Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi meidät yksin asuvat pienituloiset aina unohdetaan?

Vierailija
25.08.2022 |

Luin juuri Vihreiden "pienituloisen auttamislistasta". Eipä ole Vihreillä(kään!) antaa apua meille pienituloisille yhden hengen talouksille, jotka saamme käteen työssä käymisen kustannusten jälkeen vähemmän kuin ttt-asiakas! Meitä ei koske tukien indeksikorotus koska olemme työelämässä, ei lapsilisä tai sen korotus kun ei ole lapsia.. me emme saa pienen palkan lisäksi mitään! Mutta kulut ne nousee meilläkin koko ajan, joten missä tukitoimet meille, joilla vielä on työpaikka?

Itse tienaan alle 1800e kuussa bruttona ja nettona 1450e. En saa as-tukea vuokra-asuntoon, vaikka on alueen halvin, koska brutto niin iso. Toimeentulotuessa ei oteta työmatkakuluja huomioon, jotka vievät ison osan palkasta, joten en saa sinnekään laskuja. Ihan itse on maksettava kaikki ja ruokajonoonkaan ei ole tervetullut, koska on työelämässä.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotuksessa otetaan työmatkakulut huomioon. 

Vierailija
2/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotuksessa saa isoista työmatkakuluista takaisin mutta viiveellä.

Yritä hilata palkkaa ylös? Millaista työtä teet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotuksessa otetaan työmatkakulut huomioon. 

Tämä. Olethan laskettanut verokorttiin jo valmiiksi työmatkat?

Vierailija
4/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotuksessa saa isoista työmatkakuluista takaisin mutta viiveellä.

Yritä hilata palkkaa ylös? Millaista työtä teet?

Ne voi laskettaa verokorttiin valmiiksi ettei tarvitse hakea erikseen.

Vierailija
5/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ihmetellyt sitä, et miks hitossa aina jankutetaan että oothan ilmoittanut verottajalle työmatkat, etkö tiedä sitä. Voi stna kyl se on pientuloisella joka kulkee omalla autolla ihan ykkösasia joka tehdään ihan ensin ennen työsuhteen alkua et verotus siltä osin kuntoon.

Vierailija
6/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä. Joku yksineläjä ihmettelee miksi monilapsinen yh saakaan enemmän tukia kuin hän palkkaa. Tiiätkö ap, että mäkin oon yksineläjä enkä tosiaan saa tukia läheskään tonnia ja itse pitää maksella kalliit lääkkeetkin siihen päälle? Lopeta toi nurina ja vaikka työs jos mielestäs kerran ilman elät niin paljon leveemmin. Saatat yllättyä.

Vierailija
7/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mimmoinen työmatka ja millaiset kulut? Aika ympärpyöree toi avaus siltä osin. 

Vierailija
8/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän demarit esitti niihin työmatkakuluihin jotain apua.

Me ollaan ihan väliinputoajia. Ei saada yhtikäs mitään mistään.

Työtkin twhdään kotona.

T kahden teinin äiti

Vierailija
9/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ihmetellyt sitä, et miks hitossa aina jankutetaan että oothan ilmoittanut verottajalle työmatkat, etkö tiedä sitä. Voi stna kyl se on pientuloisella joka kulkee omalla autolla ihan ykkösasia joka tehdään ihan ensin ennen työsuhteen alkua et verotus siltä osin kuntoon.

Todella moni ei tiedä, että ne voi etukäteen ilmoittaa. Moni tyytyy siihen verokorttiin, mikä postissa sattuu tulemaan. Olihan tässäkin yksi joka väitti, että ne saa vasta jälkikäteen.

Vierailija
10/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1450 euroa on toki aika paljon enemmän kuin mitä yksin elävä saa tukia. Aloitus nyt oli sinänsä löperö, kun ei kerrottu, mikä on vuokra ja paljonko menee työmatkakuluihin. Vai onko tämä taas uusi versio kokoomuspoikien "tuilla elää leveämmin kuin töissä käymällä" -kampanjaa.

Vierailija
11/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä. Joku yksineläjä ihmettelee miksi monilapsinen yh saakaan enemmän tukia kuin hän palkkaa. Tiiätkö ap, että mäkin oon yksineläjä enkä tosiaan saa tukia läheskään tonnia ja itse pitää maksella kalliit lääkkeetkin siihen päälle? Lopeta toi nurina ja vaikka työs jos mielestäs kerran ilman elät niin paljon leveemmin. Saatat yllättyä.

En ole tukia vastaan, olen nuorempana itsekin ollut ttt-asiakas. Tästä tosin jo aikaa, oli vuosi 2009. Silloin ttt-asiakas sai 390e "käteen". Nyt jää palkasta 420e kuussa asumis-ja työkustannuksien jälkeen. Joten kyllä nykyinen ttt-asiakas saa roimasti enemmän "käteen" kuin minä työssäkäyvänä, ja kieltämättä työttömäksi jääminen on alkanut kiinnostamaan, koska silloin tippuu auton kulut pois ja nykyisellä niukalla elämäntyylillä eläisin tosiaankin ttt:n perusosalla herroiksi.

Mutta tämän aloituksen pointti ei ole työttömyyden ihannointi, vaan se, miksi me pienituloiset ei saada mitään apuja, vaikka inflaatio laukkaa hulluna meidänkin kukkaroon?

Pelkästään bensat kustantaa esim. viime vuoteen verrattuna tällä hetkellä 170e enemmän kuussa, kiitos bensan hinnan. Ja se vain nousee.

Työmatkakulut on jo laitettu verotukseen. Autoni arvo on 400e ja korjautan sitä tarpeen tullen tutuilla nyrkkipajoissa. Siinä on pelkkä liikennevakuutus. Mihinkään leasinkiin tai uudempaan ei todellakaan ole varaa.

Minulla ei ole suoratoistoa, ei maksavia harrastuksia, en käytä meikkiin tai kampaajaan yhtään rahaa, ei lemmikkejä, ei mitään ns. ylimääräisiä kuluja.

Oletteko kuulleet siivoojasta, joka tienaisi bruttona 3000e? Pidän työstäni ja koen sen tärkeänä, joten minusta on väärin, että ainut vaihtoehto olisi lähteä opiskelemaan enemmän tienaaville aloille, joissa on työnantajalla vara tosiaankin valita mistä ottaa.

Ap

Vierailija
12/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä ei ole edes olemassa muille. Kivaa itse kylpeä rahassa ja perheessä aina seuraa toisistaan jne. Ollaan sellasia näkymättömiä ja pakollinen paha, kunhan nyt jotain murusia joskus viskataan meidänkin suuntaan.

Vierailija
13/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ole Ihmis-Ukrainoita niinkuin pääprincessa Marin.

Vierailija
14/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se verottaja niitä työmatkoja kuitenkaan maksa. Mutta työssäkäyvä voi hakea ihan samoja tukia kuin työtönkin, jos palkka jää pieneksi.  Ainoa mitä ei voi hakea, on työttömyyskorvaus. Yhdessäkään muussa tuessa ei ole leimaa "vain työttömille". 

Vierailija
15/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 tarkentaa, että osa luulee että työmatkoista tulee verovähennys maksettavista veroista, 1:1, mutta ei tule. Ensin on omavastuu, katto ja se väliin jäävä osa vähennetään verotettavasta tulosta, ei maksettavista veroista.  Monella on tästä harhakäsitys, kuten muistakin vähennyksistä. On vain yksi vähennys, minkä vähennetään suoraan veroista omavastuun jälkeen, se on kotitalousvähennys. 

Vierailija
16/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskustannukset sis. aivan kaiken asumiseen liittyvän 560e (esim kunnalta ei saa edes yksiötä tuohon hintaan, joten asumisineen on alueen halvin) ja bensat + auton kulut (vero 180e ja vakuutus 160e vuodessa, katsastus n. 60e sis. päästöt, pienemmät ja halvemmat kuluvat osat, noin satanen nyrkkipajalle jossa osat vaihdetaan) kuukausitasolle laskettuna 440e kuussa, olettaen ettei mitään suurta mene rikki.

Mutta sanottakoon vielä, ettei minun asuminen ja autoilu ole se suurin ongelma tässä kuviossa, vaan se, että kukaan tai mikään puolue ei auta minunlaisia ja mielestäni se on väärin, koska en ole ainut ja ihan yhtä lailla mekin maksamme veromme kaikesta.

Ap.

Vierailija
17/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensan hintahan laski just.

Vierailija
18/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan nyt vihat niskaani, mutta valtio ei ole Jumala. Jokainen on vastuussa itse elämästään, ei valtio. Olisi parempi mietti itse, että mitä itse voisit tehdä, jotta tienaisit enemmän tai kuluttaisit vähemmän.

Aika ottaa vastuuta omasta elämästä.

Vierailija
19/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumiskustannukset sis. aivan kaiken asumiseen liittyvän 560e (esim kunnalta ei saa edes yksiötä tuohon hintaan, joten asumisineen on alueen halvin) ja bensat + auton kulut (vero 180e ja vakuutus 160e vuodessa, katsastus n. 60e sis. päästöt, pienemmät ja halvemmat kuluvat osat, noin satanen nyrkkipajalle jossa osat vaihdetaan) kuukausitasolle laskettuna 440e kuussa, olettaen ettei mitään suurta mene rikki.

Mutta sanottakoon vielä, ettei minun asuminen ja autoilu ole se suurin ongelma tässä kuviossa, vaan se, että kukaan tai mikään puolue ei auta minunlaisia ja mielestäni se on väärin, koska en ole ainut ja ihan yhtä lailla mekin maksamme veromme kaikesta.

Ap.

Sairaalla yksinasuvalla menee vielä huonommin, kuin sinulla. Ei ole autoa, ei mitään mistä leikata ja silti rahat eivät riitä. Töitä ei voi tehdä, kun on sairas.

Vierailija
20/74 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne aloittajan kanssa. Ei tule vappusatasia meille.