Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sähkölämmittäjät vertaistukiryhmä-miten selvitä ensi talvesta?

Vierailija
24.08.2022 |

En jaksa lukea noita ilkkumisia että asun vuokralla/kerrostalossa/tuilla.
Ei tälläiseen kukaan ole varautunut. Ahdistaa valtavasti jos laskut nousevat 1000-1500 e kk. Ei tälläistä voi kestää normaali palkansaaja

Kommentit (3023)

Vierailija
241/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran inflaatio, sähkön hinta noussut, ruuan hinta noussut ja mitä vielä. Niin, miten meillä on varaa vastaanotto keskuksiin tai pako laisiin? Kuka nämä maksaa?

Toivottavasti sinusta ja yläpeukuttajista pääsette maistamaan vastaavaa hätää, hyljeksintää ja turvattomuutta ja saatte kaiken tekemänne moninkertaisesti takaisin.

Työttömiä on haukuttu. Haukkujat saa nyt kokea samaa rahattomuutta.

Tämä teissä tuilla elävissä ärsyttää. Te kuvittelette, että me työläiset ollaan aina eletty isommilla tuloilla ja ihan ilmaiseksi vaan päästy töihin. Sillä aikaa, kun sinä olet syleskellyt kattoon, olen kroonisesti sairaana käynyt kahta koulua ja tehnyt pienipalkkaista työtä osa-aikaisesti. Olen ollut koko elämäni pienituloinen. Ja nyt tienaan ok ja olen todellakin ansainnut tämän. Ja nyt nousee esimerkiksi sähkö niin, että se vie ison osan palkasta. Mutta hyvä vaan, että kerrankin elämässäni pääsen kokeilemaan rahattomuutta.

Kukaan ei ole koko ajan työtön. Mutta mitä sinä tyhmä kuplassa eläjä mitään tietäisit. Ja työttömät hyllyttävät tavaroita kaupoissa työmarkkinatuella 540 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/ työpäivä sekä laittavat palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa jne.

Ja työttömillä on tutkinnot. Itselläni on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja ammattikorkeakoulututkinto.

Sellaista se elämä on. Sitten vaan uutta matoa koukkuun ja uuteen kouluun. Ja nythän on työvoimapula esimerkiksi ravintola-alalla. Mutku.

Vierailija
242/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista inhottavaa tässä on se, ettei sähkön hinnannousulle ole oikeasti mitään järkevää syytä. Suomessa pääosa sähköstä tehdään ydin- ja vesivoimalla. Eikä kummankaan tekeminen ole juuri sen kalliimpaa kuin aiempina vuosina.

Jos Suomen voimalaitosten sähkö myytäisiin suomalaisille normaaleilla katteilla, niin mitään ongelmaa ei olisi. Mutta kun joku fiksu keksi, että Suomenkin pitää liittyä sähköpörssiin, niin nyt maksetaan sitten siitä samasta sähköstä moninkertaista ylihintaa.

Voimalaitosyhtiöt toki tykkää. Saa myydä halvalla tehtyä sähköä oikein superkalliilla

Tämä niin perkuleesti. Kenen idea oli alunperin yksityistää monopoliasemassa olevaa sähköteollisuutta. Kokoomuspa tietenkin asialla. Muistakaa sähkölaskunne kun menette äänestämään Kokoomusta.

Kenen idea oli vauhdittaa kivihiilestä ja turpeesta luopumista? Kaukolämpövoimalaitokset käyttivät ennen fossiilisia polttoaineita.

Ei voi olla enään sattumaa nämä kaikki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki; pelastuspeitot ikkunoissa kesällä pitävät kuumuuden ulkona. Talveksi ne käännetään ympäri ja lämpö pysyy sisällä. Itse olen noita foliopeitteitä napsutellut verhonipsuilla verhojen takapuolelle. Kesällä pitivät hyvin kuumuuden ulkona. Kohta olisi aika kääntää heijastava puoli sisäänpäin.

Tähän lisäksi vielä paksut verhot. Itsellä pimennysverhot joka huoneessa vuoden ympäri

Vierailija
244/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lämpiää nyt puusauna 4 kertaa viikossa aikaisemman lauantaisaunan sijaan. Padassa lämpiää samalla vesi ja siihenhän omakotitalon sähkö pääasiassa meillä menee, veden lämmittämiseen. Puista en joudu maksamaan, sillä kerään keväästä syksyyn yksityisiltä rakennuksilta jäterakennuspuuta, niitä sahaan talveksi. Suihkussa ei ole kukaan käynyt 4. viikkoon, tuo joka toinen päivä riittää.

Vierailija
245/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran inflaatio, sähkön hinta noussut, ruuan hinta noussut ja mitä vielä. Niin, miten meillä on varaa vastaanotto keskuksiin tai pako laisiin? Kuka nämä maksaa?

Toivottavasti sinusta ja yläpeukuttajista pääsette maistamaan vastaavaa hätää, hyljeksintää ja turvattomuutta ja saatte kaiken tekemänne moninkertaisesti takaisin.

Tämä teissä tuilla elävissä ärsyttää. Te kuvittelette, että me työläiset ollaan aina eletty isommilla tuloilla ja ihan ilmaiseksi vaan päästy töihin. Sillä aikaa, kun sinä olet syleskellyt kattoon, olen kroonisesti sairaana käynyt kahta koulua ja tehnyt pienipalkkaista työtä osa-aikaisesti. Olen ollut koko elämäni pienituloinen. Ja nyt tienaan ok ja olen todellakin ansainnut tämän. Ja nyt nousee esimerkiksi sähkö niin, että se vie ison osan palkasta. Mutta hyvä vaan, että kerrankin elämässäni pääsen kokeilemaan rahattomuutta.

Kukaan ei ole koko ajan työtön. Mutta mitä sinä tyhmä kuplassa eläjä mitään tietäisit. Ja työttömät hyllyttävät tavaroita kaupoissa työmarkkinatuella 540 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/ työpäivä sekä laittavat palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa jne.

Ja työttömillä on tutkinnot. Itselläni on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja ammattikorkeakoulututkinto.

Sellaista se elämä on. Sitten vaan uutta matoa koukkuun ja uuteen kouluun. Ja nythän on työvoimapula esimerkiksi ravintola-alalla. Mutku.

Mutku työnantaja on se ketä päättää kenet ottaa.

Ja ihmiset takuulla vähentää ravintola syömisistä ensi talvena.

Vierailija
246/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja opiskeluun työttömyystuella tarvitaan työkkärin lupa, kun opintotuet on käytetty. Ja työttömyystuella saa opiskella vain 2 vuotta, jos saa luvan opiskeluun.

Vierailija
247/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polttakaa, polttakaa kaikkea mitä löytyy. Itse poltan varaavassa takassa polttopuita mutta myös pahvilaatikot, maitopurkit, roskat, rakennusjäte, vanhat hyllyt, ihan kaikkea tulee poltettua ja kaikesta otetaan lämpö talteen.

Jos vain on varaava takka niin vääntäkää vaikka sähkölämmitys kokonaan pois päältä ja polttakaa takassa jatkuvasti jotain niin muuri pitää kyllä asunnon lämpimänä. Vaikka sitten jättäisitte muut huoneet vähän kylmemmäksi.

Siinä niitä vinkkejä. Siis ihan oikeasti aion vääntää patterit pois kokonaan ensi talvena ja pitää tuon muurin vaan tarpeeksi lämpimänä, se riittää kyllä.

Pelkästään pahvista syntyy niin paljon nokea, että se tukkii savukanavat. Puhumattakaan myrkkykaasuista joita saat asuntoosi polttamalla ties mitä rakennusjätteitä.

En tiedä miten teidän takka toimii, mutta meillä hormi vetää hyvällä vedolla ylöspäin. Kertaakaan ei nuohooja ei ole valittanut tukoksista, tosin vain sytytän pahvilla.

Vierailija
248/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ei kai kannata ottaa lattialämmitystä kokonaan pois kun Kait maa kosteus voi nousta jotenkin läpi? Näin olen kuullut.

Vierailija
249/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on maailman onnellisin maa...(huomatkaa sarkasmi)

Itse tein sähkösopparin tän vuoden tammikuussa ja se on jo puolet kalliimpi mitä aikaisempi oli.

Nous 5snt hintaan 10snt.

Sähkölaskuni ovat siis puolet kalliimpia nyt kuin ennen ja tämäkin jo kirpaisee minua pienituloista sähkölämmittäjää.

Mielenkiinnolla odotan miten hallitus meinaa auttaa sähkölämmittäjiä koska monella muulla sähkölämmittäjällä on vielä kalliimpi sopimus kuin minulla.

Vierailija
250/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytyy ihmetellä tätä, miten yhteiskunta kestää sen jos kulutus loppuu kokonaan, kun rahat menevät sähkölaskuun. Ja nyt tarkoitan kulutuksella konsertteja, elokuvia, vaatteita, ravintoloita, harrastuksia jne.

Tämähän käytännössä tarkoittaa konkursseja. Esim konserttipaikkojen ja hotellien sähkölaskut tulevat olemaan järkyttäviä. Esim joku kylpylähotelli, sähkölaskuissa puhutaan jo sadoista tuhansista.

Vierailija
251/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ravintoloissakin aika hiljaiset ajat tulee olemaan tässä lähiaikoina. Kaikkien rahat menee sähköön.

Vierailija
252/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko vaikeeta valtion tilata muutamia tankkerillisia öljyä venetsuelasta?

Ei ehi kun pitää bilettää

Vierailija
253/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polttakaa, polttakaa kaikkea mitä löytyy. Itse poltan varaavassa takassa polttopuita mutta myös pahvilaatikot, maitopurkit, roskat, rakennusjäte, vanhat hyllyt, ihan kaikkea tulee poltettua ja kaikesta otetaan lämpö talteen.

Jos vain on varaava takka niin vääntäkää vaikka sähkölämmitys kokonaan pois päältä ja polttakaa takassa jatkuvasti jotain niin muuri pitää kyllä asunnon lämpimänä. Vaikka sitten jättäisitte muut huoneet vähän kylmemmäksi.

Siinä niitä vinkkejä. Siis ihan oikeasti aion vääntää patterit pois kokonaan ensi talvena ja pitää tuon muurin vaan tarpeeksi lämpimänä, se riittää kyllä.

Pelkästään pahvista syntyy niin paljon nokea, että se tukkii savukanavat. Puhumattakaan myrkkykaasuista joita saat asuntoosi polttamalla ties mitä rakennusjätteitä.

En tiedä miten teidän takka toimii, mutta meillä hormi vetää hyvällä vedolla ylöspäin. Kertaakaan ei nuohooja ei ole valittanut tukoksista, tosin vain sytytän pahvilla.

Ehkä kannattaa vaihtaa nuohoojaa, meillä ainakin sanoi näkevänsä että on poltettu pahvia vaikka minäkin käytin vain sytykkeenä.

Vierailija
254/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tulen ehkä selviämään omista laskuistani mutta pelottaa vanhempien puolesta, ovat molemmat 1000 e eläkeläisiä. Omakotitala on öljylämmitteinen.

Vierailija
255/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun täytyy ihmetellä tätä, miten yhteiskunta kestää sen jos kulutus loppuu kokonaan, kun rahat menevät sähkölaskuun. Ja nyt tarkoitan kulutuksella konsertteja, elokuvia, vaatteita, ravintoloita, harrastuksia jne.

Tämähän käytännössä tarkoittaa konkursseja. Esim konserttipaikkojen ja hotellien sähkölaskut tulevat olemaan järkyttäviä. Esim joku kylpylähotelli, sähkölaskuissa puhutaan jo sadoista tuhansista.

Kyllähän ihmiset käy vieläkin festareilla,konserteissa,ravintoloissa,kylpylöissä yms ihan yhtälailla kuin vaikka ennen koronaakin.

Ihminen kenellä on varaa käydä kyseisissä paikoissa on porvari ja heitä nämä hintojen nousut ei haittaa.

Vierailija
256/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekö on vahingoniloa, että kertoo faktoja? Kyllä, sähkön hintaan tulee siirto mukaan, mutta koska siirron hinta ei ole kymmenkertaistunut ei myöskään sähkölasku kymmenkertaistu ja tämä unohdetaan iloisesti, kun itketään sähkönhinnannoususta.

Itse asun suorasähkölämmitteisessä 80-luvun omakotitalossa, ei ole ilmalämpöpumppua, mutta varaava takka onneksi on. En tee etätöitä ja on lapsia.

