Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä työntekijän kanssa joka eristäytyy muista kollegoista?

Vierailija
27.08.2022 |

Tyttö palkattiin koska vaikutti sosiaaliselta ja positiiviselta ihmiseltä, tekninen osaaminen ei hänellä vastavalmistuneena ole ihan täysin hallussa mutta palkattiin luonteen perusteella.

Noh, puoli vuotta myöhemmin hän on eristäytynyt työporukasta täysin. On hiljainen ja jotenkin aran oloinen, ei osallistu virkkaritoimintaan tms. Muut työntekijät eivät myöskään oikein pidä hänestä, ei kuulemma ole ammattimainen ja on muutenkin vähän omituinen.

Mitä tekisitte? Miten on mahdollista että iloisesta ja puheliaasta ihmisestä tulee puolen vuoden aikana hiljainen möllöttäjä josta kukaan ei pidä?

Kommentit (296)

Vierailija
41/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa tavaksi eräältä alalta tuttu, käytän tässä yhteydessä nyt termiä aamupalaveri, kun en tiedä missä alalla olette. Kukin kertoo mitä tekikään eilen ja miten päivä meni, mitä on tänään suunnitellut ja onko jotain mielen päällä. Max 15 min. Lähtisikö tuo tuosta liikkeelle?

Oman tiimin pitää olla suunnilleen tietoinen ja esimiehen vähän enemmän tietoinen mitä kukin tekee eli selkeät työnjaot ja koordinointi. Sen sijaan jokapäiväinen vartin latelu on vaivaannuttavaa eikä todellakaan sovi joka alalle ja vie työaikaa. Jossain rakennusprojektissa tms. voi olla paikallaan.

Hyi hitto inhottaa ajatuskin.

Vierailija
42/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni eristäytyminen kertoo siitä, että olen havainnut työilmapiirin myrkylliseksi ja mietin työpaikan vaihtoa siltikin keskityn työhön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on introvertti.

Itsekin introverttinä kykenen kyllä tsemppaamaan itseni hyvinkin sosiaaliseksi, jos tarve vaatii (esim. työhaastattelu), mutta työt tykkään hoitaa ilman että joku höpöttää korvan juuressa ja jauhaa turhaa p@skaa.

Pidän hiljaisuudesta ja rauhasta.

Ehkä työtoverien jatkuva säheltäminen häiritsee hänen keskittymistään.

Olethan järjestänyt hänelle rauhallisen työskentelypisteen, jossa muut eivät häiritse?

Ja mitä noihin virkistyspäiviin tulee, niin itse kyllä skippaan jok'ikisen.

Eivät liity työntekoon mitenkään ja useimmiten ovat hyvinkin pinnallisia ja väkinäisiä.

Vierailija
44/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottakaa tavaksi eräältä alalta tuttu, käytän tässä yhteydessä nyt termiä aamupalaveri, kun en tiedä missä alalla olette. Kukin kertoo mitä tekikään eilen ja miten päivä meni, mitä on tänään suunnitellut ja onko jotain mielen päällä. Max 15 min. Lähtisikö tuo tuosta liikkeelle?

Oman tiimin pitää olla suunnilleen tietoinen ja esimiehen vähän enemmän tietoinen mitä kukin tekee eli selkeät työnjaot ja koordinointi. Sen sijaan jokapäiväinen vartin latelu on vaivaannuttavaa eikä todellakaan sovi joka alalle ja vie työaikaa. Jossain rakennusprojektissa tms. voi olla paikallaan.

It-alalta dailyt on eikä mistään raksalta.

Vierailija
45/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien ei tarvitse olla tyhjänpäiväisistä asioista lässyttämässä. Tai juoruamassa muista.

Vierailija
46/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyttäydyn noin kun olen todennut että pomo lahjaton ja työtehtävät turhauttavia. En anna töihin yhtään enempää kuin pakko koska olen menossa elämässäni eteenpäin. Pakkailen laukkuni kun seuraava paikka pedattuna.

Vierailija
47/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi asiaa kirjoitat tällä. Teillä on työ yhteisö! Viikko palaverit?Jos ei viikko palaverejä? ON Esimies TAI NAINEN .Luottamus nainen tai mies! Kuin työsuojelu valtuutettu ja vara valtuutetut!Kaikki he rakentavat hyvän työyhteisön teille, kun oikeista asioista siellä sinäkin työpaikalla puhutan heti!

Skarppaa nyt hyvä ihminen kieliopin suhteen! Yhdyssanat opetetaan ala-asteella.

Älä kiusaa, hänellä on selvästi lukihäiriö.

Vierailija
48/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

5/5

Vierailija
49/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä pönttö olet mennyt palkkaamaan pelkkiä lapsellisia kiusaajia ympärillesi. Nyt osui kohdallesi toisenlainen ihminen, ja hyeenalaumasi haistoi seuraavan raadeltavan. Onnea, teillä on toksinen työyhteisö!

Vierailija
50/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muut työyhteisön jäsenet ovat kohdelleet häntä? Pidetäänkö "tyttönä", päällepäsmäröidäänkö ja sekaannutaanko työtehtäviin, udellaanko jatkuvasti yksityiselämästä? Jotainhan tuon puolen vuoden aikana on täytynyt tapahtua, koska iloinen ja puhelias ihminen ei noin vain muutu vastakohdakseen ilman syytä. Todennäköisesti hän tuntee olonsa tukalaksi, lytätyksi ja ei-pidetyksi työyhteisössä ja on päättänyt siksi keskittyä vain työntekoon.

Juuri niin, miten muut ovat kohdelleet. Kasanneet paljon töitä hänelle ja selän takana motkotetaan, kun itse joutuu tekemään kaiken ja uusi työntekijä ei muka tee mitään. Kerätään sitten säälipisteitä voisua-tyyliin vanhoilta työkavereilta haukkumalla tätä uutta ja vaatimalla uudelta työntekijältä ottamaan paljon vastuuta, että pystyisi itse vain olla möllöttämään.

Näin kävi mulle, paljon vastuualueita, mutta aikaa niiden hoitamiseen ei tahdo löytyä. Eikä aikaa mun kahvitauolle, muut kyllä istuvat puolituntia kahvilla. Haukutaan selän takana etten tee mitään. Päivittäisten töiden osalta olen yrittänyt monesti ehdottaa, että suunniteltaisiin ja jaettaisiin jo ajoissa ja huolella niin vastuksena on : ei niillä mikään kiire vielä ja katsotaan kunhan saadaan homma käyntiin. Kohta pitäisi olla jo pari hommaa tehty ja ei ole suunnittelusta ja työnjaosta edes tietoa. Olen kuitenkin omalta osaltani jo varautunut työajan ulkopuolella suunnittelutyöllä tähän koitokseen, koska haluaisin tehdä työni hyvin ja organisoida ajoissa ja kyllä, tarkoitus on vaihtaa työpaikkaa.

Vierailija
51/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama homma meillä. Tämä työntekijä hoitaa kyllä työnsä hyvin mutta ei kerro itsestään mitään ja vastailee kaikkeen ihan oudosti ja mukahauskasti.

Esimerkkejä: kun kysyin että missä kuussa hän on syntynyt niin vastasi että hän ei ole syntynyt kuussa vaan maassa. Ja kun kysyimme missä hän asuu niin vastasi vaan että "kotona", sen jälkeen kysyimme että missä se kotisi on niin vastasi vaan "kotini on siellä missä sydämeni on". Ja sitten kun kysyin mitä aikoo tehdä viikonloppuna niin vastasi vain "vähän sitä sun tätä". Alkaa pikkuhiljaa ärsyttää

Ihanasti vastailtu.

Mitäs itse vastasit, kun hän teki vastakysymyksen? - Niinpä. Hän on siellä töissä, eikä ole kiinnostunut sinun vapaa-ajan vietostasi.

Vierailija
52/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä tarvitse olla kuin yksi setämies, jonka mielestä naisen hymy tarkoittaa iskemistä, niin nuorista naisista tulee vältteleviä ja kuin seipään nielleitä.

Toisena tulee mieleen, että onko teidän perehdytysohjelma tyyppiä Venäläinen uimakoulu, vai onko aloittelija saanut aloittaa rajatulla työnkuvalla.

Vierailija
53/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

It-alalta dailyt on eikä mistään raksalta.

Juuri näin, en vain itse halunnut mainita alaa, ettei tämä liikaa tyypity. Mutta jatkanpa nyt sitten. Ei näissä ole esimies paikalla, vaan nämä käydään sen kyseisen porukan kesken. Porukalla on joku yhteisesti sovittu päämäärä mitä ovat tekemässä ja mitä tavoittelevat. Toki esimies voi olla paikalla, mutta silloin hän ei edusta esimies-roolia, vaan voi olla osa tiimiä. Tällä alalla yleistä, että hierarkia ei ole niin tärkeä. Tämä palaveri ei ole raportointitilaisuus, tämä asiaa kritisoiva ymmärsi väärin. Siinä käydään läpi miten homma sujuu ja onko jotain haasteita. Haasteita ei ole tarkoitus ratkaista tuossa vaan nostaa esiin. It-alalla tässä porukassa on yksi, jonka tehtävänä on fasilitoida tuota ja omalta osaltaan edesauttaa ilmenneissä haasteissa. Jos tämä kaikista kärkkäin kommentoija on ap, niin siinä työyhteisössä on ongelma. Se ei ole tämän aamupalaverin puuttuminen vaan me olemme aina tehneet näin ja aina tulemme tekemään, tiedämme parhaiten, emmekä halua uusia tänne tuomaan mitään ajatuksia. Ei ihme jos uusi työntekijä ahdistuu tuollaisen jääräpäisyyden ja voimakkaan reagoinnin vierellä.

Vierailija
54/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti ei tunne kuuluvansa joukkoon. Oletteko kasa jotain työpaikkakiusaajia?

Vierailija
55/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta reilut kaverit ei kulje valittamassa, että joku ei ole kiinnostunut kanssakäymisestä.

Vierailija
56/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin meillä! Homma kosahti perehdytykseen: porukan vilkkain ja sähäkin tyyppi laitettiin perehdyttämään. Hän unohti (tai "unohti") kertoa asioita ja jätti sitten uuden tyypin tekemään itsenäisesti ei-niin-kiireellistä tehtävää. Pari viikkoa meni ja perehdyttäjä muistaa/tajuaa, että se uusi tekee edelleen sitä vähäpätöistä hommaa vaikka muutakin olisi. Viestittelivät sähköpostilla ja kun sähäkkä tyyppi kirjoittaa viestin jo valmiiksi hämmentyneelle ja ärsyyntyneelle, sen sitten tietää mitä siitä seuraa. Eivät ole 6kk:een edes moikanneet, mitään viestintää eivät harjoita vaan odottavat kumpikin, että toinen luovuttaa ja alkaa lämmitellä välejä. Olen suurinpiirtein ainoa, joka tämän uuden kanssa juttelee ja olen joutunut olemaan viestikapulana muun porukan ja hänen välillään. Joutunut myös myrskyn silmään, kun eivät keskustele ja yritin selvittää asioita heidän välillään. Uusi työntekijä on ihan ok ja hauska, muut vaan kääntyivät häntä vastaan kun ei tullutkaan perehdyttäjänsä kanssa toimeen. Perehdyttäjä on toinen meidän porukan "päälliköistä" ja lampaat seuraavat johtajaa. Itse haluan, että kaikki viihtyvät ja pystyvät olemaan ihmisiksi keskenään, ja koska tykkään uudesta tyypistä, en ole häntä halunnut jättää täysin yksin. Mutta ei tee hyvää työyhteisölle lainkaan tollanen!

Vierailija
57/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jo aikuinen ja pitkä ura takana. En mielelläni osallistu enää työpaikan juhliin, yhteisille matkoille tai virkistyspäiviin, koska en pidä isosta osasta työkavereista ja en halua viettää vapaapäiviäni heidän kanssaan. Osa tapahtumista on työaikana ja kertonee jotain työpaikasta jos mieluummin tekee töitä kuin hippaa muuta työkavereiden kanssa.

Onko tytöllä ketään ikäistään teillä töissä? Oletteko yrittäneet jutella ja ottaa mukaan vaikka lounaalle. Jos hän kokee ulkopuolisuutta, niin se voi johtua monista asioista.

Vierailija
58/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko koeaikaa jäljellä? Katkaisisin työsuhteen. En muutenkaan hirveästi katselisi työntekijää joka ei osallistu firman virkistäytymispäiviin. Ymmärtääkö hän että ne eivät ole vapaaehtoisia, varsinkaan uusille naamoille? Mutta jos on tuollainen aukko ymmärryksessä, niin henkilön sosiaaliset taidot ovat liian vajavaiset yritysmaailmaan.

Virkistäytymispäivät ovat yleensä työajan ulkopuolella. Ne ovat silloin vapaaehtoisia.

Meidän ta järjestää ensimmäinen tyky-tapahtuman koronan-pandemian alettua. Ainoa mitä päivästä on kerrottu on se, että se on pakollinen. Kotona riskiryhmäläinen, joten kysyin onko todella kaikkien osallistuttava. Kyllä, kuului vastaus. Yhteiskuljetuskin kuulemma on pakollinen koska paikka selviää vasta kyseisenä päivänä. Siihen vedän rajan, en lähde täpötäyteen bussiin maksuttomien kanssa tartunta kuljetukseen. Joko kertoo edeltävänä päivänä mihin voin ajaa omalla autolla tai jään pois. Ihan sama millaseen puhutteluun siitä joutuu, antakoon varoituksen jos asia ta:lle on sen väärtti. Liitossa ollaan kiinnostuneita jos pakolla vaaditaan osallistumaan kuljetukseen.

Vierailija
59/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muut työyhteisön jäsenet ovat kohdelleet häntä? Pidetäänkö "tyttönä", päällepäsmäröidäänkö ja sekaannutaanko työtehtäviin, udellaanko jatkuvasti yksityiselämästä? Jotainhan tuon puolen vuoden aikana on täytynyt tapahtua, koska iloinen ja puhelias ihminen ei noin vain muutu vastakohdakseen ilman syytä. Todennäköisesti hän tuntee olonsa tukalaksi, lytätyksi ja ei-pidetyksi työyhteisössä ja on päättänyt siksi keskittyä vain työntekoon.

Juuri niin, miten muut ovat kohdelleet. Kasanneet paljon töitä hänelle ja selän takana motkotetaan, kun itse joutuu tekemään kaiken ja uusi työntekijä ei muka tee mitään. Kerätään sitten säälipisteitä voisua-tyyliin vanhoilta työkavereilta haukkumalla tätä uutta ja vaatimalla uudelta työntekijältä ottamaan paljon vastuuta, että pystyisi itse vain olla möllöttämään.

Näin kävi mulle, paljon vastuualueita, mutta aikaa niiden hoitamiseen ei tahdo löytyä. Eikä aikaa mun kahvitauolle, muut kyllä istuvat puolituntia kahvilla. Haukutaan selän takana etten tee mitään. Päivittäisten töiden osalta olen yrittänyt monesti ehdottaa, että suunniteltaisiin ja jaettaisiin jo ajoissa ja huolella niin vastuksena on : ei niillä mikään kiire vielä ja katsotaan kunhan saadaan homma käyntiin. Kohta pitäisi olla jo pari hommaa tehty ja ei ole suunnittelusta ja työnjaosta edes tietoa. Olen kuitenkin omalta osaltani jo varautunut työajan ulkopuolella suunnittelutyöllä tähän koitokseen, koska haluaisin tehdä työni hyvin ja organisoida ajoissa ja kyllä, tarkoitus on vaihtaa työpaikkaa.

Varhaiskasvatuksessa tämä menee niin, että työkaveri tulee töihin ja istuu yhden lapsen kanssa pöydän ääreen tunneiksi pelaamaan ja toinen työntekijä hoitaa loput muut 20 kpl ja siinä tukea tarvitsevia. Pelaava työntekijä ei tietenkään koskaan pelaa tukea tarvitsevien kanssa. Siirtymätilanteissa pelaava työntekijä häviää jonnekkin Ja saapuu paikalle, kun siirtymä on ohi. Sitten kehdataan vielä haukkua, ettei se toinen tee mitään lasten kanssa.

Vierailija
60/296 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatte hänen olla rauhassa, eivät kaikki ole laumasieluisia lampaita.