Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viime joulukuussa sähkölasku 495€, nyt tulee olemaan 1563€

Vierailija
20.08.2022 |

Olen ollut tarkka ja seurannut tilannetta. Olen silti ollut totaalisen naiivi ja vasta eilen se iski: sähköyhtiö toden totta nostaa hintoja 40 sentillä seuraavaan 3 kk jaksoon (ja todennäköisesti 01-03 hinta on vielä kovempi).

Meidän tilanteessa se tarkoittaa samoilla kulutusmäärillä sitä, että viime joulukuun noin 500€ sähkölasku tulee olemaan tänä vuonna 1900€ lasku.

Fortumilta näköjään saa vastaavaa 3 kk välein vaihtuvalla hinnalla olevaa 35,16 c/kwh, siihen lokakuun alussa vaihtamalla saa pudotettua laskun 1500€ kieppeille.

Aikamoista.

Kommentit (181)

Vierailija
181/181 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitystä elokuiseen keskusteluun.

Kokkolan energia ilmoitti loppukesästä, että 1.10 sähkön hinta on meillä 1.10-31.12 46 s/kWh. Olin elokuun lopussa aikeissa vaihtaa fortumille, mutta siinä samassa sysäyksessä Kokkolan energia irtisanoikin meidän sopparin (ei asuta Kokkolan alueella) ja fortumin tarjoushinta meni ohi. Saatiin nopeasti pks:n kanssa tehtyä 1kk välein hinnoiteltava pörssisähkön hintaan nojautuva soppari ja toistaiseksi kaikki siltä osin hyvin. Lokakuun hinta oli 33 s/kwh ja nyt marraskuussa 35/kwh. 15.11 saadaan taas tietää joulukuun hinta. Toistaiseksi siis Kokkolan energian irtisanominen on meille ollut onnenpotku.

Mukavan lämmin syksy ollut, ei olla vielä ilmalämpöpumppua tarvittu. Huoneilma ollaan laskettu 20 asteen kieppeille (tai paremminkin - ei olla alettu nostamaan lämpöjä kesän jäljiltä), makkareissa ollaan 19 asteessa. Koitetaan nyt vielä pitää lattialämmöt (pilp) tässä samassa ja seuraavaksi käynnistetään ilmalämpöpumppu, kun ei enää tarkene olla. Villasukat on jalassa, itse nukun jo 2 peiton alla. Muu perhe tarkenee paremmin.

Suihkussa ollaan huomioitu lämpimän veden käyttö ja sähkönkulutusta seurataan sovelluksesta päivittäin. Muuten on eletty melko samalla tavalla (pyykit, valot, ruuanlaitto). Mahdollisuuksia on vielä nipistää muruja sieltä ja toisia täältä.

Lokakuussa saatiin vähennettyä 320 kwh viime vuoden lokakuuhun verrattuna. Määrällisesti ei vielä hurja, mutta prosentuaalisesti iso muutos (28%!!). Siitä olen todella ylpeä :) Nyt koitetaan marraskuussa pistää vielä paremmaksi.

Jos sama meno jatkuu, niin ei tarvitse noita joulu-helmikuun laskuja ihan niin paljon pelätä, mitä elokuussa tätä ketjua perustaessa pelkäsin. Tietysti jää nähtäväksi, mihin tuo meidän sähkön hinta tuossa vielä pompsahtaa. Toistaiseksi nousu on ollut maltillista.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi