Vaihdevuodet miten estää lihominen? Kesän aikana lihonut s-koosta m-kokoon.
Heti kun vaihdevuodet alkoi niin alkoi paisuminen. Olen koko ikäni ollut samoissa mitoissa, ja syömiseni ei ole muuttunut. lenkillä käyn aina 3krt viikossa 4km lenkin juoksemassa.
Mitä mun pitäis nyt tehdä ettei lihominen jatku. Painoa on tullut vasta 2kg, mutta selvästi olen huomattavasti paksumpi.
Kommentit (58)
Mua ihmetyttää koska hikoileminen loppuu. Käyn aamulla suihkussa mutta se ei enää riitä. Vettä kuluu.
Täytyy vaan syödä vähemmän. Valitettavasti ei ole muuta keinoa. Lihominen johtuu juuri siitä, että sun energiankulutus pienenee.
Sitten on se toinen juttu mille et voi mitään, eli painon jakautumisen muutos. Kun naishormonit vähenee, kehon muoto muuttuu niin että reidet ja peppu alkaa kuihtua ja keskivartalo paisua. Vaikkei siis paino muuttuisi yhtään. Ainoa keino välttää tätä useimmilla on laihduttaa itsensä epäterveellisen alipainoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää koska hikoileminen loppuu. Käyn aamulla suihkussa mutta se ei enää riitä. Vettä kuluu.
Ettekö te ihmiset osaa googlettaa tai kysyä lääkäriltä? Vaihdevuosioireet ovat yksilöllisiä, ei niitä voi kukaan tarkkaan sanoa miten sun kohdalla asia menee.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin kestää muutaman vuodenkin.
Lihastreeni vähintään 2 kertaa viikossa. Lenkkeily 3 kertaa viikossanoin 10 km kävellen. Syömiset tavallista ruokaa. Näin minä teen.
Sepä siinä juuri on, kun et ole muuttanut syömisiäsi. Kyllä se on ihan normaalia, että ihminen muuttaa iän myötä ruokailutottumuksiaan. Se, mikä on nuorelle, kasvavalle ja kehittyvälle terveellinen ruokavalio, ei olekaan terveellinen enää vanhalle ja kuihtuvalle.
salille. lihasmassasta on monenlaista hyötyä.
ja yksi vaatekoko on noin 5 kg.
sitten voi miettiä, onko muutama kilo extraa katastrofi.
Vierailija kirjoitti:
Yksilöllistä. Joku ei hikoiile ollenkaan, joku jokusen kuukauden, joku vuosia - jotkkut tosiaan hikoilee jo esimenopaussissa ennen menkkojen loppumista ja nehän voi kestää jopa 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vaan syödä vähemmän. Valitettavasti ei ole muuta keinoa. Lihominen johtuu juuri siitä, että sun energiankulutus pienenee.
Sitten on se toinen juttu mille et voi mitään, eli painon jakautumisen muutos. Kun naishormonit vähenee, kehon muoto muuttuu niin että reidet ja peppu alkaa kuihtua ja keskivartalo paisua. Vaikkei siis paino muuttuisi yhtään. Ainoa keino välttää tätä useimmilla on laihduttaa itsensä epäterveellisen alipainoiseksi.
EI pienene!
Älkää höpöttökö!
Tutkimus: Aineenvaihdunta ei hidastu ikääntyessä – keski-ikäisten lihomisen syyt muualla
Tuore Science-lehdessä julkaistu tutkimus kyseenalaistaa sen, että aineenvaihdunnan hidastuminen keski-iässä olisi yksi ihmisten lihomisen syy.
https://www.is.fi/terveys/art-2000008206159.html
....
Vaihdevuosien aikana lihasten määrä kudosmassasta vähenee ja lihasten laatu heikkenee. Vastaavasti rasvan määrä kehossa kasvaa, ellei ryhdytä voimakkaisiin vastatoimiin.
Minkä takia naisten vaihdevuosien täytyy kestää jopa 10 vuotta?!! Voisiko joku tätä avata. En ymmärrä tältä osin biologiaa. Rehellisesti sanoen ärsyttää koko vaihdevuodet. Mikä niiden tehtävä oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia naisten vaihdevuosien täytyy kestää jopa 10 vuotta?!! Voisiko joku tätä avata. En ymmärrä tältä osin biologiaa. Rehellisesti sanoen ärsyttää koko vaihdevuodet. Mikä niiden tehtävä oikein on?
Ei niillä mitään tehtävää ole, ne on vaan sivuvaikutus hedelmällisyyden loppuessa tapahtuvista hormonimuutoksista. Mutta ei ne kaikilla niin kamalia ole läheskään. Itsellä oli vain vuotojen välin vaihtelua noin 10 vuotta ennen kuin menkat loppui, sitten ne vaan loppui. Ei mitään hikoiluja, mielialanvaihteluita tms. Ja ikävuodet 40-50 jolloin mulla oli noita oireita (vuodot välillä 21 päivän välein, välillä kuukausia pois), oli elämäni parasta aikaa. (En käyttänyt mitään hormonikorvaushoitoja)
Vierailija kirjoitti:
No tietenkin syöt vähemmän. Eikö tuo nyt ole itsestään selvää?
Ei ole noin suoraviivaista. Hormonitkin vaikuttavat vaihdevuosi-iässä.
Vierailija kirjoitti:
Joo turhan pitkä prosessi. Onneksi joillakin se menee ohi lähes huomaamatta. Paino kannattaa ainakin yrittää pitää kurissa. :)
Hiilarit minimiin, rasvaa ja protskuja tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole noin suoraviivaista. Hormonitkin vaikuttavat vaihdevuosi-iässä.
Vaikuttaa mikä vaikuttaa, syömisen vähentäminen on ainoa keino olla lihomatta. Vai mitä asiantuntijat ehdottavat? Syöt vaan samaan tahtiin kuin ennenkin, ja vedät jotain pillereitä ettet lihoisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo turhan pitkä prosessi. Onneksi joillakin se menee ohi lähes huomaamatta. Paino kannattaa ainakin yrittää pitää kurissa. :)
Kannattaa reklamoida! Oman kotipaikkakunnan kuluttaja-asiamies voi neuvoa, jollei kotivakuutuksessa ole oikeussuojaa. Muista että kroppasi on sinun omasi, eikä kellään muulla saa olla mitään päätösvaltaa kehoosi. Voimistu ja ota valtasi käyttöön!
Tuo hikoilu on ansa mihin yleislääkäritkin tarttuu. Sitä pidetään ainoana kriteerinä vaihdevuosille. Tosiasiassa hikoilua aiheuttaa moni syy jopa sydänvika, kipulääkkeet, mausteet, kilppari, alkoholi jne.jne.
Huomioimatta jää muut vaihtarioireet eikä saa korvaushoitoa kuten minä jos hiki ei virtaa 24/7.
Hormonikorvaushoidolla voi vaikuttaa rasvanjakautumiseen. Eli on mahdollista säilyttää tiimalasi tai päärynä mallinen vartalo. Ja jos treenaa lihaksia, kannattaa hyvin maltilla treenata ylävartaloa ja keskittyä enemmän peppuun ja reisiin.
Miten vaihdevuosista voi muka voimaantua??! Muutenkin ärsyttänyt koko elämän kaikki naisten vaivat niin miten niistä voi voimaantua kun suoraan sanoen vaan veetyttää ne. Yhtään positiivista asiaa en keksi jostakin vaihdevuosista.