Vaihdevuodet miten estää lihominen? Kesän aikana lihonut s-koosta m-kokoon.
Heti kun vaihdevuodet alkoi niin alkoi paisuminen. Olen koko ikäni ollut samoissa mitoissa, ja syömiseni ei ole muuttunut. lenkillä käyn aina 3krt viikossa 4km lenkin juoksemassa.
Mitä mun pitäis nyt tehdä ettei lihominen jatku. Painoa on tullut vasta 2kg, mutta selvästi olen huomattavasti paksumpi.
Kommentit (58)
Onko kenelläkään hormonikorvaushoitoa käyttävällä kokemusta siitä, onko sillä ollut vaikutusta painoasiaan? Itsestäni tuntuu, että painonnousu tasaantui, kun aloitin estrogeenikorvaushoidon, mutta en ole ihan varma, mikä nyt johtuu mistäkin.
Täytin juuri 50 v. Kyllä tässä täytyy kaikenlaisia temppuja tehdä, ettei kroppa ala muuttua tasapaksuksi pötkyläksi. Omat keinoni:
-kestävyysliikuntaa ja lihaskuntotreeniä, molempia ainakin pari kertaa viikossa kunnolla ja joka päivä ainakin jotain liikuntaa, esim. kävelyä.
-kasviksia suositeltu puoli kiloa päivässä, vähentää kummasti muun puputtamisen määrää.
-pätkäpaasto: en syö enää klo 18 jälkeen, paitsi jos treenaan illalla. Silloin syön terveellisen iltapalan, kuten lautasellisen kaurapuuroa.
-kaikenlaiset sokeriherkut kannattaa unohtaa, jos ei halua vaikeuttaa painonhallintaa.
Nämä ovat minulla toimivia keinoja, enkä koe näitä vaikeiksi toteuttaa. Olen aina elänyt liikunnallista elämää ja syönyt suht' terveellisesti. Nyt olen vain vähän hienosäätänyt hommaa.
Kaikkien ei tarvitse tavoitella hoikkuutta, mutta jos niin haluaa tehdä, niin oikeasti se on aika helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään hormonikorvaushoitoa käyttävällä kokemusta siitä, onko sillä ollut vaikutusta painoasiaan? Itsestäni tuntuu, että painonnousu tasaantui, kun aloitin estrogeenikorvaushoidon, mutta en ole ihan varma, mikä nyt johtuu mistäkin.
Mulla alkoi hillitön lihoaminen esivaihdevuosissa ja ainoa millä saatiin pysähtymään on hormonikorvaushoito. Hormonikorvaushoitoa nyt kaksi vuotta takana ja paino pudonnut 18 kg ja muut oireet (jatkuva hikoilu, ärtyisyys yms.) hävinneet myös. Se ylipaino mitä vuosien varrella huomaamatta kertyi esivaihdevuosissa, on nyt pudonnut. Että kyllä niillä hormoneilla on vaikutusta lihoamiseen/laihtumiseen.
Mulla ei ole ollut koskaan minkäänlaisia vaihdevuosioireita. Ainoastaan potuttaa tavallista useammin mutta sekin johtuu siitä kun ikääntyminen on tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin auttoi. Pari vuotta painoa vain tuli ja tuli vaikka kuinka yritin syödä vähemmän. Estradiolihoidon aloituksen jälkeen ylimääräinen suli pois ja nyt voi taas jotain syödäkin. Treenaan myös aktiivisesti ja treenasin vähintään yhtä kovaa ennen estradiolin aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Miten vaihdevuosista voi muka voimaantua??! Muutenkin ärsyttänyt koko elämän kaikki naisten vaivat niin miten niistä voi voimaantua kun suoraan sanoen vaan veetyttää ne. Yhtään positiivista asiaa en keksi jostakin vaihdevuosista.
Mulla on ollut paljon positiiviisia asioita. Menkat tuli ensin vuosia harvakseltaan ja sitten loppui kokonaan. Koska oli kivuliaat ja runsaat menkat se oli valtava helpotus. Lisäksi mielialat tasaantui sellaiseen rauhalliseen onnellisuuteen, kun aiemmin vaihteli kovasti hormonikierron mukaan. Myös seksuaalisuus rauhoittui vähemmän elämää häiritsevälle tasolle, se herää jos sitä herättelee mutta ei tunkeile enää arkeen kesken työpäivän tai muuten sopimattomissa tilanteissa keskittymistä häiritsemään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla painonnousu alkoi korvaushoidosta, ja oikeastaan sen takia lopetinkin sen aika pian.
Kuinka kauan te, jotka käytätte hormonikorvaushoitoa, aiotte käyttää sitä tai kuinka kauan sitä saa käyttää?
Joo on tämä mahtavaa aikaa toden totta. Paino pyrkii ylös teet mitä vaan ja kaikkein pahin on tämä maha! Se ei edes tunnu olevan varsinaisesti mikään löllö vaan turpea, kova kumpu joka alkaa heti kylkiluiden alapuolelta. Ihan järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Joo on tämä mahtavaa aikaa toden totta. Paino pyrkii ylös teet mitä vaan ja kaikkein pahin on tämä maha! Se ei edes tunnu olevan varsinaisesti mikään löllö vaan turpea, kova kumpu joka alkaa heti kylkiluiden alapuolelta. Ihan järkyttävää.
Joo, se löllö rasva tarkoittaisi että rasva on lihaskerroksen yläpuolella eli harmitonta ihonalaisrasvaa. Pinkeä menopaussimaha on sisäelinten ympärillä olevaa rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan te, jotka käytätte hormonikorvaushoitoa, aiotte käyttää sitä tai kuinka kauan sitä saa käyttää?
Käyn vuositarkarkastuksessa ja aion käyttää niin kauan kuin gyne katsoo aiheelliseksi. Luotan tässä lääkärin mielipiteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ollut koskaan minkäänlaisia vaihdevuosioireita. Ainoastaan potuttaa tavallista useammin mutta sekin johtuu siitä kun ikääntyminen on tylsää.
Niin, hyvä sinulle, mutta tässähän ei sitä kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Miten vaihdevuosista voi muka voimaantua??! Muutenkin ärsyttänyt koko elämän kaikki naisten vaivat niin miten niistä voi voimaantua kun suoraan sanoen vaan veetyttää ne. Yhtään positiivista asiaa en keksi jostakin vaihdevuosista.
Onhan siinä positiivista ainakin kuukautisten ja raskausmahdollisuuden poisjäänti.
Omalla kohdalla meni aika kivuttomasti, kuumia aaltoja tuli ja ehkä vuoden vai kaksi söin hormonikorv pillereitä. Mielestäni ruokajutut on pysyneet ihan samoina, nykyään tulee vaan ulkoiltua enemmän kun hankittiin koira. Painoa on just saman verran kuin alle viiskymppisenä (nyt 58).
Tuo rasvan kertyminen keskivartalolle on tosiaan ärsyttävää ja totta. Sw on mullakin alkamassa.
Vain hyvin alipainoiselle ei käy niin. Aina hoikka Kuningatar Elisabet on kerännyt myös kekivartalorasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en enää muista oliko vuoden vai kaksi, lopetin jossain vaiheessa ihan vaan kokeillakseni oliko kuumat aallot häipyneet, ja kun olivat niin en enää jatkanut.
No höh. Kyllä paino vaan helpommin kertyy ikääntyessä. 54v alkoi vaihdevuodet, hirveät mielialaongelmat ja unettomuus laantui heti, kun aloitin hormonikorvaushoidon. Painoa ei kertynyt. 5v söin estrogeeniä. Lopetuksen jälkeen oireet ei palanneet, mutta alkoi painoa kertyä. +20kg...
Jos suvussa rintasyöpää, kannattaa olla tarkempi hormonien kanssa. Rintojen oma tutkiminen, mammografia säännöllisesti.
N61
Saman asian kanssa painiskelen. Vaihdevuodet ovat muutoin olleet minulle tosi helpot, mutta tämä lihominen! Olen ollut vielä 48-vuotiaana saman kokoinen kuin teininä, eli sellainen näpsäkän hoikka 165/50. Nyt on 2-3 vuodessa tullut 15 kg lisää, vaikken ole muuttanut mitään syömisissäni ja suhteellisen arkiaktiivinenkin olen kuten aina. Liikunkin varsin paljon jne. Silti maha kasvaa ja koko kroppa leviää.
Ei kai se sitten auta kuin tajuta se etten voi syödä enää kuin puolet siitä mitä aiemmin. Mutta miten sitten jaksan liikkua...? Hemmetin hemmetti että ärsyttää. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi hillitön lihoaminen esivaihdevuosissa ja ainoa millä saatiin pysähtymään on hormonikorvaushoito. Hormonikorvaushoitoa nyt kaksi vuotta takana ja paino pudonnut 18 kg ja muut oireet (jatkuva hikoilu, ärtyisyys yms.) hävinneet myös. Se ylipaino mitä vuosien varrella huomaamatta kertyi esivaihdevuosissa, on nyt pudonnut. Että kyllä niillä hormoneilla on vaikutusta lihoamiseen/laihtumiseen.
On on. Itsellä 10 vuoden estrogeeninestolääkitys rintasyövän vuoksi. Lääkkeen aloittamisen jälkeen lihoin 30 kg vuodessa, vaihdevuosioireet ihan hirveät. Lääkkeet aloitettiin 43-vuotiaana. Rasvaa ei ollut ikinä tullut minulle vatsaan, päärynä olin. Lääkkeen jälkeen kaikki meni vatsaan ja tuli iso pallo. Nyt olen saanut pienemmäksi hieman, 21 h viikossa liikuntaa ja tarkka kalorin laskenta, reilut miinuskalorit pitää olla.
Terveellistä ruokaa olen aina syönyt, todella vähän sokeria tms. Kasviksia rs-potilaalle suositellaan 800 g päivässä, olen syönyt kilon kun olen kasvissyöjä.
Näin se menee. Pötypuhetta, että vaihdevuodet ei muka lihota. En usko niitä tutkimuksia yhtään.
Ei auta muu kuin vähentää syömistä. Sitä se on loppuelämän ajan, kun katsoo omaa vanhaa äitiään.
Syön nykyään 53-vuotiaana ehkä kolmanneksen vähemmän kuin nuorena. Liikkuminen ei selitä tätä kokonaan. 80-vuotias äitini syö puolet siitä, mitä minä syön.