Kuinka vanhaa autoa huolletaan vielä täysin huoltokirjan mukaisesti
Tai mikä on ollut teillä vanhin mitä olette huoltaneet noin?
Kommentit (58)
Glädjande att se att de som inte kan svenska och visar tummen nedåt är det som enligt sig själva vet allt om gamla skrällen. Korrelationen och säkert också kausaliteten är påtaglig. Ha det kul och fortsätt misshandlingen av era fordon. Alla har det bättre så.
Minulla on harrasteautona armeijan maastokuorma-auto 60-luvulta. Sieltä asti on kestänyt hyväkuntoisena kun on tarkastukset ja huollot tehty ajallaan. Pelkästään ennen ajoon lähtöä tehtäviä tarkastuksia on toista kymmentä jotka siis on tarkoitus tehdä ennen kuin auto liikkuu metriäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 17 vuotta vanha auto ja huollan säännöllisesti, että kulkee hyvin. Samalla korjataan vikoja. Hassu ajatus, että jätetään öljyt, suodattimet ym. vaihtamatta, koska auto on vanha.
Öljyt, suodattimet, jarrupalat/ levyt ym. valtaosa nyt jaksaa itekki vaihtaa.
Tekemättä usein jää:
Letkujen/ liittimien tarkastukset
Jarrunesteiden vaihto
Jäähdytysnesteiden vaihto
Ruoste- ja maalivaurioiden korjaus
Tiivisteiden tarkastukset ja vaihto tarvittaessa
Ohjaustehostimen nesteen vaihto
Ilmastoinnin huolto (ajoissa)
Vaihteistoöljyn vaihto
VW Golfissa ainakin sanotaan että vaihteistoöljy kestää auton eliniän. Se ei ole huolto-ohjelmassa lainkaan.
Eikös tämä ole ollut yksi syy DSG-vaihteistojen ongelmiin? On luultu ettei öljyjä tarvitse vaihtaa ja sitten kaputt.
7-vaihteisessa DSG-vaihteistossa, jossa ongelmia on esiintynyt, ei ole öljyä ollenkaan. Saman ajatuksen 6-vaihteisessa versiossa sen sijaan on öljyä ja se on kestänyt paremmin.
Yleensä viimeistään 10 vuoden kohdalla loppuu merkkihuollossa käyttäminen, mikä onkin ihan järkevää. Merkkihuoltokirja kun ei enää olennaisesti nosta auton vaihtohyvitystä ja pääosin merkkihuollot ovat aina kalliimpia, eikä ne sen laadukkaampia juuri ole.
Yli 10v autolle alkaa riittämään ns vähimmäiset perus huollot, eli öljyt vaihdetaan vuosittain ja tulpat/suodattimet 2-3 vuoden välein. Katsastuksen vika listan mukaan sitten korjataan mahdollisia muita korjauskohteita.
Viisasta on myös siirtyä kalliista kasko vakuutuksesta pelkkään liikennevakuutuksen.
Auto kannattaa vahata/vahauttaa kerran vuoteen, mutta muuten voi jo hieman lipsua pesuista. Turha haaskata rahaa tyyliin 2xkk pesuihin. 3-4xvuodessa riittää hyvin ja nekin pääosin suolaus/talvi kaudella.
Itseäni aina ihmetyttää tämä:
Moni ostaa autonsa noin 3-5 vuotiaana ja 50-75tkm ajettuna. Autolla ajetaan se 100tkm ja 5 vuotta, jolloin yleensä rahoitus on vihdoin maksettu ja auto on oikeasti oma. Auto on tässä vaiheessa yleensä sellainen 10 vuotias ja 150-175tkm ajettu sekä yleensä varsin hyvin pidetty ja huollettu.
Totta, noin 150-250tkm väliin osuu usein muutamien kulutus osien uusintaa, mutta eivät ne kalliiksi tule tavallisissa perhe autoissa (premiumit voi toki olla eri asia). Kokonaisuudessaan ajatellen juuri tuossa vaiheessa, kun auto on vihdoin maksettu omaksi, alkaisi niiden oikeasti edullisten kilometrien ajelu.
Itse toimin juuri noin. Auto oli maksettu omaksi 9 vuotiaana ja 145tkm ajettuna. Tein yllä mainitsemiani ylläpitoon liittyviä säästötoimenpiteitä ja ajoin autolla erittäin edullisin kilometri kustannuksin vielä 130tkm ja melkein 10 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 17 vuotta vanha auto ja huollan säännöllisesti, että kulkee hyvin. Samalla korjataan vikoja. Hassu ajatus, että jätetään öljyt, suodattimet ym. vaihtamatta, koska auto on vanha.
Tekemättä usein jää:
Jarrunesteiden vaihto
Vaihteistoöljyn vaihto
VW Golfissa ainakin sanotaan että vaihteistoöljy kestää auton eliniän. Se ei ole huolto-ohjelmassa lainkaan.
Eikös tämä ole ollut yksi syy DSG-vaihteistojen ongelmiin? On luultu ettei öljyjä tarvitse vaihtaa ja sitten kaputt.
7-vaihteisessa DSG-vaihteistossa, jossa ongelmia on esiintynyt, ei ole öljyä ollenkaan. Saman ajatuksen 6-vaihteisessa versiossa sen sijaan on öljyä ja se on kestänyt paremmin.
Dsg dq250 vakioloota kestäny yli 1000hp golfissa et kai sellaisen luulis kestävän ihan vakiossakin huollettuna
Vierailija kirjoitti:
Yleensä viimeistään 10 vuoden kohdalla loppuu merkkihuollossa käyttäminen, mikä onkin ihan järkevää. Merkkihuoltokirja kun ei enää olennaisesti nosta auton vaihtohyvitystä ja pääosin merkkihuollot ovat aina kalliimpia, eikä ne sen laadukkaampia juuri ole.
Yli 10v autolle alkaa riittämään ns vähimmäiset perus huollot, eli öljyt vaihdetaan vuosittain ja tulpat/suodattimet 2-3 vuoden välein. Katsastuksen vika listan mukaan sitten korjataan mahdollisia muita korjauskohteita.
Viisasta on myös siirtyä kalliista kasko vakuutuksesta pelkkään liikennevakuutuksen.
Auto kannattaa vahata/vahauttaa kerran vuoteen, mutta muuten voi jo hieman lipsua pesuista. Turha haaskata rahaa tyyliin 2xkk pesuihin. 3-4xvuodessa riittää hyvin ja nekin pääosin suolaus/talvi kaudella.Itseäni aina ihmetyttää tämä:
Moni ostaa autonsa noin 3-5 vuotiaana ja 50-75tkm ajettuna. Autolla ajetaan se 100tkm ja 5 vuotta, jolloin yleensä rahoitus on vihdoin maksettu ja auto on oikeasti oma. Auto on tässä vaiheessa yleensä sellainen 10 vuotias ja 150-175tkm ajettu sekä yleensä varsin hyvin pidetty ja huollettu.Totta, noin 150-250tkm väliin osuu usein muutamien kulutus osien uusintaa, mutta eivät ne kalliiksi tule tavallisissa perhe autoissa (premiumit voi toki olla eri asia). Kokonaisuudessaan ajatellen juuri tuossa vaiheessa, kun auto on vihdoin maksettu omaksi, alkaisi niiden oikeasti edullisten kilometrien ajelu.
Itse toimin juuri noin. Auto oli maksettu omaksi 9 vuotiaana ja 145tkm ajettuna. Tein yllä mainitsemiani ylläpitoon liittyviä säästötoimenpiteitä ja ajoin autolla erittäin edullisin kilometri kustannuksin vielä 130tkm ja melkein 10 vuoden ajan.
Näille ihmisille, jotka vaihtavat autoa rahoituksen päättyessä auto on usein jotain muutakin kuin pakollinen paha. Siinä 4-5 vuoden jälkeen alkaa tuntua siltä, että haluaa ehkä vähän erilaisen auton. Käyttötarvekin on saattanut muuttua. On toki niitäkin ihmisiä joiden pitää onnistua elämässään saavuttamaan kaikki mahdollisimman halvalla mutta sitten on myös niitä jotka ymmärtävät, että rahoista pitää nauttia silloin kun vielä pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai kestää ainakin sen vaihteiston eliniän.
Valmistajilla on erilaisia motiiveita osien huoltamattomuudelle, mutta käyttäjän kannalta ne ei välttämättä ole fiksuja. Jos parilla kympillä lisätään sen vaihteiston elinikää muuten hyväkuntoisessa autossa, niin miksei sitä tekisi?
Onko sulla DSG-automaatti? Jännä juttu: DSG-vaihteisto kuudella vaihteella on varmatoimisempi kuin seitsemällä. Mekanismi on sama, mutta kutosen huolto-ohjelmassa on öljynvaihto jossain sadantonnin kohdalla. Autoista tietävät suosittavat seiskapykäläiselle samaa. Manuaali toiminnee ilman öljynvaihtoa.
Huoltoja ei kannata laiminlyödä: Nykyiset moottorit pystyvät uskomattoman paljon parempaan hyötysuhteeseen kuin aikaisemmat ja niitä on ilo ajaa, mutta kahta asiaa ne eivät kestä: pelkkää lyhyttä kaupunkiajoa jossa kone ei koskaan ehdi lämmetä, ja huoltojen laiminlyöntiä tai säästelyä vaikkapa öljyissä tai öljysuodattimissa. Eli huolla itse jos osaat, mutta huolla kunnolla ja säännöllisesti, ja aja koneella välillä myös vähän pitempiä moottoritiesiirtymiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistajilla on erilaisia motiiveita osien huoltamattomuudelle, mutta käyttäjän kannalta ne ei välttämättä ole fiksuja. Jos parilla kympillä lisätään sen vaihteiston elinikää muuten hyväkuntoisessa autossa, niin miksei sitä tekisi?
Onko sulla DSG-automaatti? Jännä juttu: DSG-vaihteisto kuudella vaihteella on varmatoimisempi kuin seitsemällä. Mekanismi on sama, mutta kutosen huolto-ohjelmassa on öljynvaihto jossain sadantonnin kohdalla. Autoista tietävät suosittavat seiskapykäläiselle samaa. Manuaali toiminnee ilman öljynvaihtoa.
Huoltoja ei kannata laiminlyödä: Nykyiset moottorit pystyvät uskomattoman paljon parempaan hyötysuhteeseen kuin aikaisemmat ja niitä on ilo ajaa, mutta kahta asiaa ne eivät kestä: pelkkää lyhyttä kaupunkiajoa jossa kone ei koskaan ehdi lämmetä, ja huoltojen laiminlyöntiä tai säästelyä vaikkapa öljyissä tai öljysuodattimissa. Eli huolla itse jos osaat, mutta huolla kunnolla ja säännöllisesti, ja aja koneella välillä myös vähän pitempiä moottoritiesiirtymiä.
Olen kuullut että nopeat moottoritiet voivat toisaalta rasittaa uusia pikkuturboja jos niiden ei anneta jäähtyä rymistelyn jälkeen, vaan syöksytään ABC:lle parkkiin ja sammutetaan auto heti turbo punaisena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuolla hieman ylempänä mainitsin, 6-vaihteisen ja 7-vaihteisen DSG:n tärkein ero on siinä että kuusivaihteisessa on öljyä ja 7-vaihteinen on kuiva. 7-vaihteinen on yleensä henkilöautoissa, 6-vaihteinen hyötyautoissa ja tehokkaimmissä diesel-henkilöautoissa.
Vierailija kirjoitti:
Huolto-ohjelman mukaan mutta itse tehden.
Niin kauan olen hakenut leimat kun upouudesta autosta on lainaa, sen jälkeen ei jålleenmyyntihinnalla ole niin merkitystä.
2 autoa olen ostanut uutena, molemmat on olleet 3-4v kun on alettu huoltaa itse.
Siis huollat 2020-vuosimallista itse? :O Oletko autoalalla koulutukseltasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että nopeat moottoritiet voivat toisaalta rasittaa uusia pikkuturboja jos niiden ei anneta jäähtyä rymistelyn jälkeen, vaan syöksytään ABC:lle parkkiin ja sammutetaan auto heti turbo punaisena?
Autot osaa nykyään itse jättää jäähdytyksen päälle jos on tarve. On tänä kesänä tullut huomattua. Aluksi sitä tietysti säikähtää.
Yleensä 5v jälkeen tai kun takuu loppuu niin huollot jää vähemmälle. Öljyjä vaihdetaan ja sitten kun katsastus pomppaa korjataan.
Jakopään hihnan vaihdatan, muut teen itse. Viimeksi vaihdoin jouset ja iskarit ja siinä olikin vähän suunnittelemista kun en ollut aikaisemmin tehnyt.
Auto on vanha paska mutta oma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekemättä usein jää:
Jarrunesteiden vaihto
Vaihteistoöljyn vaihto
Dsg dq250 vakioloota kestäny yli 1000hp golfissa et kai sellaisen luulis kestävän ihan vakiossakin huollettuna
Ihanko 3 km olet kolopallolla ajellut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
23 vuotta vanhaa. Itse huollan, en käytä ryöstöhintaisissa öljynvaihdoissa.
Öljyt, suodattimet, tulpat huoltokirjan mukaan.
Noin 20€/perushuolto.
Mihin asti sitä on käytetty niin että on saatu huoltoleimat kirjaan?
Mitä niillä leimoilla tekee jos itse tekee vaikka öljynvaihdon?
Nuo itse tehdyt raapustukset huoltokirjaan on periaatteessa täysin arvottomia jos ei ole liikkeen leimaa ja/tai kuittia maksetusta työstä. Jos olet säästänyt kuitit tarvikeostoista jotka täsmäävät ajankohtaan niin sitten voi jonkinlaista hyötyä olla niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 v. taitaa olla semmoinen raja missä yleensä alkaa huolloista lipsuminen ja enemmän vain korjataan vikoja kun niitä ilmenee.
Paljolta murheelta jää paitsi jos viitsii vaihtaa öljyt ym. ihan suunnitelman mukaan. Jos siis meinaa ajaa auton loppuun.
Toki näin mutta liikkeessä teetettynä se öljynvaihto tarvikkeineen on nykyään 100-150 euroa ja jos autoa pitää 6 kk tai vuoden niin tottakai sitä pyrkii minimoimaan kulut. Yli 10-vuotiaassa autossa ei huoltokirjalla enää juuri ole väliä, koska korjauskohteita on kuitenkin edessä joka tapauksessa, jos ei konepuolella niin sitten peltipuolella. Enemmän ratkaisevat isot huoltokohteet eli esim. jakohihnan vaihto.
Ohjelman mukaan loppuun asti, mutta leimoja kerään vain sen aikaa kun autosta on lainaa eli jällenmyyntiarvo vielä kiinnostaa. 2 25000 euron autoa olen ostanut uutena ja 3-4 vuotiaana loppui merkkihuollot.
Tieto auton kunnosta ja tulevien korjausen ennakointi on ihan eri tasolla kun puoliso tsekkaa asiat itse kuin että auton huollosta soitetaan kesken kaiken että tää ja tääkin pitäis laitaa, 500 kiitos.
Merkkihuollossa käyminen vähenee jo ennen tuota.