Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten liian vähän liikkuvana voisi helpoilla tavoilla lisätä liikuntaa? Mitä sinä teet, jolla arkena kertyy askelia ja/tai hikiliikuntaakin?...

Vierailija
21.08.2022 |

Millaisilla keinoilla saada liikettä lisättyä arkeen ilman että se tuntuisi työltä? Miten olet itse onnistunut?

Usein liikkumisen ja ulkoilun jälkeen olo on pirteä mutta jotenkin se on helppo jättää väliin.

Kommentit (160)

Vierailija
101/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo mitään ydinfysiikkaa, tahdosta ja itsekurista kiinni. Mee kerran päivässä salille/lenkille. Alota 3-4 krt viikkoon. Ekat kolmisen viikkoa on hankalaa, sen jälkeen alat tykkäämään koko ajan enemmän ja enemmän. 3kk jälkeen se on jo tapa jota todennäkösesti et lopeta. Tulet voimaan paremmin, jaksamaan paremmin ja näyttämään todella paljon paremmalta!

PS: Unohda alkuperänen kysymyksesi. Ei tommosilla mikromuutoksilla mitään saa aikaan. Nekin jää todennäkösesti pois kun huomaat ettei tuloksia näy. Tekosyyt veks!

Mitä tuloksia?

Kun kävelen työmatkat (n.30 min/suunta) mun mieli on virkeämpi, keho ja pää on saanut raitista ilmaa ja selkä on vähemmän jumissa. Mun mielestä nuo on positiivisia tuloksia.

Lenkkeilyssä ei mun mielestä ole mitään järkeä, etenkin kun en saa siitä mitään irti.

Vierailija
102/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun saa rutiinin että menee vaikka suoraan töistä kuntoilemaan niin siitä tulee automaattista muutamassa viikossa.

Mä teen tätä ja yksinasuvana sinkkuna tämä oikeasti onnistuu. Siitäkin huolimatta, että työpäivät vähän venyy, koska treenit alkaa tiettynä aikana ja välissä ei viitsi kotona käydä juurikin siitä syystä, että jumittaa sohvalle.

No, kertyy plussatunteja ja niitä voi käyttää sitten vaikka satunnaisiin aamutreeneihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtee ovesta ulos ja laittaa kuulokkeisiin äänikirjan. Siitä sitten kävelee vähän yhteen suuntaan ja vähän toiseen, ei tarvitse olla mitenkään edes päämäärätietoinen, kun ajan taju katoaa, ja tulee kauheasti askelia huomaamatta. Tunti menee helposti.

Vierailija
104/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköpyörä on samanlaista lintsausta kuin suksien kunnostus.

Toimimattomilla suksilla harjoitus on 10 kertaa tehokkaampaa.

Tosin harjoitusväliksi tulee noin vuosi. Sen verran kestää aina vitutuksesta toipuminen.

Lintsarit taas änkeävät ladulle naattimaan aina kun mahdollista.

Oikealla pyöräilijällä ei ole vaihteitakaan ja painaa polvet rutisten suurimmatkin mäet. Tehostaen harjoitusta laiminlyömällä voitelun ja säädöt. Tärkeää on myös pitää kumit löysinä jolloin päästään lähes suohiihdon tehoon ja tunnelmaan.

Toisille polkupyörä on muutakin kuin kuntoiluväline eli siis kulkuväline. Sähköpyörä madaltaa kynnystä kulkea pitkätkin matkat pyörällä. Minä en esim. edes 25 kilometrin edestakaista matkaa harkitse kulkevani muulla kuin pyörällä, nimenomaan koska mnulla on sähköpyörä. Jokainen autoilematon kilometri hyödyttää yhteiskuntaa ja maapalloa.

Mene pois haitallisten asenteidesi kanssa.

Sarkasmin ymmärtäminen on vaikea laji ;-) Oikeasti olen sähköpyöräsaarnaaja. Pelasti minunkin henkeni sohvanmutkasta.

Edellisen kommentoijan puolustukseksi on sanottava, että sarkasmi ei aina välity kirjoitetusta tekstistä.

Vierailija
105/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo mitään ydinfysiikkaa, tahdosta ja itsekurista kiinni. Mee kerran päivässä salille/lenkille. Alota 3-4 krt viikkoon. Ekat kolmisen viikkoa on hankalaa, sen jälkeen alat tykkäämään koko ajan enemmän ja enemmän. 3kk jälkeen se on jo tapa jota todennäkösesti et lopeta. Tulet voimaan paremmin, jaksamaan paremmin ja näyttämään todella paljon paremmalta!

PS: Unohda alkuperänen kysymyksesi. Ei tommosilla mikromuutoksilla mitään saa aikaan. Nekin jää todennäkösesti pois kun huomaat ettei tuloksia näy. Tekosyyt veks!

No onpas sinulla joko otsaa tyrkyttää hankalia neuvoja, tai sitten vain olet hieman kapeakatseinen. Ei ole mitään järkeä aloittaa tyhjästä 3-4 kertaa kuntosalilla käyntiä. Tuommoisella repimisellä saa keski-ikäinen paikat vain rikki. Lisäksi on tutkittu että mitä hitaampia elämäntapamuutoksia ihminen tekee, sen pysyvämpiä ne yleensä ovat. Eli ihminen joka aloittaa rytinällä, lopettaa lähes poikkeuksetta yhtä äkkiä. On myös aika näköalatonta olettaa että suurin osa Vauva-palstan kirjoittajista olisi sinkkuja joilla on hirveä määrä aikaa kalenterissaan: lapseperheen vanhemman voi olla hyvinkin vaikea löytää edes sitä yhtä vapaa-iltaa kalenteristaan päästäkseen salille.

Kuntosalissa itsessään ei ole vikaa, mutta suosittelen että kokematon menee sinne jonkinlaisen ohjauksen kautta (esim. kotikaupungin tarjoama edullinen PT-palvelu), ja aloittaa pienillä painoilla kertaviikkoisesti. Siitä voi parin viikon jälkeen lisätä käyntikertoja kahteen tai jopa kolmeen viikossa.

Kaikenlainen liikunta on hyväksi, ja tärkeää olisi katkaista pitkäkestoiset istuma- tai röhnöttämisputket jonkinlaisella kevyellä liikunnalla. Esimerkiksi käydä päivittäin pienellä kävelyllä, tehdä pientä siivousta kotona, tai toki käydä liikuntaharrastuksissa. Kävelyt työpaikalle tai sieltä takaisin on myös suositeltavia, sillä tällöin liikuntaa saa ilman että sitä erikseen täytyy aikatauluttaa. Lihaskuntoaan voi lisätä kulkemalla portaita päivittäin (semmoisen viidenkin kerroksen kipuamisesta päivittäin saa hyvää pakaratreeniä). Lisäksi konttorityöläiset voivat hankkia työpisteelleen pienet painot ja tehdä kevyitä nostoja kahvipaussin yhteydessä.

Vierailija
106/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole ajan hallintaa. Ei ruoka ei uni rytmiä. Opetele ne. Aliota ensin vaikka hyötyliikunta. Seraa askeleitasi.On hyvä semppari.Muta merkitystä sillä ei.Ota tavoiteeksi joku askelmäärä päivässä. Aloita kävelysi työn, opiskelun ,päivällisen jälkeen. Aluksi vai 30minttia. Jätä taskun puhelin äänetön tila.Puhelin sinun aikaasi vie. Semppiä.Kyllä se sitä lähtee pikku hiljaa 2-3 viikon kuluttua on tapa. Jos on lapsia? Osaa nekin kävellä ja nukkuvat paremmin ulkoilun ansiosta.Jokainen urheilu puisto on ilmaiset kuntolaiteet käytettävissä 7 päivää 24h.

Niin käsittämätöntä tekstiä, että taitaa urheilu/liikkuminen olla sittenkin aivosoluille vaarallista. Vai ekaluokkalainenko tuon sepustuksen kirjoitti? 

Vierailija
107/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää sitä hyötyliikuntaa alkuun. Jätä hissi, ota portaat. Kulje työmatka kokonaan jalan/fillarilla tai jää bussista pois pysäkkiä aikaisemmin. Jos vain, käy kaupassa ja muilla asioinneilla jalan. 

Laita liikunnat kalenteriin. Mä itse suosin sitä, että menen suoraan töistä salille. Jos käyn välissä kotona, houkuttaa kotisohva liikaa. Mulle salikäynnit on sitä arvokasta omaa aikaa, teen reissusta nautinnon - kuuntelen hyvää podcastia, pidän kivoja treenivaatteita jne. Personal trainer auttaa alkuun, ohjaa laitteet ja tavoitteet, jos on itse ulapalla.

Jos et yhtään liiku, on kaikki nykytilan päälle plussaa. Puoli tuntia kävelyä (vaikka just lempparipodcastin pituus) pari kertaa viikossa on jo mainio startti.

Vierailija
108/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelee kaikki mahdolliset työnmatkat jne. Hyvä reppu niin jaksaa pienemmät ostokset/eväät kantaa selässä kotiin/töihin. Ja varusteita eri säätiloihin ni ei tule sit vedottua siihen ku "sataa liikaa".

Ja myös liikuntaan kannustavat pelit kuten vaikka Pokemon Go :)

Vierailija
109/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen etänä töitä läppärillä, eli askelia ei tule juuri mitään. Pakko käydä erikseen kävelyllä ja lisäksi treenaan salilla sen 3-4krt/vko

Etätöiden myötä mulla alkoi tulla tosi paljon askelia, kun käytän työmatkoihin menevän ajan lenkkeilyyn. Ennen huristin bussilla vaan töihin. 

Vierailija
110/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkitreffit kaverin kanssa. Ei tunnu missään kävellä tuntia tai kahta kaverin kanssa vaikka yksin se on niin puuduttavaa. Jos kaveria ei saa fyysisesti paikalle, niin puhelimessakin puhuminen lenkin aikana toimii vaikkei ihan yhtä hyvin. On paljon suurempi kynnys jättää liikunta väliin, jos siitä on sopinut kaverin kanssa. 

Vierailija
111/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ostamaan kuntosalikortin koko vuodeksi. Kun maksat joka kuusta, syntyy moraalinen pakko mennä salille treenaamaan, ja jatkaa sitä vähintään vuoden verran. Mene kokeilemaan erilaisia jumpparyhmiä, niitä on sen verran runsaasti että löytyy jokaiselle jotakin. On tanssia, voimaharjoittelua, vesijumppaa ja niin edelleen. Kun liikut, myös laihdut. Tokihan vähennät vastaavasti syömistäkin.

Vierailija
112/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielummin vaikka 3 vaihteinen pyörä kuin vaihteeton, ajaminen huomattavasti mukavampaa joten tulee ajettua enemmän ja pidempiä matkoja.

Toisaalta jos pyöräilee vaikka työmatkat niin se matka on ihan yhtä pitkä mutta huomattavasti kehittävämpi vaihteettomalla. Kannattaa ehkä miettiä, onko sen tyyppinen ihminen joka innostuu vai sen joka tekee vain pakollisen (se työmatka). Aloittaja lienee jälkimmäistä tyyppiä.

Se riippuu täysin työmatkasta. Jos se on liian raskas polkea niin ei tule poljettua vaan otettua bussi/auto, jos pyöräily on mukavaa niin sitä tulee tehtyä. Siksi vaihdepyörä tai pidemmille matkoille jopa sähköfillari. Avustusta vaan pienelleen ja voihan vaihdepyörälläkin haastaa itseään jos tuntuu sille.

Vierailija
113/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoton elämäntapa. Autolla ajaminen passivoi ja kohta jopa 2-3 kilometrin matkat kuljetaan autolla, kun ei vain jaksa ilman. Ilman autoa pysyt liikkeessä ja elät kaikin puolin vähemmän ankeaa elämää.

Jos taas on auto, eikä siitä missään tapauksessa halua luopua, niin sitten se on syytä parkkeerata kuntokeskukselle vähintään 3 kertaa viikossa. Ja kyllä, autoilu on elämänvalinta siinä missä mikä tahansa muukin.

Ei se auton omistaminen kyllä mitenkään pakota ajamaan sillä kaikkialle. Meillä on auto, mutta usein ajan kaikki alle 5km matkat pyörällä. Pidemmätkin, jos ei ole kiire. Auto alle vain jos on paljon kuljetettavaa, tosin pyörän peräkärryssä kulkee ihan sujuvasti myös multapussi lähimmästä rautakaupasta. Ilman autoa ei vaan pääse 80km päähän töihin, saati ehtisi viedä lapsia harrastuksiin työpäivän jälkeen, ja jäisipä patikointi-ja retkeilyharrastuskin aika vähille, kun menisi monta tuntia jo hankkiutua reittien äärelle. Auto lisää liikkumisen vapautta, ei rajoita mitään.

Vierailija
114/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes ymmärrä miten päivän aikana askelia ei joillekin tule 10 000. Mulla ainakin tulee hirveä olo jos olen vain istunut koko päivän. Enkä oikein ymmärrä sitäkään miksi pitäisi jotenkin huijata itsensä liikkumaan. Jos haluat olla terve niin ulos kävelemään.

Jotkut esim käy töissä, istumatöissä. Eikä se työpaikka kaikilla ole kävelyetäisyydellä tai edes bussilla saavutettavissa, että voisi hyötyliikkua siinä. Lisäksi saattaa olla muita velvollisuuksia esim. lapset, joten ei pysty työpäivän jälkeen tunteja kävelemään. Minäkin nauttisin liikkumisesta, mutta tämän hetken elämäntilanne on sillä lailla tiukka pitkine työmatkoineen ja pienine lapsineen, että ei pysty liikkumaan ollenkaan niin paljon kuin haluaisi. Pitkän päiväkotipäivän jälkeen lapset ei jaksa lähteä lenkille, vaan kaipaa rauhallista yhdessäoloa. Muutaman kerran viikossa kuntoilen, mutta päivittäinen 10 000 askelta on täysin utopiaa.

Vierailija
115/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääset hyvään kuntoon tekemällä 15 min hikijumpan illalla samalla kun katsot TV:tä. Eli kiertotreeninä omalla painolla punnerruksia, hyppyjä, vatsoja, selkiä yms. Mitään apuvälineitä et tarvitse ja mitä parempaan kuntoon pääset, niin sitä vähemmän tarvitset taukoja. Kun pystyt tekemään lihasliikkeeitä 15 ilman taukoja, olet todella hyvässä kunnossa.

Vierailija
116/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti pyöräily mielletään kesään sopivaksi tavaksi liikkua, mutta monesti varsinkin etelässä syksyt ja keväät, jopa talvetkin on niin leutoja että pyöräily onnistuu hyvin.

Vierailija
117/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toiminu mulla. Puoltoista vuotta treenasin 5-6 krt viikossa, salia 3 krt ja aerobista 2-3 krt. Ei jäänyt tavaksi, kyllästyin niin täysin ettei taas ole kuuteen vuoteen tippaakaan sali kiinnostanut.

Vierailija
118/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes ymmärrä miten päivän aikana askelia ei joillekin tule 10 000. Mulla ainakin tulee hirveä olo jos olen vain istunut koko päivän. Enkä oikein ymmärrä sitäkään miksi pitäisi jotenkin huijata itsensä liikkumaan. Jos haluat olla terve niin ulos kävelemään.

No mulla ei ole ollut mahista muutamaan viime vuoteen tuohon askelmäärään: etätyö koneella, palaveriputkessa istut päivän, siitä äkkiä hakemaan lapsi hoidosta, kotiin laittamaan ruokaa, kotihommat ja muksu nukkumaan.

Nyt onneksi nuorin on jo koulussa ja yritän ajoittaa lenkin/salin päiviini

Vierailija
119/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti pyöräily mielletään kesään sopivaksi tavaksi liikkua, mutta monesti varsinkin etelässä syksyt ja keväät, jopa talvetkin on niin leutoja että pyöräily onnistuu hyvin.

Pyöräily ei ole kovin tehokas liikuntamuoto jos haluaa laihtua.  Tai, no jos katsoo sen älykellon ilmoittaman mukaan vaikka ajaa sähköavusteisella fillarilla niin voi huijata itseään.

Mutta kyllä siinä peruskunto kasvaa, laskureita löytyy useampi arvioimaan kulutusta.

Vierailija
120/160 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuu kun aina voi.Eli esim portaat hissin sijaan,lounastunnilla vartin happihyppely,vessaan toimistossa eri kerrokseen tms.Pikku reissut kävellen auton sijasta jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi