Asuntomarkkinoiden romahdus lähellä?
Kristallipalloni kertoo, että asuntojen hintakupla puhkeaa ensi vuoden aikana, jonka seurauksena asuntojen hinnat romahtavat, ja Suomen talous syöksyy syvään taantumaan.
Korot nousevat, uudisrakentaminen on lisännyt asuntojen tarjontaa ja inflaatio vie ihmisten ostovoiman yhä alemmalle tasolle, joilloin asuntovelalliset eivät pysty nousevien korkojen vallitessa enää suoritumaan velanmaksusta.
USA:n talous on jo taantumassa, mikä tarkoittaa, että kyllä se taantumavirus tännekin iskee, ts. tulot vähenevät ihmisillä keskimäärin mm. työttömyyden lisääntymisen seurauksena ensi vuonna, joka alentaa entisestään jo henkentynyttä asuntokysyntää. Asuntokauppojen määrä on jo nyt Suomessa laskenut ja myyntiajat ovat jo pidentyneet.
Suomen asuntomarkkinoiden romahduksen merkit ovat kaikkialla, Ruotsissahan on jo se tapahtunut. Ja kyllä se tännekin on tulossa, jos historia toistaa itseänsä.
En millään jaksa uskoa, että kristallipalloni antaisi väärää ennustetta tässä asiassa. Olenko väärässä?
Kommentit (70)
Romahdusta nyt on odotettu jo vuosikymmeniä. Eli ei tule tapahtumaan nytkään, vaan asuntojen hinnat sen kun nousee ja kansa vaurastuu.
Toki jossain pihtiputaan syrjäkylillä olevasta 70-luvun remontoimattomasta valesokkelitalosta ei edelleenkään saa samaa kuin Tampereen parhaalla alueella sijaitsevasta upouudesta talosta. Mutta niin on ollut aina, eikä se mikään romahdus ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo 11 vuotta sitten, kun suunnittelin nykyisen talon ostamista, oli samanlaisia tietäjiä liikenteessä. Kuulemma asuntokupla puhkeaa ihan justiinsa. No, eipä puhjennut, eikä mitään pahaa tapahtunut. Ostin talon ja hyvin riitti rahat asuntolainan maksuun, vaikka siitäkin oli tietäjiä, että korot nousee ihan kohta. Ei tapahtunut.
Ehkä synkin kristallipallo on rikki, ap.
Kyllä se ihan just tuleva romahdus tiedettiin jo 20 vuotta sitten, kun ostin ensiasuntoa. Toki hinnat on välillä vähän laskeneet ja sitten taas nousseet. Nyt asun perheen kanssa melkein velattomassa uudessa omakotitalossa, joten onneksi en jäänyt vuokralle silloin joskus :).
20 vuotta vanha uusi talo?? No, kaikki on suhteellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun ne romahtaa niin mitä sitten teen? Myyn halvalla asuntoni?
Vai siis tarkoitatko että minun pitäisi yrittää myydä jo nyt ennen romahdusta?
Asuntojen hintoihin en voi vaikuttaa mutta jossain aion silti asua.
Et sinä saa sitä enää välttämättä myytyä kuin pilkkahintaan kuplan puhjettua, sillä lukemattomat muutkin ovat sitten samassa tilanteessa. Itse olen tästä tulevasta kuplasta puhunut jo vuosia, mutta vain sadakseni foliohatun leiman.
Eli käytännössä mitään ei ole tehtävissä, miksi siis välittäisin noista romahduksista?
On hyvin vaikea sanoa milloin romahtavat. Vain se on selvää, että jossain vaiheessa romahdus tulee. Historia tulee toistamaan itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä saa sitä enää välttämättä myytyä kuin pilkkahintaan kuplan puhjettua, sillä lukemattomat muutkin ovat sitten samassa tilanteessa. Itse olen tästä tulevasta kuplasta puhunut jo vuosia, mutta vain sadakseni foliohatun leiman.
Eli käytännössä mitään ei ole tehtävissä, miksi siis välittäisin noista romahduksista?
En sano, etteikö eri yksilöiden kohdalla olisi mitään tehtävissä, mutta todella monet alemman keskiluokan asuntovelalliset tulevat olemaan lirissä kuplan puhjetessa, inflaation syventyessä ja korkojen noustessa.
Ei kannata ajautua tilanteeseen, jossa olisi pakko myydä. Tavallinen asuntovelallinen, jolla on kohtuudella mitoitettu laina, pärjää kyllä. Mutta riskit tietysti kasvavat, jos tulee ero, jää työttömäksi tai sairastuu. Jokaisen pitäisi arvioida, millä todennäköisyydellä henkilökohtainen kriisi osuisi juuri talouskriisin pahimpaan aallonpohjaan ja aiheuttaisi taloudellisia tappioita.
Vierailija kirjoitti:
Voidaanko euron arvo romahduttaa, samaan tapaan kuin suomalaisen markan?
Sille on tehty perusteellinen pohja työ viimeisen 14 vuoden aikana, eli ihme olisi jos ei seuraavan 10 vuoden aikana romahda tai ainakin pitäö useampi maa erottas emusta.
Vierailija kirjoitti:
Romahdusta nyt on odotettu jo vuosikymmeniä. Eli ei tule tapahtumaan nytkään, vaan asuntojen hinnat sen kun nousee ja kansa vaurastuu.
Toki jossain pihtiputaan syrjäkylillä olevasta 70-luvun remontoimattomasta valesokkelitalosta ei edelleenkään saa samaa kuin Tampereen parhaalla alueella sijaitsevasta upouudesta talosta. Mutta niin on ollut aina, eikä se mikään romahdus ole.
Mä en ymmärrä tätä väitettä. Jos lama tulee, niin tottakai ne hinnat tulee alas ja kovaa. Jos asunto on ostettu jo aikoja sitten ja ei ole tarvetta myydä, niin eihän silloin ole ongelmaa. Jos taas olet ostamassa ensiasuntoa nyt, niin kyllä kannattaa olla varovainen.
Itse olen ihmeissäni ettei romahdusta ole tapahtunut aikaisemmin. Tosin rahaa on syydetty markkinoille jopa miinus koroilla, joten syitä on helppo löytyä. Nämä keinotokoiset hinnannousut vaan eivät ole vakaalla pohjalla ja on vain järkevää varoitella ihmisiä.
On mahdollista, että 10-20 % laskee, mutta ei tapahdu välttämättä
Vierailija kirjoitti:
Ja hintojen tulisi laskea yli vuokran verran kuukaudessa, jotta olisi järkevää maksaa vuokraa. Tai vuoden vuokran verran vuodessa.
Kertokaapa tarkemmin miten inflaatio laskee hintoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta sitä on tässä rukoiltu jos saisi oman asunnon/talon.
-Milleniaali
Valitset vaan Etuovesta jonkun 15 000 euroa maksavan ok-talon, niin siinä on sinulle koti.
Ei pysty, olen talonrakentaja ja en koske sellaiseen kuin purku mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä. Asut omassa asunnossasi ja korotat sijoitusasuntojen vuokria. Tietenkin.
Ja vuokralaiset lähtee koska ei ole varaa maksaa vuokraa.
Tarkoittaako se sitä että minulla raasu milleniaalilla olisi edes teoreettinen mahdollisuus joskus ostaa oma koti?
Taantumassa ekp laskee korkoja ja kysyntälama hidastaa inflaatiota.
Asuntojen kysyntä on hetkellisesti alentunut, mutta kiinteistösijoitusten reaaliarvo tulee pysymään korkealla muuttotappioalueita lukuun ottamatta. Pääkaupunkiseudun rakentamiseen tulee muutaman vuoden hiljaisempi jakso, mutta isoa huolta tässä ei ole.
Käyttöarvo asunnolle on ennallaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako se sitä että minulla raasu milleniaalilla olisi edes teoreettinen mahdollisuus joskus ostaa oma koti?
Toistaiseksi. Sitten kun veikkaus pelit siirtyy siihen että pitää olla se veikkaus tili niin he jotka elävät kelan tuilla, heillä häviää se viimeinenkin mahdollisuus.
Riippuu ihan mistä ostaa. Itä-Suomessa hinnat on jo tulleet alas lähes 20% muualla ei sitten niin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
On hyvin vaikea sanoa milloin romahtavat. Vain se on selvää, että jossain vaiheessa romahdus tulee. Historia tulee toistamaan itseään.
Korvaako muuten vakuutus jos talosi pommitetaan maan tasalle kun roistovaltio Venäjä jossain vaiheessa kuitenkin hyökkää.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa tarkemmin miten inflaatio laskee hintoja?
Kaikki kallistuu, korot nousee, mutta palkkakehitys ei seuraa nousevia hintoja. Ihmisillä on käytössä vakiosumma rahaa, joka kattaa menot. Mahdollisesti yksi säästökohde on asumiskulut. Joko edullisempi vuokra tai pienempi laina. Hinnat lähtee laskuun kysynnän ja tarjonnan mukaan.