo.
Jouluna varsinkin on helppoa jättää lahja antamatta, kun ei lapsi kuitenkaan tiedä keneltä ne lahjat oikeasti ovat.
Ja ei kyllä meidän piireissä lapsen äiti ole kyynelsilmin siitä, että lapsi saikin vain 13 lahjaa eikä 15 :,D Pientä draamaa nyt taas tekstissäsi.
Ihan ilolla ne lapset kyllä aina minut kohdanneet, vaikken aina ole lahjaa ostanutkaan: Suorastaan hinkuvat luokseni yökylään jne. Kysyppäs lapselta, että mitä joku Ernesti tai Marita antoi lahjaksi toissavuonna: Pistän pääni pantiksi ettei lapsi muista. Mutta kysyppä lapselta, että muistatko kun olit toissavuonna kummitädilläsi yötä: Kyllä muuten muistaa.
Se pyydetty lahjakortti on sekin lahja.
Ja kyllä siitäkin poru voidaan aikaan saada. Väärä summa, väärä kauppa.
Pitää siis kysyä etukäteen, eikä missään nimessä hyväksyä sellaista vastausta, että ihan mitä itse haluat ja ihan minkä summan vaan haluat. Juu ei. On selitettävä selkeästi, että mikä liike ja mikä summa. Yllätyksellisyys sitä tietenkin katoaa, mutta siitä viis.
Eikä kaikki voi ottaa lasta luokseen yökylään. Eikä kaikki lapset halua kellekään yökylään. On niin paljon erilaisia ihmisiä ja tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä suvun uusin tulokas sai jokaiselta kassillisen lahjoja, vaippapaketin, ruoat koko sakille ja vielä kakkua. Vanhempien tarvitsi vain keittää kahvit. Ja pitkänmatkalaisia oltiin, kaupat on aina auki joten syötävät hankittiin heidän paikkakunnaltaan. Ei olisi tullut mieleenkään mennä tyhjin käsin ja odottaa palvelua unettomilta vanhemmilta esikoisen kanssa.
Ihan mielenkiinnosta: Kun nyt saitte 20 kasillista lahjoja ja 20 vaippapakettia, niin paljonko noista lahjoista ja vaipoista on ihan turhaa krääsää/menee hukkaan? Koska jos jokainen tuo noin valtavan määrän lahjoja, niin väkisinkin siellä on jotain peruskamaa jota on sitten liikaa tai ei ollenkaan tarpeellista. Vaipatkin menee nopeasti pieniksi ennenkuin ehditte niitä kaikkia käyttää
Ja oletettako saavanne uudet 20 lahjakassia sitten nimeäisissä vai peräti enemmän?
Eihän sinulla ole lapsia, sano että ei? Jos ymmärrys on tuota tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vieraille tarvitse tarjota mitään. Ap on nipo. Relaa. Eikä vieraiden siis tarvitse tuoda mitään.
No ei kyllä tyhjin käsin mennä vauva katsomaan!
Mieluummin tyhjin käsin kuin että tuo jotain 0-3kk tarkoitettuja bodyja tai jotain ällöpastellikrääsää tai kiinaleluja. Mun vauvalle sukulainen oli ostanut just noita valmiiksi pieniä bodyja joita meillä oli muutenkin yllinkyllin ensimmäiseltä lapselta jääneitä. Tosi ärsyttävää kun toinen tuhlaa rahojaan sellaiseen mitä en viitsi edes ottaa pakkauksesta ja pestä kun se nytkin olisi tiukka ja ensi viikolla ei enää menisi päälle. Esikoinen oli isokokoinen mikä kyllä oli kaikilla tiedossa ja puhuin avoimesti ennen syntymää miten laitoin jo kiertoon kaikki ekan koon vaatteet kun ei ne kuitenkaan mahdu (plus huomattavasti helpompi pukea isompi koko vastasyntyneelle ja vaikka tarvittaessa kääriä lahkeet...)
Ruokaa joo miksipä ei mutta jos jonkun kutsun kylään niin en kyllä oleta että ne mitään tuo mukanaan, kiva yllätys kyllä.
Jos menee ihastelemaan naapurin uutta autoa, pitääkö silloinkin viedä joku tuoksuva kuusipuu mukana autoon roikkumaan, vai eikö saa mennä tyhjin käsin? Bensakannu kainalossa? Ei uuden vauvan katsominen edellytä lahjakasaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis: Ensin pitää tuoda lahjoja kun käy ekaa kertaa kylässä vauvan syntymän jälkeen, sitten pitää tuoda lahja kun on vauvan nimijuhla, sitten lahjotaan jouluna ja synttäreinä ja synttäreinä pitää tuoda lahjat myös lapsen mahdollisille sisaruksillekkin.
