Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viime joulukuussa sähkölasku 495€, nyt tulee olemaan 1563€

Vierailija
20.08.2022 |

Olen ollut tarkka ja seurannut tilannetta. Olen silti ollut totaalisen naiivi ja vasta eilen se iski: sähköyhtiö toden totta nostaa hintoja 40 sentillä seuraavaan 3 kk jaksoon (ja todennäköisesti 01-03 hinta on vielä kovempi).

Meidän tilanteessa se tarkoittaa samoilla kulutusmäärillä sitä, että viime joulukuun noin 500€ sähkölasku tulee olemaan tänä vuonna 1900€ lasku.

Fortumilta näköjään saa vastaavaa 3 kk välein vaihtuvalla hinnalla olevaa 35,16 c/kwh, siihen lokakuun alussa vaihtamalla saa pudotettua laskun 1500€ kieppeille.

Aikamoista.

Kommentit (181)

Vierailija
161/181 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edullisten sähködiilien riskinä on sähköyhtiön kyykähtäminen. Näitähän on jo Suomessakin ollut. En toivo kenellekään hankaluuksia, mutta vaikka on hyvä diili, niin silti kannattaa varautua yllätyksiin. Ensi talvi tulee olemaan jotain, mitä sodanjälkeiset ikäluokat eivät ole kohdanneet.

Vierailija
162/181 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan harkitsisin tuossa vaiheessa esimerkiksi mökin tai pienen asunnon vuokraamista talvikuukausiksi, jäisi silti "voitolle" vaikka tietty peruskulutus menisi silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/181 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin pörssisähkön ja ajoittaisin kaiken mahdollisen valittavissa olevan sähkönkäytön yöaikaan. Keväällä alkaa hinnat laskea. Muutaman kuukauden jaksaisin kyllä. Näin aionkin tehdä jos oma yhtiöni nostaa hintaa kohtuuttomasti.

Mistä päättelet, että vihreä syöpä saadaan Euroopasta keväällä nujerrettua ja ydinvoimaa lisättyä? Se on ainoa tapa laskea sähkön hintaa. Sodan loppuminenkaan ei vaikuta asiaan, koska suhteet itään on katkottu pitkäksi ajaksi. Toki hinta varmasti laskee keväällä noustakseen syksyllä uuteen ennätykseen, kun sähköautoja on taas tätä vuotta enemmän ladattavana ja lisää väkeä on kärrätty Eurooppaan käyttämään veronmaksajien heille maksamaa sähköä.

"vihreä syöpä" :DDD no siinä on taas objektiivisen näkökulman merkki heti tekstin alussa

Olenko väittänyt olevani objektiivinen? Katson tätä asiaa luonnonystävän, työssäkävijän, perheellisen itse asioista vastuuta ottavan ihmisen subjektiivisesta näkökulmasta ja niissä puitteissa vihreät ovat syöpää. Joutenolijoille sekä betonihelvetillä ja tuulivoimaloilla maan (Helsinkiin tosin ei tuulivoima jostain syystä sovi...) paskoville ovat varmasti pala taivasta.

Vierailija
164/181 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse varmaan harkitsisin tuossa vaiheessa esimerkiksi mökin tai pienen asunnon vuokraamista talvikuukausiksi, jäisi silti "voitolle" vaikka tietty peruskulutus menisi silti.

Omakotitaloon peruslämpö 3 kk ja lentolippu Turkkiin. Etänä koko aika ja masliskuun alussa takas Suomeen.

Vaihtoehtoja on, pitää aloitttaa kartoitus

Vierailija
165/181 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kysynyt voiko koko vuoden arviokulutuksen jakaa tasaisesti jokaiselle kuukaudelle?

Sitävarten me juuri saatiin etäluettavat mittarit, jotta moisista arviolaskuista päästään eroon ja kaikki maksaa juuri sen minkä käyttää.

Vierailija
166/181 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edullisten sähködiilien riskinä on sähköyhtiön kyykähtäminen. Näitähän on jo Suomessakin ollut. En toivo kenellekään hankaluuksia, mutta vaikka on hyvä diili, niin silti kannattaa varautua yllätyksiin. Ensi talvi tulee olemaan jotain, mitä sodanjälkeiset ikäluokat eivät ole kohdanneet.

No 70-luvun energiakriisi oli ihan vastaava kuin tämä.

Vierailija
167/181 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin pörssisähkön ja ajoittaisin kaiken mahdollisen valittavissa olevan sähkönkäytön yöaikaan. Keväällä alkaa hinnat laskea. Muutaman kuukauden jaksaisin kyllä. Näin aionkin tehdä jos oma yhtiöni nostaa hintaa kohtuuttomasti.

Mistä päättelet, että vihreä syöpä saadaan Euroopasta keväällä nujerrettua ja ydinvoimaa lisättyä? Se on ainoa tapa laskea sähkön hintaa. Sodan loppuminenkaan ei vaikuta asiaan, koska suhteet itään on katkottu pitkäksi ajaksi. Toki hinta varmasti laskee keväällä noustakseen syksyllä uuteen ennätykseen, kun sähköautoja on taas tätä vuotta enemmän ladattavana ja lisää väkeä on kärrätty Eurooppaan käyttämään veronmaksajien heille maksamaa sähköä.

"vihreä syöpä" :DDD no siinä on taas objektiivisen näkökulman merkki heti tekstin alussa

Olenko väittänyt olevani objektiivinen? Katson tätä asiaa luonnonystävän, työssäkävijän, perheellisen itse asioista vastuuta ottavan ihmisen subjektiivisesta näkökulmasta ja niissä puitteissa vihreät ovat syöpää. Joutenolijoille sekä betonihelvetillä ja tuulivoimaloilla maan (Helsinkiin tosin ei tuulivoima jostain syystä sovi...) paskoville ovat varmasti pala taivasta.

Mikäs sua nyt noin paljon raivostuttaa? Ämmä ei anna persettä?

Sinähän tässä raivoat ja mellastat, kun aikuiset yrittävät keskustella.

Jäbä raivoo täällä iha umpivihasena netissä jostain "vihreestä syövästä" :D Ei helvetti kui noloo

Mitäköhän "jäbiä" ajattelit vauvapalstalla pyörivän? Taitaa olla jauhot nenässä vihervasemmiston tyyliin, kun et pysty sanallakaan argumentoimaan asiaa vaan haukkumaan muita keskustelijoita kuin hiekkalaatikon reunalla.

Nyt kun tulit totaaliservatuksi, niin mene takaisin iltapäiväkerhoon tekemään läksyjä.

Vierailija
168/181 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri luin, että Euroopan, ja tässä tapauksessa Ranskan kuivuus vaikuttaa jo ydinvoimaloihinkin. Eli joet ovat lämmenneet, jolloin ydinvoimaloiden jäähdytykseen käytettävä vesi on paitsi lämmintä, se on paikoin matalalla. Lisäksi ydinvoimaloita pois laskettava lauhdevesi on lämmittää entisestään lämmintä joki että. Ranskassa ydinvoimalat eivät pyöri täydellä teholla, ymmärsin et noi puolet on huollossa tms.

Kun Japanissa sattui Fukushiman onnettomuus, Saksassa silloiset päättäjät säikähtivät, ja alkoivat ajaa ydinvoimaloita alas, korvaten ne tuulivoimalla. Ei ymmärretty, että tuulivoima tarvitsee vielä arvioitua enemmän säätövoimaa sähköverkkoa vakauttamaan. Tämä säätövoima tuotettiin venäjän kaasulla. Nyt, kun säätövoimaa ei ole, eikä saa esim Ranskasta, se vaikuttaa tietenkin lisää sähkön hintaan.

Vaikka Olkiluoto 3 täällä suomessa käynnistyi sinin, Euroopan tilannetta se ei muuta miksikään. Euroopassa on ennennäkemätön kuivuus. En tiedä, paljonko siellä tuotetaan vesivoimaa, mutta ei tässä tilanteessa ainakaan normaalimääriä.

Myöskin laivaliikenne takkuaa esim reinillä, koska vesi on niin matalalla.

Siellä tulee myös veden hinta nousemaan rajusti.

Vesi on varmasti seuraava, mikä Suomessakin kallistuu. Ehkä jo ensi kesänä. Tälle talvelle toki vielä kaukolämpö kallistuu rajusti, kuten myös sähkö, entisestään. Mutta vesikriisi, ja mitä siitä seuraa, huolettaa minua kovasti.

Yllättävän vähän tästä kuivuudesta on uutisoitu, lähinnä YLE on joitain juttuja kirjoittanut.

Yhden jutun taisin IS:ssä nähdä Englannin kuivuudesta, mutta muuten tosiaan ei mitään ja voisin luulla ettei mitään kuivuusongelmaa olisikaan. Eikö luulisi olevan vihreän agendan mukaista toitottaa nyt tätä kuivuuskatastrofiakin joka tuutista että saadaan väki motivoitua ilmastotekoihin.

Vierailija
169/181 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No 70-luvun energiakriisi oli ihan vastaava kuin tämä.

Eikös silloin väitetty, että öljy loppuu vaan kas kummaa kun sitä onkin riittänyt kuitenkin tähän saakka.

Vierailija
170/181 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Etelä-Euroopasta Suomeen ja tein elämäni ensimmäisen halvan sähkösopimuksen. Sähkö on halvempaa kuin köyhien solidaarisuustaksa entisessä kotimaassani. Olenko nyt voittajien puolella?

Vierailija
171/181 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs sua nyt noin paljon raivostuttaa? Ämmä ei anna persettä?

Sinähän tässä raivoat ja mellastat, kun aikuiset yrittävät keskustella.

Jäbä raivoo täällä iha umpivihasena netissä jostain "vihreestä syövästä" :D Ei helvetti kui noloo

Mitäköhän "jäbiä" ajattelit vauvapalstalla pyörivän? Taitaa olla jauhot nenässä vihervasemmiston tyyliin, kun et pysty sanallakaan argumentoimaan asiaa vaan haukkumaan muita keskustelijoita kuin hiekkalaatikon reunalla.

Nyt kun tulit totaaliservatuksi, niin mene takaisin iltapäiväkerhoon tekemään läksyjä.

No kirjotat kyllä ihan kun joku uliulilautapelle. Enkä minä ole yrittänytkään "argumentoida", jos itse kirjoitat kuin pelle niin turha odottaa että ukaan ottaa sua todesta. Aika huvittavaa että otat vielä ittes niin vakavasti että pidät ulosantias "argumentointina" hhahaha

No siinä meillä onkin oikea henkilö puhumaan pelleistä hymiöineen. Eikö vammaisavustaja ehtinyt tulla pyyhkimään, kun kesti niin kauan vastata?

Vierailija
172/181 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela pelastaa. Kannatti jättäytyä viiden tonnin palkalta työttömäksi. Päiväkotimaksut poistuivat ja kun tilit tyjensi ansisidonnaisen aikana, käteiseksi pöytälaatiikkoon, pääsi heti toimeentulotukeen kiinni. Lisäksi, kun yh saa maksutta lasten harrastuslaitteet, kodinkoneet ja sähkölaskut maksaa kela ei hintojen nousu huoleta. Jos paha tilanne iskisi, töihin pääsen aina takaisin mutta nyt on vain kannattavampaa hintojen noustessa olla työttömänä ja elää lapsiperhearkea. 

No kyllä mä joudun työttömänä maksamaan ihan itse sähkölaskut.

Vierailija
173/181 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on niin selvä omaisuuden poispumppaus kansalta menossa kuin olla ja voi. Tukea annetaan vaan sossuasukeille, muut käyttäköön elämänsä säästöt ja myyköön omaisuutensa ensin. Ette omista mitään ja olette onnellisia.

Vierailija
174/181 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ihmeissään näistä kirjoituksista. Ennen joulua kerrotaan ei ole varaa lahjoihin, kesällä ei oo varaa Linnanmäelle, narunvetoon, on 5 lasta, 2 koiraa

Aina on sanottu sähkö on kallis, joskus. Espanjassa sähkö maksaa 3-4 krt enemmän.

Me tehtiin heti tekovaiheessa maalämpö, pihan puut laitettu klapeiksi ja lisää hankitaan jatkuvasti. Nyt on ehkä 3 v varastot, tai 5.

Aurinkopanelit hommattiin varmaan 5 v sitten.

Jos tulee ongelmia, niihin tehdään jotain, eikä surkutella voi voi.

Tänä päivänä voi kevyttakan tehdä suht helposti.

On kyllä niin hölmö viesti voi olla ja voi. Vaikka sähkö on älyttömän hintaista kohta niin laskepa huvikseen kuinka kauan maalämpöä ja aurinkopaneeleita kuoletetaan rivarissa? Ei viitti nuotiotakaan parketille lykätä...Ihanko tosissaan Espanjassa maksaa sähkö melkein 2 euroa kwh? Mites muuten Espanjassa lämmityskustannukset?

Vierailija
175/181 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna hinta sitten euron kwh. Miksi helvetissä ette ole jo vaihtaneet pörssisähköjänne pois?

Vierailija
176/181 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ehdin saada helmikuussa 10c/kwh sopimuksen 18 kuukaudeksi, siitäkin huolimatta että pörssisähköfaniklubi huusi minua typeräksi. Ne hinnathan laskee keväällä ja olkiluotokin valmistuu, typeräkö olet kun otat määräaikaisen ja maksat kallista hintaa.

Vierailija
177/181 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tekisi mitään ylihintaista paniikkiratkaisua nyt. Olkiluoto 3 tn, alkaa joulukuussa tuupata sähköä tosissaan verkkoon, joten ottaisin näillä kiinteillä hinnoilla nyt riskin jo. Itse tajusin keväällä ottaa 11 sentin kiinteähintaisen sopimuksen. Lisäksi meillä on kaukolämpö, joka ei vieläkään ole nostanut hintoja. Kyllä se sieltä vielä tulee, mutta se luvattiin, ettei mitään Helsingin korotuksia. (helsingissä kaukolämpö +30%)

Vierailija
178/181 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kämppä myyntiin ja rahoilla joku pieni halpa yksiö.

Just rakennettiin, niin ei nyt ihan heti tälle linjalle sentään :) mutta näinhän se toki tulisi tehdä, jos ei olisi jemmassa rahaa näitä hetkiä varten.

Ap

Just olette rakentaneet, ettekä ole ajatelleet yhtään sähkölaskujen muodostusta pidemmällä tähtäimellä? Mikä lämmitysmuoto teillä on? Sähkö? Jos näin, niin olette olleet erittäin tyhmiä ja kokemattomia aloitaessanne rakentamaan. Ei kai ihan oikeasti kukaan enää nykypäivänä (eikä enää moneen vuoteen ole) laita pelkkää suoraa sähköä, vaan on muitakin lämmitysmuotoja. Kai teillä joku varavaihtoehto on olemassa? Siis jo rakennettu / mahdollisuus rakentaa ja asentaa? Pelletit? Varaava takka on? Ilmalämpöpumppu?

Kai te olette valinneet kaikki kodinkoneet A energialuokalla tai edes B? Jne.. 

Ai miten mahtava viesti! Hauska nähdä miten rivi riviltä pidät minua idiootimpana ja idiootimpana vaan siksi, että olit jo päättänyt vastaukset kysymyksiisi :)

Rakennettu ollaan just eli 2 vuotta sitten. Kuten tuolla muissa viesteissä kerroin, meillä on pilp ja ilmalämpöpumppu. Varaava takka on tulossa (mutta ei ehdi tähän talveen) ja puita omalla tontilla. Kodin elektroniikka on tietysti parasta mahdollista energialuokkaa.

Minkä ihmeen harakanpesän te olette rakentaneet, jos noin paljon menee sähköä? Meillä on viisi vuotta vanha talo, joka lämpeää pilpillä, sähköauto ja palju ja pahimmillaan viime talvena tuli 200 euron lasku (ei sisällä siirtoa).

Vierailija
179/181 |
23.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just rakennettiin, niin ei nyt ihan heti tälle linjalle sentään :) mutta näinhän se toki tulisi tehdä, jos ei olisi jemmassa rahaa näitä hetkiä varten.

Ap

Just olette rakentaneet, ettekä ole ajatelleet yhtään sähkölaskujen muodostusta pidemmällä tähtäimellä? Mikä lämmitysmuoto teillä on? Sähkö? Jos näin, niin olette olleet erittäin tyhmiä ja kokemattomia aloitaessanne rakentamaan. Ei kai ihan oikeasti kukaan enää nykypäivänä (eikä enää moneen vuoteen ole) laita pelkkää suoraa sähköä, vaan on muitakin lämmitysmuotoja. Kai teillä joku varavaihtoehto on olemassa? Siis jo rakennettu / mahdollisuus rakentaa ja asentaa? Pelletit? Varaava takka on? Ilmalämpöpumppu?

Ai miten mahtava viesti! Hauska nähdä miten rivi riviltä pidät minua idiootimpana ja idiootimpana vaan siksi, että olit jo päättänyt vastaukset kysymyksiisi :)

Rakennettu ollaan just eli 2 vuotta sitten. Kuten tuolla muissa viesteissä kerroin, meillä on pilp ja ilmalämpöpumppu. Varaava takka on tulossa (mutta ei ehdi tähän talveen) ja puita omalla tontilla. Kodin elektroniikka on tietysti parasta mahdollista energialuokkaa.

Minkä ihmeen harakanpesän te olette rakentaneet, jos noin paljon menee sähköä? Meillä on viisi vuotta vanha talo, joka lämpeää pilpillä, sähköauto ja palju ja pahimmillaan viime talvena tuli 200 euron lasku (ei sisällä siirtoa).

No ilmeisesti vähän tiiviimmän harakanpesän kuin sinä. Minun tammikuun SÄHKÖLASKUNI oli nimittäin vaan 180€.

Jännä juttu, kun siihen lisää SIIRRON 280€ - jonka näppärästi itse jätit kommenttisi ulkopuolelle - niin alkaakin otsikon 500€ olemaan lähempänä totuutta.

Ap

Vierailija
180/181 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ilmeisesti vähän tiiviimmän harakanpesän kuin sinä. Minun tammikuun SÄHKÖLASKUNI oli nimittäin vaan 180€.

Jännä juttu, kun siihen lisää SIIRRON 280€ - jonka näppärästi itse jätit kommenttisi ulkopuolelle - niin alkaakin otsikon 500€ olemaan lähempänä totuutta.

Ap

Tämä häirinnyt näissä sähkökeskusteluissa paljon. Puhutaan kuinka paljon on sähköä kulutettu ja kuinka pieni lasku on. Itse asun vuokralla pienessä rintsikassa ja joka kuukausi on itse sähkölasku ollut pienempi kuin siirtolasku, nyt just luin, että ainakin Elenia, siis siirtoyhtiö, nostaa myös siirtohintoja. Eli toivoisinkin näissä keskusteluissa mainintaa mikä on sähkön osuus ja mikä siirron. Elenia kuuluu kalleimpiin siirtoyhtiöihin, vaan sitäpä ei voi kilpailuttaa niinkuin voi sähköfirman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän