Miten liian vähän liikkuvana voisi helpoilla tavoilla lisätä liikuntaa? Mitä sinä teet, jolla arkena kertyy askelia ja/tai hikiliikuntaakin?...
Millaisilla keinoilla saada liikettä lisättyä arkeen ilman että se tuntuisi työltä? Miten olet itse onnistunut?
Usein liikkumisen ja ulkoilun jälkeen olo on pirteä mutta jotenkin se on helppo jättää väliin.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
aamujumppa 15 min ja iltajumppa 15 min joka päivä = 3,5 tuntia lisää liikutaa viikkoon. jos lisäksi puolen tunnin kävely päivällä, niin siinä onkin jo 7 tunti liikuntaa joka päivä.
Jalat toimii selvästi mut laskupää ei. Lol
Kuljin vuosia töihin bussi+juna+metro-yhdistelmällä. Ensin pudotin alun 2km bussimatkan pois ja sitten kunnon kohottua myös loppuosan metrolla toiset 2km (päivässä 12000 askelta). Ajallisesti mitätön menetys koska vaihtoja/odotusta jäi pois. Lopuksi tiputin myös 10km lähijunan pois ja siirryin ajamaan työmatkan fillarilla. Säästetyllä hsl-vuosikortilla ostin 800 euron polkupyörän
Mä otin koiran. Ison, aktiivisen sellaisen. Sen kanssa kun harrastaa ja lenkkeilee niin kyllähän siinä tulee oltua pystyssä ja liikkeellä. Ja on pakko, tai koira tylsistyy ja alkaa häiriökäyttäytyminen. Tekee myös omalle päälle hyvää painua sen kanssa tuonne metsään, pois kotoa, pois töistä, pois puolison ja lasten luota.. hetki omaa aikaa.
Itselleni on vaikeinta lähteä kotoa, aina keksii jonkun tekosyyn, miksi ei jaksa/voi/pysty/halua. Olen keksinyt tähän kaksi ratkaisua; lenkkeily kaverin kanssa, saa yhdistettyä sosiaalisen puolen liikuntaan. Lisäksi rakensimme pihalle pienen treenipaikan (löytyy leuanvetotanko, kahvakuulia ja käsipainoja). Treenaan ulkona maaliskuusta marraskuuhun, samalla tulee oltua ulkoa ja liikutettua lapsia. Ainoa miinus tässä on se, että yksin en saa niin kovaa treeniä kuin porukassa, jotenkin muiden kanssa tulee yritettyä kovempaa (sosiaalinen paine ja näyttämisen halu?)
Minun keinoni reippaalle kävelylenkille lähtemiselle on laittaa napit korviin ja alkaa kuuntelemaan jotain hyvää prodcastia. En nauti itse kävelystä, mutta kun keskityn hyvään ohjelmaan, saatan kävellä helposti 5 - 10 kilsan lenkkejä.
Vielä kun keksisi keinon lihasharjoitteluun...
Vierailija kirjoitti:
🤔 mielelläni lisäisin esim matkojen kulkemista ilman autoa. Mutta töihin on 35km/suunta, ei bussimahdollisuutta, kiitos haja-asutusalue... Kauppa on heti portaiden edessä. Aikaisemmin saatoin lapsen kävellen treeneihin, mutta nyt joukkue vaihtui ja matkaa treeneihin 40km/suunta, tähän kuluu 2iltaa viikossa. Eli niinä päivinä kun ei ole treenejä, hoidetaan ostokset, pyykit, ruuanlaitot jne, eli aikaa jää entistä vähemmän käydä lenkillä tai jumpassa.
Sähän voit lapsen treenien ajan itsekin liikkua, vaikka mennä lenkille tai uimahalliin.
Mahdollisimman usein toistuva liikunta ja etenkin hyötyliikunta on avain tähän. Kulje portaita äläkä käytä hissiä, pyri kulkemaan töihin polkupyörällä, yms.
Useilla ihmisillä on ajatus että liikuntaan pitää jotenkin ryhtyä ja pukea erityinen asu sitä varten. Mutta ihan kaikki liike on liikkumista, ei kannata ajatella sitä sen kummemmin. Kun viet roskiksen sekin on jo liikuntaa.
Minä kokeilin jossain välissä sitä pari pysäkkiä aiemmin pois jääntiä ja voi herranen aika mikä haloo siitä tuli töissä! Siis olen luullut, että kaikille tuttu asia, mutta oli supistu miten outo olen ja mitä hyötyä ja miten olen huomionkipeä "reippaudessani" ja tapaanko jonkun siinä salaa (!). Itse tykkäsin siitä, että vähän heräsin kun tuli pieni kävely ennen töitä.
Oma tapa on, että jos menen sohvalle lojumaan, teen ensin vatsalihasharjoitteen, eli jalat suorina yhtäaikaa 12 kertaa ylös-alas, sitten vuorotellen.
Lisäksi en kerää roskia enää isoja määriä autotalliin, vaan vien aina maanantaina muoviroskat ja perjantaina kartonkiroskat. Pieni määrä menee kävellen. Tämän lenkin voi tehdä ihan vain roskien viemisenä, tulee mulla alle pari kilometriä kokonaisuutena, mutta usein sitten kun on tullut lähdettyä, kierrän pitemmän kautta.
Sitten olen ottanut tavaksi käydä kirjastossa kerran viikossa, eli pyöräilen johonkin kirjastoon vähän kauempana olevaan kirjastoon.
Itse vannon hyötyliikunnan nimeen:
Valitsen aina tavalliset portaat liukuportaiden & hissin sijasta.
Kävelen määränpäähän kulkuneuvon pysäkiltä tai autolta hieman pitempää ("maisema")reittiä tai jään yhden tai kahden pysäkinvälin verran aikaisemmin pois.
Pysäköin myös usein kaikista kauimmaiseen nurkkaan esim. kaupan parkkihallissa.
Askeleita kertyy kuin itsestään 😊
Vierailija kirjoitti:
Minun keinoni reippaalle kävelylenkille lähtemiselle on laittaa napit korviin ja alkaa kuuntelemaan jotain hyvää prodcastia. En nauti itse kävelystä, mutta kun keskityn hyvään ohjelmaan, saatan kävellä helposti 5 - 10 kilsan lenkkejä.
Vielä kun keksisi keinon lihasharjoitteluun...
Mäkin kuuntelen pitkillä kävelylenkeillä mielenkiintoisia podeja tai äänikirjoja. 😊 Tykkään tosin kävelystä ilmankin.
Lihaskuntotreeniin saan itse pontta & alkuinspiksen, kun laitan Youtubesta treenimusiikkia (=motivaatiovideoita) taustalle pyörimään.
Nämä on toiminu täällä:
- lankutus (alkuun 3x15 sekuntia, nyt menee jo 3xminuutti)
- pyörällä ja kävellen kulkeminen (säästyy myös rahaa kun pakko suunnitella kauppaostokset niin että jaksaa kantaa tai kassi sopii koriin)
- työpaikan palloilutunti kerran viikossa (se on oikeasti kivaa)
-äänikirjat, kuulokkeet päässä on kiva touhuta, mm. siivoilla, järjestellä ja poimia marjoja
-sukkien laitto jalkaan seisten (tasapainoa ja venyttelyä, se myös näyttää coolilta)
Kun saa rutiinin että menee vaikka suoraan töistä kuntoilemaan niin siitä tulee automaattista muutamassa viikossa.
Jos omat kotinurkat ei innosta ulkoiluun, lähden tutkimaan uusia alueita. Oman lempimusiikin tahdissa kävelylenkki menee reippaasti, mutta on ihana lähteä myös esim. tuulisella säällä kuuntelemaan kun tuuli humisee puissa. En laita liian suuria tavoitteita, kaikki liikunta ja pienikin lenkki on hyvästä. Jos en jaksa lähteä ulos, teen jonkun jumpan esim. Youtubesta.
Paras tapa on hankkia koira. Tulee liikuttua päivittäin satoi tai paistoi. Lisäksi koiran omistaminen lisää vastustuskykyä kunhan ei ole allerginen.
Ei oo mitään ydinfysiikkaa, tahdosta ja itsekurista kiinni. Mee kerran päivässä salille/lenkille. Alota 3-4 krt viikkoon. Ekat kolmisen viikkoa on hankalaa, sen jälkeen alat tykkäämään koko ajan enemmän ja enemmän. 3kk jälkeen se on jo tapa jota todennäkösesti et lopeta. Tulet voimaan paremmin, jaksamaan paremmin ja näyttämään todella paljon paremmalta!
PS: Unohda alkuperänen kysymyksesi. Ei tommosilla mikromuutoksilla mitään saa aikaan. Nekin jää todennäkösesti pois kun huomaat ettei tuloksia näy. Tekosyyt veks!
Kävelen monta kertaa viikossa uimahallille treeneihin. Se kävely lienee arkiliikuntaa?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen alkanut kävelemään kauppareissut 1,5 km suuntaansa syystä että pyöräni varastettiin. Muuten ei haittaisi mutta paluumatkalla kauppakassit joskus painaa jos kertynyt enemmän ostettavaa. Autoa kun en omista ja yksinäinen mummeli olen...
Reppu?
Mä käytän selkäreppua ostosten kuskaamiseen kävellen tai pyörällä. Ei tarvitse täten ostaa myöskään muovikasseja.
Työ- ja kauppamatkat lihasvoimin.
Kesällä puutarhahommia.
Treenimatkat pyörällä.
Portaat hissin sijasta.
Olen innostunut retkeilystä, kävelen jonnekkin laavulle juomaan päiväkahvit. Joskus pitempiä retkiä, joskus lyhyempiä.
Mutta kaikista helpoin tapa on mahdollisuuksien mukaan hoitaa siirtymiset kävellen tai pyörällä.
Naapuri katkaisi jalkansa ja pyysi apua koiransa kanssa. Sitten toisen naapurin mies kuoli ja leskelle jäi koira jota ei saa lenkitettyä vaikka muuten haluaa ja pystyy pitämään sen. No loppujen lopuksi minulla on ollut pari hoitokoiraa jo vuoden. Kunto on kohonnut reippaasti. Uusia tuttuja on tullut todella paljon koirien kanssa liikkuessa.
Koirat lähtee miellellään kanssani lenkille. Omistajat tykkäävät. Minusta on kiva hakea koirat lenkille ja kiva palauttaa naapureille koska ei tartte itse huolehtia niiden ruokinnasta ym. Eli kaikki voittavat.