Oliko vielä muuta? Oliko joku summa vielä paljonko niiden lahjojen tulee maksaa, että esim. 5e lahja ei kelpaa? (mitä joku vauva edes tekee 5 euron lahjalla?).
Aikamoinen lahjavyöry tiedossa lapsille ja ihan jatkuvasti tällä kaavalla :,D Kiva sitten taas lapsettomille ihmisille olla koko ajan törsmäässä hirveään lahjakasaan pakolla ja olla itse saamatta mitään vastakaikua kun ei jälkikasvua koskaan tule tehtyä.
Minua ei ainakaan kiinnosta edes missään juhlissa, että tuoko joku lahjoja: Mieluummin jätetään tuomatta kuin ostetaan v_äkisin jotakin turhaa. Tärkeintä on yhdessäolo eikä materia. Eihän niitä lahjoja vuoden päästä usein edes muista, että mitä kukakin on tuonut = kertoo aika paljon siitä turhuudesta. Harvemmin ja laatua/oikeasti sellaista haluttua, niin se on parempi ja sellaiset lahjat oikeasti muistaakin.
PS: Palstan modet, onko ihan pakko sensuroida tavallisia sanoja, vaikea laittaa tänne vastausta jos joku sana "v_äkisin" on sensuroitu.
Tuo oli jännä pointti tuo, että jätetään mieluummin tuomatta mitään, kuin että ostetaan jotain turhaa.
Siinä kun on se näkökantti, että se, jolle lahja tuotaisiin, ei tiedä, että vaihtoehdot on olleet nämä. Eli joku turhake, tai ei mitään. Hän ehkä odottaisi lahjalta, että se ei olisi turhake, vaan jotain oikeasti kivaa tai tarpeellista. Eikä hän tiedä, että sinä et halua tuoda hänelle mitään kivaa tai tarpeellista, ja siksi et tuonut mitään.
Tervetuloa nykyaikaan kun yritämme paikkailla entisten sukupolvien tuhlaavaista elämäntyyliä: Ei nykyään voi enää ostella ihmisille turhaa tavaraa.
Nykyään ei kaikkien ihmisten ajatukset pyöri lahjojen ympärillä, siis tuo että "Eikä hän tiedä, että sinä et halua tuoda hänelle mitään kivaa tai tarpeellista, ja siksi et tuonut mitään", nykyään on yleisesti perusoletus, että ihmiset tietää, että vain tärkeät ja häntä arvostavat ihmiset yleensäkkin TULEVAT, tulivat sitten lahjan kanssa tai ilman.
Kunpa olisikin noin.
Eli pitää kutsuakin vain ne ihmiset, jotka kutsujaa arvostavat ja ovat tärkeitä. Ja se pitää tietää, että ketkä ovat niitä arvostavia. Tulen siis juhliisi sinua arvostavan asenteeni kanssa. Lahjaa en tuo, vain arvostukseni. Se on kyllä ihana asia.
Mutta se ei mene niin. Varsinkaan jos on kyseessä lapset. Niille on aina jotain vietävä. Ei riitä, että sanoo lapselle, että tulin juhlaasi, koska pidän sinusta. Lapsi voi vielä sen hyväksyä, mutta katsopa lapsen äitiä. Naamasta näkee, että hei, etkö mitään tuonut!
Olen ollut lapsen synttäreillä, joissa käytiin ankara tutkiskelu lahjoista, kuka toi mitä ja minkä arvoisen. Sentään vasta sitten, kun muut vieraat paitsi minä, olivat jo lähteneet.
Olen ollut myös häiden "rääppijäisissä," joissa käytiin samanlainen sumplaus. Minun antamani rahalahjakin katsottiin aika pieneksi, mutta se annettiin anteeksi, koska en ollut edes häissäkään, vaan vasta näissä rääppijäisissä.
Ja olen kuullut myös sanottavan, että joo kävi se vauvaa katsomassa, mutta ei se mitään edes tuonut, mitä sitten tulikaan.
Materialistisia on ihmiset, siitä ei mihinkään pääse. Jos joku täällä sanoo itsestään, että en välitä materiasta mitään eikä mulle tarvi tuoda lahjoja, niin häntä kohti on kymmenen muuta ihmistä, joille ne lahjat ja tavarat merkitsee sitäkin enemmän. Sen huomaa jo ihan oman elämänkokemuksensa perusteella.
Vastasyntynyt vauva ei kyllä lahjoista tajua tuon taivaallista.
Ja nykyajan lapset ovat ihmeellisiä, heitä ei ole kaikkia opetettu materialisteiksi, alkavat jo hyvin pieninä 5+ vuotiaina pyytämään lahjaksi lahjakortteja konkreettisen krääsän sijaan ja ennen tuo 5+ vuotta eivät todellakaan huomaa jos jokainen vieras ai lahjaa tuo.
Jouluna varsinkin on helppoa jättää lahja antamatta, kun ei lapsi kuitenkaan tiedä keneltä ne lahjat oikeasti ovat.
Ja ei kyllä meidän piireissä lapsen äiti ole kyynelsilmin siitä, että lapsi saikin vain 13 lahjaa eikä 15 :,D Pientä draamaa nyt taas tekstissäsi.
Ihan ilolla ne lapset kyllä aina minut kohdanneet, vaikken aina ole lahjaa ostanutkaan: Suorastaan hinkuvat luokseni yökylään jne. Kysyppäs lapselta, että mitä joku Ernesti tai Marita antoi lahjaksi toissavuonna: Pistän pääni pantiksi ettei lapsi muista. Mutta kysyppä lapselta, että muistatko kun olit toissavuonna kummitädilläsi yötä: Kyllä muuten muistaa.
Se pyydetty lahjakortti on sekin lahja.
Ja kyllä siitäkin poru voidaan aikaan saada. Väärä summa, väärä kauppa.
Pitää siis kysyä etukäteen, eikä missään nimessä hyväksyä sellaista vastausta, että ihan mitä itse haluat ja ihan minkä summan vaan haluat. Juu ei. On selitettävä selkeästi, että mikä liike ja mikä summa. Yllätyksellisyys sitä tietenkin katoaa, mutta siitä viis.
Eikä kaikki voi ottaa lasta luokseen yökylään. Eikä kaikki lapset halua kellekään yökylään. On niin paljon erilaisia ihmisiä ja tilanteita.
Niin, pointti olikin se, ettei se lahja aina ole pakollinen, on paljon muitakin asioita, millä voi ihmisiä ilahduttaa kuin tavaralahja tai syöminen. Ja usein ne ihan muut ilahduksen aiheet jää paremmin mieleen kuin joku random-tavaralahja tai syöminen, en minäkään muista yhtään mitä esim. 5 vuotta sitten sain synttärilahjaksi, mutta muistan, kun minut yllätettiin tuolloin yllätysjuhlilla, ihan huikea kokemus oli se :)
Odotat loppumatonta vauvan ihastelua ja lässytystä ja vielä pitäisi sinulle kestitykset ja kukatkin tuoda? Älä kutsu ketään, jos on noin vaikeaa ja olet noin ahne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, jos joku ei ole mulle tuonut lahjaa esim. kun olen kutsunut synttäreilleni, niin en minä kyllä ainakaan sitä ole mitenkään jäänyt ihmettelemään tai pohtimaan syvällisesti, että miksi ei tuonut. Tärkeintä on, että tuli paikalle, lahjat on kivoja, mutta sivuseikkoja, eikä todellakaan haittaa yhtään jos sellaista ei tuo.
No olisipa kaikki muutkin samanlaisia kuin sinä! Varsinkin pikkulasten vanhemmat, jotka kutsuu lastensa synttäreille. Ja kummeille pitäisi jo ennen lapsen syntymää ilmoittaa painokkaasti, että lahjoja ei kaivata, ei sitten yhtään!
Miksi pitäisi ilmoittaa? Saahan sitä lahjan tuoda halutessaan.
Olen itseasiassa vieraillut lasten synttäreillä viemättä lahjaa: Lapset varsinkin saavat ihan tajuttoman määrän tavaraa muutenkin, että sellaiset kulutukseltaan järkevät vanhemmat huokaavat lähinnä helpotuksesta jos on edes yksi, joka ei lahjaa tuo. Olen tosin tällaiselle lapselle saattanut sitten eri ajankohtana ostaa jonkun "muutenvain" lahjan, esim. lapsen synttärit joulun alla, niin olen ostanut kesällä jonkun lahjan, voit vain kuvitella, miten paljon suurempi merkitys tällä kesälahjalla lapselle on vs. veisin lahjan silloin synttäreillä kun saa kymmeniä muitakin lahjoja ;)
Muutenkin olen lahjoissani kohtuullinen, mieluummin panostan siihen 1-2 kestävään lahjaan vuodessa, kuin ostelen jatkuvasti jotakin pikkulahjoja. Toki sitten esim. lasten kanssa vietän muuten aikaa esim. käyvät yökyllässä luonani tai käytän lasta leikkipuistossa/muuten vain vietän aikaa heidän kanssaan: Uskoisin että lapsille paljon tärkeämpää kuin se lahjan saamisen.
Mutta niinvain olemme eri maailmoista, mielenkiintoista kyllä :)
Pitäisi ilmoittaa siksi, että se kummi sitten tietää, ettei lahjoja ei kaivata. Silloin kummi ei tunne itseään lahja-automaatiksi, vaikka lahjan veisikin. Nykyään on kyllä sellainen meininki, että kummeilta odotetaan hyviä lahjoja ja kummeilla on paineita sen takia. Ne paineet pitäisi ottaa pois heti kättelyssä. Se on kyllä helpommin sanottu kuin tehty.
Se ajan antaminenkaan toisen lapselle ei ole kaikille helppoa. Siitäkin voi tulla vaatimus, jota ei pysty täyttämään.
Ennen vanhaan kun oli oletus, että talon emäntä kahvittaa vieraat niin juuri synnyttäneen naisen taloon mentäessä oli ajatus, että talossa ei ole nyt voimissaan olevaa kahvittajaa.
Nykyaikana vaan jos isä asustaa samaa huushollia, ajatuksena on että hän se kestittää vieraat. Vaiva ei ainakaan kaupungissa ole suuri, kun lähikaupasta hakee nopeasti kahvit ja pullat.
Siksi rotinat ovat nykyään oleelliset vain kun mennään yksinhuoltajan taloon, taikka tiedossa on että mies on saamaton vätys.
Tottakai se on joka tapauksessa kohtelias ja kaunis perinne. Vien aina rotinat jokaiselle,
vähintään kahvileipää ja joskus kukkia ja ruokaa. Lapselle vien lahjan vähintäänkin, jos saan kutsun kastajaisiin / nimiäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vienyt jos oon ollut ees jotenkin kohtuullisissa varoissa. En oo vienyt, jos ei oo itselläkään meinannut rahat riittää ruokaan, mutta täytyykin vastedes vaan pysytellä poissa vauvaperheistä ettei tuu tuoreelle äidille paha mieli.
Uhriutuminen on toki helpompaa, mutta jos ei oikeasti ole yhtään rahaa niin sitten voi tarjoutua jotenkin auttamaan vauvaperhettä esim. auttamalla siivouksessa, ruoanlaitossa, pyykeissä, isosisarusten hoitamisessa tms.
Hohhoijaa. Kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta maksaa pääsymaksua vauvan näkemisestä millään tavalla, ei varsinkaan kotitöiden muodossa. Ei se vauva nyt niin ihmeellinen ole, niitä syntyy miljoonia päivässä ympäri maailman.
Aloituksestasi päätellen sinä olet vielä hyvin nuori ja kokematon. Usein arvomaailma muuttuu ku ikää ja ennen kaikkea elämänkokemusta tulee lisää. Toki joku voi olla jo hyvin nuorenakin sillä tavalla viisas ,että ei materiaalihömpät ole suuressa arvossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä suvun uusin tulokas sai jokaiselta kassillisen lahjoja, vaippapaketin, ruoat koko sakille ja vielä kakkua. Vanhempien tarvitsi vain keittää kahvit. Ja pitkänmatkalaisia oltiin, kaupat on aina auki joten syötävät hankittiin heidän paikkakunnaltaan. Ei olisi tullut mieleenkään mennä tyhjin käsin ja odottaa palvelua unettomilta vanhemmilta esikoisen kanssa.
Ihan mielenkiinnosta: Kun nyt saitte 20 kasillista lahjoja ja 20 vaippapakettia, niin paljonko noista lahjoista ja vaipoista on ihan turhaa krääsää/menee hukkaan? Koska jos jokainen tuo noin valtavan määrän lahjoja, niin väkisinkin siellä on jotain peruskamaa jota on sitten liikaa tai ei ollenkaan tarpeellista. Vaipatkin menee nopeasti pieniksi ennenkuin ehditte niitä kaikkia käyttää
Ja oletettako saavanne uudet 20 lahjakassia sitten nimeäisissä vai peräti enemmän?
Minä en saanut mitään, vauvaperhe sai. Olin siis yksi vieraista ja kaikki viemiset oli enimmäkseen tarpeellista ja käyttötavaraa, tuttipulloa, vaatetta, vaippoja, harsoja ym. Ruoat syötiin kaikki pois. Kasseja ei ollut 20 vaan kolme ja nekin pieniä lahjakasseja ei mitään ikean kasseja :D Viisaat osaa myös ostaa erikokoisia vaippoja, kyllä ne vuoden aikana käytettyä tulee. Vanhemmat on aika minimalisteja joten lahjat katsottiin sellaisiksi yhdessä että ei tule samanlaista ja kaikki on käyttötavaraa. Toiset osaa toimia oikein, toiset vain kauhistella ja kuvitella vauvapalstalla. Me olemmekin jo aikuisia ja vauva-arjen eläneitä.
Tuttipullot, vaatteet, harsot yms on monella jo valmiiksi hankittuna. En todellakaan olisi kaivannut niitä lisää.
Me emme tuoneetkaan sinulle ja vauvallesi, veimme sellaiseen perheeseen jossa niitä tarvittiin. Kaikki vanhemmat ei ole = sinä.
No hyvä että oli kysytty etukäteen, mitä tarvitsee. Nämä "hyväntekijät" vain harvemmin kyselevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lähetin lahjan postipakettina vauvalle, kun emme asu ihan lähellä. Kyseessä on tuttava.
Näin meillä on eri tavat. Muistan uutta ihmistä tuttavapiirissä, vaikka en edes mene katsomaan vauvaa.Minä taas olen aina mennyt katsomaan vauvaa, vaikken ihan lähellä asu (esim. 600km päässä), mutten ole lahjaa vienyt. Niin vain meillä on eri tavat.
Vie seuraavalla kerralla jotain mennessäsi, että vältyt kitupiikin maineelta. Ei kukaan halua lokkia nurkkiinsa toista kertaa.
Että hän, joka lähettää lahjan postissa ei ole kitupiikki, mutta hän joka maksaa 250+ euroa nähdäkseen vauvan on kitupiikki jos ei vie mitään mennessään.
Mikä helvetti teitä vaivaa? :,D Ihan hullua porukkaa.
Olisit pyytänyt kuvan vauvasta. Tyhjin käsin ei ole tapana mennä uutta vauvaa katsomaan. Sinne nurkkiin vaivoiksi. Perhe olisi ollut iloisempi, jos oisit lähettänyt vauvalle paketin tai rahaa, sen sijaan, että väänyit tyhjin käsin heidän hektisen arjen keskelle. Menitkö ihan räkä poskella? Oliks sulle punainen matto levitetty?
Minulle tunnollinen ja luotettava ystävä on kultaakin kalliimpi.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan kun oli oletus, että talon emäntä kahvittaa vieraat niin juuri synnyttäneen naisen taloon mentäessä oli ajatus, että talossa ei ole nyt voimissaan olevaa kahvittajaa.
Nykyaikana vaan jos isä asustaa samaa huushollia, ajatuksena on että hän se kestittää vieraat. Vaiva ei ainakaan kaupungissa ole suuri, kun lähikaupasta hakee nopeasti kahvit ja pullat.
Siksi rotinat ovat nykyään oleelliset vain kun mennään yksinhuoltajan taloon, taikka tiedossa on että mies on saamaton vätys.
Tottakai se on joka tapauksessa kohtelias ja kaunis perinne. Vien aina rotinat jokaiselle,
vähintään kahvileipää ja joskus kukkia ja ruokaa. Lapselle vien lahjan vähintäänkin, jos saan kutsun kastajaisiin / nimiäisiin.
Alkujaan ei ole ollut tarkoitus jäädä edes sitä kahvia ryystämään. Tarkoitus on ollut antaa äidille rauha keskittyä lapsesta huolehtimiseen ja omaan toipumiseen. Ettei tarvitse siellä kyökissä hääräillä heti synnytyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lähetin lahjan postipakettina vauvalle, kun emme asu ihan lähellä. Kyseessä on tuttava.
Näin meillä on eri tavat. Muistan uutta ihmistä tuttavapiirissä, vaikka en edes mene katsomaan vauvaa.Minä taas olen aina mennyt katsomaan vauvaa, vaikken ihan lähellä asu (esim. 600km päässä), mutten ole lahjaa vienyt. Niin vain meillä on eri tavat.
Vie seuraavalla kerralla jotain mennessäsi, että vältyt kitupiikin maineelta. Ei kukaan halua lokkia nurkkiinsa toista kertaa.
Että hän, joka lähettää lahjan postissa ei ole kitupiikki, mutta hän joka maksaa 250+ euroa nähdäkseen vauvan on kitupiikki jos ei vie mitään mennessään.
Vien tuliaisia kaukana asuville tutuille vieraillessani heillä. Semmonen herkkukori esimerkiksi on hyvä.
Oleksä koskaan kuullut sanaa tuliaiset?
Tiedätkö mitä tuliaiset tarkoittaa?
Kitupiikit laskeskelee matkakulunsa. Jos on liian kallista, miksi matkustat kauas köyhä?
Markkinatalouteen syntyvälle jäsenelle on tietenkin oltava kilpailukykyinen vastaanotto... Tuo ap:n vauva putosi jo alkumetreillä, kun muut vauvat saa lahjoja ja tuo ei?
Itse asiassa nykyiset vauvat syntyvät, kasvavat ja joutuvat elämään elämänsä jatkuvasti pahenevan ilmasto- ja energiakriisin, lajikadon, liikaväestön, kuivuuden ja siitä johtuvien pakolaisvirtojen, säännöstelyn, pandemioiden ja korostuvan eriarvoisuuden maailmassa, joten ehkä koko syntymä ja tervetuloa planeetalle toivotukset kannattaisi miettiä uusiksi. Ainakin se, millaisia ihmisiä haluaa lapsensa ympärille ja miksi - pitkällä tähtäimellä.
Tavaraan ja kuluttamiseen juuttuminen on "so last season" .
Punaiset ja siniset segregaatiomerkit yms. luokittelut ovat myös "out of date".
Ihmisten arvottaminen omasta hyötynäkökohdasta käsin on kestämätöntä.
Nykyvauvat joutuvat opettelemaan kestävää kehitystä joka aspektilla halusivat tai eivät. Jokaisella tuoreella äidillä ja isällä tulee olemaan paljon opeteltavaa omassa vastuuroolissaan, vaikkei olisikaan ap:n kaltainen kermareliikki keisariajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vähintään kahvileipää ja joskus kukkia ja ruokaa. Lapselle vien lahjan vähintäänkin, jos saan kutsun kastajaisiin / nimiäisiin.Alkujaan ei ole ollut tarkoitus jäädä edes sitä kahvia ryystämään. Tarkoitus on ollut antaa äidille rauha keskittyä lapsesta huolehtimiseen ja omaan toipumiseen. Ettei tarvitse siellä kyökissä hääräillä heti synnytyksen jälkeen.
Kiinnostaisiko kuulla, hyörivätkö siellä kyökissä nyt isät?
Vierailija kirjoitti:
Markkinatalouteen syntyvälle jäsenelle on tietenkin oltava kilpailukykyinen vastaanotto... Tuo ap:n vauva putosi jo alkumetreillä, kun muut vauvat saa lahjoja ja tuo ei?
Itse asiassa nykyiset vauvat syntyvät, kasvavat ja joutuvat elämään elämänsä jatkuvasti pahenevan ilmasto- ja energiakriisin, lajikadon, liikaväestön, kuivuuden ja siitä johtuvien pakolaisvirtojen, säännöstelyn, pandemioiden ja korostuvan eriarvoisuuden maailmassa, joten ehkä koko syntymä ja tervetuloa planeetalle toivotukset kannattaisi miettiä uusiksi. Ainakin se, millaisia ihmisiä haluaa lapsensa ympärille ja miksi - pitkällä tähtäimellä.
Tavaraan ja kuluttamiseen juuttuminen on "so last season" .
Punaiset ja siniset segregaatiomerkit yms. luokittelut ovat myös "out of date".
Ihmisten arvottaminen omasta hyötynäkökohdasta käsin on kestämätöntä.Nykyvauvat joutuvat opettelemaan kestävää kehitystä joka aspektilla halusivat tai eivät. Jokaisella tuoreella äidillä ja isällä tulee olemaan paljon opeteltavaa omassa vastuuroolissaan, vaikkei olisikaan ap:n kaltainen kermareliikki keisariajalta.
Rotinoiden tarkoitus ei ole lahjoa vauvaa vaan huomioida synnytyksestä toipuva äiti.
Mä olen vienyt vauvalle pehmolelun ja jos isompia sisaruksia jotain pientä niille.Mistään rotinoista en ole ennen kuullutkaan ja olen kohta 51v.