Kela asioista tietävät, voisitteko auttaa?
Mitä tämä päätös käytännössä tarkoittaa:
Olet saanut Kelan 28.8.2026 antaman päätöksen perustoimeentulotuesta.
Tämä päätös on valitettavasti virheellinen. Tarvitsemme kirjallisen suostumuksesi päätöksen korjaamiseen.
Virhe on johtunut siitä, että syyskuussa maksettavaa yleistukea ei ole huomioitu syyskuun laskelmassa. Tämän takia päätöstä pitäisi muuttaa.
Miten päätöstä pitäisi korjata
Päätöstä pitäisi muuttaa siten, että syyskuussa maksettava yleistuki 595,36 euroa huomioitaisiin tulona syyskuussa.
Perustoimeentulotukesi määrä saattaa pienentyä tai sinulla ei välttämättä ole enää oikeutta perustoimeentulotukeen päätöksen korjaamisen jälkeen. Koska päätöksen virheellisyys ei ole johtunut omasta toiminnastasi ja koska korjaamisesta voi aiheutua sinulle vahinkoa, tarvitsemme suostumuksen päätöksen korjaamiseen.
Jos emme saa suostumustasi, emme korjaa päätöstäsi siltä ajalta, jonka tuki on jo laitettu maksuun.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Eli mitä tapahtuu jos en suostu päätöksen korjaamiseen?
Ei mitään. En tosin tiedä huomioidaanko tuo seuraavan kuukauden päätöksessä sitten jollain tavalla, mutta saa pitää rahat, jos et anna lupaa muuttaa tätä päätöstä.
No eikös se aika selvästi siinä lue. Jos suostut päätöksen korjaamiseen, peritään sinulta virheellisesti maksettu toimeentulotuki takaisin. Jos et anna suostumusta, ei päätöstä voi korjata ja perintää tehdä. Aika erikoista silti, että joku on tehnyt päätöksen huomioimatta laskelmissa ensisijaista etuutta. Kai näitä silti sattuu.
Vierailija kirjoitti:
No eikös se aika selvästi siinä lue. Jos suostut päätöksen korjaamiseen, peritään sinulta virheellisesti maksettu toimeentulotuki takaisin. Jos et anna suostumusta, ei päätöstä voi korjata ja perintää tehdä. Aika erikoista silti, että joku on tehnyt päätöksen huomioimatta laskelmissa ensisijaista etuutta. Kai näitä silti sattuu.
Sattuu yllättävän paljon virheitä. Mulla oli kerran unohtunut laskelmasta kaikki asumiseen liittyvät laskut ja vuokran määräkin oli kaivettu edellisen asunnon tiedoista vaikka muutosta oli jo monta kuukautta. Tuossakin tilanteessa pyydettiin suostumusta päätöksen perumiseen vaikka päätös oli mulle epäedullinen (hylätty) ja mulla oli oikeasti oikeus tukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään. En tosin tiedä huomioidaanko tuo seuraavan kuukauden päätöksessä sitten jollain tavalla, mutta saa pitää rahat, jos et anna lupaa muuttaa tätä päätöstä.
Juuri näin. Ennen seuraavaa hakemusta nosta kaikki ylimääräinen tililtä tietysti pois, mutta varaudu siihen että se ylimääräinen, liikaa maksettu tt-tuki otetaan tulona huomioon seuraavassa hakemuksessa.
Ihmettä että Kela on ylipäätään myöntänyt virheensä.
Mulle kerran sattui kun ilmoitin kelaan aloittavani työt että toimeentulotuki pitää lopettaa . Huomasin 3kk kuluttua ettei oltu lopetettu , otin kelaan yhteyttä niin tukea ei tarvinnut palauttaa koska oli kelan virhe.