Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut lapset on aina päiväkodissa vielä minuuttia ennen kuin päiväkoti menee kiinni?

Vierailija
25.08.2022 |

Yleensä vieläpä ne samat lapset.

Kommentit (646)

Vierailija
281/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen ihminen edes pohtii tällaista? Siksi tietysti, että vanhemmat ovat töissä! Minun työaikani on viiteen. Karkaan aina 5min ennen viittä ja juoksen 200 metriä päiväkodille hakemaan lapset. Kyllä. Joka päivä nämä samat lapset ovat viime minuutille päiväkodissa siitä syystä, että minä en kehtaa enempää kuin sen 5min lintsata töistäni.

Voisit sopia pomon kanssa että sun työaika loppuu 16.45 niin ehdit hyvin hakea lapset.

Aivan, esimieheni varmaan arvostaisi tätä: kiitos kun joustatte takiani jo sen 5min, mutta voisimmeko jatkossa lyhentää aukioloaikaamme ja päivän viimeisiä asiakastapaamisia vartilla, jotta päiväkodin työntekijä saisi myös lähteä etuajassa kotiin? :)))

Muita fiksuja ehdotuksia, vai sovitaanko jo että on ihan ok olla siellä päiväkodilla vaikka silloin 16.59 kunhan on klo 17 ovesta ulkona?

Jos olet aina 16.59 hakemassa lasta niin Koskas se päiväkodin hoitaja saa sitä työaikajoustoa?

Milläs lailla se on sitten vanhempien tehtävä järjestää joustoa? Yleensä kai päiväkodissa tehdään vuorotöitä, niin että joku tulee töihin jo 7 ja lähtee klo 15, joku klo 8-16 ja joku 9-17 jne. On siellä enemmän kuin yksi hoitaja.

Vanhemmilla nyt ei ole muuta tehtävää kuin haitata päiväkodin toimintaa.

Vierailija
282/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska päiväkoti menee kiinni kello 18 ja minä saan laittaa työkoneen kiinni kello 17, minkä jälkeen menee vielä hetki päästä ulos ovesta ja autolle. Sitten menee vähintään 35 minuuttia ajaa sinne päiväkodille. Ruuhkassa usein enemmänkin.

Olisipa hirveää elämää tuommoinen, minulla työpaikalta pkotiin menee autolla kolme minuuttia, toki työkin loppuu 15:45, jos liukumassa tunteja niin klo 15.00. Perjantaisin lopetan aina klo 14.

No kaikki ei ole tuollaisissa töissä. Esim virastoissa olet töissä 16.15 asti huvitti tai ei. Ja aika monessa muussakin paikassa, jossa ollaan asiakkaiden kanssa tekemisissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus. Jos päiväkoti on auki klo 17 asti, silloin lapsi pitää olla haettu kun kello lyö 17.00, eikä sekuntiakaan aikaisemmin. Hoitajalla ei ole mitään oikeutta närkästyä vanhemman ajanvietosta, motiiveista tai työnkuvasta. Kunhan lapsi on haettu klo 17.00.

Se, mistä syystä ja miten pitkäksi aikaa vanhemmat saavat tuoda lapsensa hoitoon, on jonkun ihan muun tahon murhe, kuin sen hoitajan, jonka tehtävä on yksinkertaisesti huolehtia lapsista päiväkodin aukioloaikana.

Eikä tietenkään jatkuvaa myöhästelyä kuulu sietää ja tällaisissa tilanteissa asiaan pitää puuttua, mutta myös päiväkodin hoitaja, kuten kuka tahansa muukin, voi joutua joskus POIKKEUSTILANTEISSA olemaan pidempään töissä. Itse haen lapset tavallisesti 16.30, heti töistä päästyäni. Tasan kerran olen myöhästynyt ja olin paikalla 17.10, koska joku oli saanut ratissa sairaskohtauksen ja aiheuttanut massiivisen kolarin jonka raivaaminen vei aikaa. Onneksi sattui olemaan fiksu hoitaja paikalla, hän myöhästyi bussista joten annoin hänelle kyydin kotiin. Tämän verran inhimillisyyttä puolin ja toisin pitää mielestäni kaikilla olla kaikilla elämän osa-alueilla.

Vierailija
284/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä nurinaa hoitajilta jotka valittaa että ei sais käydä ostoksilla jos lapsi on päiväkodissa, en siis tarkoita näitä jotka haetaan myöhässä vaan jos olen ilmoittanut ajaksi 8-16 ja haen lapsen klo 16 niin mikä hemmetin ongelma se on hoitajalle mitä minä tuossa välissä teen? Maksan päiväkotilaskun ajallaan ja haen lapsen ajallaan.

Tämä. Jatkuvaa valitusta, että siellä päiväkodissa ei saisi olla yhtään lapsia, tulevat väärään aikaan, väärinä päivinä ja haetaankin liian myöhään ja vanhemmat eivät ainakaan saa koskaan hoitaa yhtään pientäkään asiaa sillä aikaa, kun lapsi on hoidossa. Arvostellaan vanhempien vaatetuksen perusteella työpaikat, varallisuus, terveydentila ja päivähoitomaksut jne.

Ikinä oo kuullut noin niuhosta ja ylimielisestä porukasta kuin päiväkotien työntekijät.

Vierailija
285/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jessus. Jos päiväkoti on auki klo 17 asti, silloin lapsi pitää olla haettu kun kello lyö 17.00, eikä sekuntiakaan aikaisemmin. Hoitajalla ei ole mitään oikeutta närkästyä vanhemman ajanvietosta, motiiveista tai työnkuvasta. Kunhan lapsi on haettu klo 17.00.

Se, mistä syystä ja miten pitkäksi aikaa vanhemmat saavat tuoda lapsensa hoitoon, on jonkun ihan muun tahon murhe, kuin sen hoitajan, jonka tehtävä on yksinkertaisesti huolehtia lapsista päiväkodin aukioloaikana.

Eikä tietenkään jatkuvaa myöhästelyä kuulu sietää ja tällaisissa tilanteissa asiaan pitää puuttua, mutta myös päiväkodin hoitaja, kuten kuka tahansa muukin, voi joutua joskus POIKKEUSTILANTEISSA olemaan pidempään töissä. Itse haen lapset tavallisesti 16.30, heti töistä päästyäni. Tasan kerran olen myöhästynyt ja olin paikalla 17.10, koska joku oli saanut ratissa sairaskohtauksen ja aiheuttanut massiivisen kolarin jonka raivaaminen vei aikaa. Onneksi sattui olemaan fiksu hoitaja paikalla, hän myöhästyi bussista joten annoin hänelle kyydin kotiin. Tämän verran inhimillisyyttä puolin ja toisin pitää mielestäni kaikilla olla kaikilla elämän osa-alueilla.

Ei onnistu joillain muuta kuin minäminä ajattelu

Vierailija
286/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on sellainen tilanne, että sieltä omasta työstä vaan ei pääse ajoissa irtautumaan ja ollaan siellä päiväkodilla viimeisillä kellonlyönneillä. Siinä vaiheessa minulle on ihan sama kuulenko mitä on askarreltu tai söikö lapsi vai ei. Ei tarvitse jäädä kertomaan. Olen muuten itse töissä lastensuojelussa, myöhään menee joskus, jos joudutaan tekemään vaikka kiireellisiä lastensuojelutoimenpiteitä.  Teen myös paljon etätöitä, en todellakaan pysty vahtimaan lasta etätöiden lomassa eikä se ole sallittuakaan. Luulisin, että muillakin etätyöntekijöillä on sama tilanne. Ei etätyö tarkoita lorvehtimista. 

Vierailija
287/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin virikelapset on just niitä ketkä haetaan aina viimeisinä. Usein myöhässäkin.

Perhepäivähoitajana olen huomannut saman. Yleensäkin minulla hoidossa olleet lapset ovat  kyllä pääsääntöisesti olleet lähes tasan täyden hoitoajan ja lomalla vain omat loma-aikani. Ovat siis hoidossa täydet päivät myös vanhempien vapaapäivinä ja loma-aikoina. Välillä ihmettelen, miksi esim lapsi tuodaan aina aamupalalle hoitopaikkaan, vaikka molemmat vanhemmat saattaisivat olla kotona tai miksi se lapsi haetaan ennemmin muutama minuutti myöhässä, kuin 10-15min aiemmin edes joskus, vaikka tosiaan kotoa suoraan tullaan, eikä välttämättä olla edes töissä. Sitä olen myös ihmettellyt, kun molemmat vanhemmat tekevät etätöitä, että eikö 1-vuotiaan hoitopäivää ole mahdollista  yhtään lyhentää, vaan on aina reilusti yli 8h.

Toisaalta lapset yleensä viihtyvät ihan hyvin meillä, yhden tapauksen muistan, joka usein ikävöi äitiään, etenkin iltapäivisin itkeskeli ja niin surullista kun se on, äiti oli työtön ja vei lapsen lähes aina suoraan hoidosta isovanhemmille hoitoon. Sitten hän vielä minua syyllisti siitä, jos lapsi ei aamuisin halunnut tulla meille hoitoon.

Väität siis että kaikkien sun hoitolasten vanhemmat on lorvimassa kotona ja tunkevat lapset koko päiväksi hoitoon myös lomilla ihan huvikseen? Musta tuntuu että pph ei ole ihan oikea työ sulle.

Enhän minä niin väittänyt. Mutta yllättävän monta tällaista perhettä on sattunut kyllä kohdalle. Jos on mahdollista tuoda lapsi hoitoon, niin lapsi tuodaan. Vaikka vaihtoehtona olisi myös viettää aikaa sen oman lapsen kanssa, ihan vaikka vaan sen aamupalan ajan verran. On ollut työttömien lapsia hoidossa, sellaisia joissa äiti vauvan kanssa kotona jne. Silti lapsi on aina täydet päivät, ja usein vielä kipeänäkin tuodaan hoitoon. Ja juhlapyhinäkin on kysytty erikseen, että onko tosiaan hoitopaikka kiinni, vaikka tasan tarkkaan on vanhemmatkin olleet silloin vapaalla.

T. se pph, joka muuten pitää hyvin paljon työstään

Vierailija
288/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä nurinaa hoitajilta jotka valittaa että ei sais käydä ostoksilla jos lapsi on päiväkodissa, en siis tarkoita näitä jotka haetaan myöhässä vaan jos olen ilmoittanut ajaksi 8-16 ja haen lapsen klo 16 niin mikä hemmetin ongelma se on hoitajalle mitä minä tuossa välissä teen? Maksan päiväkotilaskun ajallaan ja haen lapsen ajallaan.

Tämä. Jatkuvaa valitusta, että siellä päiväkodissa ei saisi olla yhtään lapsia, tulevat väärään aikaan, väärinä päivinä ja haetaankin liian myöhään ja vanhemmat eivät ainakaan saa koskaan hoitaa yhtään pientäkään asiaa sillä aikaa, kun lapsi on hoidossa. Arvostellaan vanhempien vaatetuksen perusteella työpaikat, varallisuus, terveydentila ja päivähoitomaksut jne.

Ikinä oo kuullut noin niuhosta ja ylimielisestä porukasta kuin päiväkotien työntekijät.

Ei pidä unohtaa sitä, että vanhemmat kehtaa olla töissä sen koko 8h työpäivän. Sen sijaan että lähtisivät omine lupineen aikaisemmin että pk-tätikin pääsisi aikaisemmin kuin työvuorolistassa lukee.

Vierailija
289/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on niitä veteliä vanhempia. Kun se on niin tärkeää se oma aika, kun saa vaikka rauhoittua lenkkeilyn merkeissä työpäivän jälkeen (enkä tässä tarkoita yh-vanhempia). Yhdentekevää vaikka samaan aikaan 1v on päiväkodin hälyssä 10 tuntia päivässä.

Vierailija
290/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus on sellainen tilanne, että sieltä omasta työstä vaan ei pääse ajoissa irtautumaan ja ollaan siellä päiväkodilla viimeisillä kellonlyönneillä. Siinä vaiheessa minulle on ihan sama kuulenko mitä on askarreltu tai söikö lapsi vai ei. Ei tarvitse jäädä kertomaan. Olen muuten itse töissä lastensuojelussa, myöhään menee joskus, jos joudutaan tekemään vaikka kiireellisiä lastensuojelutoimenpiteitä.  Teen myös paljon etätöitä, en todellakaan pysty vahtimaan lasta etätöiden lomassa eikä se ole sallittuakaan. Luulisin, että muillakin etätyöntekijöillä on sama tilanne. Ei etätyö tarkoita lorvehtimista. 

Nimenomaan. Etätyö on työtä. Ei lomaa. Niin vaikea kuin se eittämättä on joillekin ymmärtää. Ja ei vanhempia oikeasti kiinnosta ne kuulumiset. Ainoastaan jos on jotain oikeasti tärkeää kuten joku loukkaantuminen.

Vierailija
291/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä unohtaa sitä, että vanhemmat kehtaa olla töissä sen koko 8h työpäivän. Sen sijaan että lähtisivät omine lupineen aikaisemmin että pk-tätikin pääsisi aikaisemmin kuin työvuorolistassa lukee.

Kun ei ole siitä kysymys. Oikeasti usein tuntuu siltä, että päiväkodin aikuiset ymmärtävät lasten parasta paremmin kuin lapsen omat vanhemmat...

Vierailija
292/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kauan alalla olleena olen tehnyt huomion, että viimeisenä paikalla on aina ne rasittavimmat mukulat ja erityislapset.

Ei niitä ilmeisesti jakseta kotonakaan.

293/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa muussakin työssä joutuu tekemään ylitöitä ja monesti niistä ei edes makseta mitään extraa. Päiväkodin työntekijät saavat aivan varmasti korvauksen siitä (tuntipalkan ylityöprosentilla), jos joku vanhempi myöhästyy hakiessaan.

Mites sen työntekijän oma toisessa päiväkodissa vanhempaansa hakemaan odottava lapsi? Kuuluuko siellä toisessakin päiväkodissa jonkun työntekijän jäädä paikalle odottelemaan tämän työntekijän lapsen kanssa?

Tämä, yksi myöhästyy tarkoittaa sitä että myös se pk:n kasvattaja myöhästyy, hänellä on myös elämää pk:n ulkopuolella, omat lapset, harrastukset,kodin työt ym. ymmärrän että joskus myöhästyy mutta mikäli se on jatkuvaa hoitoajan ylitystä niin mietittävä hoitopaikan vaihtoa.

Vierailija
294/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin virikelapset on just niitä ketkä haetaan aina viimeisinä. Usein myöhässäkin.

Perhepäivähoitajana olen huomannut saman. Yleensäkin minulla hoidossa olleet lapset ovat  kyllä pääsääntöisesti olleet lähes tasan täyden hoitoajan ja lomalla vain omat loma-aikani. Ovat siis hoidossa täydet päivät myös vanhempien vapaapäivinä ja loma-aikoina. Välillä ihmettelen, miksi esim lapsi tuodaan aina aamupalalle hoitopaikkaan, vaikka molemmat vanhemmat saattaisivat olla kotona tai miksi se lapsi haetaan ennemmin muutama minuutti myöhässä, kuin 10-15min aiemmin edes joskus, vaikka tosiaan kotoa suoraan tullaan, eikä välttämättä olla edes töissä. Sitä olen myös ihmettellyt, kun molemmat vanhemmat tekevät etätöitä, että eikö 1-vuotiaan hoitopäivää ole mahdollista  yhtään lyhentää, vaan on aina reilusti yli 8h.

Toisaalta lapset yleensä viihtyvät ihan hyvin meillä, yhden tapauksen muistan, joka usein ikävöi äitiään, etenkin iltapäivisin itkeskeli ja niin surullista kun se on, äiti oli työtön ja vei lapsen lähes aina suoraan hoidosta isovanhemmille hoitoon. Sitten hän vielä minua syyllisti siitä, jos lapsi ei aamuisin halunnut tulla meille hoitoon.

Ihan järkkyä. Ihmettelen näitä ketjun kommentoijia, kuulostaa kyllä kummalliselta, että perheet, joissa suurimmassa osassa kaksi huoltajaa, ovat molemmat kaukana töissä, ei joustoja työnantajalta ja ruuhkatkin vielä mahdottomat. Ja jos asenne on tuollainen, että tarhantäti pää kiinni, minä maksan sinun palkkasi, ei ihme on vaikeaa. 

Oma lapseni on jo iso, mutta ehdin kummasti töihin, matkaa 30km suuntaansa, ja hakemaan lapsen ajoissa, koska järjestin asiat siten. Ja yksinhuoltaja olin.

Vierailija
295/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole siitä kysymys. Oikeasti usein tuntuu siltä, että päiväkodin aikuiset ymmärtävät lasten parasta paremmin kuin lapsen omat vanhemmat...

No siltä tuntuu täällä vanhempien päässäkin. Tai ainakin hoitajat kuvittelee tuntevansa perheiden tarpeet perheitä paremmin.

Vierailija
296/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkkyä. Ihmettelen näitä ketjun kommentoijia, kuulostaa kyllä kummalliselta, että perheet, joissa suurimmassa osassa kaksi huoltajaa, ovat molemmat kaukana töissä, ei joustoja työnantajalta ja ruuhkatkin vielä mahdottomat. Ja jos asenne on tuollainen, että tarhantäti pää kiinni, minä maksan sinun palkkasi, ei ihme on vaikeaa. 

Oma lapseni on jo iso, mutta ehdin kummasti töihin, matkaa 30km suuntaansa, ja hakemaan lapsen ajoissa, koska järjestin asiat siten. Ja yksinhuoltaja olin.

No ongelmahan aloittajalla on se, että vanhemmat ei tule ennen ilmoitettua hakua.

Vierailija
297/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väität siis että kaikkien sun hoitolasten vanhemmat on lorvimassa kotona ja tunkevat lapset koko päiväksi hoitoon myös lomilla ihan huvikseen? Musta tuntuu että pph ei ole ihan oikea työ sulle.

Enhän minä niin väittänyt. Mutta yllättävän monta tällaista perhettä on sattunut kyllä kohdalle. Jos on mahdollista tuoda lapsi hoitoon, niin lapsi tuodaan. Vaikka vaihtoehtona olisi myös viettää aikaa sen oman lapsen kanssa, ihan vaikka vaan sen aamupalan ajan verran. On ollut työttömien lapsia hoidossa, sellaisia joissa äiti vauvan kanssa kotona jne. Silti lapsi on aina täydet päivät, ja usein vielä kipeänäkin tuodaan hoitoon. Ja juhlapyhinäkin on kysytty erikseen, että onko tosiaan hoitopaikka kiinni, vaikka tasan tarkkaan on vanhemmatkin olleet silloin vapaalla.

Itse myös pph ja aika samoja kokemuksia. Itseasiassa, minulla on tällä hetkellä hoidossa kahdet sisarukset eli 2 v ja 3v, sekä 1,5v ja 4v. Näillä molemmilla sisaruksilla pienet sisarukset (vauvat) kotona äidin kanssa. Hoitoajat ovat 7.30-16.30 ja aika tarkkaan ovat sen ajan hoidossa. Jotenkin korvaani kuitenkin vienosti särähtää välillä lause "tullaan tänään hakemaan JO klo 16... "

Lapsille riittäisi hyvin 9-15.

Mutta siis tykkään työstäni ja tykkään lapsista ja lapset viihtyvät, se kai on tärkeintä ja siitähän mulle maksetaan.

Vierailija
298/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässähän on semmoinen "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" ilmiö. Kun ensin haukutaan kaikki vanhemmat p*skoiksi ja laiskoiksi niin onko se kumma ettei hirveästi saa arvostusta niiltä vanhemmilta? Jos olisi aloitus että miten kivasti vanhemmat ajattelee lastensa etuja tai jotain, niin kas kummaa keskustelu olisi ihan toisenlaista. Paitsi toki joku tulisi haukkumaan vanhemmat sinnekin.

Vierailija
299/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko rahan edestä.

t. tarkanmarkanmamma

Koko rahan edestä laitoshoitoa.

Mikä tekee suomalaisesta niin erityisen ja Suomen varhaiskasvatuksesta niin ala-arvoisan ja heikon, että se on suuri mörkö ja pilaa lapsen kehityksen ja päivökodissa ollaan mahdollisimman vähän ja lapsi ikäistensä seurassa? Vaan parempi on lapsen olla kotona, neljän seinän sisällä, ilman ikäisensä seuraa ja leikkejä.

Muualla maailmassa varhaiskasvatusta ja koulua odotetaan innolla ja ilolla, usein päivät ovat pitempiä, onhan Suomessa lyhyet työpäivät ja pitkät lomat ja pitkät jopa 3v perhevapaat.

Esim. Ranskassa koulu aloitetaan 3v ja se on pakollinen ja siitä osataan iloita ja lapset viihtyvät. Ja ihan hyviä ja sosiaalisia ihmisiä heistäkin kasvaa.

Miten Suomen varhaiskasvatus, lyhyet hoitopäivät ja pitkät lomat näkyvät lapsen kehityksessä, hyvinvoinnissa ja terveydessä?

Mikä tekee suomalaisesta lapsesta niin erityisen?

Kuinka pitkiä on ranskalaisten 3v koululaisten koulupäivät? 9-10h? Tuskin. Kyllä Keski-Euroopassa pienillä koululaisilla on lyhyet muutaman tunnin päivät. 

Vierailija
300/646 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse myös pph ja aika samoja kokemuksia. Itseasiassa, minulla on tällä hetkellä hoidossa kahdet sisarukset eli 2 v ja 3v, sekä 1,5v ja 4v. Näillä molemmilla sisaruksilla pienet sisarukset (vauvat) kotona äidin kanssa. Hoitoajat ovat 7.30-16.30 ja aika tarkkaan ovat sen ajan hoidossa. Jotenkin korvaani kuitenkin vienosti särähtää välillä lause "tullaan tänään hakemaan JO klo 16... "

Lapsille riittäisi hyvin 9-15.

Mutta siis tykkään työstäni ja tykkään lapsista ja lapset viihtyvät, se kai on tärkeintä ja siitähän mulle maksetaan.

Huh. Onneksi en laittanut lapsia pph:lle. Tuomitaan joka asiasta ja taas tiedetään perheitä paremmin perheiden tilanne. "lapsille riittäisi 9-15" mä virkamiehenä olen sitä mieltä myös, ettei kansalaiset tarvitse virastojen palveluja kuin 6h päivässä.