Miksi meidät yksin asuvat pienituloiset aina unohdetaan?
Luin juuri Vihreiden "pienituloisen auttamislistasta". Eipä ole Vihreillä(kään!) antaa apua meille pienituloisille yhden hengen talouksille, jotka saamme käteen työssä käymisen kustannusten jälkeen vähemmän kuin ttt-asiakas! Meitä ei koske tukien indeksikorotus koska olemme työelämässä, ei lapsilisä tai sen korotus kun ei ole lapsia.. me emme saa pienen palkan lisäksi mitään! Mutta kulut ne nousee meilläkin koko ajan, joten missä tukitoimet meille, joilla vielä on työpaikka?
Itse tienaan alle 1800e kuussa bruttona ja nettona 1450e. En saa as-tukea vuokra-asuntoon, vaikka on alueen halvin, koska brutto niin iso. Toimeentulotuessa ei oteta työmatkakuluja huomioon, jotka vievät ison osan palkasta, joten en saa sinnekään laskuja. Ihan itse on maksettava kaikki ja ruokajonoonkaan ei ole tervetullut, koska on työelämässä.
Kommentit (74)
Rupes ärsyttämään ap:n kitinä. Olen ollut itse aikoinaan tukien varassa elävä sinkku. Tiedän että yksinasuvana on helpompi säädellä menojaan kuin pienituloisena perheellisenä. Voi syödä vaikka viikon pelkkää leipää ja puuroa jos on tarvis, lasten kanssa ei voi. Heidät pitää laittaa aina etusijalle ja heihin satsata myös rahallisesti ennen itseä.
Lapseton valittaa kun häneen ei yhteiskunta satsaa niinkuin perheellisiin. Ne lapset on satsaus myös lapsettoman tulevaisuuteen, hehän meidän kaikkien eläkkeet ja hoivakulut maksavat tulevaisuudessa. Ihmettelen miksi ap ei hanki asuntoa lähempää työpaikkaa tai kouluttaudu ammattiin jossa tienaa paremmin.
Lapsettomalta kaikki muutoksetkin sujuvat helpommin kun ei tarvitse miettiä mitä jostain ratkaisusta koituu lapsille. Vaihtuuko koulu, kaveripiiri, jääkö tärkeä harrastus tauolle kun opiskelevan vanhemman rahat ei riitä yms. Nyt vähän suhteellisuudentajua kehiin kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton kitisee, kun ei voi saada lapsilisiä... Haloo, se raha menee ainakin meillä kaikki lapseen: lapsen ruokiin, päivähoitomaksuihin, kenkiin ja vaatteisiin. Paljonko avustusta sinä lapseton tarvitset sellaisiin?
Minä en voi lapsesta edes haaveilla, vaikka haluaisinkin. Vuokrakämppään ilman mitään takuuta siitä, miten kauan voisin lapsen elättää näillä nousevilla kuluilla ja pienellä palkalla, kun ei edes itselle riitä.. tällaisiin oloihinko lapsi pitäisi tehdä? Voi kuule, kyllä lapsen todella haluaisin, mutta en vaan uskalla lähteä sille tielle, koska omakin edes lähitulevaisuus on todella epävarmaa.
Että se siitä lapsilisien perään itkemiselle.
Ap
Niin siis aloituksessa valitit, kun et saa tukena lapsilisiä, jos jo unohdit mitä siihen kirjoitit?
Vierailija kirjoitti:
Olen koko aikuisikäni asunut yksin, käynnyt töissä ja en ole koskaan saannut yhteiskunnalta penniäkään tukea. Olen itse melko köyhä koska asumiskulut ja autoilun kulut vievät palkastani leijonan osan, nyt kun hinnat nousevat kohisten niin olisin toivonut että yhteiskunta auttaisi minua jollakin tapaa mutta taas minut unohdetaan. Maksan veroja joka kuukausi mutta mitään tämä yhteiskunta ei anna minulle.
Tässä on alkanut tulemaan olo ettei tämä yhteiskunta ole minua varten ja tämän takia verojen maksu ottaa kaaliin todella paljon kun mitään apua/tukea tämä yhteiskunta ei minulle anna.
M32
Lapsena sait neuvolat, hammaslääkärit ja peruskoulun, myöhemmin sitten muun koulutuksen. Kyllä yhteiskunta on sinullekin jotain antanut.
Vierailija kirjoitti:
SDP hokee miten he ajavat täystyöllisyyttä ja silti jakavat rahaa työttömille minkä kerkeevät Ei se työllisyys parane niin kauan kun on kivempaa olla työtön kuin työllinen.
Vain työllinen kuvittelee kateuksissaan työttömyyden olevan kivempaa. Huomattavasti mukavampaa ainakin minusta on olla töissä kuin työttömänä.
Jopa silloinkin kun työsuhde on vain määräaikainen pätkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumiskustannukset sis. aivan kaiken asumiseen liittyvän 560e (esim kunnalta ei saa edes yksiötä tuohon hintaan, joten asumisineen on alueen halvin) ja bensat + auton kulut (vero 180e ja vakuutus 160e vuodessa, katsastus n. 60e sis. päästöt, pienemmät ja halvemmat kuluvat osat, noin satanen nyrkkipajalle jossa osat vaihdetaan) kuukausitasolle laskettuna 440e kuussa, olettaen ettei mitään suurta mene rikki.
Mutta sanottakoon vielä, ettei minun asuminen ja autoilu ole se suurin ongelma tässä kuviossa, vaan se, että kukaan tai mikään puolue ei auta minunlaisia ja mielestäni se on väärin, koska en ole ainut ja ihan yhtä lailla mekin maksamme veromme kaikesta.
Ap.
Sairaalla yksinasuvalla menee vielä huonommin, kuin sinulla. Ei ole autoa, ei mitään mistä leikata ja silti rahat eivät riitä. Töitä ei voi tehdä, kun on sairas.
Milläs rahalla se sairas elää? Yleensä jos on työtön ja sairas, saa työmarkkinatuke atai ansiosidonnaista ja jos vielä asuu vuokralla, saa päälle asumistuen ja sairaalalaskut sossuun...
Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja saan alinta kansaneläkettä. Tonnin sairaalalaskuun en saanut mitään apua sossusta, itse piti siitä pienestä eläkkeestä maksaa.
Sama täällä. Ei apua saa mistään. Spvraha kaiken lisäksi jonossa. Ei vielä päätöstä. Sairastunutta kohdellaan kyllä niin huonosti pykäläviidakossa ja sitten ihmetellään itsemurhia. Ajetaan ahdinkoon ja veroviranomaisetkin vaan sanoo, että sorry emme jousta. Koita pärjätä.
Ja sitten ne, jotka terveitä ja uran kimpussa osoittavat kaikenpäälle halveksuntaansa, kuinka on ihan oma syy että oot ahdingossa ja sairastunut jne. Oksettavaa.
Luukulta luukulle ohjaillaan ja kukaan ei ota koppia. Systeemi on sekava, kun ei kuulu mihinkään. Laskut ahdinkona ja jos kiinteää omaisuutta, jota ei rahaksi voi muuttaa samantien joutumatta kuutamolle, sosialistinen systeemi haluaa kääntää kaiken ympäri ihmisen yksityisyydestä. Rikollisiakin kohdellaan paremmin.
Yhteiskunta ei tue minunkinlaistani lapsetonta. En ole kasvattanut yhtään tulevaisuuden veronmaksajaa ja työntekijää Suomelle. Noin poliitikot sen näkee. Olen siis turha, ja luultavasti olen myös helposti korvattavissa työelämässä tarvittaessa itsekin - tosi pienituloinen harvoin on työnantajalle elintärkeä ammattiosaaja tai asiantuntija.
En jaksa itse asiasta mutta lopettakaa nyt jo se alta kymmenen euron (10€) suoratoistotilauksien hokeminen mukamas taloudellisen pulan aiheena. Täytyy olla sikatyhmä tai ihan hullu, eikä hullukaan ole niin tyhmä. Oikeasti, lopettakaa jo!
No ei se paljon kummoisemmin ole pienituloisella yh:llakaan. Asumislisän saan toki, kun meitä on 3.
Vierailija kirjoitti:
Ei se verottaja niitä työmatkoja kuitenkaan maksa. Mutta työssäkäyvä voi hakea ihan samoja tukia kuin työtönkin, jos palkka jää pieneksi. Ainoa mitä ei voi hakea, on työttömyyskorvaus. Yhdessäkään muussa tuessa ei ole leimaa "vain työttömille".
Voihan niitä tulis tukia hakea, mutta ei sen pitäisi olla itsetarkoitus, vaan pitäisi tulla työllään toimeen. Hallituksen ratkaisut ja suunnitelmat nostavat kansalaisten kuluja, joten yhä useammalle on vaikeampaa tulla omillaan toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan nyt vihat niskaani, mutta valtio ei ole Jumala. Jokainen on vastuussa itse elämästään, ei valtio. Olisi parempi mietti itse, että mitä itse voisit tehdä, jotta tienaisit enemmän tai kuluttaisit vähemmän.
Aika ottaa vastuuta omasta elämästä.
Aivan oikein. Työttömät töihin ja tuet pois kaikilta.
90 000 työtöntä on työkokeiluissa, palkkatukitöissä, kuntouttavassa työtoiminnassa ja kursseilla.
Työttömyyskorvauksia maksetaan vain 4,9 miljardia.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, joista 25 miljardia nyt työssäkäyvien palkoista, 5 miljardia rahastosta ja 3 miljardia verorahoista.
Mikään puolue ei ajattele niitä jotka käy töissä eivätkä ole tukiasiakkaita, ei mikään!
Meidän pitää raataman kuolemaan asti.
Ensi talvena irtisanotaan porukkaa kaupan alalta ja palvelualta, kun maksetaan sähköä ja vähennetään muusta.
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja, ei saa omistaa kesämökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen koko aikuisikäni asunut yksin, käynnyt töissä ja en ole koskaan saannut yhteiskunnalta penniäkään tukea. Olen itse melko köyhä koska asumiskulut ja autoilun kulut vievät palkastani leijonan osan, nyt kun hinnat nousevat kohisten niin olisin toivonut että yhteiskunta auttaisi minua jollakin tapaa mutta taas minut unohdetaan. Maksan veroja joka kuukausi mutta mitään tämä yhteiskunta ei anna minulle.
Tässä on alkanut tulemaan olo ettei tämä yhteiskunta ole minua varten ja tämän takia verojen maksu ottaa kaaliin todella paljon kun mitään apua/tukea tämä yhteiskunta ei minulle anna.
M32
Et siis ole käynyt peruskoulua? Et käytä Suomen tieverkostoa? Et ole 8kinä käyttänyt julkista terveydenhuoltoa (kun se vielä toimi)? Poliisi ja palokunta ei turvaa sinunkin arkeasi tarvittaessa?
Kyllähän matalamman verotuksen maita löytyy, siellä nuo asiat järjestetty miten kuten, jossain paremmin jossain huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Ensi talvena irtisanotaan porukkaa kaupan alalta ja palvelualta, kun maksetaan sähköä ja vähennetään muusta.
Ja kelalla on lämmityslaskuissa katto.
Joku puolue ja poliitikko sais kannatusvyöryn kun alkais ajaa yksinelävien/asujien asioita. Meitä ei kukaan puolusta. Kaikki maksetaan itse ja se on todella kallista.
Vierailija kirjoitti:
Moni perhe ei tule saamaan mitään, koska puolison tulot vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni perhe ei tule saamaan mitään, koska puolison tulot vaikuttavat.
Meillä puoliso tienannut 2400 brutto, tuohon ollaan saatu 200 lapsilisää 2 lapsesta ja työmarkkinatuki 680 netto. Puoliso vuorotöissä ja auto pakollinen. Ja vuokralla asutaan. Ei olla saatu muita tukia, haettu ollaan, mutta kielteinen vastaus.
Autoremontti voi maksaa 1000 euroa, yleensä vanhassa autossa on joka vuosi jotain.
Tuilla pärjää varmaan ok vuokralla, jos asuu yksin, ei ole autoa eli asuu paikassa, missä linja-autot kulkee, ei polta tupakkaa eikä juo alkoholia, tekee ruoat itse, ei ole lemmikkiä.
Mä ymmärrän ton tilanteen tosi hyvin. Mulla aika hyvä tilanne itsellä, yksi alakouluikäinen lapsi, osa-aikatyö, opintotuki ja asumistuki (+lapsilisät ja elarit maksaa kela). Tulot siis jaettuna tasan kaikille kuukausille n.2100e/kk käteen, siihen päälle opintolainat, jotka nostan suoraan sijoituksiin.
Laskeskelin, että jos palkka olis kuukaudessa 2700e brutto, multa lähtis asumistuki ja opintotuki ja tulot nousis yhteensä huimat 250e/kk. Vapaa-ajan menetys olis n.70%, koska teen tällä hetkellä n.30% työaikaa. Että jos miettis ton 250e tulojen nousun tuntipalkaks, olis se käytännössä ~2,25e/tunti. Siinä on vähän miettimistä, haluaako lähteä venyttämään omaa jaksamista tolla rahalla.
Ja kyllä, olen tosi kiitollinen tästä tilanteesta ja ymmärrän, että jos asuisin itsekseen, tuet olis pienemmät ja asuminen tuskin paljon halvempaa täällä pk seudulla. Kommentin tarkoitus oli vaan ottaa kantaa siihen, että onhan tää aika hullu tilanne.
Sairas elää tukien avulla, kyllä, mutta ne tuet eivät ole lähellekkään sitä, mitä sinä saat palkaksi. Terveenä sinä voit sentään tehdä töitä ja hankkia lisätöitä saadaksesi lisää rahaa. Yksinasuva sairas ei voi saada mistään lisää rahaa. Päivät menee vain sängyllä maatessa. Rahaa ei ole tehdä yhtään mitään.