*¤*SYYSMAMMAT -04 JA PERA*¤*
Heipsan kaikki...
Väsäsin taito-ja taideaineiden didaktiikan tehtävää lasten nukahdettua, ja ajattelin tulla avaamaan pinoa kun vuorokausi kerkesi vaihtumaan...
Nyt menen nukkumaan, mutta sitä ennen:
[color=red]Ihanaa, Tea, pikkuinen vaaleanpunainen nyytti ♥ Iiih![/color]
Puss och kram,
Ankkis ja [color=red]♥Lilli♥
Kommentit (27)
Tästä eilinen minipino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8688739&p=&mpage=1&tmode=…
Nukuin kai hyvin mutta mieli on läheisen huonon olon takia melkoisen raskas.
Tänään menen lenkille serkkuni kanssa, joka asuu tuossa ihan lähellä. Oltiin mun lukio aikoina ihan läheisiä, käytiin juoksemassa ja parin tunnin kävely-juorulenkeillä. Nyt on jäänyt yhteydenpito. Ikävä kyllä olen nähnyt tämän serkkuni viimeksi viime vuoden kesällä hänen veljensä hautajaisissa:( Kiva nähdä siis vähän iloisemmissa merkeissä.
Keilin, Mimmuli, Lempi-Ilona!!! KEtä muita sitä muistais huhuilla.
Vai joulua Hilu jo katselee kuvastoista? No toisaalta, eihän sinne enää ole edes kahta kuukautta:) Ihanaa kun se tulee taas!
Huh kun tässä haisee kakkimus. Onnilla taitaa olla munkki housuissa. Niin se monesti itsekin sanoo.
Ja olenkohan vielä kertonut. Sanoin tässä kerran Onnille, että sanopas isille hyvää työpäivää. Onnihan sanoi. " Hyvää yötäpäivää!" Eilen sitten unohti sanoa tuon ja alkoi itkemään " isille hyvää yötäpäivää" . Piti sitten mennä ovelle huutamaan:)
Jeps, nyt pitää alkaa järkkään taas paikkoja. Puurolautanenkin on vielä pöydällä kuivumassa. Eilen laittelina aamusta melkein kaikki paikat kuntoon, pyyhkiin pöydät kunnolla ja imuroin enimmät roskat. Siihen menee hitosti aikaa! Vaikkei siis ollut mikään kaaos, aina pyrin pitämään paikat suht hyvässä kunnossa.
T-P
.. eikä äitikuu nuku kun sade ropisee niin kovaa ikkunoihin. Illalla en saanut unta enne 12, yöllä heräilin vessaan useasti ja nyt aamulla heräsin jo klo 6.. unisaldo kokoyöltä muutama hassu tunti... pöh.
Mä uhmaan flunssaa ja lähden tänään asioille, jo viikko mennyt sohvalla kölliessä ja pipo alkaa kiristää päätä. Ekaks neuvolaan ja sit remonttiasioille. Saa nähdä miten pitkälle voimat riittää tuon yön valvomisen jälkeen, todennäköisesti olen jo ekan kaupan jälkeen valmis petiin. Nenäliinojen, villasukkien ja kuuman mehun kanssa.
Katselin eilen kalenteria ja vauvan tuloon maks. 6 viikkoa... hui. Ja samalla ihanaa. En jaksais tätä raskaanaoloa enää kauaa. Tahtoisin NIIN nukkua mahallani jo! Ja saada tutustua tähän pikkuihmiseen, millainen persoona siellä asustaa.
Taaperosta, pottailu menee meillä niin takapakkia kun olla voi. Ei halua potalle, ei tee sinne kun ehkä kerran päivässä pissat, kakat housussa kirkkain silmin vakuuttaa mulle ettei ole hätä ja ei ole kakkaa..... *huoh* Nyt on jo niin kylmäkin etten voi pitää ilman housuja sisälläkään, silloin tajusi mennä paremmin potalle. Miten sitä oikein opitaan kuivaksi? Kun kysyn pojalta tietääkö se mihin kakka pitäisi laittaa se sanoo joo, pottaan! Muttei tee niin. Ei koskaan pyydä potalle. Tulee vain jos mä kirjoilla houkuttelen, " mennääs lukemaan kuorma-autokirjaa vessaan....." Koitan olla kärsivällinen mutta väkisinkin tulee mieleen pitäskö mun tehdä jotain eri lailla? Kehun aina tosi paljon kun jotain saavutusta saadaan pottaan, ja itsekin taputtaa itselleen, mutta seuraava pissa tai kakka on taas vaipassa. Kypsyykö lapsi itsestään asiaan pikkuhiljaa, ei siis ole vielä valmis?
Puhuu kans vain 2 sanan lauseita, pisin on 3 (tyyliin: isi ei tuu). Pääasiassa yksi tai kaksi sanaa. Päivät pitkät hokee " Antti, Antti" (=möhköfantti) tai " Toi seinä, toi katto!!" . Sitten hokee sitä samaa vaikka 100 kertaa kunnes äiti reagoi jotenkin, " juu, siinä on seinä, kyllä. Ja tuolla on katto." Rasittavaa!!!!!
Huomaan itsekin etten ole kovin positiivisella mielellä, joten poistun etten pilaa muidenkin päivää. Huomenna päästään miehen kanssa teatteriin illalla, jee!!! Ehkä se vähän piristää mieltä.Nyt valmistautumaan neuvolaan.
Hyvää wiikkistä kaikille ja Enkelille imurointi-iloa huomiselle ;D
äitikuu rv 34++++
Koira taas oksensi aamulla. Ei kyllä enää ole normaalia, vaikka kerran vaan tuli aika nestemäinen oksu. Eläinlääkäri aukeaa klo 9 joten nyt kyllä soitan ajan sinne. Toivottavasti sais jo tänään, kun jäin kotiin tekemään töitä ja ois helppo viedä.
Jatu, lapset katto Nalle Puh ja Möhköfanttia, kun tulin kotiin eivätkä reagoineet mun tuloon MITENKÄÄN! :) Yleensä pienempi jo kauppareissun tai koiran ulkoilutuksen jälkeen syöksyy eteiseen hihkumaan. Loppuilta meni pienemmän kanssa hullutellessa, mutta muuten ei mitään ihmeellisempiä numertoita ollut.
Tomeralle piti sanoa, että anoppi tekee välillä graavisiikaa ja on tosi hyvää. Mitä teidän kalalle kävi? :) Surku niitä vaatteita, ymmärrän tunnearvon! Toivottavasti vielä löytyy takaisin.
Tealle onnea toisesta rinsessasta!
Huomenna ei taida kuulua Enkelistä, kun imuri raikaa! :) Hauskoja siivoamishetkiä! Muista varsinkin sen jälkeen ilmotella itestäs! :)
Jee, joulu. Minä kattelen lähinnä jotain valoja ulos. Askossa ois kivat valopuut tarjouksessa. Ois kivat meidän etupihalle:) Tympeintä on se, jos joululaulut alkaa kohta taas raikaa kaupoissa.
Eilen olin NIIN poikki, etten jaksanut kirjotella mitään. Enkä jaksanut muutenkaan tehdä mitään.
Kuka kyselikään pottailusta. Kyllä se mun mielestä on vähän sellanen juttu, että pitää antaa lapselle aikaa kypsyä siihen. Ei voi tietty ikuisuuksia odottaa, mutta 3v vaipoissa ei vieläkään ois mikään kauhea juttu. Ja siihenkin on vielä vuosi aikaa. Jos ei homma ala sujua, niin mun mielestä pikkuhiljaa pottailua ja vaikka ensi kesänä ihan tosissaan yritystä. Kesä on kuitenkin aina helpompi aika, jos vaan on lämmin sää.
Puheenkin kanssa sama homma, ei kiirettä. Ei 2-vuotiaiden tarvitse vielä olla mitään sanaseppoja. Kukin ajallaan. Turhauttavaahan se voi olla, kun ei pääse kommunikoimaan kunnolla, mutta kyllä sen kai aika hyvin huomaa, jos on oikeasti jotain viivästystä/ongelmaa.
Nyt pitää jo oikeasti tehdä töitäkin:)
T: Ynis
Ynis, joo viisaita puhut, ehkä se vaan on niin että poitsu ei ole vielä valmis kuivaksi. Ehtiihän tuo ensi kesänäkin, en minä sillä. Tai seuraavana. Ensimmäisen lapsen kanssa sitä vaan miettii juttuja kannalta pitäisikö itse osata tehdä jotain toisin? Muistuttaa useammin asiasta vai antaa olla vaan. Etten olisi laiska ja huono äiti.... Kun vauva syntyy en varmaan muista niinkään usein kuin nyt viedä toista potalle.
äk
Miten se viikko on taas niin nopsaan mennyt?
Toinen hyvä yö takana. Ihanaa! Nyt lopultakin teidän kaikkien hyvän yön toivotukset ovat tulleet perille. Vain kaksi herätystä ja unta riitti välillä 21-7.30. Siis lapsilla. Itselle hieman vähemmän. Mutta kyllä kuulkaas on ihanaa saada nukkua pidempiä pätkiä kuin 1-2 h. Toivotaan, ettei ole ohimenevää ja väliaikaista.
Pottailusta. Äitikuu, oletkos kokeillut poikaa pöntölle? Meillähän T ei tee potalle vieläkään, vaan haluaa tehdä suoraan pöntölle. Mutta ei itse kyllä mene vessaa, vaan on aina vietävä ennen unia, syönnin jälkeen, unien jälkeen jne. Ja kakka ilmoitetaan vasta sitten, jos se on mennyt housuun. Joten äiti huolehtii... Mutta liikkiksen näköistä se on, kun T kiipeää itse istumaan pöntölle.
Puheesta. Edelleenkin jälkijunassa tullaan. Yksittäisiä sanoja, ei puhettakaan lauseista. Pisimmät lausahdukset tyyliin " isi tulee" , " ilmapallo" , iso kuolma" , Puuha-Keke" . Mutta en hätäile siinäkään asiassa. Kaikki ajallaan!
Ja pukeminen; mitä se on, kysyisi T. Vain kengät osaa itse laittaa ja nekin menee väärään jalkaan. Vaatteiden riisumisesta onnistuu vain sukat ja housut.
Näiden tosiseikkojen varjossa meillä taidetaan tulla syyslapsukaisten kehittyneessä seurassa varsin jälkijunassa. Mutta niin kuin on todettu, kaikki lapset ovat yksilöitä ja kehittyvät omaan tahtiin.
Kamalaa...joulujuttuja jo??? Joululaulut marraskuussa kaupassa on aika paha.
Ynis, koiran oksentelusta vielä. Onko syönyt jotain ulkona että oksentaa tai ootko vaihtanut muromerkkiä. Ja syksyn matokuuri, joko oot sen antanut? Mutta hyvähän se on eläinlääkärissä käyttää, jos oksentelu jatkuvaa. Meillä on muuten vahva epäilys siitä, että vanhemmalla koiralla on kaihi silmissä... vasta 4,5 vuotias.....
Nyt en muista muuta, palailen myöhemmällä.
Tauti on muuten selätetty, huraa! Ja lapset eivät toivottavasti sairastukaan! Eikö vain?
Mimmu ja lapset x3
On nii masentavan harmaata ja kylmää ja märkää!!!!
Viimeyönä ei paljon nukuttu kun sada hakkasi ikkunaan.Korvatulppia en uskaltanu laittaa ku aattelin jos typy herää ni en kuule.
Enkeli:Typykin puhuu Neksuta paljon ja ylpeänä näyttää vauvaa jonka nekku anto :-) Kiva et pääset kaupoille tänää mut harmi et ei nyt nähty.
Äk:Typy käy potalla ku vaippa vaihetaa mut ikinä ei sano et pissa tulee.Kakkaa ei suostu edes pottaa yrittämään,jos tulee löysää ni se vaan tulee mut kovempaa tekee niin et pitää mua kädestä mut ei suostu potalle!!
Poika ei suostunu potalle edes istumaa tän ikäsenä.Sit ku täytti heinäkuussa 3 ni alko keväällä potalla käymän ja ennen 3v oli täysin kuiva! Et kyllä mä uskon et siihen joku valmius tulee sitten ajallaan.Meil jäi pojalla viel hirmusti vaippoja ku en uskonu et se ikinä alkaa kuivaks..ja ei tullu vahinkoja.
Eilen typy alko aamulla ihan ite juttelee isille et semmonen vauva pitäs meille saada :-) Mies joskus sano et antaa prinsessalle ihan mitä se vaan pyytää ni sit välil oon typylle sanonu et pyytää isiltä meilla vauvaa ;-))) Eilen kuitenki alotti keskustelun ihan ite!
Jotain valoja munki tekis mieli,mut ei joululauluja kauppaa ja meidänkaupssa olevat joulusuklaat ja-kalenterit ja glögit myös ärsyttää!!
Nyt meen pesee kylppärin..
jatu
Tosiaan tota ruokaa epäiltiin, mutta nyt ei vanha hyväkään maistu ja silti oksentelee. Madotuksen kanssa ollaan olut vähän surkeita, mutta kesällä madotin viimeksi. Kun muutettiin ulkomusmailta Suomeen, niin olipa vähän tarjolla ohjeita miten koiraa hoidetaan täällä. Oikeasti, vaikka kyselin koiranomistajakavereiltakin. Eli vähän opetteluksi on mennyt ja jotain tajuttu vähän jälkijunassakin, kuten toi madotushomma. Aikaisemmin kun oli ihan eri hoito, sydänmaestolääkkeineen.
Meilläkin muuten pieni istuu myös pöntöllä supistajan kanssa. Mutta potasta tuntuu tykkäävän enemmän, vaikka itsekin valitsee pöntön välillä. Saldo mulle on siis yksi pissa pottaan:)
Ihanaa, ihanaa ja ihanaa olla tänään kotona :) Vaikka tietty tylsää kun ulkona ulvoo tuuli täysillä ja sataa eikä päästä ulos. Kyllä tämä 4 päiväinen työviikko sopii mulle oikein kivasti, sopivassa suhteessa molempia; töitä ja kotia .. Taidan jatkaa vielä ensi keväänkin, aina kesälomiin saakka.
Äitikuu, minä ihan samoille linjoilla Yniksen kanssa! Joillakin se kuivaksi oppiminen menee nopeammin, toisilla hitaammin. Meillä tosiaan mennään sen hitaamman mukaan mutta en jaksa sitä sen enempää enää miettiä. Tyttö ei selvästi vielä ole aivan sisäistänyt juttua, ei osaa ilmaista hätää. Tekee kyllä pääsääntöisesti pissat pottaan mutta edelleen myös paljon märkiä vaippoja. Olen jostakin lukenut sen, että kun lapsi itse saa sytysylangan päästä kiinni (ts. alkaa tunnistamaan hätää), tuo kuivaksioppiminen tapahtuu nopeastikin. Kärsivällisyyttä vain.
