Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sanotaan, että ilmalämpöpumpun asennus kannattaa jättää ammattilaiselle? Eikö se nyt ole aika helppoa porata seinään reikä ja ripustaa laite seinälle?

Vierailija
18.08.2022 |

Aika lähelle maata on usein asennettu kun asennuksia katselee.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa huomioida seinän sisällä kulkevat johdot ja putket. Ei ole ihan niin yksinkertaista.

Omakotitaloasuja ne kyllä tietää. Eikä niitä joku vieras asentaja voi tietää yhtään sen paremmin.

Eikoinen käsitys että omakotitaloasujat tietäisi kaiken mitä talon seinissä on. Suuri osa omakotitalo asujista ei ole ollut millään tavalla mukana talonsa rakentamisessa ja isommat remontitkin ostetaan usein ulkoa. 

Varsinkin putki- ja sähkötöitä harva tekee itse.

Vielä erikoisempaa on olettaa että se randomi ilpasentaja olisi ollut mukana talosi rakentamisessa.

Vierailija
22/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin haluan, että sähkölaitteet on turvallisesti, eikä juosten k ustu. Näiden "kyllä mä itsekin osaan" viritelmät on yleensä jotain aivan järkyttävää katseltavaa.

Ei sähköasentaja siitä 700 veloittaisikaan että kävisi kytkemässä nollan, vaiheen ja suojamaan ilmalämpöpumppuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnityksessä kannattaa ottaa huomioon runkoäänien johtuminen eli tehdä tarvittavat vaimennukset. Sähköasennuksiin vaaditaan asennusoikeudet.

Vierailija
24/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen viimeksi kävin tekemässä uudet laipat putkiin, pitkä tyhiö kun aineet oli karanneet, uudet kylmäaineet sisään ja koekäyttö. Asiakkaalle tuli hintaa tästä n.500e.

Että kannatti itse asentaa ja soittaa sitten asentaja korjaamaan. Samalla rahalla olisi melkeen asennuksen jo saanut alusta loppuun.

Terveisin kylmälaiteasentaja.

Vierailija
25/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se kylmäaine ole pelkästään ilmastolle vaarallista, vaan jos sitä suhahtaa silmiin, tulee sokeaksi.

Eli se on myös silmille vaarallista. Pitää siis oikeasti tietää mitä tekee.

Vierailija
26/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnityksessä kannattaa ottaa huomioon runkoäänien johtuminen eli tehdä tarvittavat vaimennukset. Sähköasennuksiin vaaditaan asennusoikeudet.

Jos putket on asennettu päin niin seinä on homeessa.

Vierailija
27/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen viimeksi kävin tekemässä uudet laipat putkiin, pitkä tyhiö kun aineet oli karanneet, uudet kylmäaineet sisään ja koekäyttö. Asiakkaalle tuli hintaa tästä n.500e.

Että kannatti itse asentaa ja soittaa sitten asentaja korjaamaan. Samalla rahalla olisi melkeen asennuksen jo saanut alusta loppuun.

Paljonko veloittaisit jos tulet tuoreesti asennetulle laitteelle, tarkistat liitokset ja kytkennät ensin koepaineistuksella, sitten tyhjöit, ja sitten koekäytät? Koska kaikki apinatyö on valmiiksi tehty niin hintaakin pitäisi olla aikalailla vähemmän kuin 500, eikö.

Vierailija
28/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä se kylmäaine ole pelkästään ilmastolle vaarallista, vaan jos sitä suhahtaa silmiin, tulee sokeaksi.

Eli se on myös silmille vaarallista. Pitää siis oikeasti tietää mitä tekee.

Kylmäaineissa on myös öljyjä jotka on ihmiselme vaarallisia. Viskositeetit on samaa tasoa kuin aivojen liemissä ja menee ihon läpi suoraan kiertoon. Kylmämiehillä muistisairaudet yleisiä.

Vierailija
29/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko veloittaisit jos tulet tuoreesti asennetulle laitteelle, tarkistat liitokset ja kytkennät ensin koepaineistuksella, sitten tyhjöit, ja sitten koekäytät? Koska kaikki apinatyö on valmiiksi tehty niin hintaakin pitäisi olla aikalailla vähemmän kuin 500, eikö.

Ilman kuittia voisin tehdä näin, mutta en ota vastuuta vuosiksi muiden räpellyksistä.

50-100e veloittaisin tyhjiöinnistä ~2-3h, mutta tosiaan kuittia en kirjottais.

Vierailija
30/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni maku suomalaisiin ammattiasentajiin kun katsoin yhden esittelyvidedeon youtubessa. Mennään asiakkaan asuntoon, asennetaan laite, sitten tyhjiöidään ja ... kun heppu avaa kylmäaineventtiilejä niin tyhjiöintiletku on irroitettu koneesta. Ei ikinä niin! Jos putkistossa on tyhjiö ja se letku irroitetaan niin se imaisee jonkinverran ulkoilmaa sisäänsä.

Kun tyhjiöinti on tehty avataan ne venttiilit ja sitten vastsa irroitetaan tyhjöintiletku kun putkistossa on kylmäaineen paine sisällä.

Ja joo, olen ihan tavis mutta tämän sanoo terve järkikin ja ulkomaisilla opastusvideoilla tämä on moneen kertaan selitetty.

Vierailija
31/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo 0/5.

Pellepeloton häviäisi myös rahaa joutuessaan hankkimaan asennustarvikkeet, aineet ja erikoistyökalut rautakaupan hintaan. Ja tuskin ihan joka mamma päräyttää timanttiporalla kiviseinään reiän. 

Vierailija
32/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman kuittia voisin tehdä näin, mutta en ota vastuuta vuosiksi muiden räpellyksistä.

No minua ei kiinnosta ottaa vuosiksi vastuuta jonkun evvk-asentajan räpellyksistä ja vielä maksaa siitä.

Vierailija
33/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa huomioida seinän sisällä kulkevat johdot ja putket. Ei ole ihan niin yksinkertaista.

Omakotitaloasuja ne kyllä tietää. Eikä niitä joku vieras asentaja voi tietää yhtään sen paremmin.

Eikoinen käsitys että omakotitaloasujat tietäisi kaiken mitä talon seinissä on. Suuri osa omakotitalo asujista ei ole ollut millään tavalla mukana talonsa rakentamisessa ja isommat remontitkin ostetaan usein ulkoa. 

Vielä erikoisempaa on olettaa että se randomi ilpasentaja olisi ollut mukana talosi rakentamisessa.

Oletko tahallaan tyhmä? Ammattilaisella on yleensä enemmän kokemusta ja tietoa, mitä sulla ei ole.

Vierailija
34/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo 0/5.

Pellepeloton häviäisi myös rahaa joutuessaan hankkimaan asennustarvikkeet, aineet ja erikoistyökalut rautakaupan hintaan. Ja tuskin ihan joka mamma päräyttää timanttiporalla kiviseinään reiän. 

Aineita ei tarvita ja kaikilla ei ole kiviseinää. 

Vierailija
35/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni maku suomalaisiin ammattiasentajiin kun katsoin yhden esittelyvidedeon youtubessa. Mennään asiakkaan asuntoon, asennetaan laite, sitten tyhjiöidään ja ... kun heppu avaa kylmäaineventtiilejä niin tyhjiöintiletku on irroitettu koneesta. Ei ikinä niin! Jos putkistossa on tyhjiö ja se letku irroitetaan niin se imaisee jonkinverran ulkoilmaa sisäänsä.

Kun tyhjiöinti on tehty avataan ne venttiilit ja sitten vastsa irroitetaan tyhjöintiletku kun putkistossa on kylmäaineen paine sisällä.

Ja joo, olen ihan tavis mutta tämän sanoo terve järkikin ja ulkomaisilla opastusvideoilla tämä on moneen kertaan selitetty.

Jos on mittarin letkuissa karaventtiiliavain niin ei pääse ilmaa sisään. Mutta ammattimies kyllä pitää mittarisarjan kiinni siihen asti kun koekäyttö on suoritettu, jotta näkee käyntipaineet (mielellään sekä lämmittksellä eträ jäähdytyksellä).

Vierailija
36/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalämpöputkissa virtaa lämmönsiirtoaineena nykyään ihan vaan etanoli-seos. Kolmasosa etanolia (=alkoholia) ja loppu vettä.

Alkoholi denaturoitua, mutta kai sitä joku voisi hörpätä, ja siksi tarvitsee luvan.

Mutta ei se ilmastolle ole vaarallista ja silmille roiskahtaessaan sokeuttaakin siinä määrin kuin joku vodka.

Vierailija
37/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tahallaan tyhmä? Ammattilaisella on yleensä enemmän kokemusta ja tietoa, mitä sulla ei ole.

En muista tiedä mutta mä tiedän tasan tarkkaan mitä mun seinissä on vaikken ole rakennusvaiheessa ollut edes olemassakaan. Ei ole hirsirunkoisessa rintamamiestalossa uppoasennuksia.

Vierailija
38/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on mittarin letkuissa karaventtiiliavain niin ei pääse ilmaa sisään. Mutta ammattimies kyllä pitää mittarisarjan kiinni siihen asti kun koekäyttö on suoritettu, jotta näkee käyntipaineet (mielellään sekä lämmittksellä eträ jäähdytyksellä).

Sellaista letkua ei ole olemassakaan minkä saisi irti siitä laitteen täyttö/testireijästä ilman että paine-eron vallitessa kaasua virtaisi laitteesta tai laitteeseen. Low-loss liittimia on niihin letkun päihin mutta ei nekään kokonaan estä pientä sihahdusta letkua irroittaessa.

Vierailija
39/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minua ei kiinnosta ottaa vuosiksi vastuuta jonkun evvk-asentajan räpellyksistä ja vielä maksaa siitä.

Ole sitten ilman pumppua. Mitä meuhkaat?

Vierailija
40/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista tiedä mutta mä tiedän tasan tarkkaan mitä mun seinissä on vaikken ole rakennusvaiheessa ollut edes olemassakaan. Ei ole hirsirunkoisessa rintamamiestalossa uppoasennuksia.

Kaikkihan asuukin just samanlaisissa taloissa kuin sä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän