Yle: Keskipalkat pudonneet käytännössä tonnilla vuodessa
https://yle.fi/uutiset/3-12593753 Käytännössä hintojen korotusten vaikutus on 5%, Vastaavaa ostovoiman tippumista on viimeksi nähty 70 -luvulla. Toinen samanlainen pudotus tulossa talveksi sähkön vuoksi. Yhteensä kahden tonnin reaaliansioiden lasku. Se on paljon eikä minkäänlaista kompensaatiota valtiovallalta ole tulossa.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen(kin) siitä saa kun äänestää fantsuttelijoita.
Joo ei olisi pitänyt äänestää persuja 2015. Virhe oli iso. Opin tästä.
Pakkomielteesi syyttää niitä jotka on tilanteeseen vähiten syyllisiä, on kyllä omalla tavallaan ihan mielenkiintoinen ilmiö.
Samalla logiikalla ihmettelet varmaan niitä jotka syyttävät vihreitä?
Vihreät lukeutuu nimenomaisesti sinne fantsuttelijoiden leiriin, ei heidän liittäminen syyllisten kollektiiviin ole mitenkään epäloogista.
Niin ja Persut oli keskustan kelkassa hallituksessa. Sitä tässä haettiin että ei sitä vain PM puoluetta syytetö kun hallitus töpeksii.
Muistelisin että persut on ollut tasan kerran hallituksessa, eikä tuolloinkaan ollut edes koko kautta loppuun asti kun hallituskumppanit oli niin sietämättömiä fantsuttelijoita.
Toivottavasti muut julistaa taas jo hyvissä ajoin, etteivät suostu hiekkalaatikolle tulemaan jos persutkin on siellä.
Vaikka en ole kristitty mutta KD äänestäjä voin vakuuttaa jos aikovat Ps kanssa hallitukseen alan äänestää toista puoluetta ja se on silloin vasemmalla vaikka olen konservatiivi.
Vaikuttaa siltä, ettet oikeastaan tiedä itsekään mikä olet ja mitä periaatteita sulla on.
Periaatteilla ei ole merkitystä vaan äänillä. Vastaääni on aina pois siltä puolueelta, jota ei halua hallitukseen. Itse äänestän kd, jotta se ääni on pois SDP.
Jep jep.
Vierailija kirjoitti:
Ostovoima on laskenut koko ajan työssäkäyvillä. Hallitus aikoo kurjistaa tilannetta siirtämällä verorahoja taas kerran kotona makaaville (asumistuen korotus) ja täällä muuten vaan oleskeleville. Kivaa.
Kun taas laitaoikeisto-oppositio haluaa laittaa työttömät, vanhat ja sairaat uuniin?
Sinä reppana et edelleenkään tajua, että me köyhimmät pidämme kotimaan yritykset ja talouden pyörimässä.
Meidän rahamme käytetään kotimaan yrittäjien palveluihin, kun taas kokoomuslaisten raha vilahtaa ulkomaille veroparatiiseihin eikä tuota yhtään mitään.
Köyhimmät eivät veroja kierrä, koska eivät voi. Alv on tasavero, jota köyhin maksaa suhteessa eniten.
Tuloverot muodostavat vain 16% valtion verotuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkomielteesi syyttää niitä jotka on tilanteeseen vähiten syyllisiä, on kyllä omalla tavallaan ihan mielenkiintoinen ilmiö.
Vihreät lukeutuu nimenomaisesti sinne fantsuttelijoiden leiriin, ei heidän liittäminen syyllisten kollektiiviin ole mitenkään epäloogista.
Niin ja Persut oli keskustan kelkassa hallituksessa. Sitä tässä haettiin että ei sitä vain PM puoluetta syytetö kun hallitus töpeksii.
Muistelisin että persut on ollut tasan kerran hallituksessa, eikä tuolloinkaan ollut edes koko kautta loppuun asti kun hallituskumppanit oli niin sietämättömiä fantsuttelijoita.
Toivottavasti muut julistaa taas jo hyvissä ajoin, etteivät suostu hiekkalaatikolle tulemaan jos persutkin on siellä.
Vaikka en ole kristitty mutta KD äänestäjä voin vakuuttaa jos aikovat Ps kanssa hallitukseen alan äänestää toista puoluetta ja se on silloin vasemmalla vaikka olen konservatiivi.
Vaikuttaa siltä, ettet oikeastaan tiedä itsekään mikä olet ja mitä periaatteita sulla on.
Periaatteilla ei ole merkitystä vaan äänillä. Vastaääni on aina pois siltä puolueelta, jota ei halua hallitukseen. Itse äänestän kd, jotta se ääni on pois SDP.
Ihan sama, ei eduskunnan kahdella hihhuliakalla mitään merkitystä ole. Onpahan kuitenkin äänesi pois myös äärioikeistolta ja kokomustalta 👍🏻
Minä äänestän SDP:lle jatkoa, koska Koksut on pakko torpata eikä Perceleistä ole kuin paskaa jauhamaan.
Tämän hallituksen työ on tehty ihmisten, ei suurpääoman hyväksi.
Jännä tämä ilmiö, että "oikeisto" ei tajua mitään kansantaloudesta saati siitä, ettei Suomi ole saari. Maailman tapahtuvat vaikuttavat meihin mutta sinä et tiedä edes mihin asioihin hallituksella on toimivaltaa 😂 ja minkä on sössineet pörssiyhtiöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tarkkaan mutta ei ole Suomessa puoluetta joka ajaisi niitä kaikkia vaan ovat ristiriidassa keskenään 😂 Konservatiiviselle humanitaariselle puolueelle olisi kysyntää....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja? Ihan normaalia inflaation kanssa että välillä käy näin. Inflaatio on pitkässä juoksussa hyvä asia. Se kasvattaa tuottavuutta ja tekee taloudesta isomman.
30 vuotta tässä on inflaatiota katsellut mutta milloin olisi varaa ajokorttiin, autoon ja kotiin?
-milleniaali
Pitää pariutua niin hinnat puolittuu.
Mahdotonta tämän epäsosiaalisen ja epäluuloisen persoonallisuushäiriöni kanssa.
-milleniaali, persu
Harvoin annan empatiaa persulle mutta myös milleniaalina ja konservatiivina täytyy tunnustaa että tilanne on paha jos haluaa suomalaisen vaimon eikä vaikka aasiasta. Itse olen ajat sitten siirtänyt katseen ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja? Ihan normaalia inflaation kanssa että välillä käy näin. Inflaatio on pitkässä juoksussa hyvä asia. Se kasvattaa tuottavuutta ja tekee taloudesta isomman.
30 vuotta tässä on inflaatiota katsellut mutta milloin olisi varaa ajokorttiin, autoon ja kotiin?
-milleniaali
Mene töihin? Kyllä 30v joka on vaikka kaupankassallakin saa sen verran säästöön että sillä saa kyllä ajokortin ja auton ja varmasti jonkinlaisen kodinkin jo lainalla ostettua.
Ai surkealla palkalla nollasopparilla? Sillä ei osteta yhtään mitään kuin ihan välttämättömät asiat, kuten ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko AP opetella laatimaan otsikot. Ostovoima laskenut 600-1300€/vuosi, ei että keskipalkka pudonnut tonnilla.
Kuukaudessa siis pienemmällä palkalla -50€, isommalla palkalla -100€ eli ei paljon mitään vielä.
Satanen kuussa on paljon, kun on elänyt vuosia plus miinus nollalla pihistelemällä aivan kaikesta. Mitkään säästövinkit ei tässä tilanteessa auta. On ollut tosi hienoa kituuttaa vuosikaudet ja silti lopulta menettää kaiken. Vaimo jätti kyllästyttyään köyhäilyyn ja alkoi elää tuilla. Ei toki käynyt töissä aiemminkaan, mutta eronneena voi elää leveämmin tukien noustua tappiin.
Luultavasti tapan itseni puolen vuoden sisään.
T: työläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-milleniaali
Mene töihin? Kyllä 30v joka on vaikka kaupankassallakin saa sen verran säästöön että sillä saa kyllä ajokortin ja auton ja varmasti jonkinlaisen kodinkin jo lainalla ostettua.
Ai surkealla palkalla nollasopparilla? Sillä ei osteta yhtään mitään kuin ihan välttämättömät asiat, kuten ruokaa.
Unohdatte aina sovitellun työmarkkinatuen. En tienaa kokoaikatyöläisenä kuin satasen enemmän mitä ennen osa-aikaisena, mutta vapaa-aikaa ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-milleniaali
Heti kun menet töihin ja alat säästää.
Jeph,
Siksi käyn useita kouluja ja haen korkeakouluun jotta saan paperit joilla voi sitten hakea 50 vuotiaana töihin jossa on sellainen palkka mistä voi säästää.
Heh, minä olin matalapalkkatöissä kun ostin ensiasuntoni korkotason ollessa 13,6%. Olin 28-vuotias.
Korkotaso oli kovempi kuin nyt, inflaatio samaa luokkaa, mutta tuolloin ei oltu pullamössöjä eikä ostettu heti kallista asuntoa Eirasta.
Toki 5 ekaa vuotta oli melkoista säätämistä ja tinkimistä kaikesta. Velaton olin kauan ennen 50-vuotispäivää.
Avaa asp-tili.
Silloin kun sinä ostit asunnon, ne olivat ihan jäätävän halpoja! Ja lainaakin sai kun pyysi. Ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-milleniaali
ei aina sitäkään...
Minun palkka on ainakin noussut, viime vuonna sain 740€ kuukaudessa ja tänä vuonna tulee 888€ kuukaudessa. Olen lähihoitaja.