Mitä epämääräisiä herkkuja söit lapsena, sellaisia, joihin et koskisi nyt pitkällä tikullakaan?
Herkkunälän iskiessä, kun kotona ei ollut mitään varsinaisia herkkuja tai herkullisia välipaloja, laitoin ison ohuen lapinrieskan väliin voita, oltermannia ja paaaljon rusinoita, käärin tiiviiksi rullaksi ja mikrotin niin, että kaikki juusto suli ja rieska ja rusinat pehmeni mössömäiseksi. Tai laitoin kulhoon voita ja sokeria ja vatkasin vaahdoksi ja söin sen vaahdon.
Kommentit (156)
Hartsportista tuli mieleen, että söin purkista lusikalla isän Hartsport-urheilujuomajauhetta. Hyi yök!
Valmis juoma oli muistaakseni vihreätä, mutta jauhe tiilenpunaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nyt liity herkkuhimoon, mutta tuli kokeiltua muurahaisten kusta. Pajukeppiä vaan muurahaiskekoon ja slurps 😱 Nyt ei tulisi mieleenkään 🤢🤮
Tää ei voi olla totta.
Aivan totta on. Maaseudulla tehtiin niin, pajukeppiä kuorittiin ja sitten sillä härnimään muurahaiskekoon ja sitten tikusta muurahaiset ja roskat pois ja maisteltiin tikusta muurahaisten kusta. kuvottavaa, tiedän.🤢
Ei sen kuvottavampaa kuin happoiset karkit. Ihan normi juttuhan tuo on/oli.
Ajatelkaa mitä hunaja sisältää, muutakin kuin sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen työntänyt tikun muurahaispesään ja nuollut sitä. :D
Keltaiseen jaffaan laitoin vaniljajäätelöä.
Sokerinpaloja söin, kun teki mieli makeaa.
Mummolan navetassa söin 70-luvulla lehmien ruokinta"nappuloita". En tiedä mitä ne oli, mutta muistan vieläkin sen hajun. Ne oli hyviä.
Teininä söin juustoa vahvan ja makean teen kanssa.
Hartsportia juotiin myös, yöks.
Teit jäätelösoodan.
Sokerikakkutaikinaa tehtiin pikkusiskon kanssa ja syötiin sellaisenaan. Isosisko kun sai selville, käski jättää leivinjauheen pois.
Cornflakesia, piimää ja sokeria. Tätä tulee syötyä vieläkin joskus, ei enää kyllä niin paljon sokeria 🤣
Myös tuo voi, kaurahiutale, kaakao ja sokerimössö on tuttua
Niin ja marenkia tehtiin niin että lämmitettiin uuni täysille ja marengit sinne niin kauaksi että ruskettuu. Rapea sisältä ja pehmeää velliä sisältä.
Oltiin paljon ilman vanhempia kotona..
Vierailija kirjoitti:
Piparitaikina sellaisenaan.
Sama. Ja joulun jälkeen syötiin piparkakkutalo, kun se oli ensin muutaman viikon jossain lipaston päällä pölyä kerännyt.
Vierailija kirjoitti:
Mummolan navetassa söin 70-luvulla lehmien ruokinta"nappuloita". En tiedä mitä ne oli, mutta muistan vieläkin sen hajun. Ne oli hyviä.
Apua tää naurattaa :D "en tiedä mitä ne oli"
Tein sellaista toffeen tapaista sotkua, eli voita, kermaa ja sokeria pannulle ja keittelemään, jäähdytys ja namnam. Ainoa vaan, että sen koostumus oli aina ihan mitä sattuu. Löysää sotkua tai kivikovaa, riippuen kuinka kauan keitti.
Mutta hyvä maku.
Kaveri syö aikuisenakin joulun alla kaupan pakastepiparitaikinaa raakana paketista. Yök!
Minä vannoutunut hevostyttö, söin tallilla aina porkkanoita hevosten porkkanasäkistä. Porkkana toki on hyvää, mutta nyt olivat aina jotain nahistunutta kakkoslaatua, hyvin maistui nälkäiselle tallitytölle. Myös litistettyä kauraa tuli syötyä ja joitain lisärehuja, mitkä näyttivät mysliltä.
Mä söin terveellisen ja proteiinipitoisen aamiaisen eli mehua ja lenkkimakkaraa :) (tää oli jokin kausi ala-asteella)
Teininä tuli vedeltyä ilmeisesti sellaiset määrät juustonaksuja ja limsaa, että aikuisena ei enää houkuta yhtään.
Hesen hampurilaisia ja vieläpä aika usein, enää ei tee mieli koskaan, kun lopettivat ruisfileenkin. Kamalaa mössöä kaikki muut niiden ruuat.
Mulla oli vaihe, kun söin kurkkua ihan jäätävät määrät. Tyyliin kun tulin koulusta, söin kaksi kokonaista kurkkua, aamupalaksi yhden ja iltapalaksi yhden. Kurkku on hyvää ja harmitonta sinänsä, mutta ne määrät olivat aivan tolkuttomia.
Nykyään syön kurkkua salaatissa tai leivän päällä. En tosiaan yhtään halua vaan nakertaa kurkkua suoraan siitä pötköstä.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri syö aikuisenakin joulun alla kaupan pakastepiparitaikinaa raakana paketista. Yök!
Kaupan piparitaikina maistuu kamalalta. Itse tehty sen sijaan on ihanaa, sitä syön ihan surutta isot satsit edelleen, kun leivotaan.
Muistan lapsena makeanhimon yllättäessä dipanneeni sormeni voirasiaan ja sen jälkeen pyöräyttäneeni sitä sokerissa Nykyään ällöttää ajatuskin
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen maistanut noita lehmien nappuloita, heti tuli se maku mieleen kun mainitsit asiasta!
Opettelin pienenä syömään tomaattia siten, että sen päälle laitettiin suolaa. En kyllä tiedä, miten se auttoi asiaa, mutta tomaatti on ehdottomasti kyllä yksi lempivihanneksistani.