äippärahasta..
Eli mulla äitiyspäiväraha maksetaan puolen vuoden työtulojen mukaan, niin mistä sitä puolta vuotta aletaan laskemaan, kelan sivuilla on että äitiysloman alkamisesta taaksepäin puoli vuotta, mutta onko käytännössä tosiaan näin, vai voiko hakemuksen laittaa jo esim. kuukautta ennen äitiysloman alkua? Mietin vaan että jos viimeisen kuukauden olenkin sairaslomalla ja kelan päivärahalla niin silloinhan sekin lasketaan niihin työtuloihin vaikka tietty palkka olisi isompi kuin kelan sairauspäiväraha.
Kommentit (16)
Se 6 kk katsotaan taaksepäin äitiysloman alusta, ja hakemushan on joka tapauksessa jätettävä kelaan *viimeistään* 2 kk ennen laskettua aikaa.
Mun äippäloma alkaa marras-jouluk vaihteessa ja tällä hetkellä työsopimus marrask alkuun enkä tiedä jatkuuko työsopimus?
Jätin eilen hakemuksen mut laitoin raksi " tulot toimitetaan myöhemmin" ruutuun.
Eli miten täs sit kannattais toimia?
Viime vuoden verotukses olen ollut opiskelija eli niitä tuloja ei kannata kattoo.
Helmikuun alusta olen ollut töissä.
VALAISKAA JOKU VIISAAMPI?
Tuntuu et ei kai siinäkään ole järkeä et äippäraha lasketaan vasta sitte kun jo olen äippälomalla.
Eli kun teen keikkatöitä ja haluan laskea sen 6kk:n tulojen mukaan. Niin mistä se sitten tosiaan lasketaan, kun hakemuksen voisin laittaa jo helmikuussa ja vasta joskus huhtikuussa alkaa äippäloma. Keikkalaisena en todellakaan voi arvioida niitä 2-3kk etukäteen. (Ja varmaan joudun supistusten takia saikullekin sit...)
Minulla meni niin, että nimen omaan piti laittaa jälkijunassa se palkkatodistus, ja juuri äitiyslomaa edeltävältä puolelta vuodelta. Voi laittaa 6 viimeiseltä täydeltä kalenterikuukaudelta. Ikävä kyllä sairasloma laskee sitä tuloa, mulla kävi näin, ja jäi muuten saamatta sen 6 kk mukaan, koska meni tulot " vain" 17 % yli sen ede. verotusvuoden. Kun olisi pitänyt mennä 20 %.
Musta toi systeemin on kurja, koska mulla oli tuloissa kuitenkin useamman satasen ero....:(
Oliko sulla työsopimus äippälomaan asti?
Tuntuu hassulta ku niin erilaista käytäntöä...
Mä nimittäin laitoin palkkatodistuksen samalla kun hain äitiyspäivärahaa, eipä kelvannut. Kelassa sanoivat että aiemmin on kelvannut näin, ei enää nykyään, eli pitää lähettää jälkikäteen äitiyslomaa edeltävältä ajalta. Sain itsekin Kelasta kahdenlaista ohjetta, ensin kelpasi mutta sitten ilmoittivat kirjeitse, että ei käykään. Täällä on joku kirjoitellut myös että on onnistunut, mutta pk-seudulla ja keski-uudellamaalla on ainakin tällainen käytäntö. Ja myös Lahdessa asuva kaverini sanoi että piti lähetäää palkkatodistus jälkikäteen.
Eli Kelan toimipisteet soveltaa vanhaa ja uutta käytäntöä miten haluavat.
Ja uusihan on p....stä, koska sillä sitten rangaistaan sairaslomalaisia :( Meillä vielä kun ei saa palkkaakaan kun siltä 2 vkolta ja loput pitää hakea kelalta, niin laskee sitten kivasti sitä äippärahaa.
Niin se palkkatodistus kelpasi 6 edeltävältä täydeltä kalenterikuukaudelta, eli jos jää lomalle vaikka 15. päivä, voi pyytää ed. kuun loppuun asti olevan palkkatodistuksen.
Päätös tuli muuten sen jälkeen tosi nopeasti, muistaakseni reilussa vkossa mulla ja rahat rapsahti tilille ihan ajallaan :)
laskettua aikaa, palkkatodistuksen voi toimittaa myöhemmin. jos työsuhde ei kestä ihan äitiysloman alkuun asti, niin käsittääkseni työttömyystuki otetaan huomioon näihin 6 kk:een, eli saattaakin laskea tuloja sen verran ettei 20%:n ehto enää täyty.
Eikös sun olisi pitänyt hakea äippäraha jo aikaa sitten, jos siis loma alkaa marras-joulukuun vaihteessa. Siis 2 kk ennen pitää hakemus olla kelassa.
Mutta sullahan se 6 kk tullut täyteen jo elokuun alussa eli 6kk tulosääntöä käytetään. JOS ne siis on 20% paremmat kuin 2004 verotettavat tulot... Vuoden 2004 verotustietoja käytetään vielä.
Kelan kanssa tuntuu olvan niin, että täysin riippuu, kenen kanssa asioita siellä hoitaa. KAikki saa eri vastauksia samaan kysymykseen. Ota niistä selvää.
taje:
Mun äippäloma alkaa marras-jouluk vaihteessa ja tällä hetkellä työsopimus marrask alkuun enkä tiedä jatkuuko työsopimus?
Jätin eilen hakemuksen mut laitoin raksi " tulot toimitetaan myöhemmin" ruutuun.
Eli miten täs sit kannattais toimia?
Viime vuoden verotukses olen ollut opiskelija eli niitä tuloja ei kannata kattoo.
Helmikuun alusta olen ollut töissä.VALAISKAA JOKU VIISAAMPI?
Tuntuu et ei kai siinäkään ole järkeä et äippäraha lasketaan vasta sitte kun jo olen äippälomalla.
Itselläni on tilanne, jossa suuri osa (jopa 50%) työtuloistani koostuu provisiosta, jonka määrä vaihtelee paljonkin kuukausittain. Varsinkin kesäkuukausina provisio on huomattavasti pienempi kuin muina kuukausina.
Vuonna 2004 hain päivärahaa viimeisten 6kk palkan mukaan, ja tuolloin hyväksyttiin palkkatodistus hakemuksen jättämistä edeltäviltä 6 kuukaudelta.
Nyt päivärahaa hakiessani käytäntö oli muuttunut, ja Kelaan piti toimittaa palkkatodistus nimenomaan 6 kuukaudelta ennen äitiyspäivärahakauden alkua (päivärahakauteni alkoi keskellä kuukautta, jolloin edellisen kuukauden loppuun toimitetut tulot kelpasivat).
Itselläni käytäntö on enemmän kuin epäoikeudenmukainen, sillä nyt Kelaan toimitettuun palkkatodistukseen sisältyy kaksi huonoa kesäkuukautta, jotka Kela kertoo kahdella, jolloin todellisiin vuosiansioihini nähden hävisin useamman tuhat euroa... Tämä vaikuttaa kuukausitasolla ihan tuntuvasti päivärahaan... Ja asiaa ei voi mitenkään korjata. Keskustelin asiasta useamman kerran useamman eri henkilön kanssa, eikä mitään ole tehtävissä.
Eli enemmän kuin epäoikeudenmukainen systeemi muille kuin kiinteällä kuukausipalkalla oleville (riippuen tietenkin äitiyspäivärahakauden alkamisajankohdasta - itselläni tilanne olisi ollut täysin päinvastainen, jos olisin jäänyt äippälomalle esim. heinäkuun alusta..)
Syvältä koko systeemi.
Eli 6 kk ennen äitiyslomaa, ei ennen hakemuksen jättämistä.
Mun tietääkseni hakemus pitää palauttaa viimeistään 2kk ENNEN LASKETTUA AIKAA, ei 2kk ennen äippäloman alkua.
Laskettu aikani on 6.1. ja loma alkaa 28.11.
Olin yllättyny et äippäloma alkaa jo noin aikaisin mut kuulemma joulun pyhät yms vaikuttaa niin paljon.
Täpärällehän toi hakemuksen jättäminen kieltämättä jäi ;)
Mulla laskettu aika maaraskuun 20 ja olen ollut elokuusta asti sairaslomalla. Palkanlaskija lupasi laskettaa ajan 6kk taaksepäin elokuusta, jotten menettäisi sairasloman takia pienemmäksi äippärahaa. 2 kk ennen lasketuua aikaa piti palauttaa omalle työnantajalle ja ne hoitavat sen sieltä kelaan. Näin kunnalla.
että 2kk ennen laskettua aikaa. mistä ihmeestä mulle jäänyt mieleen 2kk ennen kuin loma alkaa.. joo, joulunpyhät vaikuttaa paljon. mulla la 12.1. ja loma alkaa 2.12.
Alla ote Kelan sivuilta
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/160701134915EH
Ajattelin kun tuskailitte sairasloman kanssa, tuossa lihavoidussa kohdassa käsittääkseni otetaan kantaa siihen hommeliin?
" Hakija voi saada päivärahan verotusta tuoreempien työtulojen perusteella, jos hänellä on ollut työtuloa jatkuvasti vähintään 20 % enemmän kuin verotuksessa todetut palkkakertoimella korotetut työtulot. Tällöin hakija voi esittää Kelalle työtulonsa kuuden kuukauden ajalta välittömästi ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista. Nämä tulot kerrotaan kahdella. Näin lasketusta vuositulosta tehdään samat vähennykset kuin verotetusta vuosityötulosta.
[b]Jos hakija on ollut ilman työtuloja esimerkiksi työttömyyden, sairauden, asevelvollisuuden tai äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaan takia, hän voi esittää Kelaan työtulonsa niiltä kuudelta kuukaudelta, jolloin hän viimeksi oli työssä. Tulot voi kuitenkin esittää vain äitiys- ja vanhempainrahan alkamisvuodelta ja sitä edeltävältä vuodelta.[/b]
Kuuden kuukauden tulojen laskemiseksi Kela pyytää hakijalta selvityksen hänen palkastaan ja luontoiseduistaan sekä hänelle maksetusta lomarahasta. Ratkaisevaa ei ole palkan maksupäivä vaan se, että tulot, esimerkiksi urakkapohjat, on ansaittu tuona aikana. Vain hakijan jatkuvat tulot otetaan huomioon. Tuloja voi olla myös vain osalta kuuden kuukauden aikaa."
Puoli vuotta taaksepäin katsotaan siitä päivästä, kun hakemuksen teet. Esim jos tänään, niin puoli vuotta on 25.4.-25.10. Hakemus tulee jättää kelaan viim 2 kuukautta ennen loman alkua.
Näin meni mulla.