Sähkölämmittäjät vertaistukiryhmä-miten selvitä ensi talvesta?
En jaksa lukea noita ilkkumisia että asun vuokralla/kerrostalossa/tuilla.
Ei tälläiseen kukaan ole varautunut. Ahdistaa valtavasti jos laskut nousevat 1000-1500 e kk. Ei tälläistä voi kestää normaali palkansaaja
Kommentit (3023)
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran inflaatio, sähkön hinta noussut, ruuan hinta noussut ja mitä vielä. Niin, miten meillä on varaa vastaanotto keskuksiin tai pako laisiin? Kuka nämä maksaa?
Toivottavasti sinusta ja yläpeukuttajista pääsette maistamaan vastaavaa hätää, hyljeksintää ja turvattomuutta ja saatte kaiken tekemänne moninkertaisesti takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuanhinta +40%, bensan ja diiselin hinta +40% vuodentakaisesta. Sähkönhinta jopa 10 kertainen viime vuoteen verrattuna, palkkojen indeksikorotus 0,07%-1%. Haluaisin ihan konkreettisen vastauksen hallitukselta, miten näillä menojen korotuksilla pitäisi elättää perhettä? Miksi työssäkäyvää, asiansa hyvin hoitanutta, korkeasti koulutettua ja niitä veronmaksajien tekijöitä rankaistaan? Palkasta lähtee jo muutama tonni kuukausittain veroihin, joilla elätetään muita eli itse en nyt sitten syö ja palelen mutta teen kuitenkin töitä? Just.
Tämä just paitsi että mä asun ja elän yksin sekä mulla on auto että pääsen töihin...
Pelkästään nyt jo asumiskulut sekä autoilun kulut vie valtaosan nettopalkastani, nyt kun ruuan hinta on noussut tosi paljon niin mulla on tili tyhjillä ennen seuraavaa tiliä.
Tulee joka kuun vika päivä palkka mulle ja tilini on nyt tyhjä, onneksi auton tankki on puolillaan että pääsen edes töihin.
Hallituksen pitäisi joko keventää nyt reilusti verotusta tai sitten palkkojen pitäisi nousta että ostovoima palautuu ennalleen mutta pahoin pelkään että hallitus ei tee mitään eikä palkatkaan juurikaan nouse.
Perheitä asuu vuokrakaksioissa ja kolmioissa, koska jos toinen on työtön niin ei saa asumistukea.
Minkä kokoisessa asunnossa asut?
Asun 45 neliöisessä rivitalossa jossa on sähkölämmitys.
Nettopalkkani on 2000e/kk.
Lainanlyhennys 500e/kk, yhtiövastike 180e/kk, rahoitusvastike 50e/kk, sähkölasku kesällä 50e/kk ja talvella 200e/kk.
Auto vie bensaa kuukaudessa joku 200e-300e ja sitten tietysti autoon tulee muut kulut päälle ihan huolloista veroihin.
Miten sinulla on mennyt talvella sähköön noin paljon 45 neliön asunnossa?
Oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin sähkölämmitys?
Sähkölämmitys on pirun kallista talvella kun pakkaset menee alle -20c.
Itselläni on 80 neliön sähkölämmitteinen 30 vuotta vanha rivari. Ei takkaa eikä ilmalämpöpumppua. Sähkölaskuni siirtoineen ovat olleet kylminä kuukausina vain vähän yli tuon. Kylmässä en ole värjötellyt, mutta suihkussa en loju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruuanhinta +40%, bensan ja diiselin hinta +40% vuodentakaisesta. Sähkönhinta jopa 10 kertainen viime vuoteen verrattuna, palkkojen indeksikorotus 0,07%-1%. Haluaisin ihan konkreettisen vastauksen hallitukselta, miten näillä menojen korotuksilla pitäisi elättää perhettä? Miksi työssäkäyvää, asiansa hyvin hoitanutta, korkeasti koulutettua ja niitä veronmaksajien tekijöitä rankaistaan? Palkasta lähtee jo muutama tonni kuukausittain veroihin, joilla elätetään muita eli itse en nyt sitten syö ja palelen mutta teen kuitenkin töitä? Just.
Tämä just paitsi että mä asun ja elän yksin sekä mulla on auto että pääsen töihin...
Pelkästään nyt jo asumiskulut sekä autoilun kulut vie valtaosan nettopalkastani, nyt kun ruuan hinta on noussut tosi paljon niin mulla on tili tyhjillä ennen seuraavaa tiliä.
Tulee joka kuun vika päivä palkka mulle ja tilini on nyt tyhjä, onneksi auton tankki on puolillaan että pääsen edes töihin.
Hallituksen pitäisi joko keventää nyt reilusti verotusta tai sitten palkkojen pitäisi nousta että ostovoima palautuu ennalleen mutta pahoin pelkään että hallitus ei tee mitään eikä palkatkaan juurikaan nouse.
Perheitä asuu vuokrakaksioissa ja kolmioissa, koska jos toinen on työtön niin ei saa asumistukea.
Lainanlyhennys 500e/kk, yhtiövastike 180e/kk, rahoitusvastike 50e/kk, sähkölasku kesällä 50e/kk ja talvella 200e/kk.
Auto vie bensaa kuukaudessa joku 200e-300e ja sitten tietysti autoon tulee muut kulut päälle ihan huolloista veroihin.
Varmaankin vanhempi esim 1980 luvun rivitalo ja suora sähkölämmitys?
Nuo 1960-1990-lukujen rivitalot on usein melkoisia sähkösyöppöjä, osin jopa suhteellisesti pahempia kuin saman ikäluokan omakotitalot.
!980-luvun rivitalo, alunperin kaukolämpö, nykyään maalämpöpumppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisilla sähkösoppareita teillä on tehtyinä nyt eli paljon te maksatte sähköstä tulevana talvena?
Itselläni on 8snt/kwh joka on voimassa 12/2023 joten pääsen vielä aika edullisesti tulevan talven, noin 100e-200e tulee olemaan sähkölaskuni kuukaudessa nyt talvella.
Asun sähkölämmitteisessä rivitalossa jossa on ilmalämpöpumppu.
Hirvittää ajatuskin että jotkut on tehny nyt +20snt/kwh sähkösoppareita.
Eipä saa enää tuohon hintaan. Halvin määräaikainen on nyt 28snt/kwh ja kohta luultavasti määräaikaisia ei saa enää ollenkaan, vain pörssisähköä.
Itselläni lähes sama, 7.8snt/kwh lukittuna 12/2023 saakka, asun myös uudehkossa rivitalossa. Oletan sähkölaskun olevan siinä 75 eur/kk talvella.
Kaikki sympatiani ovat kyllä vanhemmissa omakotitaloissa asuvien puolella ensi talven osalta. Monilla on vanhempi ja enemmän sähköä vievä talo ja vielä pitkät työmatkat tuohon päälle. Tuollainen talo, etenkin vähän pohjoisemmassa kuluttaa 20 000 - 35 000 kwh/v. Heistä monet tulevat olemaan kovilla ensi talvena.
Toisaalta on myös paljon moderneissa passiivi energia taloissa taajamissa asuvia (ja yleensä edellisiä parempi tuloisia), joilla on maalämpö, ilp ja vielä takka jne sekä maltilliset työmatkakulut etätöiden takia. Mielestäni heitä tämä hinnannousu ei juurikaan kosketa. Tällaisen talon vuotuinen sähkönkulutus kun on usein vain luokkaa 8000-12 000 kwh/v.
Meillä on kulutus n. 10000 kwh, kun ollaan pienennetty kulutusta jo niin pieneen kuin melkein mahdollista ja hinnan nousu todellakin tuntuu ja näkyy. Tietenkin vielä enemmän niillä, joilla suurempi kulutus, mutta kyllä tässäkin näkyy ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on 80 neliön sähkölämmitteinen 30 vuotta vanha rivari. Ei takkaa eikä ilmalämpöpumppua. Sähkölaskuni siirtoineen ovat olleet kylminä kuukausina vain vähän yli tuon. Kylmässä en ole värjötellyt, mutta suihkussa en loju.
Hienoa, en minkään kuumassa suihkussa loju. Tiesitkö sitä että asunnot ovat erilaisia? Toisissa asunnoissa lämpö pysyy paremmin tallessa kuin toisissa ja sähkölämmityksiäkin on erilaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo paljon. Meillä oli viime talven suurin lasku 180 euroa. Suorasähkö, 80 neliötä. Ei takkaa, ei pumppua. Tosin meillä on jo valmiiksi hyvin matala sisälämpötila, vähäinen suihkun käyttö jne. Ensi talven laskut onkin eri luokkaa...
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että tämä on ihan turhaa sinänsä mutta kysyn kuitenkin eikö keskustelijoilla ole ollut aavistustakaan siitä että tilanne on ollut kehittymässä tähän suuntaan? Ainakin irtisanottavien sopimusten osalta olisi voinut vielä alkukesästä vaihtaa parin vuoden määräaikaiseen alle 15snt/kWh hinnalla hyvinkin. Kun hinnat lähti kesällä nousuun niin olihan se nyt ihan selvää etteivät ne syksyllä mihinkään laske.
Vai ettekö seuraa yleistä hintakehitystä yhtään ennen kuin vasta siinä vaiheessa kun on pakko?
Kiva kun viisastelet. Itselläni oli määräaikainen joka päättyi juuri. Nyt en saa mistään enää uutta sopimusta paitsi hävyttömän kallista.
Todennäköisesti kaivetaan pihalle lumeen lumiluola koko perheelle. Talvimakuupussit on jo hankittu. Lapset ovat jo alkaneet kerätä pulloja lisätienestejä varten ja miehen mielestä minun pitäisi alkaa esitellä persettä onlyfansissa että saataisiin siitäkin lisätuloja, en tosin tiedä maksaako joku selluliitin katselusta mutta yritettävä kai sitäkin on.
Lämmin suihku illalla on ollut mulle henkireikä ja luksus. En ole pitkään max 10 minuuttia ja nyt tuntuu ahdistavalta ajatus siitä, että tästä pitää luopua, ellei halua maksaa 20e/suihku. Tuntuu kaikella tavalla ihan hemmetin väärältä, että nyt pitää alkaa elää kuin pula-ajalla, vaikka itse ei ole asioitaan sössinyt. Masentavaa ja ahdistavaa tämä elämä. Ja tuntuu ettei mitään valoa ole tunnelin päässä, tai no Marinilla on, hänelle valo tunnellissa on bile-illat, mutta meillä tavallisilla ei ole varaa kun pitää säästää että pääsee suihkuun ja voita leivälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran inflaatio, sähkön hinta noussut, ruuan hinta noussut ja mitä vielä. Niin, miten meillä on varaa vastaanotto keskuksiin tai pako laisiin? Kuka nämä maksaa?
Toivottavasti sinusta ja yläpeukuttajista pääsette maistamaan vastaavaa hätää, hyljeksintää ja turvattomuutta ja saatte kaiken tekemänne moninkertaisesti takaisin.
Työttömiä on haukuttu. Haukkujat saa nyt kokea samaa rahattomuutta.
Lällälllääää!
Mulla on 4,99snt soppari vielä reilu vuoden voimassa. Hajotkaa teidän sähkösopimuksiinne.
Asuntoni lämpiää sähköllä ja ei taida edes 100 euroa talvisin sähkölasku olla kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Kokkolan energian toistaiseksi voimassa oleva sopimus, ja sieltä ilmoitettiin, että loka-joulukuussa hinta on 46 snt/kwh. Se on kymmenen kertaa enemmän kuin vuosi sitten. Eli jos viime talvena sähkölasku oli 150€/kk niin nyt se on 1500€/kk. Ei tämä ole mitään propagandaa, vaan lukuja paperilla. Tällä hetkellä on tarjolla vain pörssisähköä, joka sopii huonosti sähkölämmityksen kanssa sekä sikakalliita määräaikaisia. En vaan halua uskoa, että kahden vuoden päästä sellainen 30snt/kwh on hyvä hinta, joten vaihtamalla ei nyt parane.
Toki kaikki mahdolliset sähkönsäätökeinot käyttöön, mutta lämmityksestä ei voi määräänsä enempää tinkiä. Kalliiksi tulee.
Sähköä kannattaa käyttää siihen vuorokauden aikaan kun on halvinta. Ajastaa pesukoneet käymään yöllä esim.
Vesivahinko tulee kalliimmaksi kuin sähkö.
Ainoa oikea ratkaisu on valtiollinen rajakatto sähkön hintaan. Tästä on jonkun verran ollut puhetta.
Pelkkä verojen alentaminen tai tukien antaminen ei auta vaan pahentaa tilannetta ->sähköyhtiöille suoraa tulonsiirtoja ja voivat pitää kalliitta hintoja yllä.
Valtioiden täytyy alkaa rajoittaa markkinoita. Tämä voi olla myös huono asia (sosialismi), mutta jos katto ei ole aivan naurettavan matala, varmastikin sillä saatasiin tilannetta rauhoittumaan. Mutta mene ja tiedä. Markkinatalouden lobbart eivät tästä ideasta varmastikaan pidä.
Polttakaa, polttakaa kaikkea mitä löytyy. Itse poltan varaavassa takassa polttopuita mutta myös pahvilaatikot, maitopurkit, roskat, rakennusjäte, vanhat hyllyt, ihan kaikkea tulee poltettua ja kaikesta otetaan lämpö talteen.
Jos vain on varaava takka niin vääntäkää vaikka sähkölämmitys kokonaan pois päältä ja polttakaa takassa jatkuvasti jotain niin muuri pitää kyllä asunnon lämpimänä. Vaikka sitten jättäisitte muut huoneet vähän kylmemmäksi.
Siinä niitä vinkkejä. Siis ihan oikeasti aion vääntää patterit pois kokonaan ensi talvena ja pitää tuon muurin vaan tarpeeksi lämpimänä, se riittää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on haukuttu. Haukkujat saa nyt kokea samaa rahattomuutta.
Tämä teissä tuilla elävissä ärsyttää. Te kuvittelette, että me työläiset ollaan aina eletty isommilla tuloilla ja ihan ilmaiseksi vaan päästy töihin. Sillä aikaa, kun sinä olet syleskellyt kattoon, olen kroonisesti sairaana käynyt kahta koulua ja tehnyt pienipalkkaista työtä osa-aikaisesti. Olen ollut koko elämäni pienituloinen. Ja nyt tienaan ok ja olen todellakin ansainnut tämän. Ja nyt nousee esimerkiksi sähkö niin, että se vie ison osan palkasta. Mutta hyvä vaan, että kerrankin elämässäni pääsen kokeilemaan rahattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa oikea ratkaisu on valtiollinen rajakatto sähkön hintaan. Tästä on jonkun verran ollut puhetta.
Pelkkä verojen alentaminen tai tukien antaminen ei auta vaan pahentaa tilannetta ->sähköyhtiöille suoraa tulonsiirtoja ja voivat pitää kalliitta hintoja yllä.
Valtioiden täytyy alkaa rajoittaa markkinoita. Tämä voi olla myös huono asia (sosialismi), mutta jos katto ei ole aivan naurettavan matala, varmastikin sillä saatasiin tilannetta rauhoittumaan. Mutta mene ja tiedä. Markkinatalouden lobbart eivät tästä ideasta varmastikaan pidä.
Kuka tämän kaiken maksaa?
Jos säädetään rajakatto vaikka 10snt/kwh niin kuka maksaa sen yli menevän osuuden sähköyhtiöille?
Vierailija kirjoitti:
Lällälllääää!
Mulla on 4,99snt soppari vielä reilu vuoden voimassa. Hajotkaa teidän sähkösopimuksiinne.
Asuntoni lämpiää sähköllä ja ei taida edes 100 euroa talvisin sähkölasku olla kuukaudessa.
Lällällää! Luuletko, ettei energia vaikuta sun elämään muuten kuin sähkölaskun hinnassa? Nyt kun sähköyhtiösi menee hyvin suurella todennäköisyydellä konkkaan niin tervemenoa maksamaan euron pörssisähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tämän kaiken maksaa?
Jos säädetään rajakatto vaikka 10snt/kwh niin kuka maksaa sen yli menevän osuuden sähköyhtiöille?
Valtio. Josko kerrankin jotain suomalaisille työssäkäyville.
Nautiikaa siitä, että äänestitte nykyhallituksen valtaan. Ideologia ei toimi energiapolitiikassa. Totuuden kertojat leimattiin boomereiksi, jos otti puheeksi mistäs sitä sähköä saadaan, jos ei tuule? Karmea herätys monilla. Ensi vuonna nähdään, oppivatko ihmiset yhtään mitään.