Rentoutuksesta sananen. Erittäin hyvä keino, jos on oppinut tekniikan. Joitakin vuosia sitten minä opettelin tuota (itse)suggerointia ja nykyään saan itseni melkoisen nopeastikin rentoutuneeseen tilaan. Jos vain saan siihen aikaa. Iltaisin olen yrittänyt esim. uniongelmissa tuota (ei kyllä aina ole auttanut). Mulla parhaiten toiminut silloin kun huomaan että käyn ylikierroksilla, esim. työasioiden suhteen. Otan hetken aikaa, ja teen harjoituksen rauhassa. Kyllä se saa minussa ainakin sopivan levollisuuden aikaan. Keskittyminen hengitykseen, jne. Samoja asioita mitä Äitikuukin kirjoitti - keskittyminen positiivisiin asioihin, usein hoen mielessäni itselleni sopivaa ajatusta. Niin, jonkun mielestä voi kuulostaa höperöltä mutta mitä sitten :) Pääasia että saa itsensä rauhalliseen ja levolliseen tilaan. Vartinkin verran kun olen harjoitusta tehnyt, oloni on selvästi virkeämpi.
Minä en muista oikein taaskaan mitään pinoista, kun niin nopeasti olen ne iltaisin silmäillyt. Ynikselle ainakin tervetuloa takaisin kotiin. Tealle vielä täälläkin puolella paljon onnea tyttövauvan odotukseen :) Kaikille isoille ja pienille potilaille paranemista. Enkelille kovasti voimia viimeisiin päiviin/viikkoihin (joko imuri laulaa?). Työssäkäyville voimia.
Joulu, juu, tulee :) Minä kyllä pääsen joulutunnelmiin vasta kun on lunta maassa (edes vähän) ja siinä Itsenäisyyspäivän tienoilla. Johtunee varmaan kotiperinteestä kun aina silloin aloitettiin kotona joulun valmistelu, mm. paistettiin piparkakkuja.
Saamuskan kotiseudut mielessä, ihanaa lunta ja pakkasta odottelen. Ja josko tänä talvena pääsisi rinteisiin enemmän kuin parina viime vuonna. On kova ikävä sitä lajia! Siellä teillä alkaa pian kansainväliset tunnelmat ja hulinat, eikös :)
Kivaa viikonloppua kaikille!
Alli
Minä uskon myös tohon, että kuivaksiopettelu on helpompaa, kun lapsi oppii tunnistamaan hätänsä. Lisäksi kannattaa muistaa se, että joillekin se voi olla kuitenkin aika pelottava/outo/jännä/inhottava juttu. Eli pitää myös olla henkisesti valmis siihen. Meillä esikoisella oli ihan varmasti tästä kiinni koko homma. Sitten kuivaksioppiminen sujuikin kertaheitolla. Yksi pienen pieni liraus pääsi housuun, kun vaipat jäi pois ja sen jälkeen jäi myös yövaipat nopeasti kuiviksi, vaikka tohon saakka ne oli ihan pullollaan aamulla. Sittenhän voi tietty olla ihan vaan se uhma. Sille en tiedä mitä pitäis tehdä, jos ihan uhmaansa ei suostu potalle.
Gallup: Häiritseekö, jos saat puhelun oudosta numerosta etkä ehdi vastata? Soitatko takaisin? Minä en soita (kun paljon tulee myös markkinointipuheluja), mutta joskus häiritsee paljonkin. Ei pitäis häiritä, kun toisaalta myös ajattelen niin, että tärkeästä asiasta voi jättää viestin vastaajaan.
Koirulin lääkäriaika on maanantaina. Mies pääsee viemään. Minä olen sitä mieltä, että pitäis ehkä useamminkin luottaa vaistoonsa, kun meillä varsinkin käydään tosi harvoin lääkärisssä (kukaan). Eipä tarvi pähkäillä, kun on sitten käyty:)
Joulustakin vielä. Glögiä on vähän tehnyt mieli, kun sadesäällä on sitä nähnyt kaupoissa.
Ajattelin muuten kopioida loistavan idean avoimista ovista ja kutsua kaikki kaverit + vanhemmat viikkoa ennen joulua tolla idealla käymään. Ois ihana nähdä kunnolla kavereitakin ennen joulua ja samalla pystyis vaihtamaan kummilasten lahjatkin. Mieskin tykkäsi ajatuksesta.
Ps.Kivaa tehdä kotona töitä:)
Oulussa lunta ja jo pari sataa kilsaa alempana Kokkolassa sataa kuulemma vettä. Aika märkää on tuo lumi täälläkin mutta valkoista silti. Ja sitä tulee sellaisen tuulen kanssa, että heikompaa hirvittää! Mulle nuo kelit on just parhaita ulkoiluilmoja ehdottomasti. Oli puhe mennä serkun kanssa kävelylle nyt mutta se perui. No, ymmärrän. Siltä on just otettu kipsi kädestä, eikä varmaan tahdo kaatua ja loukata taas itseään. Onni nukkuu vaunuissa ja menen sitten Onnin kanssa kahville serkkuni luo kunhan Onni on tovin nukkunut.
Nukahtikin heti kun vein nukkumaan. On ollut taas niin vänkääminen tämän aamun kanssa. Käytiin lähikaupassa, jonne on matkaa alle kilometri. Tunti vierähti siinä. Kun piti saada rattikelkka mukaan ja sitten ei istukaan siinä. Sitten piti saada kaupassa " pikku kottikällyt" eli pienet ostoskärryt. Ihana kun isi on opettanut moiseen. Yleensä on tyytynyt istumaan kärryissä. (Eilen olivat Prismassa tuolla taktiikalla. Oli Onni lappanut kärrynsä täyteen mehua, rusinoita ja kaljaa:D Muttei äidille siideriä;D)
Kaupassa alkoi vaan huutamaan kärryjen perään kun laitoin ne jo parkkiin että lähdetään kotiin. Aikansa se pihalla vinkuu mutta tulee perässä kun vaan kävelen. Sitten puiston kautta kotiin, piti laskea mäkeä kelkalla. Pakastepullat oli arvatenkin ihan sulaneet kun vihdoin päästiin kotiin. Nyt meni kelkka sitten jemmaan vähäksi aikaa kun sylissä vaan pitäs kantaa väsynyttä poikaa ja raahat kelkkaa perässä.
Pottailusta. Oletkos äitikuu kokeillut sanoa pojalle, että lorotapas seisaaltaan? Meillä Onni innostui loppukesästä pottailusta tuon ansiosta. Lorotti mielellään pusikkoonkin mutta pottaan pissaaminen oli tosi kivaa sen mielestä kun sai seisoa ja äiti piti pottaa tarpeeksi lähellä. Nyt on ihan vasta alkanut välillä pissaamaan istualtaankin.
Kakkaa ei meilläkään tehdä pottaan. Nyt olen jo saanut istumaan pojan potalle kun se sanoo, että kakattaa. Pieree vaan muttei tule kakka. OIkein kovalla hädällä se pyytää suoraan vaipan ja olen sitten laittanutkin sen. Mieluummin näin, ettei tarvi pantata. Päiväunien ja yön jälkeen meillä on vaipat yleensä ihan täynnä pissaa, tai no yön jälkeen lähinnä. Eli ei siinä mielessä olla lähellä kuivaksi oppimista. Mutta osaa pidättää jo automatkoja, jos käyttää lähtiessä pissalla. Ensi kesänä viimeistään sitten opetellaan kunnolla. JOkainen omaan tahtiin;)
Puheesta. Kahden sanan lauseethan on jo hyvin mun mielestä. Kuitenkin tuottaa puhetta. Ja ymmärtääkin. Meille on siunaantunut siinä mielessä edistyksellinen lapsukainen, ja poika vielä, että puhuu jo ihan täysillä. Ja ah, osaa käyttää kieltä niin nokkelasti. Sanoi tänäänkin kun olin puhelimessa " tulpa kii" ja nauroi. Mistä lie oppinut...:/
Joulusta tykkään ku hullu puurosta. Mutta totta on, että liian aikaisin alkaa kaupat soitteleen joulubiisejä. Ei sitten ihan joulun alla tee mieli kuunnella juurikaan enää. Tosin aina kun olen leipomassa pipareita äitin kanssa, soitetaan joululevyä, tulee oikea tunnelma.
Nyt takavasemmalle.
T-P
Joulusta joo, en siis ala vielä mitään hössäämään vaikka jouluhullu olenkin :) Eilen Ikeassa oli jo myytävänä joulukrääsää vaikkei ole edes marraskuu.
Taidoista. Typy osaa riisua sukat ja pukea kengät. Sukkiksia yrittää repiä pois siinä onnistumatta. Ei kiinnosta häntä pukeminen/riisuminen.
Pottailu on ihan alkutekijöissään, yhtäkään saalista sinne ei ole tullut. Kaikki aikanaan ja ilmiselvästi typyllä ei ole vielä hajuakaan hädäntunnistamisesta, joten vaipoilla jatketaan.
Aurinko pilkahtelee pilvien välistä, ihmeellistä.
Mua ärsyttää kellojen veivaus, huonolla tuurilla typy herää normaalia aikasemmin ja siitä vielä tunti taaksepäin niin pitkä päivä on tiedossa. Olen kaikkien antiaamuihmisten äiti, joten Mimmulle täydet sympatiat aikaisemmista aikaisista aamuista, toivon että nämä pari hyvää yötä poikii niitä lisää.
Hilu
Huh, tää käy jo vähän stressaavaksi. Ensi viikon alun kurssi siirtyi just sille viikolle, kun olin ajatellut tulla Ouluun. Nyt mulle ollaan varaamassa hotellia 13-17.11 ja lennotkin aion ostaa viikonlopun aikana. Eli tulossa olen! :) Tää aikataulu aika varmasti myös pitää, kun mieskään ei ole protestoinut.
Saatiin muuten Kelalta viimein päätökset esikoisen jutuista. Kuukauden kesti. Puheterapeutti tapaa esikoisen heti ensi tiistaina ekan kerran.
T: Ynis, jolla on nyt keskittymisvaikeuksia kaiken suunnittelun keskellä
Aamulla tosiaan nousin kuudelta jo.Uni vaan ei tullut simmuun.Hellin itseäni lämpimällä suihkulla ja vartalokuorinnalla.Niin hipihiljaa yritin olla etten muita herätä.Sitten kun kello seiskalta soi olo oli ihana.Puhdas kiiltävä tukka,ihanan tuoksuinen iho ja virkeä ku mikä.
Mutta alkoi sitten puolilta päivin väsyttää ja menin päikille,kunnes meille tultiin keittiön putket rassaamaan.Nyt väsyttää ja ärsyttää.
Meillä syysherra kyllä pukis mutta musta on yksinkertaisempaa ainakin lähtiessä pukea itse hänet.Kun ollaan vaan kotona niin riisuu ja pukee huvikseen.Yleensä kaikki nurin päin=)
5v pojan kanssa on kausi jossa sanoo kaikessa vastaan,Myös pukemisessa.Joten välillä kiireessä saan myös hänelle repiä vaatteet päälle.
T@hti-kiitti mikropuuro vinkistä-mulla vaan aina kiehuu sielä yli ja sitten saa mikroa pestä=)
Viikko on tuskastuttavan pitkä aika,ainakin kun odottaa ultraan pääsyä.
Onneksi viikonloppu nyt sujahtaa nopeaan kun ollaan kaksin ja pääsen shoppailemaan.Mutta ens viikolla lasken päiviä perjantaihin.Jännittää!!
Leanna ja viisikko sekä sissi rv 19
KArkkipussin kanssa,varaslähtö karkkipäivään :-)
Kylppäri pesty ja kaupassa ehin käydä sillon ku aurinkopaisto,nyt taas sataa!
Mä olen kyllä niin jouluihminen,nyt ootan viel enempi innolla ku ollaa kotona!!Saa tehä niinku tahtoo.
G:Jos ei jätä viestiä ni en soita takas enkä enempi päätäni vaivaa nrolla.Jos on asiaa ni voi vastaajaa jotain sanoo..
Leanna:Mä teen puuron mikrossa typylle..pikakaurahitaleita,1min ja ei täydellä teholla ni ei tuu yli.
Aamulla teen kyllä molempien puuron mikrossa,taval.hitaleita,3min ja se sitten jaetaan.(muut ei syö puuroo)
Menis tuo sade pois ni sais pojan helpommin kotii.
jatu
Leanna, monet kaverit tekee isompaan kulhoon puuron, niin ei kuohu yli mikrossa. Esim. joku taikinakulho tms. Minä teen ihan tavalliseen teema-kulhoon Aamunhyvä 1min hiutaleista eikä kuohu yli edes täydellä teholla. Ehkä meidän annokset on sitten niin pieniä, vaikka teen vielä maitoon. En laita sitä maitoa myöskään kauhean paljoa, vaan peitän hiutaleet sillä. Välillä puuro menee pikkusen kuivaksi, mutta hedelmäsosetta menee joka tapauksessa sekaan ja sitten se on ihan ok.
Nyt pitää alkaa valmistautumaan kauppaan. Viikonlopun ostokset ja mies hakee sitten kyytiin, kun on hakenut lapset ensin.
Suht nätti ilma ulkona vaikka koko yön satoi. Valvoin ja kuuntelin miten sade ropisi ikkunalautaan, onneks ei muut siihen heränny. Mies on taas tänään ollu kalastamassa, ainakaan vielä en oo mitään saalista nähny. Aikasempi kala pistettiin puoliksi, eli puolet mies graavasi (on kuulemma hyvää, en ole maistanut) ja puolet pistettiin uuniin (se oli hyväää).
Tänään oli neuvola, kaikki ok. Vauva on pää alaspäin jo, toivottavasti ei enää kääntyile kun nytkin välillä tuntuu et napa repeää kun toinen melskaa. Mut ei sovi valittaa, jos en enää ikinä tuu raskaaks uudestaan, niin pitää nauttia potkuista nyt. Samalla reissulla näin yllättäen tuttuja, joille en tienny edes vauvaa olevan tulossa, oli kiva tavata :)
Pottailusta, Ida käy suht mielellään, nytkin kun heräs päiväunilta niin teki isot pissat pottaan. Päiväunillahan Ida ei tarvii vaippaa, muuten pysyy kuivana jos riittävän usein muistaa houkutella vessaan... mut että ite ilmottais hädästä, ei todellakaan! Joskus harvoin, no kakkahädän sanoo kyllä oikeastaan aina... ehkä se tästä.
Musta on kivaa kun joulu tulee, nyt vaan on niin miljoona muutakin asiaa et täytyy alottaa jouluvalmistelut tosi ajoissa. osa joululahjoista on jo hankittuna, loput hankin marraskuussa ja sit täytyy joulukortitkin saada ajoissa tilattua. Mulla kun tosiaan on joulukuussa 7 tenttiä niin ei kaikkea ehdi samalla kertaa hoitaa.
Sain pestyä kaikki vauvanlakanat, ja nyt ne on vihdoin kuiviakin. Varmaan 4 koneellista oli kun lisäks oli sitten vielä vauvanvaatteita ym. Nyt onkin sit muuta pyykkiä kertyny niin et tänään sai taas 2 koneellista pestä.
Siirsin tänään keittiön tuolia niin et tuolin jalasta kuulu nariseva ääni, vähän niin ku joku olis pierassu. Ida katto mua vakavana ja kysyi et äiti, onko kakkahätä? Hiukan nauratti :)
Puheesta vielä, Ida puhuu 3-sanaisia lauseita, pidempiäkin, mut vielä on selitys sellasta töks töks-kieltä eli ukki ei uimassa liukumäkeen tarkoittaen et ukki ei uskaltanu uimassa mennä liukumäkeen.
Ida haluais kattoa puuhapeteä, vaan eipä meillä moista ole. Nyt sitten lauleskelee tuolla puuhapeteä ja lordia :)
Jep jep, tiskit odottaa, onneks ne ei karkaa mihinkään vaikka ne odottais vielä toisenkin tunnin...
Petra, Ida ja vauva rv 32
Kyllä tämä syysloma on poikaa :) Tänään taas nukuin kymmeneen (heräsin toki ohimennen kahdeksalta) ja kävin vielä kuntosalillakin hikoilemassa.
Risottoriisi on muuten aivan mahtavaa, suosittelen! Freesaan öljyssä ensin sipulisilpun ja risottoriisin ja lisään sitten kasvis/kana/lihaliemen. Parikymmentä minuuttia ja riisi on valmis. Mukavasti puuroriisin ja pitkäjyväisen välimuoto. Teen sen kanssa usein myös risottoja, jolloin sitten lisään vain kaikenlaista keitokseen (esim parsaa, maissia, ananasta, porkkanaa). Harmi vain, että risottoriisi on aika paljon tavallista pitkäjyväistä kalliimpaa.
Antsa ei hoksaa itse mennä potalle, mutta kun aamulla, ruokailujen jälkeen ja illalla viedään, tekee sinne aina jotain. Useimmiten pissaa, joskus jopa kakkaa. Meillähän esikoisella jäivät vaipat aikoinaan pois kolmevuotiaana ja keskimmäisellä taas jo 1,5-vuotiaana (tämä tapahtui tosin juuri samaan aikaan eli tavallaan opettelivat yhdessä). Joka tapauksessa; olen samaa mieltä Yniksen ja kumppaneiden kanssa siinä, että se varmaan vaatii tietynlaisen kypsyyden lapselta. Vaikka vauvaa jo pissatettaisiin suosiolla, ei kuivaksi kuitenkaan opi ennen kuin on siihen valmis.
Ei tässä tähdellisempiä, lumihanget hohtavat ja kohta on kansainvälistä meininkiä, kyllä :) Yritän rentoutua vielä viikonlopun ennen hulinoita. Huomenna käymme paikallisen urheiluseuran lasten uimareissulla koko perhe. Siihen menee koko päivä, uimahalli on 180 km päässä.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
SaaMa♥
Tuntuu vaan että kun selkäni mikrolle käännä niin aina tulee puurot yli vaikkei olis ees kovat tehot.Pienin kun vaan on se joka huutaa aamulla puuroa ja muuta vasta myöhemmin,olen yleensä yrittänyt vain pientä annosta tehdä.Ehkä koitankin joskus tehdä isomman annoksen.
Levoton fiilis kotona.Siis lapsilla.Kamala älämölö.Odottavat telkasta hauskoja kotivideoita joita olemme yhdessä katsoneet.Sitten menevätkin nukkumaan,ah!Melkein siis päivä pulkassa.
Myrskyinen yö tulossa,mahdanko taas valvoa ja kuunnella miten sade ja tuuli piiskaavat seiniä!!??
Miehen sisko tulossa käymään ja lapsia katsomaan ja leikittämään.Kiva.
Me lähdemmekin kaksin vasta huomen aamulla,tuli mutkia(ihan pikkaisia vaan onneksi)matkaan.Onneksi kuitenkin la-su onnistuu=)
Nyt mannapuurot syöttämään.
Leanna jne
Leanna, minä tosiaan teen ihan pieniä annoksia. Ehkä reilun sentin kerros puurohiutaleita teemakulhon pohjalle ja siihen maitoa just hiutaleet peittäen. Ei kuohu yli edes täysteholla (joka meillä jotain 900W). Mutta isolla kulholla tarkotin, että laitat normaalin annoksen pohjalle, niin ei kuohu yli, vaikka kuohuiskin. Noi minuuttihiutaleet on hyvä, meillä annos tulee pikkuisen reilussa minuutissa mikrossa.
Lapset taas riekkuu ja protestoi nukkumista vastaan. Miksi tää ei ala loppua! Ei tää enää kohta ole mikään vaihe, vaan pysyvä tilanne:(
Ayap, miten lapsilla menee päiväkodissa? Miten allergioiden kanssa sujuu siellä? Miten suhteutuvat allergioihin, tajuavatko asian kunnolla? Mielenkiinnosta kysyn:) Jotenkin noi allergiahommat on kohta ottanut ihan sydämen asiakseen, kun on niitä teiltä niin paljon kuullut.
Mietin muuten koirankin osalta jo sitä, ettei oiskin allergia iskenyt yhtäkkiä:) Mutta verikokeita otetaan maanantaina ja tutkitaan jotain. Enhän minä oikeasti osaa uskoa, että mitään ois pahemmin vialla, mutta voihan se olla syöpääkin tms. Senkään takia en enää jaksa odotella ja ihmetellä itsekseni. Kerranhan kävi koiran kanssa silleen, että oli polvileikkauksessa ja sen jälkeen siteet jalassa ja me luultiin päälimmäistä sidettä sellaiseksi, ettei vesi tulis ihan helposti läpi. Ei sitten suojattu jalkaa ulkona eikä pitkään aikaan tajuttu, että jotain on oikeasti vialla, kun koira vaan makoili tuskaisena eikä tullut edes eteiseen enää vastaan. Lopulta kun vietiin lääkäriin, niin siteiden alla iho oli pahasti tulehtunut ja vielä lähes 4v jälkeen näkyy arvet ihossa. Sillon oli aika syyllinen olo itsellä. Vaikka edelleen viedään lääkäriin vasta, kun tuntuu oikeasti olevan jotain syytä, niin nyt enemmän tekee mieli luottaa siihen vaistoonsa. Todella harvoin edelleen tarvitaan lääkäriä, joten siksikään sitä on turha pantata, jos tarvetta tuntuu olevan.
Että sellaista selostusta:)
Olikohan vielä pottailusta jotain, en muista:)
Juu, tunnin välein vessassa taas käyty...ja vettä vaan sataa. Kiva ilma lähtee tänään keskustaan.. :-/ No mut ihana päästä pois täältä sisältä kökkimästä.
Ihania ootte, kun toivotte meille tyytyväistä vaavia. Ei enää kovin kauan mene, niin sitten nähdään, minkälainen tapaus sieltä tulee..hui!
Äitikuu, toivottavasti rentoutusjuttu auttaa ja voit lähteä synnytykseen rauhallisin mielin! Ja toivotaan, että synnytys on tällä kertaa positiivinen kokemus! Mulla se meni niin helposti ja nopeasti, että se ei pelota tai huoleta. Sen takia vauva-arki taas kammottaakin, kun melkein koko eka vuosi oli rankkaakin rankempaa! Mä en itse ehkä osaa rentoutua tuollaisen cd:n avulla. Kerran vuosia sitten yritin ja se cd oli aika koominen keski-ikäisen miehen äänellä dramatisoitu tyyliin: 1. Sulje silmäsi, 2. Kuulet minun ääneni, vain minun ääneni, 3. Rentouta kaikki jäsenesi, ne tulevat keveiksi...jne jne.. Seurauksena oli hysteerinen naurukohtaus! Tollanen musiikkijuttu on tietty eri juttu, mut mulle ajatuksena vieras! Mulle tekis hyvää päästä jonnekin hengelliseen juttuun, mut enpä pysty enää missään niin istuskelemaan. Meidän srk:n penkit tekee ihmisistä invalideja, jos mahdollista! :-/ Mutta rentoutuminen tosiaan tekis terää!
Jatu, voi teidän Typyä, kun se keksii kaikkea! Hyvä kun nukuit paremmin! Nekku oli yks päivä puhelin kädes soittamassa teidän tytölle! :) Tykkäs kovasti sillon leikkiä!
Lila, voimia altistuksiin!
Tea, ihanaa tyttö! :)
Nyt kello sen verran, et Nea vois alkaa heräilemään. Muuten päiväunet venyy. Ja illat. Ja kun en jaksa et yli puolen kymmenen menee yöunille, kun en itse jaksa valvoa ja omat unet katoaa.. Kellon siirto on meille siis hyvä juttu.
Lopettelen. Mukavaa viikonloppua kaikille!
Enkeli1 ja Nea+minivauva rv36+6 (huomenna kohtaaminen imurin kanssa!)