Rillipäät, kuinka te siedätte rillejä?
Sain rillit vuosi sitten enkä vieläkään ole tottunut. Kuumalla hiestovat, sateella kastuvat, talvella huurtuvat ja koko ajan olen liian tietoinen siitä, että jotain ylimääräistä on kasvoilla vaikka ihan sopivan kokoiset ovatkin. Piilareitakin kokeilin, mutta sekin tuntuu ikävältä vehtailulta.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita mahdollisimman kevyet pokat ja linssit. Jos on kauheasti kamaa naamalla, niin eihän siihen oikein totukaan. Huurtumisen estoon saa aineita. Kyllä niihin rilleihin lopulta hyvin tottuu, kunhan oikeasti ostaa sopivat ja mukavat.
Mulla on muoviset ja tosi kevyet. Onko metallikehykset mukavammat? Ainakin tuo hiostaminen on kuumalla aivan kauheata.
T.Ap
Titaani parempi. Muovi hiostaa varsinkin jos paksut sangat.
Mulle ei käy muut. Muita metallisia en voi käyttää, paha nikkeliallergia. Kaikki muoviset pokat valuvat alas vaikka ei ole hiostavaakaan.
Nimim. yli 50 v pokia käyttänyt
Korkeat poskipäät/matala nenävarsi?
Vierailija kirjoitti:
Tottuminen on vain asennekysymys. Taitava optikko pystyy myös muotoilemaan lasit sinulle paremmin sopiviksi.
Juu, optikko muotoili kehykset ja pysyvät päässä hyvin ja tuntuvat periaatteessa hyviltä, mutta kai minä etsin just tuota tunnetta kun joku tuossa sanoi, että huomaat etsiväsi rillejä ja ne ovatkin päässäsi etkä edes huomaa niiden olemassa oloa.
Sain ensimmäiset rillit 13-vuotiaana ja näköni on pysynyt aika lailla samana 21-vuotiaasta lähtien. Nykyisin silmälasien linssit voidaan onneksi hioa hyvin ohuiksi ja kestäviksi eivätkä ne ole enää mitään muistuta pullonpohjia paksuutensa vuoksi. Samalla nykyiset silmälasit ovat keveitä.
Vein äskettäin 5 vanhimmat kotona olleet silmälasit optiikkoliikkeeseen kierrätykseen. Siitä huolimatta minulla on vielä ykkös- ja kakkosrillit sekä kolmet niitä edeltäneet silmälasit. Noita kakkoslaseja olen käyttänyt mm. käydessäni uimarannalla ja urheilessa.
Tavallisesti puhdistan silmälasit heti aamusta parranojan ja suihkun jälkeen.
Mitä vehtailua piilareiden kanssa on? Aluksi joo, mutta äkkiä homma alkaa luistaa. Kertakäyttöpiilareiden kanssa koko prosessiin menee kaksi minuuttia päivässä mukaan lukien käsien peseminen.
Olet ilmeisesti valinnut väärät silmälasit. On olemassa lähes huomaamattomia silmälaseja., googlaa kehyksettömät silmälasit.
Seuraavat sitten sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vehtailua piilareiden kanssa on? Aluksi joo, mutta äkkiä homma alkaa luistaa. Kertakäyttöpiilareiden kanssa koko prosessiin menee kaksi minuuttia päivässä mukaan lukien käsien peseminen.
Kaikille ei piilarit sovi. Esim. itse en voi käyttää allergian ja kuivasilmäisyyden takia.
Se että laseissa on säädettävät nenätyynyt auttaa mun mielestä paljon mukavuuteen. Niitä säätelemällä optikko saa lasit istumaan mukavasti ja riittävän kauas kasvoista. Ainakin mulla ne muoviset kehykset joissa ei ole säätöä tulee liian lähelle kasvoja. Silloinhan ne lasit sitten hiostaa ja huurtuukin enemmän.
Vaikka pelaisit jääkiekkoa ja kävisit salilla niin pituutta ei tule lisää eikä naamataulu muutu, ruma mikä ruma.
Ei auta myöskään, että lukee lääkäriksi tai pukee univormun päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita mahdollisimman kevyet pokat ja linssit. Jos on kauheasti kamaa naamalla, niin eihän siihen oikein totukaan. Huurtumisen estoon saa aineita. Kyllä niihin rilleihin lopulta hyvin tottuu, kunhan oikeasti ostaa sopivat ja mukavat.
Mulla on muoviset ja tosi kevyet. Onko metallikehykset mukavammat? Ainakin tuo hiostaminen on kuumalla aivan kauheata.
T.Ap
Titaani parempi. Muovi hiostaa varsinkin jos paksut sangat.
Mulle ei käy muut. Muita metallisia en voi käyttää, paha nikkeliallergia. Kaikki muoviset pokat valuvat alas vaikka ei ole hiostavaakaan.
Nimim. yli 50 v pokia käyttänyt
Ehkäpä munkin pitää lasia uusiessa miettiä titaanisia, löysin vaan niin kivannäköiset muoviset enkä osannut oikein ajatella että niissä voisi käyttömukavuudessa olla eroja materiaalin suhteen. Mulla aluksi valuminen oli kanssa ongelma, mutta sitten optikko muokkasi sankoja lisää ja nyt kyllä päällä pysyy ihan hyvin nuo muovisetkin.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei piilarit sovi. Esim. itse en voi käyttää allergian ja kuivasilmäisyyden takia.
Totta. Ap ei kuitenkaan maininnut tuollaisesta.
Vierailija kirjoitti:
...
Tavallisesti puhdistan silmälasit heti aamusta parranojan ja suihkun jälkeen.
Aamu lähtee siis partaojassa pulahtamisesta suihkun kautta hommiin... 😁
Oli pakko, anteeksi.
Jäiks. No ainakin joillekin miehille sopii. Yks lääkäri oli söde.
Vierailija kirjoitti:
Miltä se tuntuu herätä joka aamu Kekkosen näköisenä? Tätä olen useasti miettinyt, mutta en ole kehdannut keneltäkään rillipäältä kysyä.
Voihan sitä kuvitella näyttävänsä esimerkiksi John Lennonilta. Silmälasit tekevät oppineen vaikutelman ja aikoinaan väitettiin että lukeminen "pilasi" silmät ja johti rillien käyttöön. Minun ystävä- ja tuttavapiirissä rillittömät kuuluvat pieneen vähemmistöön ja voi pikemminkin kysyä miten joku on selvinnyt ilman silmälaseja vaikka 40-vuotiaaksi ja sitäkin vanhemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Se että laseissa on säädettävät nenätyynyt auttaa mun mielestä paljon mukavuuteen. Niitä säätelemällä optikko saa lasit istumaan mukavasti ja riittävän kauas kasvoista. Ainakin mulla ne muoviset kehykset joissa ei ole säätöä tulee liian lähelle kasvoja. Silloinhan ne lasit sitten hiostaa ja huurtuukin enemmän.
Tämä voisikin selittää miksi tuntuuu epämukavalta, saako noita tyynyjä laitettua jälkikäteen myös muovilaseihin?
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
Tavallisesti puhdistan silmälasit heti aamusta parranojan ja suihkun jälkeen.Aamu lähtee siis partaojassa pulahtamisesta suihkun kautta hommiin... 😁
Oli pakko, anteeksi.
Useimmat miehet ajavat aamulla parran, jos ei halua kasvattaa mitään sänkiä.
En ole useinkaan nukahtanut lasit päässä, joten en myös herää lasi päässä. Todettakoon että minulla on silmälasit vain nä`ön vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti valinnut väärät silmälasit. On olemassa lähes huomaamattomia silmälaseja., googlaa kehyksettömät silmälasit.
Seuraavat sitten sellaiset.
Myös ohuet metallikehykset voi olla hyvin huomaamattomat.
Kivempi nähdä kuin olla sokea. Pääsääntöisesti käytän kyllä piilareita, koska silmälasit eivät välttämättä pysy rajummassa liikunnassa päässä tai saattavat mennä rikki ja silmälasien huurtuminen talvella ja kastuminen sateella ärsyttää. Silmät taas väsyvät piilareiden kanssa nopeasti, joten silloin kun ei ole ihmeellisempä suunnitelmia päivälle minkä takia silmälasit olisivat tiellä käytän silmälaseja. Tarpeeksi kevyet ja itselle myös ulkonäöllisesti miellyttävät niin unohtaa nopeasti ettät ne on edes päässä. Minulla hengettömät lasit niin ei kehyksetkään ole koskaan tiellä. En kyllä ymmärrä miten kukaan pystyy käyttämään niitä nykyään ilmeisesti muodissa olevia Kekkoslaseja missä on paksut kehykset. Eikö ole ärsyttävää kun koko ajan näkee ne kehykset?
Inhoan yli kaiken ja vaikka olen "puolisokea" niin en pidä laseja kuin kotona ja autolla ajaessa.
🤓 hyvin oon tottunu, en vaihtais piilareihin, mulla silmäluomet roikkuu ja silmien välissä variksen varpaat, vai mikkä rypyt ne ny olikaan, niin silmälasit "häivyttää" nämä asiat