Osaan laskea kyllä sähkönhinnannousun vaikutukset, mutta täällä itkevät ilmeisesti eivät. Ihan laskin 1.8. alkaneen sähkösopimuksen hinnan mukaan ja vaikutus meidän kulutuksella on se 60€/kk mitä tuo kalliimpi energia vaikuttaa.

Koska tiedän, että talvella sähkölaskut ovat suurempia, säästän jo kesällä rahaa ja tasaan siten niitä talven suurempia sähkölaskuja. Jos näistä isoista laskuista itkevistä muutkin ymmärtäisivät jakaa vuotuiset kulunsa kuukausitasolle niin ne talven sähkölaskut ei yllättäisi. Se, että joku ei osaa suunnitella talouttaan seuraavaa tilipäivää pidemmälle ei ole kenenkään muun vika, eikä se ole vittuilua. Lähinnä ihmetyttää, että miksi etenkin nyt ei tehdä niin?

Ja joo, sen sisälämpötilan ei tarvitse olla 24 astetta, 18-19 astetta riittää erinomaisesti. Lisäksi puun käyttökin ihan oikeasti pienentää sähkönkulutusta, mutta senkin sanominen on siis vittuilua?

No älä nyt opeta isääs nu.s.s.imaan!

Mitä ihmettä vänkäät ja nassutat siinä?

Jos sähkön hinta nousee vaikkapa 4 sentistä 20 senttiin, sähkölasku viisinkertaistuu jos kulutus pysyy samana!

Tähän LISÄKSI tulee verot, siirto ym.

Kyllä minä ainakin osaan katsoa laskusta sähkön osuuden. Tosin minulla on vielä ollut siirto erillisellä laskulla, joten hinta on ihan konkreettisesti noussut.

Jos omakotitalossa menee kesällä 330kwh, ja talvella 2300kwh, pitäisi sinunkin ymmärtää, että että lasku on talvella paljon suurempi.

Olet tylsä Provo, joka vain haluaa jankata kuudesta kymmenestä eurosta.

Jos viime talvena sähkölaskuni (pelkkä sähkö, ei siirtoa) oli tammikuussa 200€, niin nyt se on 1000 €.

Kesällä lasku on pienempi.

Sinun on ihan turha mölistä, että säästäkää. Kuka osasi toukokuussa arvata, missä hinnoissa sähkö on nyt? Toukokuussa se oli 12-13 senttiä...

Ja arvaa mitä? Tämä ongelma ei edes kosketa minua. Voin lämmittää taloni ja käyttö veden paitsi sähköllä, myös puulla. Ja minun sähkön hinta on on vielä alhainen koska uusin sopimuksen keväällä.

Olen seurannut tilannetta tarkkaa , mutten silti aio ilkeillä täällä ihmisille, joilla on hätä!

Sitäpaitsi, epäilen, että tulee joku force major- tilanne, jolla voidaan purkaa voimassa olevat sopimukset, ja laittaa kaikille pörssisähkö. Esimerkiksi ne sähkökatkot ovat tällainen tilanne.

Vierailija
257/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Olishan se kauheeta, jos työnantaja ois pakotettu palkkaamaan Hönö!!!!!!!

Vierailija
258/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas pieni- ja keskituloiset työtä tekevät maksavat.

Vierailija
259/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonna nousee tuloverotus. Verotus kevenee pienituloisilla, mutta nousee reippaasta keski- ja suurituloisilla. Tuet nousevat, palkat pysyvät ennallaan. Eläkeikä nousee. Valtionvelan määrä jatkaa kasvuaan. Saa nähdä, koska ollaan kaikki tasavertaisesti köyhiä ja mietitään, mistä seuraavaksi saadaan rahaa. Suomen talous menee ja on mennyt jo pitkään suuntaan, joka on kaukana kestävästä!

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2021/20210620

Vierailija
260/3023 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ihmiset käy vieläkin festareilla,konserteissa,ravintoloissa,kylpylöissä yms ihan yhtälailla kuin vaikka ennen koronaakin.

Ihminen kenellä on varaa käydä kyseisissä paikoissa on porvari ja heitä nämä hintojen nousut ei haittaa.

Ei vielä ole tullut talven sähkölaskuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi