Miksi jotkut lapset on aina päiväkodissa vielä minuuttia ennen kuin päiväkoti menee kiinni?
Kommentit (646)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhheijaa, tässä keskustelussa näkee ihmisten älyllisen tason, kellonaika on tarkka määritelmä ja se että ilmoittaa jos on ongelmia hakea, on IHAN MAHDOTON asia usean ymmärtää.
Niin on. Jos hakuaika on 17 se on 17. Ei 16.59
Se on viimeinen hakuaika. Jos hakuaika on sama kuin päiväkodin sulkemisaika, pitää tuolloin olla ulkona päiväkodin tiloista klo 17.00.
Jos haet työpaikkaa, missä viimeinen jättöaika on samana päivänä klo 23.59, et kai ala tehdä sitä hakemusta vasta silloin 23.59?
Voin aloittaakin. Se sitten menee läpi tai ei. Yleensä menee.
Jos jättöaika on klo 23.59, ei mene enää perille klo 0.00.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen hakuajaksi merkataan se aika, jolloin sen lapsen kanssa lähdetään pois päiväkodilta! Tämä ei mene niiden jakeluun jotka kuvittelee päiväkodin tätien viettävän vapaaikansakkin siellä työpaikalla..
Ei tietenkään merkata. Vaan se aika kun vanhempi ottaa lapsen itselleen. Jos vanhempi poistuu portista 17 on hän hakenut lapsen 16.55. Jos hän hakee 17, portista poistutaan 17.05. Ja tämä siksi että ne reput yms on haettava sisältä ja kuunneltava ne jonninjoutavat höpinät.
Jos voisi vain napata lapsen ja repun 16.55 hakenut henkilö pääsisi portista jo 16.56 ja 17.00 hakenut 17.01
Eikä äidin tarvitse edes poistua portista, kunhan ottaa lapsen haltuunsa, koska päiväkotien leikkipaikat ovat vapaasti kuntalaisten käytössä, kun päiväkoti suljettu.
Voi luoja mitä saivartelua. Jos hakuaika on 17 se on 17. Ei 16.59. Paitsi toki jos on erikseen ilmoitettu että 16.59
Jotkut äidit ovat niin kuormittuneita,että sen vuoksi ajanhallinta ja muisti lipsuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen hakuajaksi merkataan se aika, jolloin sen lapsen kanssa lähdetään pois päiväkodilta! Tämä ei mene niiden jakeluun jotka kuvittelee päiväkodin tätien viettävän vapaaikansakkin siellä työpaikalla..
Ei tietenkään merkata. Vaan se aika kun vanhempi ottaa lapsen itselleen. Jos vanhempi poistuu portista 17 on hän hakenut lapsen 16.55. Jos hän hakee 17, portista poistutaan 17.05. Ja tämä siksi että ne reput yms on haettava sisältä ja kuunneltava ne jonninjoutavat höpinät.
Jos voisi vain napata lapsen ja repun 16.55 hakenut henkilö pääsisi portista jo 16.56 ja 17.00 hakenut 17.01
Eikä äidin tarvitse edes poistua portista, kunhan ottaa lapsen haltuunsa, koska päiväkotien leikkipaikat ovat vapaasti kuntalaisten käytössä, kun päiväkoti suljettu.
Ei kaikkien päiväkotien. Jos päiväkodilla on oma piha leikkipaikkoineen niin siellä saa toki käydä. Sen sijaan jos päiväkodin piha on jossain suljetulla alueella esimerkiksi kerrostalojen sisäpihalla, niin siellä ei olla päiväkodin sulkemisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitoaika loppuu klo 17, niin sillä samalla minuutilla lapsen pitäisi olla hoitajan sijasta huoltajan tai hakijan vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin aikoihin te vanhemmat haette tarkalleen lapset hoidosta?
Tarkoitan että jos lapsi täytyy hakea vaikka klo 16. Niin oletko joka kerta tasan klo 16 päiväkodissa lasta hakemassa. Vai oletko 15:58, 15:59 tai vaikka 16:02, 16:04,16:05???Olen kotihoidossa ja jos tulee esim. ambulanssin kutsu tai joku on kaatunut, menee aikataulu suteen ja päivä venyy. Joskun pääsen lähtemään aikaisemmin jolloin haen lapsetkin aikaisemmin oli se sitten vaikka 30min aikaisemmin. Vastaavasti haen välillä 30min myöhässä. Päiväkodista sanottu tämän olevan ok. Sen katson että odotan lounaan, välipalan ja nukkumisajan yli etten niitä keskeytä.
No siinähän varaa hoidon niin, että on puolituntia pidempään, jolloin työvuoroissa on huomioitu tämä pidempi oleminen. Eli toisinsanoen: Vanhemmat voivat myös itse hoitoaikavarauksillaan luoda näitä joustavuuksia, työntekijöitä kun ei kuunnella, mutta vanhemmilla on valta.
Tuo ainakin niissä kunnissa, missä ei virallisia työvuorolistoja pyydetä näkyville (vai voiko niitä nykyään pyytää missään, kun työelämä on mennyt usemmallakin alalla sellaiseksi, että työntekijöiden oletetaan joustavan, eli työvuorot muuttuilee jatkuvasti).
No eipä sitä aikaa noin vain pidennetä. Jos nyt jo välillä menee tiukille haku ja hakuaika on tasan sama kuin päiväkodin sulkemisaika, niin paha siinä on ottaa enää ylityövaraa. Ja kaikissa kunnissa ei ole mahdollisuutta valita hoitopaikkaa jossa saa olla yli 17.
Kyllä se on ihan kunnan velvollisuus järjestää hoitopaikka jossa saa olla yli 17, jos vanhempi sellaista tarvitsee työnsä vuoksi. Voi olla että jotkut kunnat yrittää tästä velvollisuudesta luistaa, mutta ei vanhemman ole siihen pakko suostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitoaika loppuu klo 17, niin sillä samalla minuutilla lapsen pitäisi olla hoitajan sijasta huoltajan tai hakijan vastuulla.
Ja niin onkin, jos vanhempi on hakemassa 16.59. On silloinkin jos vanhempi on hakemassa 17
Vierailija kirjoitti:
Minä tein esikoisen päiväkotiaikoina matkatöitä, ja yleensä kävin kolmessa eri maassa työviikon aikana (pohjois-eurooppaa). Lennot lähtivät 08 ja takaisin suomeen noin 21. Eli olin vuoropäiväkodilla noin klo 22. Lapsia luovuttivat vain klo 21 saakka, mutta sain puhuttua että sain haettua vielä klo 22. Mies teki yötyötä, eli hänen piti nukkua päivä.
Joskus ihmisten elämäntilanteet ovat sellaisia, että niitä eivät muut ymmärrä, mutta ei se mitään.Lopetin reissuhommat kun toinen lapsi syntyi.
Nukkuiko mies kl. 8-22? Eikö olisi voinut olla osan päivästä lapsen kanssa silloin, kun olit työmatkalla?
Vierailija kirjoitti:
Joillain voi olla ihan hoidon tarvetta. Monilla on liukumattomat työajat ja pitkät työmatkat. Kaikkien lapset eivät ole virikehoidossa.
Silloin kun minun lapseni oli vielä päiväkoti-ikäinen, niin tätä selitystä harrastivat todella monet. Ja kuitenkin vain muutamalla tilanne on oikeasti tuollainen mitä mainitsit. En siis väitä, että näin ei ole, mutta väitän että 80% perheistä voisi tehdä halutessaan toisin.
Kerron esimerkkejä: Yksi pariskunta selitti suu vaahdossa sitä, että ei ole varaa kuin yhteen autoon, joten siksi lapset joutuvat olemaan päiväkodissa pitkään. Tämä pariskunta piti tärkeänä sitä että tuo ainoa auto on aina uusi ja kallis (yli 50 000 e maksava). Sanoin kerran, että tuolla rahalla saisi kevyesti 2 vähän halvempaa vähän käytettyä autoa ja vielä ylläpitäisi niitä. Kun sitten ihmettelin, että miten silti vaikka kuljette yhdessä työmatkat tulee lasten (olivat klo 7-17 päiväkodissa ja siitä oli jo tullut vähän sanomista) hoitoajasta noin pitkä, kun itse tulen saman työmatkan ja en millään saa noin pitkää aikaa kulumaan matkoihin ja työhön. No rouva kertoi sitten, että ihanaa kun saa aamulla juoda kahvin rauhassa, kun mies kuulemma vie heti klo 7 lapset hoitoon ja tulee sitten takaisin kotiin ja sitten vasta lähdetään töihin ja illalla sitten myös kodin kautta toinen kotiin ja sitten vasta lapset hoidosta (usein kävivät vielä keskenään kaupassa ennekuin lapset haettiin).
Toinen tapaus: molemmilla vanhemmilla oli autot ja toisella liukuvat työaika. Silti kumpikin tykkäsi lähteä samaan aikaan töihin aamulla, klo 7. Eli lapset hoitoon ja sitten tultiin miten tultiin kotiin ja jompi kumpi haki lapset sitten 16-17 välillä. Ja he myös selittivät kuinka kurjaa, kun tulee niin pitkiä hoitopäiviä lapsille....
Että tälläisia "pakottavia" tarpeita oli. Itse teimme niin, että minä vein aamulla lapsen hoitoon siten, että ehti juuri aamupalalle päiväkotiin. Mies lähti jo klo 6 aikaa töihin ja tuli sitten jo klo 15 aikaan kotiin ja haki lapsen hoidosta. Minä tulin sitten myöhemmin kotiin. Meillä ei nähty tarvetta uuteen kalliiseen autoon, vaan meillä oli kaksi käytettyä autoa, jotta oli varaa siihen, että molemmilla oli auto, jolla kulkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin onkin, jos vanhempi on hakemassa 16.59. On silloinkin jos vanhempi on hakemassa 17
Niinpä. Jos päiväkoti on järjestänyt asiat niin, ettei hoitaja voi poistua heti kun vanhempi on ottanut lapsen vastuulleen niin se on päiväkodin ongelma. Ratkaisuja tähän ongelmaan on jo esitetty, mutta jostain syystä ei tunnu kelpaavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain voi olla ihan hoidon tarvetta. Monilla on liukumattomat työajat ja pitkät työmatkat. Kaikkien lapset eivät ole virikehoidossa.
Silloin kun minun lapseni oli vielä päiväkoti-ikäinen, niin tätä selitystä harrastivat todella monet. Ja kuitenkin vain muutamalla tilanne on oikeasti tuollainen mitä mainitsit. En siis väitä, että näin ei ole, mutta väitän että 80% perheistä voisi tehdä halutessaan toisin.
Kerron esimerkkejä: Yksi pariskunta selitti suu vaahdossa sitä, että ei ole varaa kuin yhteen autoon, joten siksi lapset joutuvat olemaan päiväkodissa pitkään. Tämä pariskunta piti tärkeänä sitä että tuo ainoa auto on aina uusi ja kallis (yli 50 000 e maksava). Sanoin kerran, että tuolla rahalla saisi kevyesti 2 vähän halvempaa vähän käytettyä autoa ja vielä ylläpitäisi niitä. Kun sitten ihmettelin, että miten silti vaikka kuljette yhdessä työmatkat tulee lasten (olivat klo 7-17 päiväkodissa ja siitä oli jo tullut vähän sanomista) hoitoajasta noin pitkä, kun itse tulen saman työmatkan ja en millään saa noin pitkää aikaa kulumaan matkoihin ja työhön. No rouva kertoi sitten, että ihanaa kun saa aamulla juoda kahvin rauhassa, kun mies kuulemma vie heti klo 7 lapset hoitoon ja tulee sitten takaisin kotiin ja sitten vasta lähdetään töihin ja illalla sitten myös kodin kautta toinen kotiin ja sitten vasta lapset hoidosta (usein kävivät vielä keskenään kaupassa ennekuin lapset haettiin).
Toinen tapaus: molemmilla vanhemmilla oli autot ja toisella liukuvat työaika. Silti kumpikin tykkäsi lähteä samaan aikaan töihin aamulla, klo 7. Eli lapset hoitoon ja sitten tultiin miten tultiin kotiin ja jompi kumpi haki lapset sitten 16-17 välillä. Ja he myös selittivät kuinka kurjaa, kun tulee niin pitkiä hoitopäiviä lapsille....
Että tälläisia "pakottavia" tarpeita oli. Itse teimme niin, että minä vein aamulla lapsen hoitoon siten, että ehti juuri aamupalalle päiväkotiin. Mies lähti jo klo 6 aikaa töihin ja tuli sitten jo klo 15 aikaan kotiin ja haki lapsen hoidosta. Minä tulin sitten myöhemmin kotiin. Meillä ei nähty tarvetta uuteen kalliiseen autoon, vaan meillä oli kaksi käytettyä autoa, jotta oli varaa siihen, että molemmilla oli auto, jolla kulkea.
Itse en kyllä kehtaisi tuomita miten muut menevät töihin. Mullakin on liukuva työaika. Menen töihin klo 7, koska 8 jälkeen työt alkaa kertyä. 9 jos menee niin on pakko tehdä jo pidempi päivä kuin 8h. Helposti 10h, koska työtä vain tulee ja tulee.
7 kun menee, niin usein kolmelta pääsee pois koska siihen väliin osuu hiljainen hetki ja siihen mennessä tulleet työt on jo tehty.
Näin lapsillakin on aina hoitopäivä 9h.
Koska potilaslistat oli aina ylibuukattu. Viimeisellä potilaalla neljä eri asiaa ja kaksi lausuntoa tehtävänä.
Onneksi nykyhallituksen biletyksen myötä tajusin ettei yhteiskunnalle kannata uhrata omia lapsiaan. Nykyisin teen privaattia, vuorotellaan lasten isän kanssa työpäivät ja lapset kotihoidossa. Päiväkotiin en enää ikinä laittaisi lapsiani.
Terveisin entinen julkisen puolen lääkäri ja äiti.
Moni olisi tuossa tilanteessa kiitollinen, jos vanhemmat hakevat lapsensa klo 16.59 koska se mahdollistaa juuri ap. työllistymisen ja mahdollisesti kokopäivä työn.
Jos päiväkodin käyttöaste on alhainen, niin se lakkautetaan ja henkilökunta irtisanotaan.
Tai jos vanhemmat hakisivat lapsensa klo 14.00 tai klo 16.00 päiväkodista, henkilökunnan työtunnit suhteutetaan hoitotunneihin ja yhä useampi hoitaja tekisi osa-aika työtä.
Ei päiväkodissa hoitajille makseta tyhjän panttina olosta, vaan kunnat seuraavat päiväkotien kannattavuutta kuukausittain. Jos ei ole päiväkodissa lapsia, ei tarvitse hoitajiakaan.
Olipa hyvä haastattelu salkkarit näyttelijä Mia Ehrnroothista Me naiset lehdessä.
Usassa kun lapsi aloittaa päiväkodin, hänet jätetään sinne heti kättelyssä. Ei mitään viikkojen pehmeää laskua
ym. mitä Suomessa.
Miksi Suomessa tehdään päiväkodin aloittamisesta hirveä mörkö ja pelottava asia?
Vierailija kirjoitti:
Koska potilaslistat oli aina ylibuukattu. Viimeisellä potilaalla neljä eri asiaa ja kaksi lausuntoa tehtävänä.
Onneksi nykyhallituksen biletyksen myötä tajusin ettei yhteiskunnalle kannata uhrata omia lapsiaan. Nykyisin teen privaattia, vuorotellaan lasten isän kanssa työpäivät ja lapset kotihoidossa. Päiväkotiin en enää ikinä laittaisi lapsiani.
Terveisin entinen julkisen puolen lääkäri ja äiti.
Juu. Olen itsekin julkisella (en hoitoalalla) ja kyllä nykyisin taso on aivan minimi. Kaikki sairauspoissaolot käytän ihan surutta, samoin lasten sairaudet. Aikaisemmin olin joustava työntekijä, jonka lapset oli hoidossa aamusta iltaan, että ehdin hoitaa kansalaisten asioita mahdollisimman nopeasti ja hyvin. Nykyisin menen kun menen ja lähden heti kun voin. Mitään tuosta joustosta ei saa palkkioksi kuin kansalaisten v*ttuilun ja päiväkodin henkilökunnan pahat katseet ja ilkeilyn.
Ihan sama miten vaikuttaa mun löysäily muiden elämään, pitäkööt tunkkinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kyllä kehtaisi tuomita miten muut menevät töihin. Mullakin on liukuva työaika. Menen töihin klo 7, koska 8 jälkeen työt alkaa kertyä. 9 jos menee niin on pakko tehdä jo pidempi päivä kuin 8h. Helposti 10h, koska työtä vain tulee ja tulee.
7 kun menee, niin usein kolmelta pääsee pois koska siihen väliin osuu hiljainen hetki ja siihen mennessä tulleet työt on jo tehty.Näin lapsillakin on aina hoitopäivä 9h.
Meilläkin on periaatteessa molemmilla liukuva työaika. Mutta etätöitä tekevällä miehellä saattaa alkaa palaveri klo 8 ja päättyä klo 16.15, tästä 5-10 min päiväkodille. Minulla työmatka useampi kymmenen kilometriä, pääsen kimppakyydillä jos olen töissä 8-16, eli käytännössä pois kotoa 7-17. Voisin mennä tuntia aiemmin, mutta ei se hirveästi lasten hoitoaikoihin auttaisi ja kuluisi polttoaineeseen satasia kuussa enemmän. Etätyöpäiviä teen joskus, mutta työnantajan mukaan etäpäivä on sitten 8-16 ilman liukumaa, en tiedä miksi. Tottakai lyhennetään lasten päivää jos mahdollista, aina ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 kun menee, niin usein kolmelta pääsee pois koska siihen väliin osuu hiljainen hetki ja siihen mennessä tulleet työt on jo tehty.Näin lapsillakin on aina hoitopäivä 9h.
Meilläkin on periaatteessa molemmilla liukuva työaika. Mutta etätöitä tekevällä miehellä saattaa alkaa palaveri klo 8 ja päättyä klo 16.15, tästä 5-10 min päiväkodille. Minulla työmatka useampi kymmenen kilometriä, pääsen kimppakyydillä jos olen töissä 8-16, eli käytännössä pois kotoa 7-17. Voisin mennä tuntia aiemmin, mutta ei se hirveästi lasten hoitoaikoihin auttaisi ja kuluisi polttoaineeseen satasia kuussa enemmän. Etätyöpäiviä teen joskus, mutta työnantajan mukaan etäpäivä on sitten 8-16 ilman liukumaa, en tiedä miksi. Tottakai lyhennetään lasten päivää jos mahdollista, aina ei ole.
Tämä. Normaalivanhemmat tekee kokonaisuuden kannalta parhaat ratkaisut. Niitä on turha tulla kenenkään ulkopuolisen tai päivähoidon työntekijän kritisoimaan. Hoitajan työaika on 17 asti ja se riittää että vanhempi ilmestyy hakemaan lasta 16.59. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Teininä mulle nakitettiin toi homma. Aattelin että parempi kun pikkuveli on siellä hoidettavana, kuin yksin kotona. Nykyään kai laitonta että alaikäinen hakisi lapsen.
Itse olin jo aikuinen kun veljeni kysyi josko pääsisin hakemaan lapsensa pk:sta tiettynä päivänä, koska molemmilla vanhemmilla oli pakollisia menoja (veljelläni taisi olla työpalaveri ja vaimollaan lääkäriaika). Ei suostunut pk siihen että sukulainen hakee lapsen sen ainoan kerran vaikka ehdotimme että tulen vanhempien kanssa esittäytymään henkilökunnalle etukäteen että tietävät minkänäköinen henkilö hakee lapsen. Kuulemma säännöt on sellaiset että vain omat vanhemmat voi hakea, piste.
Muutenkin paikka oli tosi tiukka sen suhteen että lapset haetaan ajallaan, 5 minuuttia oli sallittu maksimimyöhästyminen josta tuli välitöntä palautettta, sen ylittyä lähti välittömästi lasu liikkeelle vaikka vanhempi ilmoitti matkalta, että on yllättävän ruuhkan takia esim. 10 minuuttia myöhässä.
Jos kerran hakeminen toteutuu aina klo 17.00, niin miksiköhän sitten monissa paikoissa on aina porukkaa vielä klo 17 jälkeen?
Usein jopa ne samat pari virikelasta, joiden vanhemmat on kroonisesti myöhässä.