Miksi sanotaan, että ilmalämpöpumpun asennus kannattaa jättää ammattilaiselle? Eikö se nyt ole aika helppoa porata seinään reikä ja ripustaa laite seinälle?
Aika lähelle maata on usein asennettu kun asennuksia katselee.
Kommentit (73)
Tarttee alipainepumpun, että saa mömmöt putkiin ja jos jää ilmaa, ei toimi kunnolla.
Koska se on käytännössä pakko. Liikkeet eivät myy sulle laitetta ellei sulla ole kertoa asentajasta tiedot.
Helvetin sääntöEU. Itse laitteen kyllä asentaa jos peukalo on yhtään kämmenen sivustalla. Ei siinä edes kylmäaineilla tarvitse lotrata, ne on koneessa valmiina sisällä. Pitää vain tehdä liitokset, tyhjiöidä putkisto ja sitten avata venttiilit.
paitsi ettet saa niitä kylmäaineita mistään ja kukaan asentaja ei rupee niitä itse laitettuja täyttelemään.
Vierailija kirjoitti:
paitsi ettet saa niitä kylmäaineita mistään ja kukaan asentaja ei rupee niitä itse laitettuja täyttelemään.
Käytännössä kaikki uudet ilp:t toimitetaan valmiiksi täytettyinä. Kylmäainetta tarvitsee lisätä vain jos tehdään todella pitkiä vetoja putkiin luokkaa >10m.
Ilmalämpöpumput, maalämpöpumput ja ajoneuvojen ilmastointilaitteet sisältävät ilmastolle haitallista kylmäainetta. Sen vuoksi niitä sisältäviä laitteita saavat käsitellä vain ammattilaiset, joilla on Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukesin) myöntämä kylmäalan pätevyys.
Eli viherpiipertäjät iski taas ja muualla maailmassa esim. USA:ssa sallittu tee-se-itse asennus on täällä kielletty.
Kannattaa huomioida seinän sisällä kulkevat johdot ja putket. Ei ole ihan niin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa huomioida seinän sisällä kulkevat johdot ja putket. Ei ole ihan niin yksinkertaista.
Omakotitaloasuja ne kyllä tietää. Eikä niitä joku vieras asentaja voi tietää yhtään sen paremmin.
Tee vaan ihan itse. Säästät varmasti paljon rahaa!
Koska ilmalämpöpumppujen takuu ei astu voimaan ellei niitä asenna tukesin hyväksymä asentaja.
Ja jos talosi kärvähtää ja vakuutusyhtiö saa tietää että talossasi oli villi ilmalämpöpumppu niin jää vakuutusrahat saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on käytännössä pakko. Liikkeet eivät myy sulle laitetta ellei sulla ole kertoa asentajasta tiedot.
Helvetin sääntöEU. Itse laitteen kyllä asentaa jos peukalo on yhtään kämmenen sivustalla. Ei siinä edes kylmäaineilla tarvitse lotrata, ne on koneessa valmiina sisällä. Pitää vain tehdä liitokset, tyhjiöidä putkisto ja sitten avata venttiilit.
Sopii asennuksen jollekkin päivälle ja kertoo asentajan tiedot. Sitten kun on ostanut sen ilp:n aniin peruu asennuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitaloasuja ne kyllä tietää. Eikä niitä joku vieras asentaja voi tietää yhtään sen paremmin.
Kaikki ei rakenna sitä taloaan itse. Ammattilaisella on parempi näkemys mahdollisista paikoista, missä johdot ja putket voisi kulkea.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa kyllä niitä netistä saa.
Ja saa myös "eko"-versioita, ero varsinaisiin on että ekoaineet on hiilivetysekoituksia. Samat ominaisuudet kuin fluoratuissa, mutta palavia.
Asentaja siksi, että siitä saa rahaa, mikään ei siihen velvoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii asennuksen jollekkin päivälle ja kertoo asentajan tiedot. Sitten kun on ostanut sen ilp:n aniin peruu asennuksen.
Sitten et saa laitteeseen takuuta ja kotivakuutuksesi käytännössä lakkaa olemasta voimassa, kuten tuossa edellä todettiin.
Ei ettenkö itsekin tahtoisi asentaa ilmalämpöpumppua talooni koska tiedän kyllä tasan tarkkaan kuinka se tehdään. Se vain on tehty käytännössä mahdottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Koska sääntösuomi.
SääntöEU, sama kylmäainedirektiivi koko EUssa. En tosin tiedä kuinka hyvin noita toteutetaan muualla. Katselin espanjalaista ilmalämpöpumppukauppaa jos toimittaisivat Suomeen kyselemättä asentajan perään.
Kyllä mä ainakin haluan, että sähkölaitteet on turvallisesti, eikä juosten k ustu. Näiden "kyllä mä itsekin osaan" viritelmät on yleensä jotain aivan järkyttävää katseltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikoinen käsitys että omakotitaloasujat tietäisi kaiken mitä talon seinissä on. Suuri osa omakotitalo asujista ei ole ollut millään tavalla mukana talonsa rakentamisessa ja isommat remontitkin ostetaan usein ulkoa.
Varsinkin putki- ja sähkötöitä harva tekee itse.
Tarvitsee sekä sähmöasennus- että kylmäaineasennusoikeudet. Toimiakseen oikein, turvallisesti ja tehokkaasti.
https://tukes.fi/-/lampopumpun-saa-asentaa-vain-rekisteroity-asennuslii…
Vierailija kirjoitti:
Ilmalämpöpumput, maalämpöpumput ja ajoneuvojen ilmastointilaitteet sisältävät ilmastolle haitallista kylmäainetta. Sen vuoksi niitä sisältäviä laitteita saavat käsitellä vain ammattilaiset, joilla on Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukesin) myöntämä kylmäalan pätevyys.
Eli viherpiipertäjät iski taas ja muualla maailmassa esim. USA:ssa sallittu tee-se-itse asennus on täällä kielletty.
On aika hassua että saan kyllä vapaasti ajamalla aiheuttaa ilmastonmuutosta sillä autolla vaikka kuinka paljon.
Jos ajan 50000km vuodessa niin keskimääräisesti tuotan 7,5 tonnia hiilidioksidia.
Autoissa on keskimäärin 800g kylmäainetta, yleisin taitaa olla R134a, ja tuolla määrällä se vastaa 1,14 tonnia hiilidioksidia.
Eli vaikka kerran vuodessa päästäisin autostani kylmäaineet pihalle on se lillukanvarsi itse auton päästöjen rinnalla.
Luvanvaraista toimintaa.