Miksi jotkut lapset on aina päiväkodissa vielä minuuttia ennen kuin päiväkoti menee kiinni?
Kommentit (646)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodeissa on kyllä unohdettu mitä varten ne ovat ensisijaisesti. Tärkein tehtävä on mahdollistaa vanhempien työssäkäynti. Jos päiväkodin vaatimukset alkaa olla sellaisia, että työssäkäynti alkaa olla vaikeaa niin metsään mennään ja lujaa.
Ja tämä ei ole vanhempien päänsärky, vaan päiväkotien. Liitot ja päiväkodit voivat ihan hyvin vaatia parannuksia työaikoihin yms. Toki monet työnantajat voisivat myös miettiä, olisiko parempi että päivähoito järjestyisi työnantajan puolesta. Tällöin jatkuvat Vasut ja liian tiukat aikataulut eivät rasittaisi perheellisiä työntekijöitä ja tehokkuus olisi parempi.
Minä en kyllä ymmärrä tätä. Oma työaikani loppuu 16.50 ja ehkä hirveällä kiireellä kerkeäisin juuri ja juuri tasaksi. Siksi lapsellani on palkattu hakija tai mummo hakee. Välillä saan liukumalla niin, että haen klo 16.50 lapsen ja siinä ehtii hakea tavarat vielä sisältä.
Päiväkodin tehtävä on mahdollistaa vanhemman työssäkäynti oman aukioloaikansa puitteissa. Jos on ilmoitettu että päiväkoti menee kiinni klo 17 niin silloin se menee kiinni - oli viimeisen työntekijän vuoro mikä tahansa. Samat pässit luulevat, että kauppa pitää heitä varten ovia auki kiinniolon jälkeen (olen ollut kaupassa, tiedän) koska työntekijän vuoro kestää kuitenkin pidempään. Se työntekijän tehtävä on kuitenkin laskettu niin, että kaupan tiloissa ei enää ole asiakkaita sulkuajan jälkeen.
Jos kunnassa ei ole vuoropäivähoitoa tarjolla, niin valittakaa siitä varhaiskasvatus johtajalle tai kuka niistä vastaakin. Älkää piinatko päiväkodin työntekijöitä minä-minä-minä asenteella. Kun jonkin paikan on ilmoitettu menevän kiinni johonkin aikaan niin se menee. Se ei ole työntekijän syytä.
"Se työntekijän tehtävä on kuitenkin laskettu niin, että kaupan tiloissa ei enää ole asiakkaita sulkuajan jälkeen."
Tämä ei kuitenkaan tapahdu Suomessa.
Jos kauppa suljetaan klo 17.00 niin ovet ovat siihen saakka auki ja kaikki asiakkaat palvellaan, jotka ovat ehtineet tulla sisätiloihin ennen klo 17. Siksi työntekijän työaika päättyy myöhemmin.
Ja miten kukaa osaa laskea, kuinka kauan asiakas viipyy kaupassa, jos tunnin, sinun logiikan mukaan liike pitäisi sulkea klo 16.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teininä mulle nakitettiin toi homma. Aattelin että parempi kun pikkuveli on siellä hoidettavana, kuin yksin kotona. Nykyään kai laitonta että alaikäinen hakisi lapsen.
Itse olin jo aikuinen kun veljeni kysyi josko pääsisin hakemaan lapsensa pk:sta tiettynä päivänä, koska molemmilla vanhemmilla oli pakollisia menoja (veljelläni taisi olla työpalaveri ja vaimollaan lääkäriaika). Ei suostunut pk siihen että sukulainen hakee lapsen sen ainoan kerran vaikka ehdotimme että tulen vanhempien kanssa esittäytymään henkilökunnalle etukäteen että tietävät minkänäköinen henkilö hakee lapsen. Kuulemma säännöt on sellaiset että vain omat vanhemmat voi hakea, piste.
Muutenkin paikka oli tosi tiukka sen suhteen että lapset haetaan ajallaan, 5 minuuttia oli sallittu maksimimyöhästyminen josta tuli välitöntä palautettta, sen ylittyä lähti välittömästi lasu liikkeelle vaikka vanhempi ilmoitti matkalta, että on yllättävän ruuhkan takia esim. 10 minuuttia myöhässä.
Tätä se on. Päiväkoti ei suostu joustamaan missään tilanteessa ja pistää vanhemmat usein puun ja kuoren väliin aivan naurettavan tiukoilla säännöillä. Kyllähän pk voi mennä kiinni 17 vaikka hoitajalla olisi työaika 17.30 asti. Näin esim museoissa toimitaan.
Ja jos isä ilmoittaa että täti hakee, niin ei ole päiväkodin asia alkaa mussuttaa vastaan. Millä todennäköisyydellä sinne tulee kaappaaja, joka sanoo että on täti juuri samana päivänä kun isä on ilmoittanut että täti hakee.
Kasvatuskumppanuus on kyllä pahimman luokan sanahelinää. Päiväkoti sanelee miten tehdään ja siihen on tyytyminen. Ihan sama miten absurdista asiasta on kyse. Päiväunitaistelu on hyvä esimerkki. Vanhempi vie rättiväsyneen lapsen rättiväsyneenä tarhaan koska lapsi on taas saatu nukkumaan klo 1.
Päiväkoti ehdottaa muuttamaan työaikoja ym siten, että viisivuotiaan 2h päiväunet sopii perheen aikatauluun. Ja kun ilmoittaa ettei onnistu, niin sitten syyllistetään taas vanhempaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihminen edes pohtii tällaista? Siksi tietysti, että vanhemmat ovat töissä! Minun työaikani on viiteen. Karkaan aina 5min ennen viittä ja juoksen 200 metriä päiväkodille hakemaan lapset. Kyllä. Joka päivä nämä samat lapset ovat viime minuutille päiväkodissa siitä syystä, että minä en kehtaa enempää kuin sen 5min lintsata töistäni.
Voisit sopia pomon kanssa että sun työaika loppuu 16.45 niin ehdit hyvin hakea lapset.
Miksi tämä syyllistämistarkoituksessa aloitettu aihe nousee vähän väliä? Toisen perheen aikataulut, elämäntilanne ja elämäntapa ei kuulu teille kyylille. Jos lapsi voi hyvin, on iloinen ja terve niin pidätte huoli vaan omista asioista. Jokainen perhe elää tavallaan ja mielestäni on törkeää syyllistää äitejä ja isiä, jotka käy vaikka salilla tai kaupassa ennenkuin hakee lapset ajallaan. Lopettakaa jo vanhempien lyttääminen.
Joo niitä viime tipan hakijoita on nähty.
Hakekaa ne kakaranne ajoissa että työntekijäkin pääsee kotiin.
Päiväunet otetaan päiväkodissa.
Laittakaa ne kakaranne nukkumaan viimeistään 20 eivät ole sitten väsyneitä aamulla.
Mutta monenkin kakarat huutaa puolilta öin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodeissa on kyllä unohdettu mitä varten ne ovat ensisijaisesti. Tärkein tehtävä on mahdollistaa vanhempien työssäkäynti. Jos päiväkodin vaatimukset alkaa olla sellaisia, että työssäkäynti alkaa olla vaikeaa niin metsään mennään ja lujaa.
Ja tämä ei ole vanhempien päänsärky, vaan päiväkotien. Liitot ja päiväkodit voivat ihan hyvin vaatia parannuksia työaikoihin yms. Toki monet työnantajat voisivat myös miettiä, olisiko parempi että päivähoito järjestyisi työnantajan puolesta. Tällöin jatkuvat Vasut ja liian tiukat aikataulut eivät rasittaisi perheellisiä työntekijöitä ja tehokkuus olisi parempi.
Minä en kyllä ymmärrä tätä. Oma työaikani loppuu 16.50 ja ehkä hirveällä kiireellä kerkeäisin juuri ja juuri tasaksi. Siksi lapsellani on palkattu hakija tai mummo hakee. Välillä saan liukumalla niin, että haen klo 16.50 lapsen ja siinä ehtii hakea tavarat vielä sisältä.
Päiväkodin tehtävä on mahdollistaa vanhemman työssäkäynti oman aukioloaikansa puitteissa. Jos on ilmoitettu että päiväkoti menee kiinni klo 17 niin silloin se menee kiinni - oli viimeisen työntekijän vuoro mikä tahansa. Samat pässit luulevat, että kauppa pitää heitä varten ovia auki kiinniolon jälkeen (olen ollut kaupassa, tiedän) koska työntekijän vuoro kestää kuitenkin pidempään. Se työntekijän tehtävä on kuitenkin laskettu niin, että kaupan tiloissa ei enää ole asiakkaita sulkuajan jälkeen.
Jos kunnassa ei ole vuoropäivähoitoa tarjolla, niin valittakaa siitä varhaiskasvatus johtajalle tai kuka niistä vastaakin. Älkää piinatko päiväkodin työntekijöitä minä-minä-minä asenteella. Kun jonkin paikan on ilmoitettu menevän kiinni johonkin aikaan niin se menee. Se ei ole työntekijän syytä.
"Se työntekijän tehtävä on kuitenkin laskettu niin, että kaupan tiloissa ei enää ole asiakkaita sulkuajan jälkeen."
Jos kauppa suljetaan klo 17.00 niin ovet ovat siihen saakka auki ja kaikki asiakkaat palvellaan, jotka ovat ehtineet tulla sisätiloihin ennen klo 17. Siksi työntekijän työaika päättyy myöhemmin.Ja miten kukaa osaa laskea, kuinka kauan asiakas viipyy kaupassa, jos tunnin, sinun logiikan mukaan liike pitäisi sulkea klo 16.
Aivan takapajuinen on sellainen kauppa, missä noin ei tehtäisi. Ja äkkiä PAM:In hampaissa (kokemusta on siitä että työaika päättyi kun kauppa meni kiinni ja sulkeminen hoidettiin omalla ajalla)
Ja siis siellähän myyjät hätistelee porukkaa pihalle. Kaikki jotka kassalla ovat palvellaan, sitten ovet lukkoon ja kassan lasku. Ellei joku aamuvuorolainen hoida sitä. Ei siellä kauppaa lyödä kiinni 21.00 ja todeta että nyt menen kotiin, vaikka kassalla on porukkaa ja sulkutyöt tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa ne kakaranne nukkumaan viimeistään 20 eivät ole sitten väsyneitä aamulla.
Niin huutaa. Lomilla ja viikonloppuina menee nukkumaan 19-20 ja herää virkeänä kello 6. Vain päiväkotipäivinä huutaa pikkutunneilla eikä herää aamulla millään. Lapset haetaan kun hoitoaika sanoo. Jos se on 17, niin 16.59 on aivan riittävä. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä syyllistämistarkoituksessa aloitettu aihe nousee vähän väliä? Toisen perheen aikataulut, elämäntilanne ja elämäntapa ei kuulu teille kyylille. Jos lapsi voi hyvin, on iloinen ja terve niin pidätte huoli vaan omista asioista. Jokainen perhe elää tavallaan ja mielestäni on törkeää syyllistää äitejä ja isiä, jotka käy vaikka salilla tai kaupassa ennenkuin hakee lapset ajallaan. Lopettakaa jo vanhempien lyttääminen.
Saatika että jonkun työt ei salli hakua ennen kuin ihan viime tipassa. Mielestäni voitaisi lanseerata järjestelmä, jossa perheestä yksi aikuinen on koko ajan kotona. Ja saa siitä palkkaa. Päiväkodeista voidaan luopua ja päiväkodin työntekijöiden ei tarvitse olla töissä. Win-win
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kauppa suljetaan klo 17.00 niin ovet ovat siihen saakka auki ja kaikki asiakkaat palvellaan, jotka ovat ehtineet tulla sisätiloihin ennen klo 17. Siksi työntekijän työaika päättyy myöhemmin.Ja miten kukaa osaa laskea, kuinka kauan asiakas viipyy kaupassa, jos tunnin, sinun logiikan mukaan liike pitäisi sulkea klo 16.
Oletko huomannut, että siellä kaupassa asiat hoidetaan niin, että sulkemisaikaan kaikki olisivat kassajonossa? Ei siellä myyjät tumput suorina ihmettele että tuossa tuo nyt shoppailee.
Se yksi myyjä hoitaa asiat niin, että pääsee lähtemään kun työaika päättyy 15-30min kaupan kiinni menon jälkeen.
