Mitä tarkoittaa kasvosokeus?
Hesarissa on juttu. En pääse lukemaan, mutta olen ennenkin törmännyt tuohon sanaan.
Kommentit (67)
Minäkin tajusin vasta aikuisena että minulla on kasvosokeus. Esim. en tunnistanut pitkäaikaista työtoveriani kaupungilla, kun hän oli siviileissä aurinkolasit päässä tai työpaikallani en pystynyt erottamaan kolmea eri naispuolista henkilöä koska he ovat mielestäni samannäköisiä.
Miestäni naurattaa usein, kun olemme kaupungilla ja joku tuttu tai puolituttu tulee juttusille, hän näkee naamastani, että en tiedä yhtään kenen kanssa juttelen vaikka pystyn puhelemaan niitä näitä vaikka en tiedä edes kuka toinen on :D
Toki jotkut ihmiset ovat sen verran erikoisen näköisiä, että jäävät kerrasta mieleeni.
Onko kasvosokeilla yleensä asperger?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko yleensä, mutta aspergereilla se on yleinen.
Minulla on jotain häikkää ihmisten tunnistamisessa ja muistamisessa.
Intissä oli 2 palvelustoveria, jotka olivat molemmat hoikkia ja tummia, sekoitin heidät jatkuvasti, mm. selitin jotain juttua toiselle ja jatkoin sitä samaa juttua toiselle...
En tunnista TUTTAVIA(perheenjäsenet tunnistan) mm. kaupungilla.
Aspergereilla tuo voi liittyä myös kiinnostuksen puutteeseen toisia ihmisiä kohtaan.
Yksi ent. koulukaveri on muuttanut lähelleni ja on alkanut pitää yhteyttä.
Hölisee koko ajan ihmisten tekemisistä ja tekemättä jättämisistä.
Tekisi mieli karjua, että ei stna kiinnosta pätkääkään...
HEI TÄTÄ JUURIKIN!
Prosopagnosia (kreik. prosopon, kasvot + a- kr. ei + gnosis,kr. tieto) eli kasvosokeus tarkoittaa vaikeutta tunnistaa ihmisiä
Lähde Wikipedia: Kasvosokeus
Eli ei tunnista tuttuakaan ihmistä, koulukaveriria, opettajaa ketä tahansa tuttua ihmistä, joka on saattanut värjätä leikkuuttaa hiuksensa.
Itse kärsin huonosta , kasvomuistista , että tunnen Kasvoista , tuttuja ihmisiä,
Jopa vanhempia julkkiksia,
Mutta nuorempia en , tunnista vaikka olisin nähnyt, heidät joka päivä TV: ssä ja lehdissä en silti tunnista jos tulisi minua vastaan.
Tunnistin kyllä , jopa Brittiläisen huippu-urheilijan , joka oli tullu Suomeen .
Kun kerroin siitä mulle naurettiin!
Mutta se on sellainen se Huono kasvomuisti, että tunnistaa kyllä ihmisiä kasvoista , mutta tuttuja.
Eli jos kävelisi Pääminsteri Sanna Marin minua vastaan En tunnistaisi häntä kadulla!
Vierailija kirjoitti:
Tossa hesarin jutussa oli testi millä voi kokeilla miten hyvin tunnistaa aiemmin näytetyt kasvot. Mulla on vaikeuksia kasvojen kanssa, mutta toi testi ei ollut ongelma, koska siinä näytettiin sama kuva samasta henkilöstä. Jos kuvissa olisi ollut sama henkilö, mutta eri vaatteissa tai hiustyylissä, olisi testi ollut edes vähän luotettavampi.
Minulla on ihan selvä kasvosokeus, nyt vasta sain vaivalleni nimen tämän ketjun perusteella. Valaisevaa.
Kävin lukemassa Hesarin jutun ja tein tuon testin. Sain lähes täydet pisteet! Testihän oli ihan surkea. Ei se mittaa kasvosokeutta ollenkaan! Jos jollain miehellä on mustat rengaskorvikset korvissa, naisella iso tötterönuttura tai kaulassa oranssi avainnauha, tai riemunkirjava paita, niin niistähän minä tietysti tunnistan hänet kun sama kuva näytetään uudelleen. Olisi pitänyt olla eri kampaus, eri vaatteet ja eri ilme, niin sitten testi olisi mitannut kasvosokeutta.
Vanha aihe mutta nostan ylös. Itse olen kasvosokea ja vanhemmiten tämä on alkanut todella vaivaamaan minua. Aika usein joku naureskelee (hyväntahtoisesti), kauhistelee tai ihmettelee asiaa ja itseäni on alkanut ottamaan päähän kun muutenkin nämä sosiaaliset tilanteet ovat haastavia juurikin sen takia, että sotken ihmiset koko ajan toisiinsa tai en tunnista laisinkaan (tai luulen tunnistavani jonkun mutta sitten selviää, että kyseessä onkin vieras ihminen). Itse pidän ihmisistä ja viihdyn heidän seurassaan mutta tämä kasvosokeus tekee elämän aika raskaaksi. Omaa miestänikään en tunnista jos hän kasvattaa parran :(
Ihmisten kommentit saa joskus minut tuntemaan itseni tyhmäksi mutta eihän värisokeuskaan liity tyhmyyteen. Onko kohtalotovereita, joilla olisi vinkkejä sosiaalisiinbtilanteisiin ja ihmisten kommentointiin kasvosokeudesta.
Autisteilla on usein kasvosokeutta.
Minäkin olen kasvosokea. Tutut saattavat loukkaantua, kun en tajua tervehtiä heitä jadulla tms. Lisäksi leffojen seuraaminen on hankalaa, kun en ole varma, kuka siinä esiibtyvä henkilö on ja onko hän ollut siinä jo aiemminkin vai uusi henkilöhahmo tarinassa.
Joo perheen jäsenet auttaa leffojen seuraamisessa.
Mitään diagnosoitua autismia minulla ei ole mutta asperger piirteitä sekä aikuisena itse diagnoimani ADHD. Olen älykäs ja esim. koulussa meneatyin todella hyvin mutta minulla on selvästi vaikeuksia keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.
En edes älynnyt lapsena olevani kasvosokea koska pystyn tunnistamaan tutut ihmiset muiden piirteiden takia. Esim luokassa Sami aina istui samalla paikalla ja Mari käytti tietyn tyyppisiä paitoja.
Muutettuani uudelle paikkakunnalle huomasin tilanteen kauheuden koska en tunnistakaan ketään, jotka tapaan vieraassa ympäristössä. Siis esim lasten harrastuksissa tutustumiini vanhempiin vaikka ruokakaupassa. Ja vuosien myötä tilanne ei ole parantunut. Onneksi työyhteisö on niin pieni, että heidät tunnistan missä tahansa. Ahdistaa
Ei jää mieleen kasvot eikä siksi nimetkään. Edes unissani ei ole ihmisillä kasvoja koska ne ei jää mieleeni. Käytän muita tunnistamisen apuvälineitä joka johtaa siihen että kiinnitän paljon huomiota sellaisten ihmisten yksityiskohtiin jotka haluan muistaa tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitään diagnosoitua autismia minulla ei ole mutta asperger piirteitä sekä aikuisena itse diagnoimani ADHD. Olen älykäs ja esim. koulussa meneatyin todella hyvin mutta minulla on selvästi vaikeuksia keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.
En edes älynnyt lapsena olevani kasvosokea koska pystyn tunnistamaan tutut ihmiset muiden piirteiden takia. Esim luokassa Sami aina istui samalla paikalla ja Mari käytti tietyn tyyppisiä paitoja.
Muutettuani uudelle paikkakunnalle huomasin tilanteen kauheuden koska en tunnistakaan ketään, jotka tapaan vieraassa ympäristössä. Siis esim lasten harrastuksissa tutustumiini vanhempiin vaikka ruokakaupassa. Ja vuosien myötä tilanne ei ole parantunut. Onneksi työyhteisö on niin pieni, että heidät tunnistan missä tahansa. Ahdistaa
Itse diagnosoima ADHD. Huoh. :D
ADHD EI aiheuta kasvosokeutta. Autismi aiheuttaa. Autisteilla usein on myös ADHD.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ADHD ja olen todella hyvä muistamaan ihmisten kasvot. Sen sijaan nimet unohtuvat aina. Autisminpiirteitä minulla ei ole. Psykiatri kertoi minulle diagnoosia tehdessään, että autisteilla on usein kasvosokeutta. ADHD henkilöillä ei.
Jätän nykyään suosiolla katsomatta leffat, joissa on keskenään samannäköisiä näyttelijöitä. Sarjojen parissa sentään pääsee muutaman jakson jälkeen naamoista kärryille. Minulla kestää tosi pitkään painaa kasvot mieleen, esim. puolen tunnin naamatusten juttelu ei riitä siihen, että tunnistaisin henkilön seuraavana päivänä kadulla. Pitäisi olla hyvin paljon massasta poikkeava ulkonäöltään tai tyyliltään, ja enhän minä silloinkaan kasvoista tunnistaisi, vaan muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse diagnosoima ADHD. Huoh. :D
ADHD EI aiheuta kasvosokeutta. Autismi aiheuttaa. Autisteilla usein on myös ADHD.
Eikä tunnu olevan kovin periytyvääkään. Kolme lastani on kirjolla joista kahdella asperger todettu ja sitä heidän hoitotahonsa on tarjonnut minullekin selityksenä itsestäni. Yhdelläkään ei ole kasvosokeutta, vain minulla on.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vähän toisenlainen kasvosokeuden muoto: tunnistan yleensä ihmiset kohdatessani, mutta sitten kun en näe heitä, en muista heidän ulkonäköään ollenkaan. Esimerkiksi nyt katselen televisiosta Midsomerin murhia, jossa on "uusi" Barnaby (Neil Dudgeon), enkä muista ollenkaan minkä näköinen alkuperäinen Barnaby (John Nettles) oli. Mutta jos googlaisin hänet, tunnistaisin kasvot heti.
Näetkö mielikuvia ollenkaan, että jos vaikka ajattelet taloa niin pystyt hahmottamaan sen kuvallisesti mielessäsi tai jotenkin sillätavoin, en osaa avata koska itselläni on nämä molemmat, kyvyttömyys kuvailla kohdattujen henkilöiden kasvonpiirteitä ja tahdonalaisen kuvallisen mielikuvituksen puuttuminen, sen sijaan uneni ovat yleensä juonellisia, värillisiä ja erittäin selviä kuten elokuvissa.
Minulla on lievää kasvosokeutta. Hiukset, ääni, vartalon malli, kävelytyyli, tapa elehtiä yms. ovat sellaisia, joista ihmisen tunnista.
Hämmentävää on se, kun tunnen kaksi ihmistä, joilla on mielestäni täsmälleen samanlainen ääni. En ole tavannut heitä samanaikaisesti, joten en osaa sanoa, kuinka paljon heissä on visuaalista yhdennäköisyyttä. He puhuvat eri murretta, joten siitä ainakin tunnistan, kumpi on kyseessä.
Turvakameroissa on yleensä tuo ainakin jos kameraan tallentunut tekijä on tummaihoinen näkyy tuolloin kasvojen tilalla vain yksi tumma pikseli.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta aspergereilla on kasvosokeus yleistä.
Poikani on AS ja kasvosokea. Itse en ole AS, mutta kasvosokea kyllä, kuten äitinikin.
Itse koen, että ongelma on visuaalisen hahmon mieleenpalauttamisessa. Esimerkiksi olen hyvä piirtämään mallista, mutta jos pitäisi piirtää vaikka jänis, siitä tuskin tulisi tunnistettavaa.
Kerran olin rikoksen silminnäkijänä. Poliisi sai todennäköiset tekijät kiinni samantien ja kysyi minulta, nämäkö ne olivat. En osannut vastata, vaikka juuri olin katsellut murtokeikkaa 10 min ajan.
Minulla on vähän toisenlainen kasvosokeuden muoto: tunnistan yleensä ihmiset kohdatessani, mutta sitten kun en näe heitä, en muista heidän ulkonäköään ollenkaan. Esimerkiksi nyt katselen televisiosta Midsomerin murhia, jossa on "uusi" Barnaby (Neil Dudgeon), enkä muista ollenkaan minkä näköinen alkuperäinen Barnaby (John Nettles) oli. Mutta jos googlaisin hänet, tunnistaisin kasvot heti.