Mitä epämääräisiä herkkuja söit lapsena, sellaisia, joihin et koskisi nyt pitkällä tikullakaan?
Herkkunälän iskiessä, kun kotona ei ollut mitään varsinaisia herkkuja tai herkullisia välipaloja, laitoin ison ohuen lapinrieskan väliin voita, oltermannia ja paaaljon rusinoita, käärin tiiviiksi rullaksi ja mikrotin niin, että kaikki juusto suli ja rieska ja rusinat pehmeni mössömäiseksi. Tai laitoin kulhoon voita ja sokeria ja vatkasin vaahdoksi ja söin sen vaahdon.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Mikrossa sulatettua juustoa
Piimää ja talkkunajauhoa
Tomusokeria ja vettä
Kaakaojauhetta ja vettä
Talkkuna on ihan superhyvää edelleen. Samoin meillä tehtiin kaakao aina veteen, maitokaakao on ihan tuntematon käsite minulle vieläkin.
Voita ja kaakaojauhetta sekaisin, pyöriteltiin palloiksi ja jääkaappiin. Nämä oli herkullisia omia suklaakonvehteja!
Nykyään ei uppoaisi 🤢
Vierailija kirjoitti:
Onpa kaurahiutalepainotteista. Pula-ajan lapsuus vissiin?
Voi kuule, ihan ysärin lamassa tuli niitä kaurahiutaleherkkuja kehiteltyä. Tai että mannapuuroon kaakaojauhetta =suklaapuuro jne. Ei meillä ainakaan ollut ikinä muita herkkuja kotona kuin halvinta vaniljajäätelöä ja bravo jäätelöä.
Karkkeja. Aikuisiällä om tullut syötyä vain suklaata, karkkeja ei tee koskaan mieli.
Vierailija kirjoitti:
Opettelin pienenä syömään tomaattia siten, että sen päälle laitettiin suolaa. En kyllä tiedä, miten se auttoi asiaa, mutta tomaatti on ehdottomasti kyllä yksi lempivihanneksistani.
Meillä laitettiin sokeria, ukki opetti. On muuten edelleen hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nyt liity herkkuhimoon, mutta tuli kokeiltua muurahaisten kusta. Pajukeppiä vaan muurahaiskekoon ja slurps 😱 Nyt ei tulisi mieleenkään 🤢🤮
Tää ei voi olla totta.
Kyllähän on. :D Olen eri, kuin tuon alkuperäisen viestin kirjoittaja, mutta kyllä on tuttu "herkku" lapsuudesta. Mummo vielä opetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piimää ja talkkunajauhoa
Tomusokeria ja vettä
Kaakaojauhetta ja vettäTalkkuna on ihan superhyvää edelleen. Samoin meillä tehtiin kaakao aina veteen, maitokaakao on ihan tuntematon käsite minulle vieläkin.
Mutta oliko teidän kaakao kaakaokaakaota (van Houten) vai maitokaakaojauhetta (O'boy)? Rispekt, jos lapsena olette vetäneet vanhoutenia vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piimää ja talkkunajauhoa
Tomusokeria ja vettä
Kaakaojauhetta ja vettäTalkkuna on ihan superhyvää edelleen. Samoin meillä tehtiin kaakao aina veteen, maitokaakao on ihan tuntematon käsite minulle vieläkin.
Mutta oliko teidän kaakao kaakaokaakaota (van Houten) vai maitokaakaojauhetta (O'boy)? Rispekt, jos lapsena olette vetäneet vanhoutenia vedellä.
O'boyta oli lapsena. Van Houten oli ihan liian tujua!
Tein mokkapalojen kuorrutetta pari kertaa ja vedin lusikalla suoraan kulhosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piimää ja talkkunajauhoa
Tomusokeria ja vettä
Meillä oli Van Houtenia, kattilassa lämmitettiin maitoa ja vispattiin jauhe sinne sokerin kanssa.
Kerran menin koulun jälkeen kaverille, hänen äitinsä tarjosi meille kaakaota. Oli sama kaakaojauhe, mutta ilman sokeria kiehuvaan veteen tehtynä! Oli kyllä vaikeaa saada alas...
Isä teki aina "herkkua" johon vatkattiin kananmunia ja älyttömästi sokeria, eikä muuta. Kyllä lähti makeanhimo!
Vierailija kirjoitti:
Tein mokkapalojen kuorrutetta pari kertaa ja vedin lusikalla suoraan kulhosta.
Minä teen näin yhä toisinaan :'D
Vierailija kirjoitti:
Isä teki aina "herkkua" johon vatkattiin kananmunia ja älyttömästi sokeria, eikä muuta. Kyllä lähti makeanhimo!
Vähän ohis, mutta meillä oli tätä kerran koulussa jälkiruokana. Oli ihan mielettömän pahanmakuista.
Tehtiin sellaista "suklaakastiketta" vanlijajäätelön päälle mihin tuli voita, kaakaojauhetta, hunajaa/siirappia. Nämä sitten sekoitettiin kattilassa miedolla lämmöllä ja sellainen ihmeellinen tahmake siitä tuli. Muistaakseni muuttui vähän kovaksi jos oli yhtään liian kauan kattila liedellä tai jos lämpöä oli yhtään liikaa.