Mitä epämääräisiä herkkuja söit lapsena, sellaisia, joihin et koskisi nyt pitkällä tikullakaan?
Herkkunälän iskiessä, kun kotona ei ollut mitään varsinaisia herkkuja tai herkullisia välipaloja, laitoin ison ohuen lapinrieskan väliin voita, oltermannia ja paaaljon rusinoita, käärin tiiviiksi rullaksi ja mikrotin niin, että kaikki juusto suli ja rieska ja rusinat pehmeni mössömäiseksi. Tai laitoin kulhoon voita ja sokeria ja vatkasin vaahdoksi ja söin sen vaahdon.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lähinnä vain kuivaa ruisleipää ja porkkanaa. Viiliä joskus, hedelmiä harvoin. Myslitkin oli tosi kuiva koita nykyisiin verrattuna, niistä kaivoin joskus hedelmä sattumia makeanhimoon.
En ole tätä muistanutkaan, mutta kun tuon kirjoitit, niin yhtäkkiä muistin, että myslipaketista kaivoin aina makeanhimoon ne kuivatut banaanit. Omalle lapselleni ostan useinkin banaaneja, mutta en muista, että meillä olisi niitä, siis tuoreita omassa lapsuudessa tai nuoruudessa ollut. Kuivan reissumiehen muistan. Ja pahan myslin. Nahistuneet porkkanat. Becelin (yök). Me ei edes oltu mitään vähävaraisia, en tiedä miksi ruokapuoli oli surkea. Ap
Juu, tuoreita banaaneja oli vain erityistilanteissa. Ja olihan se myslikin lopulta sit syötävä, ilman niitä parempia paloja.
Pelkkää fariinisokeria söin joskus ja hunajaa suoraan purkista. Nyt ei enää menis.
Mulla oli marsu ja söin sen ruokasekotuksesta auringonkukan siemeniä, olen maistanut myös koiran karkkeja ( maistuivat vanilijalle)
Meillä on nykyään kotona oikeastaan aina jotain karkkia tai keksiä tai jäätelöä tms kaapissa, ja lapsi saisi niitä kyllä jos pyytäisi, välillä tarjoan pyytämättäkin. Mutta ei se ollenkaan välttämättä ota, juuri ikinä ei pyydä eikä niitä ole koskaan håvinnyt salaa lapsen suuhun (olen tarkka muistamaan mitä kaapeissa on tai ei ole). Jotenkin hämmentävää, että itse jouduin syömään salaa hunajaa purkista saadakseni edes jotain makeaa. Tai tekemään sitä voisokerivaahtoa. Ja saatoin käydä hunajapurkilla usein. Ap
Ruisleivän päälle juustoa ja mikroon, sitten kun otti ulos ja juusto oli sulanut ripotteli päälle nonparelleja. Ei muistikuvia mistä tämä ihana resepti sai alkunsa
Minulla oli pienenä lemmikani ja hänen jugurttinapit jaettiin myös. Taisin myös maistaa jokaista kanin ruokasekoituksessa olevaa muutakin papanaa.
Meillä oli monta lasta perheessä ja vanhemmat tuli kotiin töistä vasta klo 17 jälkeen tekemään ruokaa. Oli siellä kaapissa aina jotain ruisleipää ja joskus banaanijukurtteja jos ehti saamaan. Siksi tuli tehtyä nuita mössöjä kaurahiutaleita sokeria sun muuta, muistan että oli kaamea nälkä koulun jälkeen. Vaikka en mikään nälkiintynyt lapsi ollut. Naapurissa kaverilla oli taas aina jäätelöä ja kaikkea herkkua ja leivänpäällisiä.. ja taisinkin usein siellä syödä koulun jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nykyään kotona oikeastaan aina jotain karkkia tai keksiä tai jäätelöä tms kaapissa, ja lapsi saisi niitä kyllä jos pyytäisi, välillä tarjoan pyytämättäkin. Mutta ei se ollenkaan välttämättä ota, juuri ikinä ei pyydä eikä niitä ole koskaan håvinnyt salaa lapsen suuhun (olen tarkka muistamaan mitä kaapeissa on tai ei ole). Jotenkin hämmentävää, että itse jouduin syömään salaa hunajaa purkista saadakseni edes jotain makeaa. Tai tekemään sitä voisokerivaahtoa. Ja saatoin käydä hunajapurkilla usein. Ap
Odota vaan kun se lapsesi kasvaa. Kyllä ehtii koluta sinun keksipurkkisi tyhjiksi.
Sain jostain idean laittaa paahtoleivän päälle raejuustoa ja sen päälle kanelia, ja tämä mikroon. Muistan, että se maistui tosi hyvältä... Tämä 80-luvulla.
Lapsena kastelin hapankorpun mummon tekemällä mehulla, mikrotin ja söin. 😂 Olin ylpeä tästä upeasta reseptistä. Mitä ihmettä mä oikein ajattelin.....
Ps. Olen ammatiltani kokki
Mikrossa sulatettua juustoa
Piimää ja talkkunajauhoa
Tomusokeria ja vettä
Kaakaojauhetta ja vettä
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli monta lasta perheessä ja vanhemmat tuli kotiin töistä vasta klo 17 jälkeen tekemään ruokaa. Oli siellä kaapissa aina jotain ruisleipää ja joskus banaanijukurtteja jos ehti saamaan. Siksi tuli tehtyä nuita mössöjä kaurahiutaleita sokeria sun muuta, muistan että oli kaamea nälkä koulun jälkeen. Vaikka en mikään nälkiintynyt lapsi ollut. Naapurissa kaverilla oli taas aina jäätelöä ja kaikkea herkkua ja leivänpäällisiä.. ja taisinkin usein siellä syödä koulun jälkeen
Minäkin muistan tällaisen, että yhdellä luokkakaverilla oli aina jääkaapissa välipalaksi jugurttia, leikkeleitä, tuoretta leipää, jäätelöä, limsaa jne. Ja että olin kateellinen. Mutta ei he meitä varakkaampi perhe ollut. Olen aika hämmentynyt miksi meillä oli vähän syötävää. Ap
Meillä oli aina korvapuusteja tms pakkasessa. Niitä tai pakastemarjoja söin.
Vierailija kirjoitti:
Muistin tämän vasta minuutti sitten!
Viipale edamia, lusikallinen flooraa köntiksi sen sisään, juusto rullalle.
Nam nam!
Minä laitoin juustorullani sisälle voita ja sokeria. Ja ennen kuin kukaan pääsee sanomaan, olin laiha lapsi.
Tämä ei nyt liity herkkuhimoon, mutta tuli kokeiltua muurahaisten kusta. Pajukeppiä vaan muurahaiskekoon ja slurps 😱 Nyt ei tulisi mieleenkään 🤢🤮
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nyt liity herkkuhimoon, mutta tuli kokeiltua muurahaisten kusta. Pajukeppiä vaan muurahaiskekoon ja slurps 😱 Nyt ei tulisi mieleenkään 🤢🤮
Tää ei voi olla totta.
Kermaviiliä jonka päällä puoli purkkia sokeria,hampaissa vain ratisi🤢
Kaakaojauhetta sekoitettuna hunajaan :D Oli aika tuskaista niellä sitä mönjää.
Ranskanleivän päälle voita ja sokeria. Sit meillä oli aina pakastimessa itsetehtyjä hilloja, saatoin syödä kohmeista hilloa suoraan purkista.