Meillä "anoppi" haki omin luvin lapsemme tarhasta jo aamupäivällä eikä antanut leikkiä pihallakaan toisten lapsien kanssa kertoivat naapurit. Kaverien mielestä minut pelasti avioero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatika että jonkun työt ei salli hakua ennen kuin ihan viime tipassa. Mielestäni voitaisi lanseerata järjestelmä, jossa perheestä yksi aikuinen on koko ajan kotona. Ja saa siitä palkkaa. Päiväkodeista voidaan luopua ja päiväkodin työntekijöiden ei tarvitse olla töissä. Win-win
Tämä on hyvä. Ei tarvitse kantaa sitten myös huoltakaan sitä viettääkö opettaja liikaa aikaa paperitöissä vai puuttuuko kurahoususulkeisista. Kortistoon vaan kaikki, joka ikinen lapsenhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä. Ei tarvitse kantaa sitten myös huoltakaan sitä viettääkö opettaja liikaa aikaa paperitöissä vai puuttuuko kurahoususulkeisista. Kortistoon vaan kaikki, joka ikinen lapsenhoitaja.
En tosiaan näe häviäjiä tässä systeemissä. Ei ärsyttäviä lapsia, ei vääränlaisia vaatteita, ei vaatimuksia, ei päiväunista ja vasuista valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttavaa, jos varhaiskasvatuksessa työskentelevä kuvittelee että kaikki lapset on samanlaisia ja toimii kuin koneet, niin että voi vaan laittaa nukkumaan haluamaansa aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihminen edes pohtii tällaista? Siksi tietysti, että vanhemmat ovat töissä! Minun työaikani on viiteen. Karkaan aina 5min ennen viittä ja juoksen 200 metriä päiväkodille hakemaan lapset. Kyllä. Joka päivä nämä samat lapset ovat viime minuutille päiväkodissa siitä syystä, että minä en kehtaa enempää kuin sen 5min lintsata töistäni.
Voisit sopia pomon kanssa että sun työaika loppuu 16.45 niin ehdit hyvin hakea lapset.
Aivan, esimieheni varmaan arvostaisi tätä: kiitos kun joustatte takiani jo sen 5min, mutta voisimmeko jatkossa lyhentää aukioloaikaamme ja päivän viimeisiä asiakastapaamisia vartilla, jotta päiväkodin työntekijä saisi myös lähteä etuajassa kotiin? :)))
Muita fiksuja ehdotuksia, vai sovitaanko jo että on ihan ok olla siellä päiväkodilla vaikka silloin 16.59 kunhan on klo 17 ovesta ulkona?
Vierailija kirjoitti:
Koko rahan edestä.
t. tarkanmarkanmamma
Koko rahan edestä laitoshoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta monenkin kakarat huutaa puolilta öin.Huolestuttavaa, jos varhaiskasvatuksessa työskentelevä kuvittelee että kaikki lapset on samanlaisia ja toimii kuin koneet, niin että voi vaan laittaa nukkumaan haluamaansa aikaan.
Ja että kaikki lapset voivat nukkua päiväunet kouluikään asti ilman, että se vaikuttaa yöuniin. Ja että jokaisen lapsen koti ja vanhemmat ovat 500m päässä päiväkodista 8-16 työssä (jossa voi hanskat tiputtaa tasan 16)ja näin ollen 16.15 hakemassa. Päiväkodissa ollaan ilmeisesti hyvin hyvin irrallaan muusta työelämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, esimieheni varmaan arvostaisi tätä: kiitos kun joustatte takiani jo sen 5min, mutta voisimmeko jatkossa lyhentää aukioloaikaamme ja päivän viimeisiä asiakastapaamisia vartilla, jotta päiväkodin työntekijä saisi myös lähteä etuajassa kotiin? :)))
Muita fiksuja ehdotuksia, vai sovitaanko jo että on ihan ok olla siellä päiväkodilla vaikka silloin 16.59 kunhan on klo 17 ovesta ulkona?
Jos olet aina 16.59 hakemassa lasta niin Koskas se päiväkodin hoitaja saa sitä työaikajoustoa?
Niinpä. Ei se toki ole sen yksittäisen hoitajan syy, että päiväkoti ei ole riittävän pitkään auki. Mutta ei se ole sen vanhemmankaan syy, jonka työajat on mitä on. Mitä muka vanhemman pitäisi tehdä, jos työssä ei ole joustavuutta työajassa? Tai jos bussi on myöhässä tai nyt sattuu kulkemaan niin, että sen lapsen ehtii hakea vasta 16.59?