Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sanotaan, että ilmalämpöpumpun asennus kannattaa jättää ammattilaiselle? Eikö se nyt ole aika helppoa porata seinään reikä ja ripustaa laite seinälle?

Vierailija
18.08.2022 |

Aika lähelle maata on usein asennettu kun asennuksia katselee.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni maku suomalaisiin ammattiasentajiin kun katsoin yhden esittelyvidedeon youtubessa. Mennään asiakkaan asuntoon, asennetaan laite, sitten tyhjiöidään ja ... kun heppu avaa kylmäaineventtiilejä niin tyhjiöintiletku on irroitettu koneesta. Ei ikinä niin! Jos putkistossa on tyhjiö ja se letku irroitetaan niin se imaisee jonkinverran ulkoilmaa sisäänsä.

Kun tyhjiöinti on tehty avataan ne venttiilit ja sitten vastsa irroitetaan tyhjöintiletku kun putkistossa on kylmäaineen paine sisällä.

Ja joo, olen ihan tavis mutta tämän sanoo terve järkikin ja ulkomaisilla opastusvideoilla tämä on moneen kertaan selitetty.

Jos on mittarin letkuissa karaventtiiliavain niin ei pääse ilmaa sisään. Mutta ammattimies kyllä pitää mittarisarjan kiinni siihen asti kun koekäyttö on suoritettu, jotta näkee käyntipaineet (mielellään sekä lämmittksellä eträ jäähdytyksellä).

Sellaista letkua ei ole olemassakaan minkä saisi irti siitä laitteen täyttö/testireijästä ilman että paine-eron vallitessa kaasua virtaisi laitteesta tai laitteeseen. Low-loss liittimia on niihin letkun päihin mutta ei nekään kokonaan estä pientä sihahdusta letkua irroittaessa.

Mitä selität? Kum tyhjiö alkaa olemaan valmis, niin kara ruuvataan ulos, jolloin se venttiili ei enää päästä kumpaankaam suuntaan. Sittem mottarisarjan letku irti.

Älä ny rupee mulle selittää kun 25v tehny näitä hommia.

https://alitools.io/en/showcase/1pc-refrigeration-air-conditioning-char…

Onko se joku tällainen nippeli?

Vastaavanlainen.

Ok sitten opin uutta. Toistaiseksi vastaan tullut vain letkusarjoja kierrettävillä liittimillä ilman tuollaista säädettävää aukaisupiikkiä.

Vierailija
62/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin tällaisten vatipäiden takia tulee koko ajan säännöksiä, holhoamista, lakipykäli...lisää ja lisää..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on käytännössä pakko. Liikkeet eivät myy sulle laitetta ellei sulla ole kertoa asentajasta tiedot.

Helvetin sääntöEU. Itse laitteen kyllä asentaa jos peukalo on yhtään kämmenen sivustalla. Ei siinä edes kylmäaineilla tarvitse lotrata, ne on koneessa valmiina sisällä. Pitää vain tehdä liitokset, tyhjiöidä putkisto ja sitten avata venttiilit.

Sopii asennuksen jollekkin päivälle ja kertoo asentajan tiedot. Sitten kun on ostanut sen ilp:n aniin peruu asennuksen.

Sitten et saa laitteeseen takuuta ja kotivakuutuksesi käytännössä lakkaa olemasta voimassa, kuten tuossa edellä todettiin.

Ei ettenkö itsekin tahtoisi asentaa ilmalämpöpumppua talooni koska tiedän kyllä tasan tarkkaan kuinka se tehdään. Se vain on tehty käytännössä mahdottomaksi.

Jos tarkkaan tiedät miten se tehdään, ei olisi iso homma hakea asennuslupia itselle. Hyvä bisnes, miksi jätät käyttämättä?

Vierailija
64/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni maku suomalaisiin ammattiasentajiin kun katsoin yhden esittelyvidedeon youtubessa. Mennään asiakkaan asuntoon, asennetaan laite, sitten tyhjiöidään ja ... kun heppu avaa kylmäaineventtiilejä niin tyhjiöintiletku on irroitettu koneesta. Ei ikinä niin! Jos putkistossa on tyhjiö ja se letku irroitetaan niin se imaisee jonkinverran ulkoilmaa sisäänsä.

Kun tyhjiöinti on tehty avataan ne venttiilit ja sitten vastsa irroitetaan tyhjöintiletku kun putkistossa on kylmäaineen paine sisällä.

Ja joo, olen ihan tavis mutta tämän sanoo terve järkikin ja ulkomaisilla opastusvideoilla tämä on moneen kertaan selitetty.

Jos on mittarin letkuissa karaventtiiliavain niin ei pääse ilmaa sisään. Mutta ammattimies kyllä pitää mittarisarjan kiinni siihen asti kun koekäyttö on suoritettu, jotta näkee käyntipaineet (mielellään sekä lämmittksellä eträ jäähdytyksellä).

Sellaista letkua ei ole olemassakaan minkä saisi irti siitä laitteen täyttö/testireijästä ilman että paine-eron vallitessa kaasua virtaisi laitteesta tai laitteeseen. Low-loss liittimia on niihin letkun päihin mutta ei nekään kokonaan estä pientä sihahdusta letkua irroittaessa.

Mitä selität? Kum tyhjiö alkaa olemaan valmis, niin kara ruuvataan ulos, jolloin se venttiili ei enää päästä kumpaankaam suuntaan. Sittem mottarisarjan letku irti.

Älä ny rupee mulle selittää kun 25v tehny näitä hommia.

https://alitools.io/en/showcase/1pc-refrigeration-air-conditioning-char…

Onko se joku tällainen nippeli?

Vastaavanlainen.

Ok sitten opin uutta. Toistaiseksi vastaan tullut vain letkusarjoja kierrettävillä liittimillä ilman tuollaista säädettävää aukaisupiikkiä.

Anteeksi että turhauduin ja vastasin kärkkäästi.

Vierailija
65/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa huomioida seinän sisällä kulkevat johdot ja putket. Ei ole ihan niin yksinkertaista.

Omakotitaloasuja ne kyllä tietää. Eikä niitä joku vieras asentaja voi tietää yhtään sen paremmin.

Kaikki ei rakenna sitä taloaan itse. Ammattilaisella on parempi näkemys mahdollisista paikoista, missä johdot ja putket voisi kulkea.

Yleensä ne eivät mene ristiin rastiin missä sattuu, joten ihan järjellä pystyy päättelemään, missä ne suunnilleen kulkevat. Uudemmista taloista pitäisi olla olemassa piirustuksetkin, joissa sähkö- ja putkivedot näkyvät, koska niidenkin kytkeminen on ollut jo jonkin aikaa luvanvaraista toimintaa ja sähköistä ainakin on oltava kuvat olemassa (puoliso on sähköasentaja, joten tämä ei ole mitään mutuilua).

Vanhemmista taloista näitä ei välttämättä ole, mutta niissä usein on aika vähillä vedoilla menty, jollei ole jälkeen päin uusittu/lisäilty pistorasioita ja kytkimiä. Ylipäätään sähkövedot pyritään tekemään mahdollisimman lyhyinä, koska johto on kallista ja viemään katto-/jalkalistojen takana, jos mahdollista. Kovin kummallisena pidän rakennusta, jossa piuhaa menee ristiinrastiin siellä sun täällä seinien sisällä, mutta kaipa niitäkin löytyy.

Olen itse pitkälti itse tekemisen kannalla, koska monet asiat eivät oikeasti vaadi muuta kuin hiukan aikaa ja maalaisjärkeä. Esimerkiksi jotain jääkaappeja myydään asennettuina. Mitä asentamista siinä on? Tuuppaa paikalleen ja tökkää pistokkeen rasiaan. Onnistuu vaikka lapselta ja silti jotkut maksaa näistä kymppejä extraa. Sama joku pyykinpesukone. Aivan hyvin onnistuu senkin asentaminen käyttökuntoon keneltä tahansa, jolla on kaksi kättä ja kymmenen sormea sekä silmät, joilla näkee lukea ohjeet.

Ilp:n asennus on niinikään itse tehtävissä, mutta ongelmia tulee sitten vakuutusyhtiön kanssa, jos jotain käy. Suomessa/EU:ssa rahastetaan kaikella mahdollisella, kun ihmiset ovat niin l*mpaita, että tekevät tasan niin kuin käsketään ja m**kivät korkeintaan jälkeen päin keskustelupalstoilla.

Vierailija
66/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

paitsi ettet saa niitä kylmäaineita mistään ja kukaan asentaja ei rupee niitä itse laitettuja täyttelemään.

Ne aineet on uusissa valmiina

Vierailija
67/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on käytännössä pakko. Liikkeet eivät myy sulle laitetta ellei sulla ole kertoa asentajasta tiedot.

Helvetin sääntöEU. Itse laitteen kyllä asentaa jos peukalo on yhtään kämmenen sivustalla. Ei siinä edes kylmäaineilla tarvitse lotrata, ne on koneessa valmiina sisällä. Pitää vain tehdä liitokset, tyhjiöidä putkisto ja sitten avata venttiilit.

Sopii asennuksen jollekkin päivälle ja kertoo asentajan tiedot. Sitten kun on ostanut sen ilp:n aniin peruu asennuksen.

Sitten et saa laitteeseen takuuta ja kotivakuutuksesi käytännössä lakkaa olemasta voimassa, kuten tuossa edellä todettiin.

Ei ettenkö itsekin tahtoisi asentaa ilmalämpöpumppua talooni koska tiedän kyllä tasan tarkkaan kuinka se tehdään. Se vain on tehty käytännössä mahdottomaksi.

Jos tarkkaan tiedät miten se tehdään, ei olisi iso homma hakea asennuslupia itselle. Hyvä bisnes, miksi jätät käyttämättä?

Mitä olen koettanut tuota prosessia selvittää niin joko pitäisi olla vuosien kokemus hanslankarina jossain firmassa tai sitten käydä kokonaan joku talotekniikan tutkinto. Ei jaksa. Jos olisi vaan joku tutkinto missä koe ja näyttökokeita niin sitten voisikin kiinnostaa.

Vierailija
68/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa huomioida seinän sisällä kulkevat johdot ja putket. Ei ole ihan niin yksinkertaista.

Omakotitaloasuja ne kyllä tietää. Eikä niitä joku vieras asentaja voi tietää yhtään sen paremmin.

Eikoinen käsitys että omakotitaloasujat tietäisi kaiken mitä talon seinissä on. Suuri osa omakotitalo asujista ei ole ollut millään tavalla mukana talonsa rakentamisessa ja isommat remontitkin ostetaan usein ulkoa. 

Varsinkin putki- ja sähkötöitä harva tekee itse.

Vielä erikoisempaa on olettaa että se randomi ilpasentaja olisi ollut mukana talosi rakentamisessa.

Oletko tahallaan tyhmä? Ammattilaisella on yleensä enemmän kokemusta ja tietoa, mitä sulla ei ole.

En muista tiedä mutta mä tiedän tasan tarkkaan mitä mun seinissä on vaikken ole rakennusvaiheessa ollut edes olemassakaan. Ei ole hirsirunkoisessa rintamamiestalossa uppoasennuksia.

Kaikkihan asuukin just samanlaisissa taloissa kuin sä.

Väittikö joku sellaista?

Niin että eikö ole hyvä, että on niitä säädöksiä, kaikki kun ei tiedä ja osaa niin hyvin kuin sä ja silti yrittävät väkertää? Mutta ne säädökset koskee sitten kaikkia vai haluatko maksaa tumpeloille uudet talot oman typeryytensä vuoksi?

Vierailija
69/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikoinen käsitys että omakotitaloasujat tietäisi kaiken mitä talon seinissä on. Suuri osa omakotitalo asujista ei ole ollut millään tavalla mukana talonsa rakentamisessa ja isommat remontitkin ostetaan usein ulkoa. 

Varsinkin putki- ja sähkötöitä harva tekee itse.

Vielä erikoisempaa on olettaa että se randomi ilpasentaja olisi ollut mukana talosi rakentamisessa.

Oletko tahallaan tyhmä? Ammattilaisella on yleensä enemmän kokemusta ja tietoa, mitä sulla ei ole.

En muista tiedä mutta mä tiedän tasan tarkkaan mitä mun seinissä on vaikken ole rakennusvaiheessa ollut edes olemassakaan. Ei ole hirsirunkoisessa rintamamiestalossa uppoasennuksia.

Kaikkihan asuukin just samanlaisissa taloissa kuin sä.

Väittikö joku sellaista?

Niin että eikö ole hyvä, että on niitä säädöksiä, kaikki kun ei tiedä ja osaa niin hyvin kuin sä ja silti yrittävät väkertää? Mutta ne säädökset koskee sitten kaikkia vai haluatko maksaa tumpeloille uudet talot oman typeryytensä vuoksi?

Minusta olisi parasta että jos ei osaa eikä tiedä ja silti tumpeloi niin sitten maksaa siitä mahdollisesti aiheutuvat vahingot. Mutta ettei niin koskaan kävisi ei kielletä niitä tekemästä jotka tietävät mitä tekevät eivätkö tumpeloi. Olisi edes sellainen järjestelmä kuin sähköpuolella että kyllä perussähköjä sinänsä saa vetää kuka tahansa mutta sähköasentajan on tarkistettava kytkennät ennenkuin lyö ne kiinni verkkoon. Säästää ammattilaisten aikaa. Jos tekee itselle taloa niin on aika iso intressi tehdä myös ne vedot huolellisesti.

Vierailija
70/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeponnistaako suomiasentajat putkiston typellä?

Vierailija
71/73 |
18.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin koeponnistan. Typpi sitoo myös kosteutta jonkin verran ja se nopeuttaa tyhjiöntiä.

Vierailija
72/73 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäasennus työt ovat LUVANVARAISTA TYÖTÄ. Samoin sähkötyöt. TUKES rekisteristä voitte käydä tarkistamassa yhtiön tai henkilön asennusoikeudet

Vierailija
73/73 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ei. Siellä on kylmäaineet ulkoyksikössä ja mahdottoman "fiksua" pistää sulkuja vasten koepaineet. Isommat kylmälaitteet asia erikseen ja niissä koeponnistus pitää tehdä.

Ja tuossa jälleen yksi syy, miksi tietyt asiat vaan on ammattilaisten hommia. Aika moni tee-se-itse -ihminen luulee osaavansa, mutta ei todellakaan osaa ja vielä vähemmän tietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan