Taas ylityö- ja vuoronvaihtokielto! Mitä järkeä?
En jaksa enää! Taas tulee 1.9 lähtien tehyläisille ylityö- ja vuoronvaihtokielto. Se ei auta mitään! Ainoastaan haittaa on itselle kun ei vaan ehdi tehdä töitään työaikana. Jos tekee vastaanottotyötä ja on omat potilaat, ei kukaan muu niitä töitä tee, joten alkaa nopeasti hommat kasaantua. Kauhea työ sitten taas yrittää purkaa sitä sumaa. Onko tällaisilla ylityö kielloilla osastomaailmassa sitten enemmän vaikutusta? Kertokaa te joilla on kokemusta! Itse olisin ihan valmis jo oikeasti järeämpiin toimenpiteisiin. Miksi tässä nyt taas odotellaan ja puuhastellaan jotain päivän tai parin lakkoja sinne tänne ja just tällaisia ylityökieltoja? Nyt ne irtisanoutumiset voisi jo panna toimeen että joskus asiat etenisi! Johan tässä porukka kohta kyllästyy odottelemaan. Ei niillä neuvotteluilla mitään saada aikaiseksi, jos joku niin kuvittelee.
Kommentit (94)
Niin ikävää kuin se onkin niin tähän liittyy myös kiristämistä ja esimiestaholta elämän vaikeuttamista, jos alat ns.liikaa puuttumaan epäkohtiin.
Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin Niin näin se on.
Koko johto pitäisi myllätä ja luoda uudet nykyaikaiset kohtuullisemmat olosuhteet.
Nyt on menty pelolla ja syyllistämisellä vuosikymmenet ja kun siihen ei hoitajat enää suostu ni homma repee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehyn pitäisi laittaa nyt vähän malttia noihin vaatimuksiin koska meillä on käsillä vähän suuremmat asiat kuten inflaatio ja valtion velkaantuu jälleen kovalla vauhdilla.
Ei missään tapauksessa! Jos yhtään nyt annetaan periksi, niin se on sitten viimeinen niitti! Nyt alkaa porukka hoitoalalla olla jo sen verran kypsää kaiken odottelun jälkeen, että jos nyt aletaan vielä laskemaan rimaa vaatimusten suhteen lähtee satavarmasti massoittain väkeä suutuspäissään lopullisesti. Ihan varmasti! Jo nyt on siinä ja siinä että ylipäätään saadan jollain tavalla auttavasti työt tehtyä. Jos massapako toteutuu, sortuu pakka aivan varmasti.
Ei tässä nyt muuta ongelmaa ole kuin että tehyläisten palkka maksetaan verotuloista joten onko meillä varaa maksaa teille vielä parempaa palkkaa?
No en tiedä, mutta sen tiedän että itse ainakin lopetan hoitajantyöt jos palkka ei nouse! Fyysisesti ja henkisesti sen verran rankkaa että jos ei siitä tän enempää makseta, niin saa mun puolesta olla!
No lopeta sitten, luulitko löytäväsi jostain muualta parempipalkkaista työtä?
Tervetuloa tekniikan alalle raatamaan 2000e/kk bruttopalkalla ja ei tämäkään mitää rentoa työtä ole :D
En luule. Olen valmis tekemään töitä pienemmälläkin palkalla mieluummin kuin nykyisellä palkalla sairaanhoitajan työtä. Olen ollut aiemmin töissä mm tehtaalla, toimistossa, kahvilassa, pesulassa ja ruokakaupan kassalla, joten tasan varmasti tiedän että kaikilla aloilla stressi ja vastuu ei ole todellakaan samaa luokkaa kuin nykyisessä työssäni. Jotta jatkaisin näitä hommia pitäisi minulle maksaa huomattavasti nykyistä enemmän. Siinä toivossa vielä sinnittelen, mutta jos tehy ei tosiaan saa mitään aikaiseksi niin sitten se on vaan kiitti ja moi!
Siis sä vaadit lisää palkkaa koska parempi palkka poistattaa sitten stressin ja vastuun sulta? En nyt ihan tajunnu mitä sä yrität selittää.
Ainakin tehtailla parempi palkka tietää myös enemmän vastuuta ja enemmän stressiä, hoitoalalla parempi palkka tietää vähemmän vastuuta ja vähemmän stressiä?
Ei. Ymmärsit väärin. Joko teen helpompaa duunia pienemmällä palkalla, ja olen sitten siihen tyytyväinen TAI jatkan nykyistä vaativaa ja raskasta duunia, mutta saan siitä myös sitten kunnon korvauksen. Nämä on vaihtoehdot.
No siksihän saat jo nyt nykyisestä työstäsi enemmän palkkaa kuin siitä helpommasta duunista. Koska se on raskaampaa.
En TARPEEKSI enempää. Ymmärsitkö? T-A-R-P-E-E-K-S-I!
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa on selviö, ettei hoitajat saa sitä mitä ovat vaatimassa. Kunta-alalla ei voi toimia niin, että yhdet saa paljon enemmän ja vaikka muuten saisivatkin, niin ei ole varaa, ei. Eihän ne liittopamput itse menetä mitään, palkat siinä 15000e/kk ja hommat jatkuu kun pikkuhoitaja käsketään irtisanoutumaan.
Näin se on, ikävä kyllä. Hoitajilla nousi ns. hattuun ja vaatimukset lähti lapasesta. Muut liitot hyväksyivät korotukset, kun talouden ja käytännön realiteetit olivat niin selvät. Tehy ja Super pahentaa vaan omien tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa on selviö, ettei hoitajat saa sitä mitä ovat vaatimassa. Kunta-alalla ei voi toimia niin, että yhdet saa paljon enemmän ja vaikka muuten saisivatkin, niin ei ole varaa, ei. Eihän ne liittopamput itse menetä mitään, palkat siinä 15000e/kk ja hommat jatkuu kun pikkuhoitaja käsketään irtisanoutumaan.
Näin se on, ikävä kyllä. Hoitajilla nousi ns. hattuun ja vaatimukset lähti lapasesta. Muut liitot hyväksyivät korotukset, kun talouden ja käytännön realiteetit olivat niin selvät. Tehy ja Super pahentaa vaan omien tilannetta.
Muilla aloilla ei ole työntekijäpulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole tehyläinen enkä sosiaali-alalla töissä mutta mä kyllä vaadin että ihan jokaisen alan palkat nousevat reilusti nyt eli samat korotukset tehylle,teollisuudelle yms.
Eritoten meidän pitäisi pyrkiä siihen että matalapalkkaisten alojen palkat nousisivat enemmän kuin ne ketkä tienaa jo hyvin ennestään mutta tämä taitaa olla mahdottomuus totetuttaa?
Nyt liittojen pitäisi saada siis jo sellaset 10% korotukset joka alalle koska hinnat ovat nousseet tuon verran jo.
Tuo vain johtaa siihen, että hoitajien palkat ovat edelleen matalalla tasolla muihin aloihin nähden, lisäksi kaikkien palkkoja jos korotetaan saman verran, niin samaa vauhtia korottuu myös elämisen kustannukset.
Joskus olisi kiva, jos sosiaali-ja terveysalan palkat voisivat nousta, ilman että muidenkin alojen palkat nousee samaa vauhtia, tässä kun on tarkoitus saada kiinni sitä muiden alojen palkkakehitystä, eikä ihan vaan randomisti nostella palkkaa.
Hoitajat ovat palkkakuopassa, ei sieltä nousta ylös sillä, että lisätään saman verran maa-ainesta niin kuoppaan kuin sen reunoillekkin: Se kuoppa pysyisi yhtänä syvänä edelleenkin.
Siis vaaditaanko nyt että hoitajien palkat nousevat enemmän kuin muiden palkat? Tää ei ole mun mielestä kovinkaan reilua eikä fiksua edes, en minä itse voi verrata omaa palkkaani ihan toisen alan palkkaan.
Jos hoitajien palkat nousevat niin samalla nousee meidän verotus ja sitten muut alat nostavat omia palkkojaan saman verran kuin mitä hoitajien palkankorotukset oli.
Itse näen nyt asian niin että tämä tehyläisten taistelu näyttää sen suunnan miten muut alat palkkojaan nostavat, jos tehyläiset saavat vaikka 5% korotuksen niin sitten muut alat vaativat myös sitä noi 5% korotusta.
Lääkärit sai 12% kaikessa hiljaisuudessa. Taas.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti uudet täydet opiskelijaryhmät aloittavat aina kun kausi alkaa.
Ihmetellä täytyy, ettei ala peloita uusia
hoitajiksi haluavia.
Kummasti ne ryhmät ei valmistu samalla määrällä opiskelijoita jotka aloitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hoitajiksi haluavia.Kummasti ne ryhmät ei valmistu samalla määrällä opiskelijoita jotka aloitti.
Ihan vasta oli jossain Ylen uutisessa että hoitoalan oppilaitokseen oli ollut puolet vähemmän hakijoita kuin aloituspaikkoja. Ja näin hoitajana kyllä huolettaa jos tästä tulee sellainen kuka vain pääsee kun jostain ne ihmiset on räävittävä kasaan -ala. Kuka haluaa itseään tai läheisiään hoitamaan hädän hetkellä sen joka ei mihinkään muuhun hommaan kelvannut?
Ei ihme, että mikään ei muutu, kun jokainen luulee olevansa korvaamaton ja tekee jatkuvasti ylitöitä. Tällä keinoin tekee hallaa koko hoitajakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Niin ikävää kuin se onkin niin tähän liittyy myös kiristämistä ja esimiestaholta elämän vaikeuttamista, jos alat ns.liikaa puuttumaan epäkohtiin.
Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin Niin näin se on.
Koko johto pitäisi myllätä ja luoda uudet nykyaikaiset kohtuullisemmat olosuhteet.
Nyt on menty pelolla ja syyllistämisellä vuosikymmenet ja kun siihen ei hoitajat enää suostu ni homma repee.
En ymmärrä, miksi ne työntekijät eivät seiso siellä työpaikalla yhtenä rivinä osoittamassa niitä epäkohtia ja vaatimassa niitä muutoksia... en vaan ymmärrä tuota. Joukossa on voimaa, kenekään ei tarvitsisi yrittää sielläkään yksin taistella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuule on. Tästä taas näkee, että hoitajat ovat aivan pihalla todellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylitöihin pitää määrätä, ei työajan tehtävä työ ole automaattisesti ylityötä. Jos ei ehdi tekemään töitään, ei se ole oma ongelma, vaan esimiehen ongelma.
Ei ylitöihin määrätä. Se on ihan vapaaehtoista. Nyt on tehy julistamassa kiellon ettei saa tehdä ylitöitä vaikka haluaisi.
Tänään erosin tehdystä. Sähkön hinta nousee ja muut. Ei ole varaa olla ylityökiellossa. 100 euroa haitta ja ylityöt päälle. Näillä eletään.
Vaikka palkka nousisi kuinka, niitä rahoja ei ikinä ehdi tienata takaisin, mitä saa haittakorvauksella ja ylityölläMä tein samat laskelmat jo maaliskuussa ja erosin Tehystä. Nyt viimeistään eroaisin, kun mun moraali ei antaisi periksi jättää potilaita heitteille, tai edes kiristää ja uhata sillä. Sehän tässä on takana, uhkailemalla tuli viimeksikin sopimus. Koska en voi seisoa tuollaisen takana, enkä arvosta käytettyjä keinoja, mulle ei jäänyt vaihtoehtoa. Rytkösellä on varaa ja kanttia, mulla ei.
No mitä keinoja sitten ehdotat, että saadaan palkkaus ja työolot kuntoon? Kauniisti pyytämällä?
Ei niitä enää tässä vaiheessa saada korjattua sen paremmin kauniisti pyytämällä kuin ei rumasti uhkailemalla. Tehy on virtsannut kaikkien muroihin, myös jokaisen hoitajan, vaikka sitä ei haluaisi myöntää. Mun etiikka ja moraali sotii käytettyjä keinoja vastaan, ja vaikka mulla ei rivisairaanhoitajana olekaan avaimia tilannetta ratkaista, mun on tehtävä omat valintani. Hintansa silläkin, muttei ainakaan mielenrauha ja arvomaailma murene. Seison päätökseni takana, ainakin tiedän mikä on omalta kohdalta ei oikein. En ole koskaan luvannut olevani työssäni työmarkkinajärjestöä vaan potilasta varten. Se lupaus pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hoitajiksi haluavia.Kummasti ne ryhmät ei valmistu samalla määrällä opiskelijoita jotka aloitti.
Itsellänikin on sukulainen, joka otti sh-paikan vastaan, koska ei päässyt sinne minne halusi. Hakee taas ensi vuonna uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuule on. Tästä taas näkee, että hoitajat ovat aivan pihalla todellisuudesta.
Niin sitä vaan yhden anonyymin kommentin perusteella yleistetään ja tuomitaan kaikki alan työntekijät...
Eli ihan yhtä pihalla olet sinäkin todellisuudesta.