Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työuupumus ja soviteltu päiväraha

Vierailija
20.02.2025 |

Olen sairauslomalla työuupumuksen ja masennuksen takia. Oireilu johtuu täysin nykyisestä työpaikastani. Ainoa lääke joka oloani oikeasti auttaisi on irtisanoutuminen ja uusi työ, sillä työolosuhteet ei nykyisessä paikassa tule muuttumaan.

Tyhjän päälle en haluaisi itseäni irtisanoa ja muutenkin haluaisin jo mennä elämässä eteenpäin ja tehdä jotain muuta työtä. Työmarkkinoilla on nyt kuitenkin hankala tilanne ja lähinnä osa-aikaisia paikkoja tarjolla. Jos löydän osa-aikatyön onko minun mitään järkeä ottaa sitä vastaan? Henkisesti se olisi minulle nyt hyvä muuten, mutta joudunko taloudelliseen ahdinkoon? Onko soviteltu päiväraha täysin pois laskuista, jos itse olen mennyt ja irtisanoutunut, vaikka syynä terveydentilan romahdus?

Kokemuksia ja neuvoja?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitykseni mukaan sinun ei kannatta tuossa tilanteessa irtisanoutua, onko mahdollista että tekisit jatkossa osa-aikaa nykyisessä työpaikassasi ja haet samalla muita töitä kunnes olet saanut elämäsi raiteilleen (uupumus väistynyt jne)..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsitykseni mukaan sinun ei kannatta tuossa tilanteessa irtisanoutua, onko mahdollista että tekisit jatkossa osa-aikaa nykyisessä työpaikassasi ja haet samalla muita töitä kunnes olet saanut elämäsi raiteilleen (uupumus väistynyt jne)..?

Sitä minulle kovasti suositellaan, mutta koen, että se olisi kannaltani huonoin vaihtoehto. En näe mitään järkeä hoitaa itseäni kuntoon ensin kuukausia vain, jotta voisin palata samaan helvettiin.

Vaikka palaisin osa-aikaisena tiedän, että siellä ollessani vointini laskee kunnes en enää jaksa ja tekee vain mieli kuolla pois. Nyt olen saanut palauteltua voimiani niin, että elämä tuntuu jo joltain ja jonkin ihan muun työn aloittaminen puhtaalta pöydältä tuntuu oikealta ja hyvältä vaihtoehdolta. Ainoa ongelma tuo taloudellisesti pärjääminen..

Vierailija
4/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No etsi uusi työ nyt ja irtisanoudu vasta sitten. Ei tyhjän päälle kannata lähteä. Se vasta ahdistaakin.

Vierailija
5/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No etsi uusi työ nyt ja irtisanoudu vasta sitten. Ei tyhjän päälle kannata lähteä. Se vasta ahdistaakin.

No juurikin niin, mutta sairauslomaa tuskin ikuisesti jatketaan. Yritän tässä tiedustella niitä kokemuksia irtisanoutumisesta ja osa-aikaisen työn vastaanottamisesta sekä sovitellusta päivärahasta jne. 

Vierailija
6/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

👩🦰: OLEN NIIN UUUPUNUT YYYHYYY😩

Vierailija
7/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyynel 😢.  

Valehtelitko työhaastattelussa olevasi kokenut ammattilainen?

Vierailija
8/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinut potkitaan kyllä ulos ja tilalle otetaan osaava mies joka tekee eikä itke. 

Vierailija
9/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

👩🦰: OLEN NIIN UUUPUNUT YYYHYYY😩

Tsemppiä sinullekin.. Toivotaan, että et itse koe samaa.

Vierailija
10/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kyynel 😢.  

Valehtelitko työhaastattelussa olevasi kokenut ammattilainen?

Jaa no olen ollut tuolla töissä yli kymmenen vuotta. Mietippä siitä.

Vierailija
11/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella toivoisin, että tuo tapahtuisi, mutta valitettavasti töistä nytkin soitellaan perään ja kysellään apua.

Vierailija
12/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähänkin ketjuun hyökkäsi elämäntapatrollit, jotka itse tuskin ovat tehneet työtä päivääkään. 

Työuupumus on ihan todellinen ongelma ja siihen sairastuu helpoiten ne parhaimmat, tunnollisimmat ja välittävimmät työntekijät. Ei nämä voi-kyynel-trollit, joiden elämän vaikeimpia aikoja on ollut se, kun kaljaan ei ole riittänyt rahaa, kun ei jaksanut lähettää papereita ajoissa sossuun

Vierailija
13/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella toivoisin, että tuo tapahtuisi, mutta valitettavasti töistä nytkin soitellaan perään ja kysellään apua.

Eikö toi ole laitonta tai jotain?

Vierailija
14/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähänkin ketjuun hyökkäsi elämäntapatrollit, jotka itse tuskin ovat tehneet työtä päivääkään. 

Työuupumus on ihan todellinen ongelma ja siihen sairastuu helpoiten ne parhaimmat, tunnollisimmat ja välittävimmät työntekijät. Ei nämä voi-kyynel-trollit, joiden elämän vaikeimpia aikoja on ollut se, kun kaljaan ei ole riittänyt rahaa, kun ei jaksanut lähettää papereita ajoissa sossuun

Jep, ei mitenkään yllättänyt, mutta tsemppiä heidän aurinkoiseen elämään. On se jännä, että kun itse voi huonosti niin sitä on pakko jakaa muillekin. 

Vierailija
15/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö toi ole laitonta tai jotain?

Varmaan on ja pitäisi jättää vastaamatta, mutta käy sääliksi kolleegat, jotka olisivat ihan ksessa muuten.

Vierailija
16/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat luultavasti 45 päivän karenssin, joka kuluu samaan aikaan kuin mahdollinen lomakorvauksesi.

Osa-aikaisen työn kanssa pärjäät todennäköisesti paremmin kuin ilman, vaikka sovitellun ehtoja onkin heikennetty.

Vierailija
17/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat luultavasti 45 päivän karenssin, joka kuluu samaan aikaan kuin mahdollinen lomakorvauksesi.

Osa-aikaisen työn kanssa pärjäät todennäköisesti paremmin kuin ilman, vaikka sovitellun ehtoja onkin heikennetty.

Kiitos, tämä taisi olla ensimmäinen vastaus jossa yritettiin vastata kysymyksiini.

Tuo karenssi toki tuntuu epäreilulta, mutta olkoon.

Olen laskeskellut, että osa-aikaisena ja sovitellun päivärahan turvin selviäisin (ja samalla jaksaisin hoitaa itseäni kuntoon, jotta voin hakea taas täyspäiväisiin hommiin), mutta työterveydestä joku sanoi ettei soviteltua saa jos itse irtisanoudun.. internetin ihmeellisestä maailmasta en löytänyt tähän vedenpitävää vastausta, joten kiinnostaisi kuulla ihmisten kokemuksia.

Toki yksi vaihtoehto olisi vain irtisanoutua, kituuttaa karenssiaika ja jäädä työttömäksi, MUTTA sitä minä en haluaisi.

Vierailija
18/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, tämä taisi olla ensimmäinen vastaus jossa yritettiin vastata kysymyksiini.

Tuo karenssi toki tuntuu epäreilulta, mutta olkoon.

Olen laskeskellut, että osa-aikaisena ja sovitellun päivärahan turvin selviäisin (ja samalla jaksaisin hoitaa itseäni kuntoon, jotta voin hakea taas täyspäiväisiin hommiin), mutta työterveydestä joku sanoi ettei soviteltua saa jos itse irtisanoudun.. internetin ihmeellisestä maailmasta en löytänyt tähän vedenpitävää vastausta, joten kiinnostaisi kuulla ihmisten kokemuksia.

Toki yksi vaihtoehto olisi vain irtisanoutua, kituuttaa karenssiaika ja jäädä työttömäksi, MUTTA sitä minä en haluaisi.<

En tiedä, mutta yritin tarkistaa ja aika epäselvää on. Tulkitsen niin, että jos karenssi ei haittaa niin irtisanot itsesi, lusit karenssin ja sitten otat vastaan osa-aikaisen. Aika hölmö systeemi. Joku korjatkoon, jos se ei mene näin

Vierailija
19/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan soviteltua on saada, ainakin jos olet ensin jonkin aikaa 100 % työttömänä ja otat sitten osa-aikatyön vastaan. Ehkä jos maanantaina lopetat täysiaikaisen työn ja tiistaina aloitat osa-aikatyön, voi tulla ongelmia. Kannattaa kysyä kassalta.

Vierailija
20/46 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan soviteltua on saada, ainakin jos olet ensin jonkin aikaa 100 % työttömänä ja otat sitten osa-aikatyön vastaan. Ehkä jos maanantaina lopetat täysiaikaisen työn ja tiistaina aloitat osa-aikatyön, voi tulla ongelmia. Kannattaa kysyä kassalta.

Perustuuko tämä pakkohan faktaan? Kun toisaalla väitetään ettei saa..