Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa kasvosokeus?

Vierailija
26.08.2022 |

Hesarissa on juttu. En pääse lukemaan, mutta olen ennenkin törmännyt tuohon sanaan.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnista ihmisiä heidän kasvoistaan.

Vierailija
2/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sitten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosia

Ole hyvä, kahden sekunnin lyönti Googlen hakuun.

Vierailija
4/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sitten?

esim. Kävelytyyli, olemus, ääni

Vierailija
5/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuo. Vaikutan tosi epäkohteliaalta, kun saatan kävellä kaupungilla ihan kavereiden vierestä huomaamatta heitä ollenkaan. Ja jos jollakin on aurinkolasit päässä, en tunnista sitten millään. Kun aloin seurustella mieheni kanssa, tunnistin hänet saapuvaksi treffipaikalle nimenomaan kävelytyylistä. Kasvosokeus vaikeuttaa elämää aika paljon.

Vierailija
6/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

rinsessa viktuurialla on tämä 

Vierailija
7/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosia

Ole hyvä, kahden sekunnin lyönti Googlen hakuun.

Uusavuttomat eivät tule tuollaista edes ajatelleeksi.

Vierailija
8/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on. Kerran hain lastani päivähoidosta ja monella oli rukan sininen kuratakki ja housut niin olin ottamassa väärää lasta mukaan. Tunnistan vain hiuksista, äänestä yms, mutta en kasvoista ihmisiä. En moikkaa, jos en tunnista. Naapuri jos laittaa hiukset eri värisiksi ja leikkaa niin en tunnista kuin äänestä.

Vierailija
9/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoisuudentavoittelua ja ylimielisyyttä.

Vierailija
10/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen alkanut kärsimään tuosta vasta 30 vuotiaana.

Aiheuttaa toisinaan hämmennystä ja jotkut jopa suuttuvat jos en tunnista heitä vastaan tullessa.

Luulevat minun vain olevan kun en tunnistaisikaan ja minä en oikeasti tunnista.

Jos tuntemani ihminen ei sano mitään ja tulee vastaan ohi mennen niin en tunnista kyseistä henkilöä.

Vierailija
11/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko sitten mitään hassuja tai vähän nokoja tilanteita?

Vierailija
12/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmiset näyttää samalta. :D

Vierailija
13/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa hesarin jutussa oli testi millä voi kokeilla miten hyvin tunnistaa aiemmin näytetyt kasvot. Mulla on vaikeuksia kasvojen kanssa, mutta toi testi ei ollut ongelma, koska siinä näytettiin sama kuva samasta henkilöstä. Jos kuvissa olisi ollut sama henkilö, mutta eri vaatteissa tai hiustyylissä, olisi testi ollut edes vähän luotettavampi.

Vierailija
14/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko sitten mitään hassuja tai vähän nokoja tilanteita?

Välillä, mutta huumori auttaa. :D 

Vierailija
15/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on tuo. Tunnistaa kaverit mm. olemuksesta, laukusta, hiuksista, äänestä. Tämä oivallettiin vasta kun hän oli murrosikäinen. Oli aika erikoinen tilanne äitinä tajuta, että siitähän ne tietyt sosiaaliset haasteet ovat johtuneet.

Vierailija
16/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitten näätte ne kasvot? Joku häiriö on olemassa että näkee kasvot sumeena. Mutta onko tämä sama? Näettekö silmät yms ihan oikeilla paikoilla? Entä omat kasvot? Tunnistatteko omat kasvonne muiden kasvoista tai näettekö te ne normaalisti?

Kiitos vastauksista etukäteen :)!!

Ps. Itse en tunnista itseäni kuvista kauhean helposti. En edes vaikka olisin yksin kasvot kameraan. Aina ollut sama vika. Mikähän syynä voisi olla?? Olen miettinyt aina

Vierailija
17/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se mitään nyt tarkoita, mutta saahan siitä hyvän klikkiotsikon.

Vierailija
18/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko sitä että ei näe omia kasvoja ilman peiliä?

Vierailija
19/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten näätte ne kasvot? Joku häiriö on olemassa että näkee kasvot sumeena. Mutta onko tämä sama? Näettekö silmät yms ihan oikeilla paikoilla? Entä omat kasvot? Tunnistatteko omat kasvonne muiden kasvoista tai näettekö te ne normaalisti?

Ps. Itse en tunnista itseäni kuvista kauhean helposti. En edes vaikka olisin yksin kasvot kameraan. Aina ollut sama vika. Mikähän syynä voisi olla?? Olen miettinyt aina

Voi ei! LOL!

Ei kasvosokeus tuota tarkoita! Se tarkoittaa, ettet tunnista HETI esim. naapuriasi Prismassa jos hänellä on/ei ole meikkiä kuten tavallisesti. Epäilet itseksesi, että onpa tutun näköinen, mutta et kehtaa moikata ensin, koska et ole varma onkohan se naapurisi vai joku vähän samannäköinen.

Eli siis lyhyesti: et ole varma puolitutuista, että onko he tuttuja vai vieraita.

Vierailija
20/67 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei tosiaan näin! Näen ihan terävästi kasvonpiirteet, mutta ongelma on siinä, että mun aivot ei jostain syystä tajua silmien välittämän, terävän kuvan perusteella, että siinähän on naapurin Pena vain eri lippis päässään. Tai joku hyvin tuttukin työkaveri tavattuna yllättäen muualla kuin työpaikalla on kans todella vaikea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi