Nimen " varastamisesta" ... :(
eli kysyisin nyt teiltä kanssapalstailijat olenko täysin seonnut vai olenko oikeutetusti loukkaantunut...
Olemme yrittäneet raskautua jo yli vuoden, tuloksetta tietenkin. " kaverini" kuumeili alkuun kanssani yhdessä, tosin hänen odottelunsa jäi lyhyeksi ja tärppi tuli melkein heti. Olen ollut hänen odotuksessaan tukena ja vauvaakin käynyt katsomassa vaikka asuvatkin nykyään kaukana. Siispä: Kun alkuun yhdessä intoilimme mahdollista raskautta, puhuimme myös nimivaihtoehdoista. Kerroin " kaverille" , että minulla on jo pojan nimi tiedossa, tämä nimi on VARMA mikäli joskus lapsen saamme. Olen mm. puhunut, että kylläpäs se meidän * antaa odottaa ym ym. Kaveri on tästä nimestä todennut, että ei varsinaisesti tästä niemstä tykkää ja että hän ei kyseistä nimeä antaisi.
No, nyt kuitenkin kävi niin, että sain viestin, jossa ilmoitettiin, että poikamme sai nimeksi ***, juuri siis " MEIDÄN POIKAMME" NIMI. Ja nyt olen ollut niiiiin loukkaantunut että itku tulee kun ajattelen asiaa. Ja vielä tämä tyyppi siis sanoi, ettei kyseistä nimeä edes harkitse, meillä taas on suvussa.
Voihan olla, että tämä oli vain viimeinen pisara, en ole siis tyypiltä saanut minkäänlaista tukea lapsettomuuteemme sen jälkeen kun hän plussasi. Kyse on ollut siis " suhteesta" , jossa minä olen ollut rauhoittelija, tukija, tsemppaaja ym. ja hän kaiken keskipiste.
Vaikea selkoista ja varmasti vaikea ymmärtää miksi olen loukkaantunut, mutta nyt kaipaisin lähinnä tukea ja rohkaisevia sanoja, en piikittelyä tm.
Kiitti jo etukäteen ja talven odottelua!!
Kommentit (43)
mutta jos alunperinkään hän ei " tykännyt" sinun nimivaihtoehdosta mietin miksi hän sitten halusi antaa nimen. Halusiko lapsen isä sitä nimeä?
Vai halusiko hän olla kohtelias sinua kohtaan ja kunnioittaa hyvää nimeä (jos kerta et ole kykenevä saamaan lapsia. Vai oliko näin???). Elikkä kunnioituksesta sinua kohtaan antoi lapselle sen nime... Nämä kaksi tulivat mieleen
niin onko sinusta oikein, että ystäväsi joutuisi valitsemaan pojalleen ei niin mieleisen nimen sinun takiasi? Mistä edes tiedät saatko koskaa sitä toivomaasi poikaa!!?
jos ette tiedä miltä tuntuu odottaa kauan ennen kun tärppää niin ei olis tarvinnu vastata!!
Silti minulla ei mielestäni ole oikeutta varailla nimiä. Kuten ei kenelläkään tai sitten ne pitäisi pitää salassa. Voihan nimeä olla sitäpaitsi ehdottanut vaikka kaverisi lapsen isä tai joku muu? -10
Mutta jos nimi oli vaikka Eelis Jaakko Elmeri, niin silloin on naurettavaa alkaa puhumaan jostain nimen varastamisesta. Koska tuon rimpsun nimet ovat yleisiä.
Odotan neljättä lasta ja nimiä on mietitty paljon ja voin todellakin sanoa, että nimimaku voi muuttua. Se mistä ei pitänyt voi muuttua lemppariksi ja lemppari ihan ällöksi.
Toihan on pelkkää kiusan tekoa, jos ei oo ennen ees tykänny koko nimestä ja on tienny VARMASTI, että ap haluaisi sen antaa... Mä ainakin kunnioitan mun ystäviä sen verran, että en tekisi tollasta, varsinkin jos en tykkäin koko nimestä!!! Täytyy flipata päässä, jos ei tajunnu ap:n juonta tässä hommassa... AP sen kun annat sen nimen!!!
Tuskinpa kenellekään oman lapsen nimi noin yhdentekevä on! Haloo!!!
Joidenkin on vaikea suhtautua lapsettomiin, jos on itse raskaana. Ja muutenkin on toisinaan vaikea oikeasti tajuta mimmoselta jostain tuntuu jos ei ole itse kokenut samaa.
Oletteko AP miten puhuneet näistä jutuista ystäväsi kanssa? Nimestä? Siitä miten sinäkin haluisit huomiota?
Siis sinäkään et kunnioittaisi ystävääsi, vaan ihan pokkana antaisit ystäväsi haluaman nimen... voi jeesus!!! onneksi en omista yhtäkään tollasta ystävää...
Olisi edes kertonut asiasta sinulle ennen ristiäisiä.. Todella ajattelematonta ja tylyä töksäyttää asia tuolla tavoin tekstiviestissä!
Ja kuten joku jo täällä ehdotti, niin ÄLÄ luovu siitä pojan nimestä vain siksi, että ystäväsi sen lapselleen antoi. Tottakai voit laittaa saman nimen pojallesi.. Ja jos jotakuta kiinnostaa, miksi teit lapsestanne saman nimisen kuin ystäväsi lapsi, niin voithan kertoa, että olet tiennyt tuon nimen jo vuosia.
Mullakin on tämmöinen ennalta suunniteltu pojan nimi, josta tietää 2 ystävääni. Mielestäni mulla olisi oikeus suuttua ja reippaasti, jos jompikumpi laittaisi tämän nimen lapselleen (näitä nimiä annettu alle 20 Suomessa). Ei sen puoleen, en voi nimeä mitenkään varata, mutta tässä onkin kyse lähinnä ystävän tunteiden huomioonottamisesta ja toisen kunnioittamisesta.
Me toivottiin lasta yli 5 vuotta. Meillä oli kauan aikaa selvillä pojalle nimi mikä sitten annetaan jos semmoinen saadaan. Ja sitten lopulta saatiinkin se poika. :)
Nimi on ihan ns. perusnimi ja nyt jo jopa muotinimi. :-/ Mutta onneksi ystävä/tuttavapiirissämme ei ole yhtään samannimistä. Mua " pelotti" monta vuotta se, että joku antaa saman nimen lapselleen meidän tuttavista mutta onneksi ei! En itse ehkä sitten olisi halunnut antaa samaa nimeä kuin jollain tutulla on...
Kastajaisten jälkeen sitten selvisi, että eräillä naapureilla on lapsenlapsi jolla on sama etu- ja sukunimi kuin meidänkin pojalla. Onneksi he eivät asu samassa kaupungissa! :)
Ymmärrän hyvin suuttumuksesi. On aika erikoista laittaa sama nimi mitä sinä olet suunnitellut jos kerran olette ystäviä... Tai ainakin olisi pitänyt kysyä mielipidettäsi siihen... Edes kohteliaisuuden vuoksi.
Tsemppiä ja jaksamista!!
Yritä siis ottaa myönteinen asenne ja antaa pläjäytä se haluamasi nimi, jos saat toivomasi poikalapsen. " Kaverisi" asuu juttusi mukaan jo kaukana teistä, ja jos hän sitten joskus siitä huomauttaa, voit sanoa ihan rauhallisesti, että sinulla oli tuo nimi päätettynä jo kauan aiemmin.
Todella sikamainen temppu ystävältä. Kuvittelisin, että jos pojan saat, tästä " lempinimestä" tulisi aina tämä sotku mieleen...
Sinuna en olisi moisen " ystävän" kanssa tekemisissä ja koitatte keksiä uuden lempparin joka varmasti on vaikeaa jos olet aina tiennyt antavasi tämän nimen...
Inhottava tilanne, mutta sulle sympatiat joka tapauksessa, ite oisin ihan raivona!!!
Jos pidät siitä nimestä, annat sen lapsellesi. Mitä väliä
sillä on jos kaverisi lapsella on sama nimi?
Minäkin päätin joskus 20v tyttäreni nimen. Sattumoisin
erään ystäväni tyttären nimeksi tuli juuri se nimi, tosin
ei tiennyt nimi mieltymystäni. Ja todellakin annoin sen nimen,
jonka halusinkin.
Hei, nimiähän ne vain on, eiks vaan?
Ei nimiä voi mitenkään varata omalle lapselleen.
Mitäs jos sä et saa koskaan poikaa vaan saatkin liudan tyttöjä. Joten eikö tuota pojan nimeä sitten saa KUKAAN antaa, koska se on varattu sun pojallesi?
miettikää vähän millaisia nirppanokkia olette.
hakekaa perkele patentti jollekkin nimelle, mitä ette halua muiden käyttävän, kuin se teidän oma pikku kullannuppu. jota ei ap: n tapauksessa ole vielä edes olemassa. noloa!
minäkään en ennen pitänyt esim. mariskooleista, mollasin ja naureskelin aina kaverin kipoille, ja aikani niitä katseltuani, nyt kerään niitä hulluna. sama asia on voinut käydä ap: n ystävälle.
TAI SITTEN AP: N YSTÄVÄKIN ON JO ALUNPERIN HALUNNUT SAMAA NIMEÄ LAPSELLEEN, EIKÄ OLE KEHDANNUT SITÄ SANOA AP: LLE, JOS HÄN KERRAN ON TUOLLAINEN VOUHKAAJA.. EI OLE EDES LASTA, NIIN JO NIMIEN PÄÄLLÄ ISTUTAAN......
Luultavasti käy sitten niin, että pitkän odotuksen jälkeen tuntuu jo nimen suhteen erilaiselta ja kun käärö on sylissä, hän vain on siinä oma pieni itsensä ja näyttää sinun ja miehesi mielestä aivan joltain tietyn nimiseltä ja alkuperäiset suunnitelmat uohtuvat sen siliän tien.
Ehkä ystävällesi kävi näin.
Paljon onnea sinulle ja rentoa mieltä!
Minä olisin myös ap:n asemassa hyvin loukkaantunut.
Miettikääpäs: Jos olisitte useita vuosia toivoneet " Pekkaa" , ja puhutte ystävillenne aina siitä, että " Voi kunpa Pekka saisi alkunsa" , jne. Eikö teitä yhtään loukkaisi se, että ystävänne nimeäisi lapsensa Pekaksi? Eikö tuntuisi sille, että ystävänne vie teiltä samalla unelman?
Minusta tuntuisi, vaikka lapsettomuusongelmia minulla ei ole koskaan ollutkaan.
Ymmärrän harmisi, mutta pistä ihmeessä lapsellesi se nimi minkä haluat. Mulla on jopa saman nimisiä serkkuja. Kyllä musta itsestä ehkä tuntuis hivenen oudolta laittaa siskon kanssa samanniminen lapsi, mutta eipä ole meillä ainakaan edellisessä polvessa ketään haitannut moinen.