Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten liian vähän liikkuvana voisi helpoilla tavoilla lisätä liikuntaa? Mitä sinä teet, jolla arkena kertyy askelia ja/tai hikiliikuntaakin?...

Vierailija
21.08.2022 |

Millaisilla keinoilla saada liikettä lisättyä arkeen ilman että se tuntuisi työltä? Miten olet itse onnistunut?

Usein liikkumisen ja ulkoilun jälkeen olo on pirteä mutta jotenkin se on helppo jättää väliin.

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen etänä töitä läppärillä, eli askelia ei tule juuri mitään. Pakko käydä erikseen kävelyllä ja lisäksi treenaan salilla sen 3-4krt/vko

Etätöiden myötä mulla alkoi tulla tosi paljon askelia, kun käytän työmatkoihin menevän ajan lenkkeilyyn. Ennen huristin bussilla vaan töihin. 

Mulla on aamulla ja iltapäivästä ollut lasten vienti, ei ole päässyt mihinkään

Vierailija
142/160 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla toimi tohon koira. Tosi aktiivinen rotu eikä mikään sohvaperuna. Siinä oli vaan pakko lähteä vaikka ei olisi huvittanut ja vain 10min. lenkeiksi tarkoitetut pikapissatukset muuttui 1-2h reippaiksi lenkeiksi harva se päivä.

Kuulosta hyvältä, mutta luulisin, että aika moni muu ei voi yhtäkkiä olla lenkillä kahta tuntia, vaan on muita asioita hoidettavana. 

Joo, mä olinkin lähes koko koiran iän lapseton opiskelija. Toki töissäkin välillä olin, mutta aika lyhyitä päiviä, että aikaa oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n etuna on, että liikunnasta tulee hyvä olo. Itselleni hyvän olon lisäksi toimii kannustimena urheilukellon datan seuraaminen = kehitys näkyy lenkkien pituuksissa, nopeuksissa, sykkeissä jne. Toinen tärkeä juttu itselle on hyvä äänikirja. Huomaamatta lenkkejä pidentää, kun ei malta keskeyttää kuuntelua.

Kun kunto vähän kohenee, voi käydä niinkin, että kävelyn rinnalle haluaa muita liikuntaharrastuksia. Itseään voi haastaa lisäämällä kävelylenkille muutaman hölkkäpätkän. Jos tuntuu hyvältä, osan lenkeistä voi jonkin ajan kuluttua hölkätä kokonaan. Yleensä liikunnan tuoma hyvä olo "ruokkii itseään" ja yhtäkkiä huomaakin, että passiivisuus tuntuu pahalta ja vapaa-aikaa haluaakin käyttää liikkumiseen. Tsemppiä!

144/160 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkaisin ennen suihkua puoli tuntia kuntopyörällä.

Vierailija
145/160 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierivä kivi kirjoitti:

Yksi mikä voi auttaa, on aktiivisuusranneke. Halpohinkin saa ilmoitukset helposti, että tuleeko päivän askelmäärät täyteen. Ja voi jäädä koukkuun siihen, vähän kuin johonkin "peliin"

Mut ei siinä kyllä mitään oikotietä ole, aktiivisesti kuntoilua jo 20 vuotta harrastaneena voin sanoa että melkein ikinä ei huvita lähteä lenkille tai salille. Sitten vain vedän lenkkarit jalkaan ja pakotan itseni menemään. Treenin puolivälissä on jo mahtava "täältä pesee ja kuivaa" fiilis.  Ja kun tulen kotiin on mahtava fiilis, lopun päivää. Sitten taas, seuraavana päivänä ahdistaa lähteä... Ehkä 3 kertaa kuussa on sellainen hyvä fiilis lähteä, jo heti lähtiessä.

Sellasta se on. Liikkeelle lähtö on vaikeinta. Kaikilla se menee noin, niilläkin joilla on viimeisen päälle urheilullinen kroppa. Tunnen aika monta, ja kaikki on sanonut samaa

Entäs kun ikinä ei liikkuessa tule sitä hyvää fiilistä, vaan kun vihdoin pääsee kotiin niin vaan viduttaa enemmän kuin lähtiessä se, että taas tuli tuhlattua aikaa. Päätä särkee, ahdistaa se hikisen nihkeä olo, fiilis on kärttyinen ja ainoa lohtu on se kun pääsee sohvalle lojumaan.

Ei hirveästi kiinnosta pakottaa itseään lähtemään kun tietää, että loppupäivä on sitten pilalla.

Mulla sama, tosin yksi liikunnallinen harrastus on joka ei ketuta.

Eniten auttoi työ- ja kauppareissujen käveleminen ja pitempien välimatkojen pyöräily. Esimerkiksi menen 6km päässä asuvalle kaverille kahville pyörällä bussin sijaan. Hiljokseen ajelemalla, ettei tule liian hiki, saa hyvin jo yhteensä yli tunnin liikuntaa.

Vierailija
146/160 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen etänä töitä läppärillä, eli askelia ei tule juuri mitään. Pakko käydä erikseen kävelyllä ja lisäksi treenaan salilla sen 3-4krt/vko

Etätöiden myötä mulla alkoi tulla tosi paljon askelia, kun käytän työmatkoihin menevän ajan lenkkeilyyn. Ennen huristin bussilla vaan töihin. 

Voiko tätä tehdä lihasvoimin?

Vierailija
147/160 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sängyssä maatenkin voi nostella käsiä ja jalkoja

Vierailija
148/160 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vien lapset kävellen, joskus hölkkään jos on kiire. Lapsi potkupyöräilee joten välillä saa kyllä ihan juosta pysyäkseen perässä :D matka tosin on alle kilometrin että ei siinä paljon liikuntaa tule. Viime vuonna tuli yht. 4km lenkki kun vei toisen eskariin koululle, mutta siihen meni jo liikaa aikaa kävellen joten kuljin sen pyörällä, toinen lapsi kyydissä suurimman osan matkasta.

Vierailija
149/160 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko tätä tehdä lihasvoimin?

Ei, matkaa sen verran paljon

Vierailija
150/160 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vien lapset kävellen, joskus hölkkään jos on kiire. Lapsi potkupyöräilee joten välillä saa kyllä ihan juosta pysyäkseen perässä :D matka tosin on alle kilometrin että ei siinä paljon liikuntaa tule. Viime vuonna tuli yht. 4km lenkki kun vei toisen eskariin koululle, mutta siihen meni jo liikaa aikaa kävellen joten kuljin sen pyörällä, toinen lapsi kyydissä suurimman osan matkasta.

Ei, ekat palaverit alkaa kasilta ja vikat loppuu neljältä, siinä ei aikaa jää kävelylle/fillaroinnille kun matka pitkä

Vierailija
151/160 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen periaatteessa aina tykännyt liikunnasta, mutta olen hirveän laiska ja jämähdän helposti sohvalle. Joskus jämähdän pitkäksikin aikaa, siis jopa kuukausiksi, melkein vuodenkin olen ollut harrastamatta liikuntaa. Eli olen monesti elämässäni aloittanut uudelleen liikkuvan elämäntavan.

Nyt ehkäpä itseymmärrystä on tullut lisää ja toisaalta terveyskin alkanut enemmän kiinnostaa. En halua olla jäykkä, heikko ja raihnainen kolmekymppisenä, kun voisin vielä olla elämäni kunnossa!

Olen huomannut, että tykkään esteettisistä lajeista ja temppuilusta. Jooga, tanssi, akrobatia. Näissä pysyy kiinnostus yllä ja on tarpeeksi haastetta. Samalla myös huomaa, että jos jokin temppu ei onnistu siksi, ettei lihasvoima tai kestävyys riitä, niin niitäkin jaksaa erikseen kehittää lisää. Eli painoharjoittelu ja peruskestävyys ovat minusta kuolettavan tylsiä itsessään, mutta punnertamiseen motivoi se, että sen avulla jaksan noita kivempia lajeja.

Tylsiä lajeja en siis jaksa harrastaa, ellei ole tarpeeksi isoa motivaattoria. Lenkkeilyä inhoan yli kaiken, siihen ei minua motivoi mikään ikinä. Pyöräily taas on ihan mukavaa, jos olen menossa jonnekin - pyörälenkkejä en harrasta.

Nyt muuten Ylelläkin uutisoitiin uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan lihasvoima kehittyy parhaiten, kun harrastaa usein liikuntaa mutta pienet määrät riittävät. Eli oikeasti ainakin lihaskunnon kannalta ne pikkupyrähdykset monta kertaa viikossa ovat jopa parempi kuin pitkä salitreeni harvemmin!

Vierailija
152/160 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu latasi puhelimeensa Pokemon Go- pelin lasten innoittamana. Peli kannustaa nimenomaan kävelemään. Nyt siellä koko perhe tekee kävelyitä yhdessä ja vuodessa tämä hieman liikkunut kävelee nyt helposti 50 kilometriä viikossa. Ehkä tämä tai jokin vastaava voisi olla lisäinspiraationa? Puolison, perheen, ystävien kanssa yhdessä liikkeelle? 

Itselläni avustaa ihan perinteinen askelmittari. Arjessa paljon kävelevälle se 10 000 tulee aika mukavasti, mutta välillä on enemmän kokouksia yms., jolloin on hyvä tarkistaa, missä mennään ja toimia sen mukaisesti. 

Uskoisin, että kaikkein tärkeintä on se, että

a) toimit liikunnan lisäämisessä itsesi kannalta sopivassa rytmissä ja sopivalla tavalla - ei siis saman tien maratonille, vaan rauhallisempi aloitus ja tasainen liikunnan lisääminen toiminee paremmin 

b) liikut tavalla, josta pidät - silloin lähdet helpommin ja useammin liikkeelle

c) olet armollinen itsellesi, kun tulee vastoinkäymisiä - elämässä sattuu kaikkea ja ei anneta hyvin alkaneiden liikuntatottumusten unohtua, jos jääkin välistä joku kerta työn/sairauden/kyläilyn/jne takia, vaan takaisin hyvillä mielin liikkumaan

d) jokaisesta liikkumisesta on apua

Vierailija
153/160 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-5 päivänä viikossa punttia ja töissä nyt tulee käveltyä ja nosteltua tavaroita. Hyötyliikuntaa en juuri harrasta. Joskus ajoin 7km työmatkan pari kertaa pyörällä ja se riitti.

Vierailija
154/160 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tyyppi lenkkeili kartalle kuvion. Eli juostuista kaduista muodostui viivakuvio johonkin lenkkeilysovellukseen. Ihan hauska idea. Ei ole pakko juosta tietty.

Vierailija
155/160 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa sähköavusteinen kuntopyörä

Vierailija
156/160 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa illan lenkki jo etukäteen ja yleensä joudun pakottamaan itseni ulos.

Mielestäni urheiluun menee paljon aikaa: urheiluvaatteiden vaihtaminen päälle, tunti lenkillä, suihkussa käynti, hiusten kuivaus , urheiluvaatteiden pesu ja kuivumaan laittaminen. Vaatteiden vaihtamisesta siihen, että olen taas kotivaatteissa, menee pari tuntia.

Pakko on kuitenkin liikkua, joten jaan liikkumisen pieniksi paloiksi, jotta epätoivo ei iske. Ensin päätän nousta ja vaihtaa lenkkivaatteet päälle. Ajattelen vain vaatteiden vaihtamista, enkä päästä ajatusta karkaamaan. Sitten lähden vitosen kävelyreitille. Aika usein kävely tulee vaihdettua hölkäksi, niin reitti tulee suoritettua nopeammin ja pääsen kotiin. Kun pääsen kotiin, on hyvä olo ja päätän lähteä huomenna uudelleen. Paitsi että silloinkaan ei huvittaisi, vaan minun on ensin päätettävä nousta ja vaihtaa urheiluvaatteet päälle ....

Vierailija
157/160 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtee ovesta ulos ja laittaa kuulokkeisiin äänikirjan. Siitä sitten kävelee vähän yhteen suuntaan ja vähän toiseen, ei tarvitse olla mitenkään edes päämäärätietoinen, kun ajan taju katoaa, ja tulee kauheasti askelia huomaamatta. Tunti menee helposti.

Muistakaa pliis, että siellä liikenteessä on muitakin! 

Moni kuulokkeet korvilla kulkeva on puolisokea ja siksakkaa kuulemansa lumoissa pitkin katuja. Ja niiden kuulokkeiden takia ei myöskään mitkään varoitusäänet kuulu. Se on oikeasti vaarallista! 

Vierailija
158/160 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiku pyörällä tai kävellen joka paikkaan. Älä käytä hissiä. Toimistotyössä hommaa sähköpöytä ja seiso sen äärellä.

Vierailija
159/160 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun aivan korvessa jossa ainoat liikuntamahdollisuudet ovat kävely ja uiminen tuossa omassa rannassa.

Tämä on pieni saari, joten pyöräily tuntuu turhalta edes-takaisin hinkkaamiselta. Kävelemällä sentään pääsee metsään. Paitsi viime talvena oli niin jäistä ja liukasta ettei oikein uskaltanut lähteä.

Olen jo ikäihminen, niin en kovin ketterä.

Mitäpä sitten jää liikkumiseksi?

Minulla oli aikoinaan kivoja SNLL:n jumppa c-kasetteja, niitä oli kiva tehdä. Ne on hävinneet ja uusia ei enää saa mistään.

Mitäpä muuta voisin tehdä liikunnan eteen? Ideoita saa laittaa.

Vierailija
160/160 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tämän hetkisessä elämäntilanteessa mahdollisuutta ns. lähteä liikkumaan. On täysin utopistinen ajatus, että voisin lähteä vaikka pari kertaa viikossa salille tai jumppaan jonnekin kuntokeskukseen kuten aiemmin tein. 

Olen ratkaissut asiat niin, että ujutan liikunnan arkeen. Käytännössä kävelen tai pyöräilen ihan kaikkialle (asun kaupungissa) ja valitsen aina rappuset hissin sijaan. Kun laitan keittiössä ruokaa, saatan tehdä siinä samalla kyykkyjä.

Kahvakuula on aika kiva. En muuten ole kotijumppien ystävä, mutta kuulalla saa ihan tehokkaan tuntuisen treenin tehtyä kymmenessä minuutissakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan