Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää taas nuo asuntolämpötilan alennusvaatimukset. Lintilä

Vierailija
25.08.2022 |

Onhan se ok, että kukin HALUKAS laskee sisälämpötilaansa, mutta ärsyttävää, jollei omasta patterista saa itse säätää korkeammaksi.

Mitä virkaa säätimillä on, jollei sieltä saa sitä lämpöä, mitä haluaa, vaan ainoastaan alemmas.

Luulen, että perimmäinen idea on saada vuokrataloyhtiöille lisää tuottoa tällä tavalla.

Itse asun osakehuoneistossa. Toivottavasti täälläkin ei aleta alentamaan.

En halua palella. Mun optimilämpötila on 24 astetta. 20 asteessa jäädyn villavaatteet päällä. (joissain kyläpaikoissa on tuo lämpö)

Kommentit (148)

Vierailija
61/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on 70 000 sähköpotkulautaa. Niistä voisi Lintilä aloittaa.

Vierailija
62/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on 70 000 sähköpotkulautaa. Niistä voisi Lintilä aloittaa.

Ei. Ne on hyviä. Juuri tänään sanottiin, että ihmiset ei autoile kun on lautoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole vanha ihminen tai sairasta jotain, joka aiheuttaa palelua sisällä, niin ala totutella kehoasi viileämpään. Eli paljon ulkoilua syksyllä, unohda toppavaatteet ennen kuin laskee miinukselle päivisin. Liiku, liiku, liiku. Älä pönötö koko aikaa sisälläkään paikallaan vaan puuhastele kotitöitä ym. Jos sulla on nyt tapana tehdä kaikki istuen, niin opettele tekemään hommia seisten. Jalkaan lämpöiset villasukat ja tarvittaessa hartioille lämmitin (villahuivi tms). Illalla voi sitten käpertyä villahuopaan sohvalle, mutta päivän aktiivisen ajan kun pysyy sisällä enimmäkseen liikkeessä + tuo runsas ulkoilu, niin terveellä ja hyväkuntoisella ihmisellä ei pitäisi olla ongelmia pärjätä 20 asteen lämpötilassa. Mikä itseasiassa on ihan normaali huonelämpötila, ei edes erityisen alhainen.

Vierailija
64/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veren rautatasot kuntoon, niin loppuu se palelu. Tiedän kokemuksesta. Paraikaa asunnon lämpötila +20, tarkenen loistavasti t-paidalla.

Raudanpuutteisena tuntui etten lämpene millään. Villaa oli yllä ja alla, silti palelin jatkuvasti.

Hemoglobin on normaali, ferritiini YLI tavoitearvojen. Palelen toimintakyvyttömäksi kun sisälämpötila laskee alle 22.

Minulla on koko talven esim pitkät villa-alusvaatteet (retkeilyyn tarkoitetut "ylimmän lämpöluokan" vaatteet) ja tietysti paksut päällysvaatteet, esim paksut housuja ja paksu huppari, ja tuossa 22 paikkeilla alkaa esim sormet jäätyä niin etten voi enää tehdä tietokoneella töitäni. Harrastan liikuntaa keskimäärin 1.5h per päivä, en tupakoi, olen normaalipainoinen... Jotkut vaan ovat viluisempia.

Vierailija
65/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veren rautatasot kuntoon, niin loppuu se palelu. Tiedän kokemuksesta. Paraikaa asunnon lämpötila +20, tarkenen loistavasti t-paidalla.

Raudanpuutteisena tuntui etten lämpene millään. Villaa oli yllä ja alla, silti palelin jatkuvasti.

Hemoglobin on normaali, ferritiini YLI tavoitearvojen. Palelen toimintakyvyttömäksi kun sisälämpötila laskee alle 22.

Minulla on koko talven esim pitkät villa-alusvaatteet (retkeilyyn tarkoitetut "ylimmän lämpöluokan" vaatteet) ja tietysti paksut päällysvaatteet, esim paksut housuja ja paksu huppari, ja tuossa 22 paikkeilla alkaa esim sormet jäätyä niin etten voi enää tehdä tietokoneella töitäni. Harrastan liikuntaa keskimäärin 1.5h per päivä, en tupakoi, olen normaalipainoinen... Jotkut vaan ovat viluisempia.

Teetkö töitä istuen? Takapuoli ylös.

Vierailija
66/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etenkin iäkkäillä on älyttömän kylmä jossain 21 asteessa.

Vähän liikkuvalla.

Hyvä. Ensin niitä suojellaan koronalta eristämällä yhteiskunnasta ja nyt tapetaan kylmään. Mikä on seuraava askel? Uunittaminen?

Vierailija
67/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teetkö töitä istuen? Takapuoli ylös.

En, vaan seisten. Ikävä kyllä en pysty kävelemään töitä tehdessä koska teen niitä tietokoneella.

Vierailija
68/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en säädä. Otan vastaan kaiken sen lämmön mitä patterista tulee. Jos ei riitä ostan sähköpatterin.

En ala palelemaan joidenkin idioottien takia. Lämpö on asia, josta en tingi.

Vierailija
69/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on talvella 20-21 astetta ja mulla on silloin KYLMÄ! Ihan tärisen ja iho on kananlihalla, varpaat ja sormet jääkylmät. Mulla on silloin villakerrasto, villasukat, verkkarit, villatakki, kynsikkäät.

Yöllä tuplapeitto, huppari, huppu päässä, villasukat kynsikkäät.

En suostu laskemaan astettakaan!

Vierailija
70/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on uusi rokote. Jos et ole valmis alentamaan asuntosi lämpötilaa ja käymään pikasuihkussa, niin olet hullu salaliittoteoreetikko, joka pelaa Putinin pussiin. Parasta valmistautua elämään kehitysmaassa.

18 astetta olisi todella terveellinen maksimilämpö makuuhuoneeseen.

Itseasiassa sama käy oleskelutiloihinkin, kun vaan osaa pukeutua.

Kylmännahkea asunto on hirveä

Vierailija
71/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole vanha ihminen tai sairasta jotain, joka aiheuttaa palelua sisällä, niin ala totutella kehoasi viileämpään. Eli paljon ulkoilua syksyllä, unohda toppavaatteet ennen kuin laskee miinukselle päivisin. Liiku, liiku, liiku. Älä pönötö koko aikaa sisälläkään paikallaan vaan puuhastele kotitöitä ym. Jos sulla on nyt tapana tehdä kaikki istuen, niin opettele tekemään hommia seisten. Jalkaan lämpöiset villasukat ja tarvittaessa hartioille lämmitin (villahuivi tms). Illalla voi sitten käpertyä villahuopaan sohvalle, mutta päivän aktiivisen ajan kun pysyy sisällä enimmäkseen liikkeessä + tuo runsas ulkoilu, niin terveellä ja hyväkuntoisella ihmisellä ei pitäisi olla ongelmia pärjätä 20 asteen lämpötilassa. Mikä itseasiassa on ihan normaali huonelämpötila, ei edes erityisen alhainen.

Olet ärsyttävä

Vierailija
72/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on uusi rokote. Jos et ole valmis alentamaan asuntosi lämpötilaa ja käymään pikasuihkussa, niin olet hullu salaliittoteoreetikko, joka pelaa Putinin pussiin. Parasta valmistautua elämään kehitysmaassa.

18 astetta olisi todella terveellinen maksimilämpö makuuhuoneeseen.

Itseasiassa sama käy oleskelutiloihinkin, kun vaan osaa pukeutua.

Kylmännahkea asunto on hirveä

Hikinen pätsi on hirveä, viileyteen auttaa vaatteet kuumuuteen ei mikään.

Vierailija
73/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisen pienen öljypatterin hinta on noin 15-25 euroa. Me ostimme tarjouksesta, niin oli vain 12,95 €. Vuosia oli käytössä. Toimii vieläkin lämpimän varaston lämmittäjänä talvet.

Vaikka huonelämpötilan laskeminen säästää paljon sähköä, voi sähköä säästää muutenkin. Laittaa vaikka pyykit kuivumaan ulos. Esim talvellakin parvekkeelle, niin enin kosteus lähtee niistä pois. Pyykin kuivattaminen sisällä laskee huonelämpötilaa ja siten lisää sähkönkulutusta. Itse olen opetellut myös käymään suihkussa nopeammin. Ennen tuli nautittua lämpimistä suihkuista liian pitkään.

Se, että palelee jatkuvasti, myös väsyttää, tekee alotekyvyttömäksi ja jopa masentaa, joten kaikille se ei käy. Kuitenkin heidän, jotka kestävät kylmää paremmin, kannattaa huonelämpötilaa laskea, mutta esim. pienet vauvat/lapset lattialla voivat olla aika kylmissään 20 asteen huonelämmössä.

Vauvalle voi pukea lämpöistä villaa päälle ja pitää villahuovan tai taljan päällä. Enimmäkseenhän vauvat ovat sylissä tai vaikka liinassa. Liikkuva vauva (ryömivä, konttaava) pysyy kyllä lämpimänä. Taaperot ja leikki-ikäiset ovat jatkuvasti liikkeessä eivätkä todellakaan palele, päin vastoin! 😄 Terveisiä vaan vanhasta talosta, jossa pienet lapset kulkee kesät talvet pelkissä pikkareisaa, koska heidän mielestään kaikki muu on liikaa. Viileyteen myös tottuu. Ja terveempiä lapsia saa hakea. 😉

Vierailija
74/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ärsyttävä

Mutta en palele. 😘

Vierailija
75/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukas käy tsekkaamassa että onko Mika oikeesti laskenut lämpötilaa kämpässään? Sehän nyt voi suustaan läpsytellä ihan mitä lystää.

Vierailija
76/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ärsyttävä

Hah, kun antaa toimivia vinkkejä TERVEELLE ihmiselle, niin on ärsyttävä? 😄 Kenenkään sairaudesta, alhaisesta hempparista tai ferritiinistä tai vanhuudesta tms kärsivän ei tarvitse tästä loukkaantua, koska kommenttini oli terveille, jotka eivät vain ole tottuneet viileään. Runsaalla ulkoilulla viileillä säillä oikeasti voi nostaa viileyden sietoa. Myös pienikin liikkuminen sisällä lämmittää. Ei tarvitse koko ajan huhkia hikipäässä, mutta on enemmän jalkeilla kuin istuu.

Anteeksi vain ihan hirveästi, mutta esimerkkinä kaikki palelemista valittavat tuttavani eivät ole varsinaisesti mitään ulkoilmaihmisiä, tai kovin liikunnallisiakaan, vaikka normaalipainoisia ovatkin. En ole koskaan kuullut paljon ulkoilevasta ja ulkona talvisinkin urheilua harrastavasta, joka palelisi herkästi. Mutta ei tätä tietenkään tarvitse kokeilla, jos ei kiinnosta. Ja se totuttelukin vaatii sitkeyttä, ei tapahdu viikossa.

Vierailija
77/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy naisia sääliksi. Naisen keho ei kestä yhtä hyvin kylmempää lämpötilaa kuin miesten.

Ei tässä oo mitään perää. Mä oon nainen ja hikoilen koko ajan, viileä asunto sopii mulle. Laihat ihmiset kestää huonosti kylmää. Kannattaa hankkia vähän läskiä kroppaan, niin tarkenee. Ei ole siis sukupuolesta kyse.

Yleensä hoikat ja liikunnalliset ihmiset ovat niitä lämminverisiä, jotka eivät kulje nollakelissä toppatakissa ja pipo päässä. Ei se pelkkä läski lämmitä.

Vierailija
78/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti olet osannut nauttia tänä kesänä kun sisälämpötilat ovat olleet viikkokausia +26 asteen molemmin puolin. Tänään sisälämpötila on onneksi pudonnut jo +24 asteeseen kun ulkona on ollut noin +15 astetta.

Onneksi asuntoni ikkunat ovat pohjoiseen päin, jotta ei ole tarvinnut pitää sälekaihtimia kiinni ja verhoja ikkunoiden edessä päiväsaikaan. Tuo yhden asteen pudottaminen sisälämpötiloissa on aivan järkevä säästötoimi.

Vierailija
79/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut paljon ulkoilevasta ja ulkona talvisinkin urheilua harrastavasta, joka palelisi herkästi. Mutta ei tätä tietenkään tarvitse kokeilla, jos ei kiinnosta. Ja se totuttelukin vaatii sitkeyttä, ei tapahdu viikossa.

No tässä sitten ensimmäinen. Totuttelin 38 vuotta kunnes muutin lopulta lämpimämpään maahan. Esim kuljin suomessa polkupyörällä koulu- ja työmatkat välillä 5-10 kilometriä kesät talvet, kävelin muuten vaan pihalla vähintään tunnin päivässä, lapsuudet vietettiin maalla kylmässä mökissä, peruskoulussa oli pakolliset hiihto- ja luistelutunnit monta kertaa viikossa läpi talven (kuinka muistankaan sen tuskan kun varpaat ja sormet oli niiden jälkeen todella kipeät kylmyydestä) jne jne. Ikinä ei ole palelu vähentynyt tippaakaan.

Kuinka yksinkertainen pitää olla jos ei ymmärrä ihmisten olevan erilaisia, eikä kaikki ominaisuudet ole itse päätettävissä tai vaikutettavissa...

Vierailija
80/148 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa suoritetun kattavan tutkimuksen seurauksena todettiin, että keskimäärin

jäähallissa jäähdytyksen vaatiman sähkönkulutuksen osuus rakennuksen kokonaiskulutuksesta on 43 %,

lämmityksen osuuden ollessa 26 % (Kuva 1). Yksiratainen harjoitusjäähalli kulutti keskimäärin n. 1000 MWh

ostoenergiaa vuosittain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi