Ahdistusdiagnoosi ja lääkärin merkinnät täysin fyysisestä vaivasta
Kävin lääkärissä puhtaasti fyysisen vaivan takia. Myöhemmin luin kannasta lääkärin kirjauksen. Teksti alkoi: Sen ja sen ikäinen nainen jolla ahdistusta.
Ymmärrän että ihminen on kokonaisuus ja mieli vaikuttaa kehoon ja keho mieleen, mutta joskus mietin pitääkö lääkärit kaikkia ahdistuksesta kärsiviä automaattisesti luulosairaina?
Mun mielestä lääkäri tekee väärin jos ottaa sen ahdistuksen tavallaan lähtökohdaksi jokaiseen vaivaan mitä mulla on. Koska se saattaa sitten vaikuttaa hänen arvioon niistä oireista.
Toki ahdistunut ehkä usein huolestuu oireista enemmän, mutta toisaalta myös on herkkä huomaamaan muutoksia ja poikkeuksellisia juttuja omassa terveydentilassa.
Eikä ahdistus vaikuta älyyn millään lailla. Joskus tuntuu että lääkärit pitää ahdistunutta ihmistä vähemmän fiksuna kuin muita.
Kommentit (12)
Kyllä se ahdistus saa luulemaan että jotain on enemmän vialla kuin oikeasti on.
Mikä tässä oli väärin siis?
Mulle maininta usein paniikkihäiriöstä. Ei ole haitannut. Itseasiassahan se on ihan hyväksi jos saan jonkun kohtauksen. Eikö ahdistuneisuus ole ihan hyvä mainita? Osaava lääkäri osaa ottaa tämän huomioon vastaanotolla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ahdistus saa luulemaan että jotain on enemmän vialla kuin oikeasti on.
Usein kyllä. Mutta se ei nyt varsinaisesti liity aloitukseen, koska yhtä lailla ahdistuneen pitää mennä lääkäriin jos tulee jotain tavallisesta poikkeavia, uusia oireita.
Myös moni ei-ahdistunut pelkää heti pahinta jos tulee yhtäkkiä jotain oireita.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä oli väärin siis?
Mulle maininta usein paniikkihäiriöstä. Ei ole haitannut. Itseasiassahan se on ihan hyväksi jos saan jonkun kohtauksen. Eikö ahdistuneisuus ole ihan hyvä mainita? Osaava lääkäri osaa ottaa tämän huomioon vastaanotolla.
Toki sen saa ja pitääkin mainita ja lääkärin ottaa huomioon. Kritisoin sitä, että jotkut lääkärit pitää sitä tavallaan lähtökohtana kaikille oireille. Eli oletus on se, että oireet johtuu ahdistuksesta.
Mulla on myös mt-ongelmia ja näistä mainintaa myös fyysisten vaivojen yhteydessä.
Tuntuu, että lääkärit on ottaneet tilanteen paremmin huomioon. Esim selittää ja kyselee tarkemmin, tutkimusten yhteydessä on helläkätisempiä ja välillä kyselee vointia ja rauhoittelee.
Olen todistanut ihan vastaavaa toimintaa. Jopa noidannuolen kohdalla ahdistus oli mainittu heti kolmantena, iän ja sukupuolen jälkeen, siitäkin huolimatta, että mulla on selkää jopa leikattu aiemmin.
Ahdistusta mulla oli noin 6 vuotta sitten, kun olin ihan kauheassa työpaikassa ja ahdistus loppui, kun työ loppui. Joka kerta joudun kuulusteluun siitä, onko nyt ahdistusta vai ei, ja vaikka sanoisin, ettei ole ollut vuosiin, niin kuitenkin teksteihin ilmestyy "ahdistustausta".
Viimeksi sain lähetteen psykiatrille vaikka olisin tarvinnut fysioterapiaa.
Oliko tämä fyysinen vaiva peräsuolen laskeuma?
Voisiko olla, että ahdistus nyt aiheuttaa tällaista että ylianalysoit noita kirjauksia ja kaikkea muutakin?
Mikä tämä fyysinen vaiva siis on ja sivutettiinko se ahdistuksen takia?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla, että ahdistus nyt aiheuttaa tällaista että ylianalysoit noita kirjauksia ja kaikkea muutakin?
Voi hyvinkin olla. Tahtoisin silti olla lääkäreillekin ensisijaisesti potilas, en ahdistunut potilas.
Ahdistushan on fyysinen vaiva. Keskushermoston herkistymisestä johtuu. Ja fyysisenä sitä pitäisi myös hoitaa.