Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka vanhaa autoa huolletaan vielä täysin huoltokirjan mukaisesti

Vierailija
19.08.2022 |

Tai mikä on ollut teillä vanhin mitä olette huoltaneet noin?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yksin edelleen huollan kotteron, olenhan yksinhuoltaja.

Vierailija
22/58 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 17 vuotta vanha auto ja huollan säännöllisesti, että kulkee hyvin. Samalla korjataan vikoja. Hassu ajatus, että jätetään öljyt, suodattimet ym. vaihtamatta, koska auto on vanha.

Öljyt, suodattimet, jarrupalat/ levyt ym. valtaosa nyt jaksaa itekki vaihtaa.

Tekemättä usein jää:

Letkujen/ liittimien tarkastukset

Jarrunesteiden vaihto

Jäähdytysnesteiden vaihto

Ruoste- ja maalivaurioiden korjaus

Tiivisteiden tarkastukset ja vaihto tarvittaessa

Ohjaustehostimen nesteen vaihto

Ilmastoinnin huolto (ajoissa)

Vaihteistoöljyn vaihto

VW Golfissa ainakin sanotaan että vaihteistoöljy kestää auton eliniän. Se ei ole huolto-ohjelmassa lainkaan.

Eikös tämä ole ollut yksi syy DSG-vaihteistojen ongelmiin?  On luultu ettei öljyjä tarvitse vaihtaa ja sitten kaputt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä autot vuosimallia 2007, 2004 ja 1975. Mies huoltaa ne kaikki itse, tarvittaessa korjaa.

Vierailija
24/58 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Man tummar på tidsintervallet då gamla bilar oftast är familjers bilar nr. 2. De servas enligt km om inte tidsintervallet är över 2 år. Allt som inte servas går sönder relativt hastigt. Följ programmet i sin helhet. Olja, oljefilter och luftfilter räcker inte.

Vierailija
25/58 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 vuotta vanhaa käyttöautoani en ole viimeiseen 15 vuoteen huoltanut muuta kuin vaihtanut moottoriöljyt ja suodattimet kerran vuodessa. Jarrupaloja ja levyjä menee silloin tällöin, ja silloin tulee yleensä vaihdettua jarrunesteitä, joita olen kyllä vaihtanut turhan harvoin, ja sitten on täytynyt rempata jarruikeitä. Taitaakin olla aika tarkistaa vaihdelaatikon ja perän öljyt. Ilmansuodattimen vaihdan joskus, jos polttoainekulutus näyttäisi nousseen. Tulpat vaihdan sitten kun ei meinaa saada kaasutinta enää säädettyä. Edelliset kestivät noin 100000 km, ei kannata vaihtaa, jos toimivat. Ja auton arvo vaikuttaa nousevan vuosi vuodelta. Kilometrejä ei tule paljoa, joten bensakulut ovat kohtuullisia kokonaisuuden huomioonottaen. Pientä korjausta tulee silloin tällöin, itse teen kaiken.

Vierailija
26/58 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

17 vuotias auto on, ja säännöllisesti huollettu merkkihuollossa.

Oho, ihmettelevätkö koskaan siellä tai ihastelevat että joku pitää vielä oikeasti huolta kuten pitää?

Vierailija
27/58 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä autot vuosimallia 2007, 2004 ja 1975. Mies huoltaa ne kaikki itse, tarvittaessa korjaa.

Muistan kun tuon ikäiset autot oli ihan uusia ja kaikki oli sitä mieltä ettei näitä voi huoltaa enää itse :D niin ne ajat muuttuu ja kaikista autoista tulee lopulta vanhoja itse rassattavia pelejä

Vierailija
28/58 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun tuon ikäiset autot oli ihan uusia ja kaikki oli sitä mieltä ettei näitä voi huoltaa enää itse :D niin ne ajat muuttuu ja kaikista autoista tulee lopulta vanhoja itse rassattavia pelejä

Eli mahdetaanko sitten tulevaisuudessa olla kolvin kanssa korjailemassa jotain ikäloppuja Tesloja?

Vierailija
29/58 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin auton uutena ja huollon sitä huoltokirjan mukaan merkkiliikkeessä. Autolla ikää nyt 9 v. Mieheni osti 6 vuotta vanhan käytetyn auton, ei huolla huoltokirjan mukaan ja muutaman kerran vuodessa auto hinataan korjaukseen.

Vierailija
30/58 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla tuo ikuista narinaa. Kuulemma murehdittiin jo kun tuli T-Fordin korvaavia malleja, että eihän näitä voi korjauttaa enää kyläsepällä...

Vierailija
31/58 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin niin kauan kun se auto on liikenteessä. Se huoltokirjahan kertoo että mitä pitää muistaa vaihtaa.

Varsinkin öljynvaihtoja ei passaa kyllä yhtään jättää liian myöhään. Varsinkaan jos on joku tolkuton vaihtoväli. 1 vuosi / max 15tkm hyvä nyrkkisääntö. Toinen on jakopää, joka pitää tehdä aikanaan.

Toki jos huoltokirja sanoo että "vaihda jäähdytys- ja jarrunesteet 3 vuoden välein" niin siitä voi tinkiä. Ja sitten jotain turhia tarkastuksia, kuten vaikka jarrulevyt/palat. Ne ilmoittavat kuluneisuudestaan.

Moottoriöljyt, jarrupalat, suodattimet ja lamput vaihtelen itse, isommat hommat pajalla. Leimoja ei tartte, mutta ne pitää olla ylhäällä tarkasti että mitä on tehty ja milloin. Mistäs muusta sitä tietäisi että millon pitää mitäkin vaihdella?

Vierailija
32/58 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolto-ohjelman mukaan mutta itse tehden.

Niin kauan olen hakenut leimat kun upouudesta autosta on lainaa, sen jälkeen ei jålleenmyyntihinnalla ole niin merkitystä.

2 autoa olen ostanut uutena, molemmat on olleet 3-4v kun on alettu huoltaa itse.

Vierailija
33/58 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla tuo ikuista narinaa. Kuulemma murehdittiin jo kun tuli T-Fordin korvaavia malleja, että eihän näitä voi korjauttaa enää kyläsepällä...

Epäilemättä. Toisaalta ymmärrettävää että kun ostaa/näkee ihan uuden auton niin se näyttää niin hienolta ettei ikinä uskoisi siitä tulevan muutaman satasen raatoa.

Vierailija
34/58 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 v. taitaa olla semmoinen raja missä yleensä alkaa huolloista lipsuminen ja enemmän vain korjataan vikoja kun niitä ilmenee.

Paljolta murheelta jää paitsi jos viitsii vaihtaa öljyt ym. ihan suunnitelman mukaan. Jos siis meinaa ajaa auton loppuun.

Vierailija
35/58 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VW Golfissa ainakin sanotaan että vaihteistoöljy kestää auton eliniän. Se ei ole huolto-ohjelmassa lainkaan.

Tai kestää ainakin sen vaihteiston eliniän.

Valmistajilla on erilaisia motiiveita osien huoltamattomuudelle, mutta käyttäjän kannalta ne ei välttämättä ole fiksuja. Jos parilla kympillä lisätään sen vaihteiston elinikää muuten hyväkuntoisessa autossa, niin miksei sitä tekisi?

Vaihteistoöljyyn kysyin juuri tarjousta automaatti siis on n. maksaa 400e. Enpä taida ikinä tehdä tolla hintaa.

Vierailija
36/58 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huollan itse paremmin kuin huoltokirjan mukaan. Autojeni vuosimallit ovat 1970 ja 1983. Seuraava auto 60 tai 50 luvulta sitten. En siirry autoasioissa nykyaikaan enkä tarvitse huoltokorjaamoita mihinkään.

Vierailija
37/58 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 17 vuotta vanha auto ja huollan säännöllisesti, että kulkee hyvin. Samalla korjataan vikoja. Hassu ajatus, että jätetään öljyt, suodattimet ym. vaihtamatta, koska auto on vanha.

Öljyt, suodattimet, jarrupalat/ levyt ym. valtaosa nyt jaksaa itekki vaihtaa.

Tekemättä usein jää:

Letkujen/ liittimien tarkastukset

Jarrunesteiden vaihto

Jäähdytysnesteiden vaihto

Ruoste- ja maalivaurioiden korjaus

Tiivisteiden tarkastukset ja vaihto tarvittaessa

Ohjaustehostimen nesteen vaihto

Ilmastoinnin huolto (ajoissa)

Vaihteistoöljyn vaihto

kestää kestää. Ja jos tarkkoja ollaan niin kestää ne koneöljytkin auton eliniän. Se elinikä vaan voi jäädä lyhyehköksi

Vierailija
38/58 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta auton ikä huoltoihin. En halua että jakopäänhihna katkeaa kesken ajon. Vanhaan autoon sitä paitsi huoltojen tekeminen on helppoa ja varaosat halpoja

Vierailija
39/58 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai kestää ainakin sen vaihteiston eliniän.

Valmistajilla on erilaisia motiiveita osien huoltamattomuudelle, mutta käyttäjän kannalta ne ei välttämättä ole fiksuja. Jos parilla kympillä lisätään sen vaihteiston elinikää muuten hyväkuntoisessa autossa, niin miksei sitä tekisi?

Vaihteistoöljyyn kysyin juuri tarjousta automaatti siis on n. maksaa 400e. Enpä taida ikinä tehdä tolla hintaa.

Missä moinen ryöstöhinta? 100 € näytti olevan töineen laskun perusteella muun huollon yhteydessä ja tehtiin kolme vuotta vanhaan automaattiin.

Vierailija
40/58 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta auton ikä huoltoihin. En halua että jakopäänhihna katkeaa kesken ajon. Vanhaan autoon sitä paitsi huoltojen tekeminen on helppoa ja varaosat halpoja

Vanhaa ritsaa uskaltaa rassata. Ei ole niin iso vahinko jos jakari vähän lipsahtaa ja kärry menee paaliin. :D