Ärsyttää taas nuo asuntolämpötilan alennusvaatimukset. Lintilä
Onhan se ok, että kukin HALUKAS laskee sisälämpötilaansa, mutta ärsyttävää, jollei omasta patterista saa itse säätää korkeammaksi.
Mitä virkaa säätimillä on, jollei sieltä saa sitä lämpöä, mitä haluaa, vaan ainoastaan alemmas.
Luulen, että perimmäinen idea on saada vuokrataloyhtiöille lisää tuottoa tällä tavalla.
Itse asun osakehuoneistossa. Toivottavasti täälläkin ei aleta alentamaan.
En halua palella. Mun optimilämpötila on 24 astetta. 20 asteessa jäädyn villavaatteet päällä. (joissain kyläpaikoissa on tuo lämpö)
Kommentit (148)
Ihmiset on tosiaan hyvin erilaisia. Minulla on hyvä kylmänkesto. Voi helposti ajella 30 asteen pakkasessa pyörällä töihin 5 km ja silti tulee hiki. Vaikka ei nyt erityisen paljoa ole vaatteita päällä. Toki farkujen alla pitkät kalsarit. T-paita on päällä sisällä vuoden ympäri, kun muuten tulee liian kuuma.
Toisaalta etelänmatkalla Välimeren rannalla kesällä tuntuu, että kuolema korjaa.
"Naiset pystyy ihan mihin vaan! Yhtä kovii ku miehetkin! Nyt leidit näytetään Ilmastotalkoot eiks je! Energiakustannuksia leikattava!"
Vuosi 2022
"EIII n-n-naiset ei selvii jos lämpötila on sisätiloissa mitoituslämpötilassa 21 astetta talvella! Se on liian vähä!! Miehillä niin helppoo!! Byää yhyyyy!! Lisää lämpöö! Ei mitään pikasuihkui!!"
Jäähallit kirjoitti:
Ruotsissa suoritetun kattavan tutkimuksen seurauksena todettiin, että keskimäärin
jäähallissa jäähdytyksen vaatiman sähkönkulutuksen osuus rakennuksen kokonaiskulutuksesta on 43 %,
lämmityksen osuuden ollessa 26 % (Kuva 1). Yksiratainen harjoitusjäähalli kulutti keskimäärin n. 1000 MWh
ostoenergiaa vuosittain.
On sitä turhempaakin sähkönkulutusta kuin lasten harrastukset, jotka jo koronan takia on ollut monella tauolla. Esim. Kauppojen avoimet kylmäkaapit ja altaat, lämmitetyt kadut, mainos screenit
Vierailija kirjoitti:
"Naiset pystyy ihan mihin vaan! Yhtä kovii ku miehetkin! Nyt leidit näytetään Ilmastotalkoot eiks je! Energiakustannuksia leikattava!"
Vuosi 2022
"EIII n-n-naiset ei selvii jos lämpötila on sisätiloissa mitoituslämpötilassa 21 astetta talvella! Se on liian vähä!! Miehillä niin helppoo!! Byää yhyyyy!! Lisää lämpöö! Ei mitään pikasuihkui!!"
Mistä sä näät kuka tässä ketjussa on nainen ja kuka mies?
Asunnon sisälämpötila voi olla vaikka välillä 16-26 astetta, ihmiset kestää kylmyyttä ja kuumuutta eritavalla eli ei ole mitään yhtä lämpötilaa.
Asunnon sisälämpötilaa ei saa laskea lähemmäs nollaa koska silloin saattaa putket jäätyä ja rakenteet kostuu.
Itse tykkään hiukan viileämmästä ja mun asunnossa on talvisin makuuhuoneessa joku 18 astetta ja muissa oleskeluhuoneissa joki 20 astetta.
En itse pysty nukkumaan liian kuumassa.
M31
Saunassa 15 astetta on ihan jees
-silloin kun ei sauno!!!!
Kunhan talvi palellaan pimeissä asunnoissa ilman nettiä puhelimen akut tyhjinä, niin ensi keväänä suorastaan vaaditaan uutta hallitusta avaamaan uudestaan turvetuotannon kesällä. Turpeesta saadaan lämpöä ja sähköä, ja sitä Suomessa riittää. Ruotsissakin sitä käytetään uusiutuvan luonnonvaran statuksella, miksei siis Suomessa?
Miksi sähkön hinta nousee ja miksi sähköstä on pulaa? Miksi ei ennen tälläistä kriisiä ollu ja miksi se just nyt tuli?
Keksitty juttu. Jos ei nyt muka riitä niin loppuu jo lkakuun lopulla. Phy ahneet bazkat
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole vanha ihminen tai sairasta jotain, joka aiheuttaa palelua sisällä, niin ala totutella kehoasi viileämpään. Eli paljon ulkoilua syksyllä, unohda toppavaatteet ennen kuin laskee miinukselle päivisin. Liiku, liiku, liiku. Älä pönötö koko aikaa sisälläkään paikallaan vaan puuhastele kotitöitä ym. Jos sulla on nyt tapana tehdä kaikki istuen, niin opettele tekemään hommia seisten. Jalkaan lämpöiset villasukat ja tarvittaessa hartioille lämmitin (villahuivi tms). Illalla voi sitten käpertyä villahuopaan sohvalle, mutta päivän aktiivisen ajan kun pysyy sisällä enimmäkseen liikkeessä + tuo runsas ulkoilu, niin terveellä ja hyväkuntoisella ihmisellä ei pitäisi olla ongelmia pärjätä 20 asteen lämpötilassa. Mikä itseasiassa on ihan normaali huonelämpötila, ei edes erityisen alhainen.
Mä oon yleensä aina pärjännyt paremmin viileessä kuin kuumassa, mutta taannoin tuli ihme vilukausi että oli koko ajan ihan sairaan kylmä. Muista syistä lääkärissä otettiin varastorautakoe ja se oli niin matalalla ettei voinut mitata. Kun olin syönyt rautakuuria tovin, loppui palelu ja yllättävät heikotuskohtaukset. Eli jos ei meinaa pärjätä ees villapaidassa siinä parinkymmenen asteen sisälämmössä, eikä oo vanhus, niin käynti lääkärillä voi olla aiheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisen pienen öljypatterin hinta on noin 15-25 euroa. Me ostimme tarjouksesta, niin oli vain 12,95 €. Vuosia oli käytössä. Toimii vieläkin lämpimän varaston lämmittäjänä talvet.
Vaikka huonelämpötilan laskeminen säästää paljon sähköä, voi sähköä säästää muutenkin. Laittaa vaikka pyykit kuivumaan ulos. Esim talvellakin parvekkeelle, niin enin kosteus lähtee niistä pois. Pyykin kuivattaminen sisällä laskee huonelämpötilaa ja siten lisää sähkönkulutusta. Itse olen opetellut myös käymään suihkussa nopeammin. Ennen tuli nautittua lämpimistä suihkuista liian pitkään.
Se, että palelee jatkuvasti, myös väsyttää, tekee alotekyvyttömäksi ja jopa masentaa, joten kaikille se ei käy. Kuitenkin heidän, jotka kestävät kylmää paremmin, kannattaa huonelämpötilaa laskea, mutta esim. pienet vauvat/lapset lattialla voivat olla aika kylmissään 20 asteen huonelämmössä.
Vauvalle voi pukea lämpöistä villaa päälle ja pitää villahuovan tai taljan päällä. Enimmäkseenhän vauvat ovat sylissä tai vaikka liinassa. Liikkuva vauva (ryömivä, konttaava) pysyy kyllä lämpimänä. Taaperot ja leikki-ikäiset ovat jatkuvasti liikkeessä eivätkä todellakaan palele, päin vastoin! 😄 Terveisiä vaan vanhasta talosta, jossa pienet lapset kulkee kesät talvet pelkissä pikkareisaa, koska heidän mielestään kaikki muu on liikaa. Viileyteen myös tottuu. Ja terveempiä lapsia saa hakea. 😉
Mun vauva-aikana meillä oli kuulemma ollut taloyhtiön lämpösäädöt viturallaan ja kämpässä vain 15 astetta. Olin tosi terve tenava, ei flunssan flunssaa.
Kuumaa käyttövettä voi säätää haaleammaksi, samoin vesikiertopattereissa kiertävän veden lämpötilaa. Turha veden on olla tulikuumaa. Säästöä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosi 2022
"EIII n-n-naiset ei selvii jos lämpötila on sisätiloissa mitoituslämpötilassa 21 astetta talvella! Se on liian vähä!! Miehillä niin helppoo!! Byää yhyyyy!! Lisää lämpöö! Ei mitään pikasuihkui!!"Mistä sä näät kuka tässä ketjussa on nainen ja kuka mies?
Se kurkkaa tekstin alta onko siellä pimppi vai pippeli.
Vierailija kirjoitti:
Jäähallit kirjoitti:
Ruotsissa suoritetun kattavan tutkimuksen seurauksena todettiin, että keskimäärin
jäähallissa jäähdytyksen vaatiman sähkönkulutuksen osuus rakennuksen kokonaiskulutuksesta on 43 %,
lämmityksen osuuden ollessa 26 % (Kuva 1). Yksiratainen harjoitusjäähalli kulutti keskimäärin n. 1000 MWh
ostoenergiaa vuosittain.On sitä turhempaakin sähkönkulutusta kuin lasten harrastukset, jotka jo koronan takia on ollut monella tauolla. Esim. Kauppojen avoimet kylmäkaapit ja altaat, lämmitetyt kadut, mainos screenit
Lapset ehkä vois harrastaa muutakin kuin jäähallilajeja? Eikä niissä pelkästään lapset harrasta, enempi taitaa olla aikuisia ukkoja parhaisiin harjoitusaikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sähkön hinta nousee ja miksi sähköstä on pulaa? Miksi ei ennen tälläistä kriisiä ollu ja miksi se just nyt tuli?
Ihanaa, että joku ei vielä tiedä, että EU asetti Venäjälle pakotteet ja sen seurauksena Venäjä rajoitti energian tuontia Euroopaan.
Nyt jännitetään, riittääkö energia talven yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosi 2022
"EIII n-n-naiset ei selvii jos lämpötila on sisätiloissa mitoituslämpötilassa 21 astetta talvella! Se on liian vähä!! Miehillä niin helppoo!! Byää yhyyyy!! Lisää lämpöö! Ei mitään pikasuihkui!!"Mistä sä näät kuka tässä ketjussa on nainen ja kuka mies?
Ne jotka itkee, ettei huonelämpötilan mitoitusarvo 21 astetta riitä, on sukupuoleen katsomatta naisia.
Jaa. Oot tommonen henkinen putinisti.
Olen totaalikyllästynyt tähän WEFin dystopian rakentamisprojektiin. Lintilä voi palella 15 asteessa ihan keskenään.
Lopettakaa sähköautoilu.
Säästyy tosi paljon sähköä heti.
Meillä talvella sisälämpötila on häthätää 21, yleensä 19 ja ikkunat vetää niin että kasvit heiluu siinä tuulessa. Ollaan sanottu asiasta useamman kerran, ei vaikutusta. Minä ja lapset palellaan, pidetään lapasia, kaulahuivia ja hattua päällä sisällä. Useammat housut ja monta paitaa päällekkäin. Ainut vaan että töitäkin pitäisi pystyä etänä koneella tekemään, tumput on otettava pois. Ja kädet on sit ihan jäässä.
Ollaan muuttamassa omaan, jossa voidaan säätää asuntokohtaisesti sisälämpötilaa. En todellakaan aio palella enää siinä vaiheessa, kun pääsemme omaan muuttamaan enkä aio pitää sisälämpötilaa niin matalana, että joudumme pitämään talvivaatteita sisätiloissa. On ihan kamalaa palella aamusta aamuun, vaikka on muka kodin lämmössä ja turvassa.
Tuossa 18 asteessa sisäilma tuntuu talvella jo kostealta.