Taas ylityö- ja vuoronvaihtokielto! Mitä järkeä?
En jaksa enää! Taas tulee 1.9 lähtien tehyläisille ylityö- ja vuoronvaihtokielto. Se ei auta mitään! Ainoastaan haittaa on itselle kun ei vaan ehdi tehdä töitään työaikana. Jos tekee vastaanottotyötä ja on omat potilaat, ei kukaan muu niitä töitä tee, joten alkaa nopeasti hommat kasaantua. Kauhea työ sitten taas yrittää purkaa sitä sumaa. Onko tällaisilla ylityö kielloilla osastomaailmassa sitten enemmän vaikutusta? Kertokaa te joilla on kokemusta! Itse olisin ihan valmis jo oikeasti järeämpiin toimenpiteisiin. Miksi tässä nyt taas odotellaan ja puuhastellaan jotain päivän tai parin lakkoja sinne tänne ja just tällaisia ylityökieltoja? Nyt ne irtisanoutumiset voisi jo panna toimeen että joskus asiat etenisi! Johan tässä porukka kohta kyllästyy odottelemaan. Ei niillä neuvotteluilla mitään saada aikaiseksi, jos joku niin kuvittelee.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole mikään uusi vaan ihan se sama keväällä alkanut kielto, johon vain tehtiin kesän ajaksi loivennus sijaispulan vuoksi.
Ja juu, en todellakaan pysy työajoissa, kun ei niitä hommia kukaan mun puolesta tee, ja jos jätän tekemättä, kärsii sairas lapsi ja minä itse (eettinen stressi, hallinnan tunteen menetys, syyllisyys kun langat alkaa karata käsistä, virheiden pelko).
Oletko venynyt liikaa, kun et ole ajoissa tehnyt stoppia hommaan. Olet siis itse kuoppasi kaivanut kuten tuhannet muut hoitajat myös.
Tavallaan. On sanottu johdolle että tämän ja tämän verran pystyy tekemään päivässä. Johto sanoo että on pystyttävä enempään. On tehty itse ajanvarausrunko sellaiseksi että siitä selviytyy. Johto on käynyt omavaltaisesti muuttamassa sen. On vaadittu että saadaan itse huolehtia ajanvarauksesta jotta homma pysyy hallinnassa, johto on käynyt muuttamassa toimistoajan potilasajaksi ja ohjeistanut sihteerin varaamaan siihen ajan. Potilas on oven takana ja edelliset työt kesken - sanonko että menkää kotiinne, minä en nyt ehdi?
No tietenki sanot, tai sitten jätät sen toisen homman tekemättä. Jestas, ei ne kauppojakaan pidä pidempään auki vaikka olisi mikä diabeetikko siellä ostelemassa ruokia yli ajan. Se on voivoi, asiakas ulos ja ovi säppiin.
Olisikin vaan yksi toinen homma odottamassa. Meillä ainakin tilanne on se, että erilaisia hoitamattomia töitä on pitkä lista joka vaan kasvaa kasvamistaan jos missään välissä ei saa sieltä mitään tehdyksi vastaanottokäyntien välissä.
Näinpä. Ja minä kuitenkin olen vastuussa siitä että olen esimerkiksi tehnyt työhöni liittyvät kirjaukset lain edellyttämällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei nämä kiellot kiinnosta yhtään. Tehyläinen olen enkä ole kertaakaan jättänyt ylitöitä tekemättä jos sellainen tilanne on ollut. Lisäksi vaihdan vuoroja. Haluan sujuvan työelämän enkä pelleilyä. Eipä ole kukaan tullut estämään mua tekemästä töitäni vaikka Tehy sen yrittääkin kieltää.
Miksi sitten kuulut tehyyn yleensäkään? Eihän se pakollista ole!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei nämä kiellot kiinnosta yhtään. Tehyläinen olen enkä ole kertaakaan jättänyt ylitöitä tekemättä jos sellainen tilanne on ollut. Lisäksi vaihdan vuoroja. Haluan sujuvan työelämän enkä pelleilyä. Eipä ole kukaan tullut estämään mua tekemästä töitäni vaikka Tehy sen yrittääkin kieltää.
Niin että mahdolliset ylityökiellot olisivat ainoa peruste kuulua Tehyyn? Mietihän vielä uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että mahdolliset ylityökiellot olisivat ainoa peruste kuulua Tehyyn? Mietihän vielä uudestaan.
Siis muotoilen uudelleen. Jos et ole ajamassa samaa asiaa kuin tehyyn kuuluvat työkaverisi, jotka noudattavat tehyn ohjeita, miksi ylipäätään kuulut tehyyn? Haluatko ainoastaan toisten uhrauksilla aikaansaamat edut itsellesi, mutta itse et ole valmis tavoitteiden edistämiseksi tekemään mitään? Jos kaikki toimisi kuten sinä, ei olisi liittoa ajamassa meidän etuja. Kai sinä sen ymmärrät? Liiton voima perustuu nimenomaan joukkovoimaan. Jos rivit rakoilee, katoaa myös voima toimenpiteiltä. Itsekään en näe oikein järkeä näin lievissä työtaistelutoimissa, mutta jos linjaus on tämä, niin sillä sitten mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis muotoilen uudelleen. Jos et ole ajamassa samaa asiaa kuin tehyyn kuuluvat työkaverisi, jotka noudattavat tehyn ohjeita, miksi ylipäätään kuulut tehyyn? Haluatko ainoastaan toisten uhrauksilla aikaansaamat edut itsellesi, mutta itse et ole valmis tavoitteiden edistämiseksi tekemään mitään? Jos kaikki toimisi kuten sinä, ei olisi liittoa ajamassa meidän etuja. Kai sinä sen ymmärrät? Liiton voima perustuu nimenomaan joukkovoimaan. Jos rivit rakoilee, katoaa myös voima toimenpiteiltä. Itsekään en näe oikein järkeä näin lievissä työtaistelutoimissa, mutta jos linjaus on tämä, niin sillä sitten mennään.
Jos alkaa rivit rakoilee, niin pitäisi pääjehujen siirtää katse sinne peiliin ja miettiä missä on mennyt vikaan, mitä pitää tehdä toisin.
Ihmisillä voi olla useitakin perusteltuja syitä olla lähtemättä mukaan ihan jokaiseen juttuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole mikään uusi vaan ihan se sama keväällä alkanut kielto, johon vain tehtiin kesän ajaksi loivennus sijaispulan vuoksi.
Ja juu, en todellakaan pysy työajoissa, kun ei niitä hommia kukaan mun puolesta tee, ja jos jätän tekemättä, kärsii sairas lapsi ja minä itse (eettinen stressi, hallinnan tunteen menetys, syyllisyys kun langat alkaa karata käsistä, virheiden pelko).
Oletko venynyt liikaa, kun et ole ajoissa tehnyt stoppia hommaan. Olet siis itse kuoppasi kaivanut kuten tuhannet muut hoitajat myös.
Tavallaan. On sanottu johdolle että tämän ja tämän verran pystyy tekemään päivässä. Johto sanoo että on pystyttävä enempään. On tehty itse ajanvarausrunko sellaiseksi että siitä selviytyy. Johto on käynyt omavaltaisesti muuttamassa sen. On vaadittu että saadaan itse huolehtia ajanvarauksesta jotta homma pysyy hallinnassa, johto on käynyt muuttamassa toimistoajan potilasajaksi ja ohjeistanut sihteerin varaamaan siihen ajan. Potilas on oven takana ja edelliset työt kesken - sanonko että menkää kotiinne, minä en nyt ehdi?
No tietenki sanot, tai sitten jätät sen toisen homman tekemättä. Jestas, ei ne kauppojakaan pidä pidempään auki vaikka olisi mikä diabeetikko siellä ostelemassa ruokia yli ajan. Se on voivoi, asiakas ulos ja ovi säppiin.
Olisikin vaan yksi toinen homma odottamassa. Meillä ainakin tilanne on se, että erilaisia hoitamattomia töitä on pitkä lista joka vaan kasvaa kasvamistaan jos missään välissä ei saa sieltä mitään tehdyksi vastaanottokäyntien välissä.
En tiedä, mitä kaikkea teillä tarvii kirjata ja tehdä. Mutta itse jättäisin tekemättä sieltä "turhasta" päästä niitä pois. Eli jos on jotain mitä tehdään lähinnä raportoinnin vuoksi tai ylhäätläpäin saneltuna toimintana, esim hoitoisuusluokituksia, niin kylmästi vaan jättäisin tekemättä ja sanoisin, että ei ollut aikaa.
Näin teen jo. Jätän paljon juttuja tekemättä, mutta silti on pitkä lista ihan suoraan potilastyöhön liittyviä asioita.
Mitä on tarkoitus tehdä toimistoajalla?
Esimerkiksi:
- käyntikirjauksia ja hoitosuunnitelmien päivitystä
- etana-, sähkö- ja potilas tietojärjestelmän postin tarkistusta ja niihin reagointeja (palaveripyyntöjä, tietopyyntöjä, lähetteitä, labroja, reseptipyyntöjä jne.)
- pöydälle päivän aikana kasaantuneiden papereiden arkistointi
- ajanvarausta ja työhön liittyvää organisointia
- lausuntojen ja todistusten tulostamista ja postittelua (tai oikeasti sen tarkistamista että onko lääkäri tehnyt ne ja lääkärin muistuttamista ja uuden ajan varaamista lääkärille tätä varten jne.)
- lähetteiden laatimista, aina joku ilmoitus viikossa (lastensuojeluilmoitus, ilmoitus lapseen kohdistuneesta rikoksesta, huoli-ilmoitus sosiaalihuoltoon)
- potilaskäynteihin valmistautumista (materiaalien etsintää tai valmistelua, aivotyötä miten hoidossa voisi auttaa potilasta eteenpäin kun x, y ja z on kokeiltu, hoitosuositusten kertaamista)
- ilmoitellaan potilaille lääkärin konsultaatiovastauksia, esim. ohjeita lääkitysmuutoksista
Toimistoajalla soitellaan myös paljon vanhemmille ja verkostoille. Jos oikein hyvin käy luetaan muistio työpaikkakokouksesta johon ei päässyt, yritetään vilkaista päivitettyä kirjaamisohjetta tai suorittaa viime tippaan jäänyt pakollinen tietosuijakoulutus verkossa. Tämän kaltaisia tulee mieleen, paljon jää varmasti puuttumaan, suuri osa tuki menee pääsääntöisesti lokeroon "myöhemmin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehyn pitäisi laittaa nyt vähän malttia noihin vaatimuksiin koska meillä on käsillä vähän suuremmat asiat kuten inflaatio ja valtion velkaantuu jälleen kovalla vauhdilla.
Ei missään tapauksessa! Jos yhtään nyt annetaan periksi, niin se on sitten viimeinen niitti! Nyt alkaa porukka hoitoalalla olla jo sen verran kypsää kaiken odottelun jälkeen, että jos nyt aletaan vielä laskemaan rimaa vaatimusten suhteen lähtee satavarmasti massoittain väkeä suutuspäissään lopullisesti. Ihan varmasti! Jo nyt on siinä ja siinä että ylipäätään saadan jollain tavalla auttavasti työt tehtyä. Jos massapako toteutuu, sortuu pakka aivan varmasti.
Ei tässä nyt muuta ongelmaa ole kuin että tehyläisten palkka maksetaan verotuloista joten onko meillä varaa maksaa teille vielä parempaa palkkaa?
No en tiedä, mutta sen tiedän että itse ainakin lopetan hoitajantyöt jos palkka ei nouse! Fyysisesti ja henkisesti sen verran rankkaa että jos ei siitä tän enempää makseta, niin saa mun puolesta olla!
No lopeta sitten, luulitko löytäväsi jostain muualta parempipalkkaista työtä?
Tervetuloa tekniikan alalle raatamaan 2000e/kk bruttopalkalla ja ei tämäkään mitää rentoa työtä ole :D
En luule. Olen valmis tekemään töitä pienemmälläkin palkalla mieluummin kuin nykyisellä palkalla sairaanhoitajan työtä. Olen ollut aiemmin töissä mm tehtaalla, toimistossa, kahvilassa, pesulassa ja ruokakaupan kassalla, joten tasan varmasti tiedän että kaikilla aloilla stressi ja vastuu ei ole todellakaan samaa luokkaa kuin nykyisessä työssäni. Jotta jatkaisin näitä hommia pitäisi minulle maksaa huomattavasti nykyistä enemmän. Siinä toivossa vielä sinnittelen, mutta jos tehy ei tosiaan saa mitään aikaiseksi niin sitten se on vaan kiitti ja moi!
Siis sä vaadit lisää palkkaa koska parempi palkka poistattaa sitten stressin ja vastuun sulta? En nyt ihan tajunnu mitä sä yrität selittää.
Ainakin tehtailla parempi palkka tietää myös enemmän vastuuta ja enemmän stressiä, hoitoalalla parempi palkka tietää vähemmän vastuuta ja vähemmän stressiä?
Ei. Ymmärsit väärin. Joko teen helpompaa duunia pienemmällä palkalla, ja olen sitten siihen tyytyväinen TAI jatkan nykyistä vaativaa ja raskasta duunia, mutta saan siitä myös sitten kunnon korvauksen. Nämä on vaihtoehdot.
No siksihän saat jo nyt nykyisestä työstäsi enemmän palkkaa kuin siitä helpommasta duunista. Koska se on raskaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehyn pitäisi laittaa nyt vähän malttia noihin vaatimuksiin koska meillä on käsillä vähän suuremmat asiat kuten inflaatio ja valtion velkaantuu jälleen kovalla vauhdilla.
Ei missään tapauksessa! Jos yhtään nyt annetaan periksi, niin se on sitten viimeinen niitti! Nyt alkaa porukka hoitoalalla olla jo sen verran kypsää kaiken odottelun jälkeen, että jos nyt aletaan vielä laskemaan rimaa vaatimusten suhteen lähtee satavarmasti massoittain väkeä suutuspäissään lopullisesti. Ihan varmasti! Jo nyt on siinä ja siinä että ylipäätään saadan jollain tavalla auttavasti työt tehtyä. Jos massapako toteutuu, sortuu pakka aivan varmasti.
Ei tässä nyt muuta ongelmaa ole kuin että tehyläisten palkka maksetaan verotuloista joten onko meillä varaa maksaa teille vielä parempaa palkkaa?
No en tiedä, mutta sen tiedän että itse ainakin lopetan hoitajantyöt jos palkka ei nouse! Fyysisesti ja henkisesti sen verran rankkaa että jos ei siitä tän enempää makseta, niin saa mun puolesta olla!
Tervetuloa tekniikan alalle raatamaan 2000e/kk bruttopalkalla ja ei tämäkään mitää rentoa työtä ole :D
En luule. Olen valmis tekemään töitä pienemmälläkin palkalla mieluummin kuin nykyisellä palkalla sairaanhoitajan työtä. Olen ollut aiemmin töissä mm tehtaalla, toimistossa, kahvilassa, pesulassa ja ruokakaupan kassalla, joten tasan varmasti tiedän että kaikilla aloilla stressi ja vastuu ei ole todellakaan samaa luokkaa kuin nykyisessä työssäni. Jotta jatkaisin näitä hommia pitäisi minulle maksaa huomattavasti nykyistä enemmän. Siinä toivossa vielä sinnittelen, mutta jos tehy ei tosiaan saa mitään aikaiseksi niin sitten se on vaan kiitti ja moi!
Siis sä vaadit lisää palkkaa koska parempi palkka poistattaa sitten stressin ja vastuun sulta? En nyt ihan tajunnu mitä sä yrität selittää.
Ainakin tehtailla parempi palkka tietää myös enemmän vastuuta ja enemmän stressiä, hoitoalalla parempi palkka tietää vähemmän vastuuta ja vähemmän stressiä?
Ei. Ymmärsit väärin. Joko teen helpompaa duunia pienemmällä palkalla, ja olen sitten siihen tyytyväinen TAI jatkan nykyistä vaativaa ja raskasta duunia, mutta saan siitä myös sitten kunnon korvauksen. Nämä on vaihtoehdot.
No siksihän saat jo nyt nykyisestä työstäsi enemmän palkkaa kuin siitä helpommasta duunista. Koska se on raskaampaa.
Joku se ei vaan vieläkään tajua...
No ei voi kauhalla vaatia, kun on pikkulusikalla annettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jätät vaan tekemättä ja piste. Jossain vaiheessa nyt vaan tulee raja vastaan, ettei enempää pysty tekemään. Itse ainakin potilaana ymmärrän hyvin, että tilanne on kinkkinen ja hoitajat ylibuukattuja, että se hidastaa tällä hetkellä todella paljon hoitojen ja tutkimusten etenemistä, en osaisi olla vihainen millekkään yksittäiselle hoitsulle.
Ohis, en ole tuo lainattu, mutta en minä ainakaan potilaan suuttumista pelkää. Vaan esimerkiksi itsemurhaa, päihderepsahdusta tai perhetragediaa. Tässä työssä potilaan luottamus on tärkeää, ja "en ehdi" on jotain mitä ei sanota, jos haluaa edes mahdollisuuden tehdä vaikuttavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä kaikkea teillä tarvii kirjata ja tehdä. Mutta itse jättäisin tekemättä sieltä "turhasta" päästä niitä pois. Eli jos on jotain mitä tehdään lähinnä raportoinnin vuoksi tai ylhäätläpäin saneltuna toimintana, esim hoitoisuusluokituksia, niin kylmästi vaan jättäisin tekemättä ja sanoisin, että ei ollut aikaa.
Näin teen jo. Jätän paljon juttuja tekemättä, mutta silti on pitkä lista ihan suoraan potilastyöhön liittyviä asioita.
Esimerkiksi:
- etana-, sähkö- ja potilas tietojärjestelmän postin tarkistusta ja niihin reagointeja (palaveripyyntöjä, tietopyyntöjä, lähetteitä, labroja, reseptipyyntöjä jne.)
- lausuntojen ja todistusten tulostamista ja postittelua (tai oikeasti sen tarkistamista että onko lääkäri tehnyt ne ja lääkärin muistuttamista ja uuden ajan varaamista lääkärille tätä varten jne.)
- lähetteiden laatimista, aina joku ilmoitus viikossa (lastensuojeluilmoitus, ilmoitus lapseen kohdistuneesta rikoksesta, huoli-ilmoitus sosiaalihuoltoon)
- potilaskäynteihin valmistautumista (materiaalien etsintää tai valmistelua, aivotyötä miten hoidossa voisi auttaa potilasta eteenpäin kun x, y ja z on kokeiltu, hoitosuositusten kertaamista)
- ilmoitellaan potilaille lääkärin konsultaatiovastauksia, esim. ohjeita lääkitysmuutoksistaToimistoajalla soitellaan myös paljon vanhemmille ja verkostoille. Jos oikein hyvin käy luetaan muistio työpaikkakokouksesta johon ei päässyt, yritetään vilkaista päivitettyä kirjaamisohjetta tai suorittaa viime tippaan jäänyt pakollinen tietosuijakoulutus verkossa. Tämän kaltaisia tulee mieleen, paljon jää varmasti puuttumaan, suuri osa tuki menee pääsääntöisesti lokeroon "myöhemmin".
Eikö teillä olisi siellä joku työsuojeluvaltuutettu tms, joka voisi ajaa tätä asiaa ja ärähtää jollekin taholle tästä? Jos ja kun ei esimies kuuntele, niin asian kanssa on edettävä.
Toivottavasti huomataan kiunka hoitoala pyörii sillä että tehdään jatkuvasti ylitöitä ja omia vuoroja ei saa pitää.
Viime syksynä laskin että 2kk aikana tein 7 listan mukaista vuoroa. Muuten joustin venytin päivää tai vaihdoin vuoroa. Suunnittele siinä sitten omaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän sanoi KUNNON KORVAUKSEN. Sitä hän ei nyt saa vaikka on se raskaampi duuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi:
- ilmoitellaan potilaille lääkärin konsultaatiovastauksia, esim. ohjeita lääkitysmuutoksistaToimistoajalla soitellaan myös paljon vanhemmille ja verkostoille. Jos oikein hyvin käy luetaan muistio työpaikkakokouksesta johon ei päässyt, yritetään vilkaista päivitettyä kirjaamisohjetta tai suorittaa viime tippaan jäänyt pakollinen tietosuijakoulutus verkossa. Tämän kaltaisia tulee mieleen, paljon jää varmasti puuttumaan, suuri osa tuki menee pääsääntöisesti lokeroon "myöhemmin".
Eikö teillä olisi siellä joku työsuojeluvaltuutettu tms, joka voisi ajaa tätä asiaa ja ärähtää jollekin taholle tästä? Jos ja kun ei esimies kuuntele, niin asian kanssa on edettävä.
On edetty niin pitkälle kun suomalaisessa byrokratiassa on mahdollista ja palaveerattu useammin kuin muistan. Vuosia kestää että asiat oikeasti muuttuu, ja sillä välin ehtii läikkyä monelta muulta laidalta kuin siltä jota yritetään fiksata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylitöihin pitää määrätä, ei työajan tehtävä työ ole automaattisesti ylityötä. Jos ei ehdi tekemään töitään, ei se ole oma ongelma, vaan esimiehen ongelma.
Ei ylitöihin määrätä. Se on ihan vapaaehtoista. Nyt on tehy julistamassa kiellon ettei saa tehdä ylitöitä vaikka haluaisi.
Tänään erosin tehdystä. Sähkön hinta nousee ja muut. Ei ole varaa olla ylityökiellossa. 100 euroa haitta ja ylityöt päälle. Näillä eletään.
Vaikka palkka nousisi kuinka, niitä rahoja ei ikinä ehdi tienata takaisin, mitä saa haittakorvauksella ja ylityöllä
Mä tein samat laskelmat jo maaliskuussa ja erosin Tehystä. Nyt viimeistään eroaisin, kun mun moraali ei antaisi periksi jättää potilaita heitteille, tai edes kiristää ja uhata sillä. Sehän tässä on takana, uhkailemalla tuli viimeksikin sopimus. Koska en voi seisoa tuollaisen takana, enkä arvosta käytettyjä keinoja, mulle ei jäänyt vaihtoehtoa. Rytkösellä on varaa ja kanttia, mulla ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos ottaisi ja aamulla soittaisi ja siirtäisi ihan itse sen päivän viimeisen potilasajan? Jos ei nyt ihan joka päivä näin tekisi, niin edes silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylitöihin pitää määrätä, ei työajan tehtävä työ ole automaattisesti ylityötä. Jos ei ehdi tekemään töitään, ei se ole oma ongelma, vaan esimiehen ongelma.
Joo, mutta siis itse teen ainakin jatkuvasti ihan siksi että saan työt tehtyä ja potilaiden asiat hoidettua. Ei työnanataja määrää, mutta ihan potilaiden takia teen. Mutta kuulun myös tehyyn, joten nyt sitten 1.9 lähtien en tee minuuttiakaan ylimääräistä, ja siitä aiheutuu haittaa ainoastaan potilaille ja minulle. Ei työnantajalle. Tehyn näkökulmasta näiden ylityö ja vuoronvaihtokieltojen pitäisi jollain tavalla vauhdittaa neuvotteluita, ja sitä juuri kyseenalaistan. Onko tällaisesta pienestä kiusanteosta muka jotain hyötyäkin? En jaksa uskoa että tällaisella mitättömällä puuhastelulla saadaan aikaan yhtään mitään. T.ap
Ymmärrätkö, että tämä on se ongelma! Työnantaja on tottunut siihen, että työntekijät joustaa ja tekee ylimääräistä. Kukaan ei palkitse siitä, että tappaa itsensä työhön (tai vähintäänkin polttaa itsensä loppuun).
Työntekijälle riittää, että tekee ne työt, jotka ehtii normaalin työajan puitteisssa tehdä normaalilla työtahdilla. Ne, jotka jää tekemättä, on työnantajan ongelma. Joko osa töistä jää tekemättä tai pitää rekrytä lisää tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ylitöihin määrätä. Se on ihan vapaaehtoista. Nyt on tehy julistamassa kiellon ettei saa tehdä ylitöitä vaikka haluaisi.
Tänään erosin tehdystä. Sähkön hinta nousee ja muut. Ei ole varaa olla ylityökiellossa. 100 euroa haitta ja ylityöt päälle. Näillä eletään.
Vaikka palkka nousisi kuinka, niitä rahoja ei ikinä ehdi tienata takaisin, mitä saa haittakorvauksella ja ylityölläMä tein samat laskelmat jo maaliskuussa ja erosin Tehystä. Nyt viimeistään eroaisin, kun mun moraali ei antaisi periksi jättää potilaita heitteille, tai edes kiristää ja uhata sillä. Sehän tässä on takana, uhkailemalla tuli viimeksikin sopimus. Koska en voi seisoa tuollaisen takana, enkä arvosta käytettyjä keinoja, mulle ei jäänyt vaihtoehtoa. Rytkösellä on varaa ja kanttia, mulla ei.
No mitä keinoja sitten ehdotat, että saadaan palkkaus ja työolot kuntoon? Kauniisti pyytämällä?
Kummasti uudet täydet opiskelijaryhmät aloittavat aina kun kausi alkaa.
Ihmetellä täytyy, ettei ala peloita uusia
hoitajiksi haluavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka palkka nousisi kuinka, niitä rahoja ei ikinä ehdi tienata takaisin, mitä saa haittakorvauksella ja ylityöllä
Sama juttu, ole vuoro- ja hälylisillä nostanut vuosituloja tänä vuonna 35-40%! Siis aivan järjetön määrä, 20 000 euroa enemmän bruttona kuin edellisvuonna.